Nytt från Lindquist – Diva 34 SC

Vad säger vi om nya Diva 34?

Många saker som ser bra ut, även om det naturligtvis är nästan omöjligt att både åstadkomma prestanda och familjekomfort utan att göra en del kompromisser. Framförallt i en båt som “bara” är drygt 10 meter.

Tyvärr har man valt att hålla planlösningen interiört hemlig tills vidare. Synd, då Open Space låter som ett nytt och lite annorlunda koncept. Det finns säkert en marketing-twist på att inte avslöja detta nu, men jag är inte riktigt säker på logiken…

Löa 10.33 m
Bredd 3.48 m
Djup 1.95 m
Deplacement 4.850 kg

Storsegel ca 40 kvm
Fock ca 28 kvm
Gennaker ca 95 kvm

diva34front

Diva 34 SC, familjebåt för fartsugna

Den första Diva modellen, Diva 39, presenterades 1982 och vann en klar klasseger i ÅF Offshore Race så sent som 2015. Total 1:a i SeaPilot 2 Star Race 2015 vittnar också om fart men framförallt om hanterbarhet med bara 2 mans besättning.

Målet med utvecklingen av en ny Diva-modell är alltid att åstadkomma en oöverträffad enkel hantering. En bieffekt av det är vinster på kappseglingsbanor. Sambandet är enkelt. Smidig hantering uppnås genom att skapa ett effektivt och lättdrivet skrov som inte har några svaga bogar, och som därmed inte kräver överdriven segelyta för att segla väl. Hanteringen påverkas också i högsta grad av att skapa en båt med en väl uttänkt och ergonomisk sittbrunn och enkel segelhantering. Även det kommer kappseglaren till godo.

Emellan den först presenterade Divan och dagens nya modeller ligger mängder av segrar på kappseglingsbanor runt om i världen. Men framför allt, vunna seglingshjärtan hos lyckliga seglare som njutit av segling när den är som bäst. Familjer som glatt sig åt fart, smidig hantering och ett komfortabelt sommarhem. Diva 39 var en mindre revolution när den presenterades. Den första långsmala lättdeplacementbåten som utnyttjade de senaste rönen inom båtutveckling.

År 2000 valdes den nya Diva 38 till ”Boat of the Show” på Scandinavian Boat Show för sina banbrytande lösningar. Den nya Diva 35:an vann tuffaste klassen på Tjörn Runt 2011.

Divabåtarna har en lång historia av framgångar och en tradition och kunskap som vi i dag har som grund för innovativa nyutvecklingar av våra båtar. Diva 34 SC är planerad för morgondagens seglingsupplevelser med vår långa erfarenhet som grund.

Inget skall fattas
Målet med utvecklingen av vår nya båt på 34 fot är att skapa en båt som kan mäta sig med de allra snabbaste under kappsegling men samtidigt bjuda familjen på komfortabel semestersegling. När det gäller komfort för familjeseglingen har inget sparats. Nya lösningar ger rymd och funktionalitet som i betydligt större båtar. Båten innehåller alla funktioner för bekväm och trivsam familjesegling. Stor förpik med känsla av ”owners cabin”. En salong med rymdkänsla och gott om plats för 6 personer runt bordet. Stort våtrum. Stort pentry. Akterutrymmen med rymd och valmöjligheter. Här skall en familj trivas under långa sköna semesterseglingar.

Open Space
Genom att utveckla vårt ”Open Space” koncept som vi först utvecklade för Diva 40 har vi lyckats skapa alla de funktioner som man annars finner på båtar upp emot 40 fot. I Diva 34 kan du få tre hytter med rejäla dubbelkojer med 2 meters längd. Pentry med en arbetsbänk om hela 2 meter längd. Samtidigt en salong med god rymdkänsla.
Om man jämför planlösningen på en traditionell inredning och våra nya öppna planlösningar kan man konstatera att de ofta slutna rummen i båten har öppnats upp.
Borta är vinklade pentryn som stänger av båten. Borta är U-soffor som har samma negativa påverkan och i realiteten ger färre fungerande matplatser runt bordet. Resultatet är en öppnare planlösning där alla funktioner är mer tillgängliga. Arbetsytor och sittplatser är minst lika stora och snarare mer effektiva än på tidigare lösningar.
På Diva 34 betyder detta att båten får en komfort som inte tidigare funnits i denna storleksklass.

