Tjörn Runt-veckan i nytt paket

Nu ser vi de första tecknen på att StSS nya samarbetspartners, Templar Event, är igång. Nya www.tjornrunt.se skiljer sig ganska radikalt från den tidigare sidan (www8.idrottonline.se/StenungsundsSS-Segling/TjornRunt – älskar vi inte Idrott Online som åstadkommer så fina länkar).

Antar att man i något läge skall flytta all info till den nya sidan, för nu är det ganska ödsligt. Borde finnas bra möjligheter att tydliggöra varför alla borde segla Tjörn Runt. Och hålla alla fans uppdaterade – till exempel med materialet från Tjörn Runt-träffen i onsdags ;-)

Man lanserar också något som heter Business Race på fredagen. Gissar att detta är ett sätt att aktivera de partners man har…

Ta chansen att bygga osviklig teamkänsla under blöta och fartfyllda sjömil. I Business Race tävlar du mot andra företag i årets mest nervkittlande race. Ombord på båten – försedd med ditt företags logotyp – väntar en slipad skeppare. Och naturligtvis ett oförglömligt äventyr.

Vill man ha koll på själva racet så kollar man inbjudan.

PS. Är verkligen Tjörn Runt “världens största inomskärs kappsegling”? Jag skulle nog säga att Barcolana ligger bäst till med 25.000 seglare och runt 250.000 åskådare över en vecka med massa olika race. Det största har runt 2.000 båtar på linjen.

34 Comments

  1. Anders Nilsson Feb 13, 2016 Reply

    Barcolana har väl inget skräp i vattnet?
    Inte ett skär på kortet.

    http://www.gpsnauticalcharts.com/static_html/nautical_charts_app/nautical_chart_images/HR_1471_0.jpg

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 13, 2016 Reply

      Jag visste inte det fanns något krav på ett vist antal skär för att få kalla ett race inomskärs :-)

      Man brukade ju dela in race i in- och offshore. Där Skaw Race eller Gotland Runt var offshore eller havskappsegling, och de mesta som gick runt en ö i eller i en vik var inshore eller inomskärs?

      Fast nu för tiden seglar man ju havskappsegling utan hav också…

  2. Anders Nilsson Feb 13, 2016 Reply

    Enligt ORC definitionen så undrar jag om inte Tjörn Runt ska betraktas som ett Offshore Race. ;-)
    Havskappsegling med skräp i vattnet – det kanske kan funka. Jag ska ta upp det med SHF.
    Sen kan man ju säga att västkustseglarna är havskappseglare på riktigt. :-)

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 13, 2016 Reply

      Ja, vi seglar förstås ingenting förrän vi fått veta vad ORC anser att vi skall kalla det ;-)

      Jag gillar att ni på egen hand definierar vilka race man vill ha jurisdiktion över. Men det är ju positivt då ni får ännu fler duktiga seglare som kan ingå i landslaget (Collis borde vara given)…

      • Anders Nilsson Feb 13, 2016 Reply

        Landslaget utser Stefan Rahm så det blir säkert Västkustseglare i det.
        Det får man inte göra hur som helst, har jag förstått. :-)

  3. seglaren Feb 13, 2016 Reply

    hur seglas i Barcelona för att det ska vara inomskärs/insjö-race? Seglas det i hamnbassängen…? ;-)

    • Rickard3 Feb 13, 2016 Reply

      Klart det är inomskärs – seglar man inte innanför Mallorca ?

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 13, 2016 Reply

      Barcolana och Barcelona är ju inte riktigt sammma sak. Prova gärna länken ovan ;-)

      http://youtu.be/oygXyp36u_o

      Cowe Week är ju ett annat exempel på en regatta som väl måste anses vara inimskärs? Eller Færdern, där man i och för sig rundar Tristein som är lika offshore som Hätteberget… Vi behöver ju inte märka ord, men det känns som man tar ut svängarna lite väl mycket om man hävdar att man är störst i världen när det finns liknande breddrace som är 4 gånger så stora.

