Skip to content

13 Comments

  1. Team Styrbord
    Mar 17, 2016 @ 11:57

    Var i England ska båten hämtas?
    Det är väll egentligen bara passage av trafik zonerna som är något att tänka på.

    Reply

  2. tomas
    Mar 17, 2016 @ 15:10

    Håll ordentligt avstånd till vinkraftsparkerna (man blir utskälld på vhfen annars). Fiskebåtar som tuffar fram har oftast nät bakom… Ha papper på att båten är din och betald i god ordning och lättillgängligt.

    Vår seglats från Hamble finns på https://nyppon.wordpress.com/hamble-till-oxno/

    Reply

  3. Sture Smith
    Mar 17, 2016 @ 21:35

    Väldigt stor hjälp om båten är utrustad med en plotter som har tidvattens kalender vilket dom flesta moderna plottrar har idag. Tex Raymarin med Navionics kort. Mkt pedagogiskt och enkelt att förstå.
    Navtex låter lite gammaldags men ack så bra runt England och norrut, ger mkt matnyttig information och tar emot 24/7.
    Farvattnen är starkt trafikerade med allehanda flytetyg.
    Lätt Tillgång till bok med Lanternkonfigrationer kan va bra att ha.
    Bra VHF ett måste, med rätt callsign (Svenskt) viktigt.
    Rätt flaggor inkl gästflaggor.
    Sätt rätt namn på båten och gärna ev. framtida hemmahamn.
    Märk upp livbojar och flytvästar.
    Bra om storsegel har korrekt Segelnr. SWE nr får Du enklast från Sv seglarförbundet.
    Tänk på att om inte detta tycks stämma kan tex hamnvakter bli misstänksamma.
    Nu har Du tydligen båten registrerad i Skeppsregistret. Annars är det enkelt och bra att ha båten registrerad i SXK förutsatt att Du är medlem i SXK.
    Läs in Er på hamnar och alternativ hamnar utefter avsedd färdplan. Använd VHF.
    Giltliga försäkrings dokument, gärna i original.

    osv. osv.

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Mar 17, 2016 @ 22:19

    Finns det en enda grej som hjälper en att segla sträckan under alla förhållanden så är det AIS vilket gör natt och dimma i kombination med hårt trafikerade vatten hanterbara. Men jag antar att det finns om man köper en modern 47-fotare. Bra att programmera om den så att den stämmer med allt annat.

    VHF+callsign/cert.

    Mobiltäckning runt kusterna var mycket bättre än vad vi hade hört. Kanske har det blivit bättre… så man kan mycket väl strunta i exotiska lösningar för att få fatt i väder.

    När vi seglade ner/hem förra sommaren så upplevde jag inte att det var mer formalia än här hemma, med skillnaden att hamnarna gärna ville ha kontakt på VHF innan man gick in.

    Reply

  5. Rickard
    Mar 18, 2016 @ 10:09

    Jag bor och seglar i England och vill bara tipsa om att Navionics i Ipad ar mycket smidig med tidvattnet. Den visar strom, hojd och riktning pa ett pedagogiskt satt.
    Den har guiden ar bra att ha i sittbrunnen for lanternorna: http://www.rya.org.uk/shop/pages/product.aspx?pid=NLS(RYADefaultCatalog)
    Annars generellt tips, undvik strom mot vind situationer om det ar blasigt. Att segla osterut ar smidigt (oftast vastliga vindar i England + en del nordliga vindar nu pa varen).

    Reply

  6. romagnus
    Mar 18, 2016 @ 13:17

    Har gjort denna resa ett antal gånger både singelhand och med besättning hämtat egen båt i november månad för några år sedan från Hamble Håller med att AIS och surfplatta är ett bra komplement .Håll koll på trafikzon dom ser mer än man tror.Torskade själv en gång på väg mot Helgoland Det blev en lång process med myndigheter bla.

    Reply

  7. André
    Mar 23, 2016 @ 17:05

    Har även jag gjort ett flertal leveransseglingar till och från England och Skottland (från västkusten och irländska sjön via Loch Ness bland annat). Och då även med Vo-60 några gånger.