Enkel hantering
Diva-båtarna har varit föregångare och blivit kända för sin enkla hantering. Det är viktigt inte minst för familjens trygghetskänsla ombord. Den enkla hanteringen skapas genom en rad komponenter. Grunden är ett lättdrivet och ”snällt” skrov. Det lättdriva skrovet går fort utan onödigt mycket segel som är tungt att hantera. Det snälla skrovet med rätt form ger trygg känsla vid krängning utan överraskande otrevligheter som uppskärningar och svårhanterlighet. Diva båtar är kända för sin fantastiska roderkänsla och följsamhet.
En annan faktor är båtens seglingsmässiga layout. Diva båtarna har varit först med sjävslående fockar och alla funktioner dragna till rorsman. Här kan man tillsammans med oss optimera båten för det ändamål man vill prioritera, maximalt enkel hantering eller kappseglingsoptimerad. Ytterligare en avgörande faktor är att hålla nere båtens vikt. Det görs genom optimering av konstruktionen och avancerad byggkonst.
Genom nya lösningar ger Diva 34 egenskaper som betydligt större båtar både när det gäller seglingsegenskaper och boende komfort. Det blir helt enkelt onödigt att släpa runt på en för stor båt. Lägre kostnader och enklare hantering är resultatet.

Genomarbetad sittbrunn
Sittbrunnen är kanske det viktigaste ombord. Totallängden av brunnen är närmare 3 meter. Sittbänkarna är väl tilltagna med ergonomisk komfort och rejäl höjd på sargen. Akterut, något av en racing brunn, perfekt för kappsegling men även idealisk för smidig familjesegling. I hela brunnen råder den genomarbetade ergonomi som Diva båtar gjort sig kända för. Här kan du också välja mellan rorkult eller dubbla rattar. Med rattlösningen finns bekväma sittplatser bakom ratten så väl som på sidan. När du sitter i lovart på skarndäck har du ratten mellan benen, helt nödvändigt för att sitta ergonomiskt rätt och bekvämt vid långa etapper till rors. Cruising-utrustad hanterar rorsman själv alla seglingsfunktioner om övrig besättning så vill.

Form för funktion
Den utvändiga designen bjuder stilrena enkla former med en egen karaktär. Modern form som uppskattas i Europa med en Skandinavisk stilkänsla är målet. Grunden är som i all god formgivning brukarvänlighet med ergonomi i fokus. I en Diva är alla mått noga ergonomiskt genomarbetade, låter tråkigt men skänker mer glädje och njutning till båtlivet.

Planera din båt som du vill
Diva 34 SC kan planeras efter dina behov. Förut kan du välja en traditionell förpik med separerande skott, förpikskoj och garderober och separat sittplats. Förpikens rymd och kojens mått är outstanding för båtar under 37 fot.
Vill du ha en mer öppen båt kan skottet mot förpiken öppnas upp och sittplatsen kan bli en del av salongsmöbleringen.
Även akterut finns valmöjligheter. Välj två lika stora akterhytter med rejäla dubbelkojer.
Välj att göra den ena hytten lite större med en smalare koj på andra sidan eller använd detta utrymme som stuvrum. Ytterligare en möjlighet är att välja en stor akterhytt med möjlighet att sova tvärs båtens längdriktning. Här får du på köpet sitthöjd i huvudändan på båda sovplatserna.

Borttrollat navigationsbord
Tittar man på planlösningen hittar du inget navigationsbord. Vi hör ofta kommentarer om att de är onödiga och tar upp onödig yta i båten. Vi har löst det på ett nytt sätt. Upp ur bordet kan man trolla fram ett helt navigationscenter. Den nya stolslösningen blir även navigationsstol med central placering som på en jordenrunt-kappseglare. Denna effektiva användning av båtens ytor är en lösning som i högsta grad bidrar till båtens rymd och trivselkänsla.

Ett kök värt namnet
Köket har på Diva 34 SC fått en ny utformning. På Divavis är kocken sjösäkrad, här med en extra barbänk på anpassat avstånd från huvudarbetsytan. Bänken innehåller kökets diskavdelning. Totalt finns över 2 m bänkskiva att tillgå. Den extra bänken är det som gör pentryt till klassens största. Genom den öppna lösningen i stället för ett traditionellt vinkelpentry underlättas kommunikationen mellan matplats och kök och båten får öppna trevliga ytor.

Våtutrymme
Vi har valt att placera ett rejält våtutrymme centralt i båten för bästa åtkomst för alla ombord. Genomtänkt planering där måtten är de rätta sörjer för att alla funktioner är väl tillgodosedda. Här finns också möjlighet att hänga blöta sjökläder.

Redan seglad efter långt utvecklingsarbete
Bakom båtens slutliga form ligger ett långt utvecklingsarbete. Noggranna analyser av olika skrovformer och detaljutformning. Vi har genom datorsimuleringar testseglat över 10 olika skrovformer. Med dagens program för båtkonstruktion vet vi redan idag att detta blir en seglare utöver det vanliga. Vi har till och med kappseglat henne i våra datorprogram. Teoretiskt ORC tal är 625 och därav ett SRS tal på ca. 1.30.