      • Anders Nilsson Feb 14, 2016 Reply

        De är väl snarare en fråga om hur mycket i skären man är och seglar, eller?
        Världens största i skären race är det väl i alla fall. :-)

      • seglaren Feb 14, 2016 Reply

        Trieste ligger väl som Barcelona vid havskusten och där finns varken skärgård. Det ärväl knappast insjö heller eller har jag bara missförstått det med insjö…?

      • Author
        Peter Gustafsson Feb 14, 2016 Reply

        Ni som är experter kan ju tala om vad som är den stora skillnaden mellan att segla Tjörn Runt, Lidingö Runt eller det här jippot: https://www.youtube.com/watch?v=oygXyp36u_o eller https://www.youtube.com/watch?v=sNzNuene2aM

        För mitt otränade öga så ser det precis likadant ut. Och det gör Cowes Week, Round the Island eller Færderseilasen också. Massor av glada amatörer som gillar att komma ut på sjön i vilka flytetyg som helt – men helst i kombination med ett bra party.

        Sedan kan man ju driva en tes om att det måste finna sett visst antal öar för att det skall kallas “inomskärs”.

        • Anders Nilsson Feb 14, 2016 Reply

          Ingen expert – har inte seglat något av racen du nämner.
          Är rädd för att gå på grund på Tjörn Runt, Lidingö Runt är inte värt transporten då det är så kort och Barcolana för att man måste ha en 80-fotare för att få fri vind. :-)

  4. jol Feb 14, 2016 Reply

    Video och riktmärke som definierar kappsegling bland skär är väl denna, lever kappseglingen ej upp till motsvarande video är det havskappseging :)
    https://www.youtube.com/watch?v=z1s4qoYKCqM

    • Anders Nilsson Feb 14, 2016 Reply

      Det är först nu jag förstår varför det inte funkar med ORCi på Västkusten. Det är ju klart att det blir orättvisa resultat om man använder Inshore W/L värdena på Tjörn Runt. ;-)

  5. Anders B Feb 14, 2016 Reply

    Tror inte Esimit Europe (med 5,2 m djupgående) skulle ge sig på Tjörn Runt, och om det – trots allt skulle hända – tror jag inte konkurenterna skulle acceptera att EE mha canting keel gungade sig fram i lättvind (EE vann stiltjerejset 2012 just genom att gunga sig fram). Inte den minsta ö så långt ögat kan nå. Det är fina kajer i Trieste där man kan sitta och titta och festen kvällen innan är gedigen. Mer fest än race över hela eventet.

    • Svenne Feb 14, 2016 Reply

      Gunga sig fram, hur går det till ?

      • Jan-E Feb 15, 2016 Reply

        Med hjälp av en “kanting keel” förflyttar du båten så den gungar från sida till sida, under denna rörelsen pressas vinden runt seglen som då får båten att röra sig framåt. Normalt sett så har ju båten en stadig linje och vinden gör jobbet, finns inte vinden så får man skapa rörelsen så du får vind runt seglen istället.

      • Anders B Feb 15, 2016 Reply

        Kolla den här filmen, vid 30 sekunder kommer Esimit Europe med blått segel in från höger.
        https://www.youtube.com/watch?v=IjgH20Th76Q

        • Pelle Lindell Feb 15, 2016 Reply

          I mina ögon är det där ett solklart brott mot KSR42……..

  6. Espen Kuhle Feb 15, 2016 Reply

    Og hvilken del av KSR 42 er det de forbryter seg mot? Slik denne filmen er klippet sammen så er det ikke enkelt å se hva som er engentlig seiling og hva som er filmeffekt.