    Vill som Peter Gustavsson skriver understryka att en fungerande AIS är det bästa fungerande hjälpmedlet. Sedan bör man se över segelgarderoben. Finns det lämpliga hårdvindsegel ombord som man kan segla båten med (en stormfock eller ett trysail betyder inte att man kan segla båten).

    Många förväntar sig att en segling hem från England innebär en bekväm undandvindssegling. Så är inte alltid fallet utan det kan mycket väl innebära fyra, fem dygn hård bidevind hela vägen upp till Skagen. Och det är långt mellan hamnarna i sammanhanget. Handlar rätt mycket om att ha uthållighet och en erfaren besättning (när det berör dåligt väder).

    Behöver du hjälp med transporten hör gärna av dig.

    Vänligast / André

    Reply

  8. Per J
    Mar 24, 2016 @ 08:30

    Om man får problem är det inte osannolikt att vädret är kass och kanske besättning utslagen. Kolla in lämpliga plan-B-hamnar. I förväg alltså. Inget annat än korrekt “passage planning” alltså. Vi gick senast från London (Medway) och hade valet norr om eller söder om de stora oljefälten. Valde söder om för att ha möjlighet att gå in till den Helder (mycket kort insegling) om vi kom i behöv av bunker (startade i lättttta vindar). Nu blev det bra vind så vi gjorde Gillingham – Göteborg på knappa 100 timmar (lite mindre båt) och behövde inte bunkra för vinden kom. Har gått in till den Helder ett antal gånger och det är kort o gott bra. Nära, välförsedd stad, etc.

    Har gjort deliveries med väldigt varierande besättningar så man vet inte vilka råd som är överflödiga men vid segling till Lofoten fick jag det viktigaste säkerhetsrådet: Se till att ha bra och varma kläder. På en delivery där köparen själv var med hade just köparen dubbla lager för att hålla värmen. Dubbla jeans… En varm o mätt besättning brukar vara en god grund för en trevlig seglats över Nordsjön.

    Faktum är att vi hade just som André skriver, skön undanvind. Från det vi lämnade Thames Estuary till passage Skagen hade vi vinden akter om tvärs mellan 5 och 10 m/s. Inte ett skvätt på däck innan Skagen..

    Segel – har en koppling till ambition. Väljer du gå norr om de stora oljefälten är det långt till land. Men kanske du vill ha en mindre utmanande/krävande tur och därför väljer en rutt om medger “plan B”. Den högre ambitionen kräver mer..

    Ha en fin tur!

    Reply

  9. André
    Mar 25, 2016 @ 10:19

    Fast om man har tid och vill se sig om så rekommenderar jag att gå det västra spåret upp i irländska sjön med gott om hamnar på båda sidor och sedan via diverse skotska wiskhyöar vidare genom Loch Ness för att sedan få en rätt snabb och bekväm tur över nordsjön med desto större garanti för medvind…

    Reply

  10. Johan Bruce
    Mar 27, 2016 @ 16:42

    Se till att ha med sjökort för Sverige. Min erfarenhet är att det är svårt att få tag på i England. Finns att köpa i Tyskland, men kom ihåg att bokaffären är stängd på söndagar. Den Helder i Holland är en trist hamn man kan undvika, däremot är Kiel en kul upplevelse. Många hamnar i Danmark kan vara svåra att komma in i om man sticker över 2,5 m, värt att kolla upp innan.
    Annars är seglarprylar billigt i England, så köp flytvästar etc på plats om du inte redan har. Planera in en kort första etapp så att ni kan fixa allt som inte visade sig funka eller komplettera med det ni glömt.

    Reply

  11. André
    Mar 29, 2016 @ 14:20

    Scheveningen är annars den naturligaste hamnen att gå in i till och från England. Aldrig några problem med djup eller plats där. Bra kommunikationer med om man behöver byta besättning eller annat som dyker upp. Finns en bra skeppshandel med.

    Reply

  12. Leino
    Mar 29, 2016 @ 17:26

    IJmuiden funkar också som mellanlandning. Nära Amsterdam om man ska byta besättning eller så..

    Reply

    • Göran/Xusidus/X-382
      Mar 29, 2016 @ 18:41

      IJmuiden är bra. Har angjort hamnen med motor med osäker intermittent gång. Lätt att angöra med småbåtshamn direkt om styrbord.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.