Under segel är farten inte farlig, den skänker bara ren seglingsglädje. Något som både den erfarne seglaren och nybörjarfamiljen har glädje av. En välseglande båt är också en båt som är lättare att hantera och känna harmoni med.

Nya DIVA 34 SC är en modern, smidig och lätthanterlig båt med egenskaper som kommer att tillfredsställa kappseglaren och skänka glädje åt familjen.

Fart, enkel hantering och komfortabelt boende. En äkta Diva!

31 Comments

  1. Hans Utstrand Aug 21, 2016 Reply

    Hej,
    Jag vill gärna få mer information och kontakt med någon på företaget,
    Mvh
    Hans Utstrand
    mob0705-635064

  2. Author
    Peter Gustafsson Sep 15, 2016 Reply

    Nu finns interiörerna här.

    Är det bara jag, eller känns det väldigt trångt med både en “köksö” och en toalett precis vid nedgången? Fast å andra sidan är ju moderna 34-fotare OTROLIGT stora inuti. På Öppet varv så kändes Dehler 34 lika stor som en 38-fotare :-)

  3. Fabian Sep 15, 2016 Reply

    Vad är “open space” i sammanhanget? Ser ut som vilken 34 fotare som helst, bara att det komma vara omojligt att komma in i bb akterkabinen medan nån lagar mat och inte bara svart som det är med L kök…

  4. Bjørn V Sep 15, 2016 Reply

    Ser ut som en X35 med toan flyttat till nedgången.

  5. Göran Sep 15, 2016 Reply

    Fabian, förstår precis hur du tänker.
    Har också extremt svårt att flytta på hustrun när hon fastnat i grytorna.
    Detta till trots har vi med tiden fått behov av fler hytter.
    Känns då bättre med en extra hytt på babordssida än ingen alls.
    Lycklig far

  6. anders Oct 6, 2017 Reply

    någon mer än jag som sett kölen?

  7. anders Oct 6, 2017 Reply

    Ingen som tycker att negativ vinkel på kölbladet är konstigt, då kanske någon kan förklara varför man har lutat det åt “fel” håll.

    • Micke Oct 6, 2017 Reply

      Tror man kan vara lugn för att kölen är i världsklass när Kåre har designat den

    • Bosse Oct 9, 2017 Reply

      Studerar man Principle of Yachtdesign så ska en köl se ut så. En linje mellan tryckcentra uppe och neråt ska luta framåt (maxbredd uppe och maxbredd nere, ungefär). Det är känt sedan länge att det ger bättre kryssegenskaper. För det är väl just kryssegenskaper som prioriterats på denna båt med tanke på skrovform akter om prop och en pytteliten gennaker, kommer aldrig att plana. Kölen behöver dock inte nödvändigtvis se ut så radikalt för att få samma effekt, Dominant 95 tex har samma tänk.
      Tyvärr kommer det nog inte bli lätt att övertyga presumtiva kunder att våga investera i något så annorlunda. Det var anledningen till varför ett annat känt svensk varv inte vågade sig på detta – finns få som är så konservativa som båtköpare.

      • andreas Oct 9, 2017 Reply

        Jag tycker det är väldigt kul att något varv i sverige försöker göra en rolig båt. Och skrovform ser ju modernt ut.
        Men kölens position ihop med mastens position upplevs lite längre fram än vad som är standard på moderna snabba båtar?
        Där har ju mast flyttats längre akterut och likaså kölpositionen.

        Är det en inbillning pga vinklarna på fotona eller är det så?
        Vad är orsaken till detta?

        MVH Andreas

        • Jens Oct 9, 2017 Reply

          Med kölen längre fram blir rodret en viktig del av lateralplanet och brukar således vara större än vad som är normalt på båtar med kölen längre bak.

      • Jens Oct 9, 2017 Reply

        Tryckmin på fenan ser ut att träffa tryckmax på bulben så även där rätt!

  8. Author
    Peter Gustafsson Oct 6, 2017 Reply

  9. Thomas Wiberg Oct 9, 2017 Reply

    Kul med nåt som sticker ut från en svensk leverantör. Sedan kan det väl diskuteras om båten som produkt är svensk när den byggs i baltikum?!

    Mitt i alla åsikter om båtens utsida är min uppfattning att insidan och layouten är där som båten verkligen tillför nytänk. Bakvända fenor har sett förut, bland annat under IOR-tiden. Kölen kommer säkert att fungera bra, lite synd att balansera båten så pass hårt på rodret så att det uppenbarligen behövt göras väldigt djupt och stort. Kan kanske varit tvunget för att med den kölutformningen få bulbens vikt där den behöver vara.

    • Anders Oct 10, 2017 Reply

      Kunde man inte gjort en T-köl då?
      Då borde man kunna ha haft ett rakare kölblad.
      Men jag kan ju inget om båtkonstruktion.