    Det skal vel godt gjøres å rokke en så stor båt eller pumpe med storseilskjøtet når seilene har den størrelsen de har på denne båten. For å kunne fastslå om de gjør noe feil så kan en se på om akterliket på seilet står og blafrer som en følge av pumping/rokking. I denne filmsnutten så er det ikke mulig å se om dette er tilfellet.

    Jeg er stort sett vant til å dømme på vannet i jolleregattaer iht. KSR 42, appendiks P, og har lite erfaring med den type dømming av store båter men mener at de samme prinsipper gjelder her også for å se om noe ulovlig blir gjort for å fremme fremdriften. Hvis det er noen som kan komme med ytfyllende informasjon erfaring omkring dette for store kjølbåter så tar jeg gjerne imot informasjon om dette.

    • Pelle Lindell Feb 15, 2016 Reply

      Jag håller med om att klippningen av filmen gör det svårt att se exakt vad som händer men man ser att när de närmar sig startlinjen för styrbords halsar rullar de båten med kölen minst 2 gånger innan de gör ett rullslag. Det menar jag är ett brott mot 42.2.b. Dessutom menar jag att det är tveksamt om man alls får använda en “canting keel” för att rullslå eftersom den inte nämns bland undantagen i 42.3. Det kan givetvis vara ändrat i seglingsförskrifterna.

      • Peter Feb 15, 2016 Reply

        finns ingen ändring av KSR 42 med i seglingsföreskrifterna endast att man får gå på märke.
        Intressant är att en tävling utan respit-regel lockar så många deltagare.

        • Author
          Peter Gustafsson Feb 15, 2016 Reply

          Apropå det så har Silverrudder nu 294 anmälda med 7 månader kvar till start.

          Man skulle ju en gång för alla kunna konstatera att populariteten för olika typer av race inte är kopplat till vilka respitregler man använder :-)

          • Göran/Xusidus/X-382 Feb 23, 2016

            Idag exakt 7 månader till start 360 anmälda. Märklig dragningskraft detta race har.

      • Espen Kuhle Feb 15, 2016 Reply

        Da får en ta en titt på forutsetningene for KSR42 og hvis de får en fartsfordel som tilsvarer “a stroke of a paddle” så er handlingen ikke tillatt (kanskje litt vanskelig å vurdere hva “stroke of a paddle” tilsvarer for en slik båt som Esimit Europe).

        I utgangspunktet så har man lov til å foreta et rulleslag men utgangshastigheten av slaget skal ikke overstige inngangshastigheten båten hadde ved starten av slaget og alt skal være en jevn bevegelse fra start til fullført slag i.e. to pump med kjølen i sideretningen for å få opp hastigheten i selve slagutførelsen er å sidestille med en ulovlig handling og straffen vil være et gult flagg som medfører en to tørns vendingen (gammel sjargong = 720 graders straff) for å frifinne seg. Slik jeg ville ha tolket det på vannet.

  7. Author
    Peter Gustafsson Feb 15, 2016 Reply

    Nu finns det en rapport från Tjörn Runtträffen på båtmässan här.

    Anders Torén fortsatte informationsträffen och berättade att det under 2016 års upplaga av Tjörn Runt by COWI kommer att vara Race center på segelklubben samt skepparträffarna och prisutdelningen på Stenungsbaden. Banan blir den traditionella medurs runt Tjörn med start på Askeröfjorden och mål på Stigfjorden.

    Nytt för i år är att rorsman vid anmälan fritt kan välja mellan Stora och Lilla banan, alltså ingen SRS uppdelningen per bana. I anmälan har SRS upp till 1,219 förvalet Lilla banan och över 1,220 förvalet Stora banan. Flerskrovsbåtar ligger med förvalet Lilla banan. Men rorsman kan vid anmälan ändra bana om så önskas. Stora banan har ingen rundning vid Getskär, men däremot vid Hätteberget och väst om Dynan och Pynten. Därefter fritt val upp till inloppet till Stigfjorden.