      • Kåre Oct 10, 2017 Reply

        Visst kunde man gjort en T-köl men den skulle fått sämre prestanda samt att det skulle bli lättare för ankarlinor och annat att fastna mellan kölen och bulben. Man kan behålla större del laminärt gränsskikt (=mindre motstånd) med denna lösning. En lätt framåtsvept framkant är ingen nackdel utan har vissa små fördelar så som att förhindra att skrovets turbulenta gränsskikt leds ner på kölbladet. Men den största anledningen till att kölbladet är svept framåt är att få rätt balans i båten utan att behöva använda en T-köl.
        Det är de små detaljerna som övergången mellan kölblad/skrov (fillets), kölblad/bulb, kölprofil och bulbutformning som till stor del avgör hur bra kölen blir.

        • Johan Oct 10, 2017 Reply

          Finns några generella regler hur övergången mellan kölblad/skrov (fillets), kölblad/bulb ska vara utformade för bästa prestanda?

          • Kåre Oct 10, 2017

            Detta är några generella regler.
            I övergången mellan mellan skrov och blad är det viktigt att kölprofilen inte är för tjock. Motståndet ökar snabbt med profiltjockleken. Med hjälp av “fillets” kan man ofta få ner profiltjockleken närmast skrovet till 10-12%, att gå under 8% minskar normalt inte motståndet.
            Framkants”fillets” drar tyvärr normalt ner skrovets gränsskikt ner på kölbladet, detta orsakar ökat motstånd. Med rätt utformning så fungerar framkantsfillets utmärkt men det generella rådet är att undvika framkantsfillet eftersom man behöver ganska mycket kunskap för att utforma dessa korrekt. Bakkantsfillets är betydligt mer okänsliga och rekommenderas i de flesta fallen. När det gäller övergången mellan bulb och blad vill man designa så att det är så liten tryckskillnad och så liten skillnad i gränsskiktstjocklek och typ som möjligt mellan bulben och bladet.

        • Andreas i HP Oct 10, 2017 Reply

          Hej Kåre. Tack för dina faktabaserade svar.

          Nyfiken på varför du säger att …t-köl får sämre prestanda…
          Så om vi skulle se nya iacc designers skulle de inte ha t-köl?
          Får gärna utveckla det?
          Jag trodde den mest fartgivande bidraget är ökade rm som en t-köl med lägre tp, ger än att flytta upp tp och enbart optimera det laminera motstånd etc..
          Givet samma vikt och djup på en köl.

          Mvh Andreas

          • Kåre Oct 10, 2017

            Denna köl har samma låga tungdpunkt som en T-köl, allt bly ligger i bulben. IAAC båtars smala kölblad kan omöjligen ta vridmomentet från den enorma bulben om inte bladet satt nära tungdpunkten. De som hade långa bulbar hade problem att klara av vridmomenten genererat av tröghetsmomentet och båtens rörelse. Däremot hade nästan alla R12m efter 1983 framåtsvepta framkanter där bulbens framkant linjerade med kölbladet.

          • Kåre Oct 10, 2017

            Det finns även en annan anledning att inte sätta kölbladet längst fram på bulben på en IACC båt Anledningen är att bulben är så enormt mycket längre än kölbladets korda och då får man inte längre liknande strömning över kölbladet och bulben och då den goda effekten borta. Olika förutsättningar ger olika resultat när man ska optimera något.

  10. Anders Oct 10, 2017 Reply

    Kan ingenting om tryckpunkter hit och dit men varför ser ingen annan båt ut så.här om det här är “rätt”

    • Jens Oct 10, 2017 Reply

      Alltid någon som måste vara först..

    • Hannu Oct 10, 2017 Reply

      Varför såg inte T forden ut som dagens bilar då dom är mer rätt ;-)

  11. srsseglaren Oct 10, 2017 Reply

    Tror det finns exempel på samma köl bla i tidskriften “Segling” troligen mer en 20 år sedan?
    One off bygge för racing.
    Men kul att ngn vågar prova tänka annorlunda.

    Gillar inbyggda stödben för beaching samt jolle garage hos Malango 8.88(999):
    https://www.idbmarine.com/en/concept.php
    https://www.youtube.com/watch?v=gOiy9vkPqKI

  12. Johan Oct 10, 2017 Reply

    Vilken målgrupp vänder sig denna båt till?
    Familje/semester seglare?
    Kappseglare?
    Långfärdsseglare?
    Weekend seglare?
    Diva trogna seglare?

    • Göran Oct 10, 2017 Reply

      Tror nog att svaret är Ja på 5 sista frågorna!

  13. Anders Oct 10, 2017 Reply

    Tackar för förklaringarna, nu har jag lite förståelse för varför det ser ut som det gör.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*