    Från publiken framfördes att man vill kunna segla doublehanded, med egen resultatlista, men inte segla i en egen DH-start utan tillsammans med samma båttyper. Anders svarade att det tidigare har framförts önskemål om att ha separat start för DH. En synpunkt framfördes att det är tråkigt med starten ner i Hakefjorden när vi nu åter seglar det traditionella varvet. Anders svarade att valet att återgå till det traditionella varvet bland annat är baserat på att seglarna har framfört att man vill segla medurs.

  8. PPJ Feb 22, 2016 Reply

    Har Blur.se protesterat mot borttagandet av Getskärsbojen än?
    Seglingen blir ju inte lika “taktisk” utan den. Dessutom blir det mindre följa-John vilket är orättvist då de som deltagit i tävlingen tidigare har fördelar av detta.

    Kul för publiken att få tillbaka Progressiva mfl stora båtar genom Kyrkesund!!
    Förutsätter att de väljer Tjörn-Runt-banan.

  9. Author
    Peter Gustafsson Aug 16, 2016 Reply

    Nu är anmälan stängd. 325 båtar på anmälningslistan (att jämföra med 335 startande förra året).

    https://seglingsresultat.se/tjr16/result/participants

    Intressant att de de två fabriksförarna :-) från Albatross (First 40 La Veuve Noire och M34 Mod Teknova/Albatross tycker att lilla banan är det som gäller. Frågan är vem de skall segla emot?

    Ungefär 20 båtar med SRS >1.22 har valt lilla banan, och ungefär lika många med SRS <1.22 har valt stora. Däribland Compis Retro Balloon som ju gillar att segla långt.

    M32:orna är jämt fördelade på de två banorna. Hans Wallén & Göran Marström på stora. Cecilia Jansson och
    Lovisa Karlsson på lilla.

    Skall vi avvakta skarpa startlistor innan vi drar några växlar på detta…

    • PPJ Aug 16, 2016 Reply

      Det skall väl tolkas som att “fabriksförarna” vill segla riktiga Tjörn Runt…inför en mänsklig publik istället för fiskmåsar.

      Dessutom känns det onekligen som att många större båtar inte förstått att det är valfri bana.
      Progressiva kommer vara saknad i Kyrkesund.

      • Author
        Peter Gustafsson Aug 16, 2016 Reply

        Ja, för det vet ju alla att det är det viktigaste i all kappsegling, Att vinka till publiken. Att jämföra sig med andra liknande båtar är ju inte alls lika viktigt.

        Visst är det konstigt att valet av bana ligger i linje med de enkäter StSS har gjort. Seglarna vet väl inte sitt eget bästa, så det är skönt att du kan informera dem. Du vet ju mycket som vi andra inte riktigt har koll på…

        ;-)

        • Peter Aug 17, 2016 Reply

          intressant att tonen hårdnar så lätt här på bloggen….

          minsta båten på stora banan en Maxi 84 utan spi,
          båt med SRS > 1,22 på lilla bana (enskrov) 20 st,
          båt med SRS <1,22 på stora bana 16 st

          Jag tycker att det är intressant att just M-32 splittras. För de andra felrskrov är valet inte så konstigt, F-18 väljer segla lilla bana och Corsair och SeaCart föredrar stora bana.

          • Pelle Pedersen Aug 17, 2016

            +1 Peter ang tonen runt TR…
            Konstigt att denna seglingen kan röra upp så många/mycket känslor?

      • Anders Aug 17, 2016 Reply

        +1

  10. Author
    Peter Gustafsson Aug 22, 2016 Reply

    Används den här sidan?

    Kan inte se att http://www.tjornrunt.se/ är uppdaterad sedan den lanserades, och vare sig Facebook-sidan eller Instagramkontot är aktiva.

    Med tanke på att arrangemangen i Stenungsund såg ut precis som vanligt så kan man anta att samarbetet med Templar Events inte funkar som det var tänkt?

    Någon som har koll?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.