Följ oss på ÅF Offshore Race

Nu är det dags för ÅF Offshore Race. Vi kör ju doublehanded, vilket skall bli kul. Det känns som ett nytt race.

Vädret ser ut att bli hanterbart med SV-V, varierande från 2-5 till 8-10, men ganska mycket sträckbogar. Routingen pekar på att vi skulle kunna klara hela sträckan på runt 48 timmar, vilket är otroligt snabbt.

Vi försöker framförallt uppdatera på Facebook.

Vi har också en officiell “boatpage”Officiella hemsidan ÅF Offshore Race, Karta/tracking och startlistor.

Jag antar att man lägger ut resultat vid de olika rapporteringspunkterna:

– passing Korsöhalsen lateral mark
– passing Fårö light house, in true bearing 270°
– rounding the south mark Hoburgs Rev
– rounding the special mark app. 0,2 NM northwest of Visby
– passing Almagrundet lighthouse heading towards the finishing line.

Doublehandedklassen
Arcona 400 LIV Team Rydin KSSS 71
Arcona 400 SEMLA Team Saven KSSS 80
Arcona 430 WILMA Henrik Löwing Arc 177
B&R 38 PAC-MAN Jimmy Hellberg JBSS 69
Dehler 34 DD FALKEN Jonas Falk VISS 55
Dehler 34 DD ANNA Fredrik Lindahl KSSS 86
Dehler 34 DD FUNNYTOO Anders Mathson TRBK 103
Dehler 39 ITHAKA Jan Orest KSSS 94
Dehler 42 EVOLET Team Balingsholm MBK 43
Dominant 95 ELÄNDET Sandor Moldovan OSS 147
Elan 37 SOLIDTANGO Solidtango Racing LÄBK 102
First 34,7 LOW Team Tuplatassu HSK-FIN 76
First 40.7 gr köl NO LIMIT NoLimit NYSS 108
J 105 GARBO WAWE Sailing team WSF-FIN 178
J/111 BLUR Blur Sailing Team SSVÄ 50
Maxi 77 ANY DAY Fredrik Arnryd & Tomas Brandvold KSSS 180
MUMM 36 SHOGUN Team SHOGUN KSSS 227
Prima 38 WHITE KNUCKLES White Knuckles MOBK 135
Sun Fast 3600 GROOVIE Team Groovie SBS 24
Vallicelli 42 SHE DEVIL Team Demandware RYC 137
X-99 INXTASE Team InXtase ESS 138

12 Comments

  1. srsseglaren Jul 2, 2016 Reply
  2. Dan Jul 5, 2016 Reply

    Vet någon varför Dominant 95:an Eländet bröt?

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 6, 2016 Reply

      De hade motorproblem och kunde inte ladda batterierna. Tydligen så var detta en issue redan på SP2S men nu fick man inte ordning på det.

      • seglaren Jul 6, 2016 Reply

        något förvånad att det behövs ladda batterierna på ett så relativt kort race…

        • Author
          Peter Gustafsson Jul 6, 2016 Reply

          Jag vet inte många som har batterier som klarar fullt race mode (autopilot, laptop, instrument, iPads, kyl, lanternor mm) i 50-60-70 timmar utan laddning?

          • Swe31 Jul 8, 2016

            Vettefasen om jag håller med om att det skulle vara svårt att gå ihop. Har 2x60w solpanel under bomen (dvs jämt åtminstone partiellt skuggade). Ett 90 Ah Lifepo4 batteri som enda energilagring (bensinmotor som går att handstarta).

            Kylen kör vi inte på kappsegling, men i övrigt ingen som helst ransonering av el och fullproppat med elektronik. Var nere på 50% som lägst under seapilot och då använde vi ingen landström. Gotland var soligt, fick aldrig ner batteriet under 75%.

          • Author
            Peter Gustafsson Jul 8, 2016

            Så klart går det – men då skall man ha planerat för det när man designade sitt system.

            De flesta mindre båtar som kör ÅFOR har fortfarande laddning med motor som primär energikälla. Och lyssnar man på leverantörerna av nya lösningar så förespråkar de allra flesta begränsad batterikapacitet och (kortvarig) laddning med motor.

          • Bosse F Jul 8, 2016

            Får väl försvara Sandors beslut att bryta.
            Det började med att motorn inte startade vid målgång efter S2S. Sandor lämnade båten i Oxelösund och fick där hjälp av proffs som skulle fixa motorn. Felet hittades och beslutet att ställa in ÅF ändrades. I båten finns två batterier, blybatterier, då investering i andra batterier inte ingår i hans budget. Jag tror att han har 80+80 amp vilket då bygger på att man måste ladda med motor. Han inte har solceller som täcker behovet eller e-foy.
            Trots att han anlitat experter i Oxelösund startade inte motorn och faktum blev att strömmen inte skulle räcka. Att då fortsätta till Sandhamn utan ais och ström till navigator plus en motor som inte funkar var väl orealistiskt? Beslutet blev att gå till hemmahamn i Oskarshamn.
            Sedan kan man ju ha synpunkter på att man inte ska behöva använda motor, att man ska lägga en massa pengar på nya batterier, laddsystem osv.
            Jag hoppas att Sandor fortsätter segla då han deklarerat att lägga ner seglingen mycket beroende på att det kostar för mycket.

  3. Dan Jul 6, 2016 Reply

    Ok, tack för infon Peter!

    Tråkigt att bryta för en sådan sak men så är det med segling nuförtiden, många bitar måste fungera.

    Mvh/Dan

  4. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Wonderboo Jul 8, 2016 Reply

    Jag hoppas verkligen att Sandor kommer att fortsätta kappsegla – en kanonkille som driver Dominant 95 extremt elegant! Som ett tips till Sandor ( jag har själv haft Dominant 95 S64) genuor till 6:or passar perfekt – det finns många till salu till extremt låga priser! Hoppas vi ses på Byxelkroken igen!

    • Dan Jul 8, 2016 Reply

      Håller med föregående talare, hoppas Sandor fortsätter trots att det ibland är svårt att försvara kostnaderna.

      Jag hade Dominant SWE-11 och köpte själv en fin begagnad Genua 2 av en 6:a seglare. Passade perfekt och kostade några få tusenlappar.

      Mvh/Dan

    • Dan Aug 29, 2016 Reply

      Slumpade sig så att jag köpte en Dominant 95:a själv (igen). Trodde det skulle vara lätt att få tag i en begagnad genua till en 6:a nuförtiden men jag hittar ingenting och inga kontakter som fungerar. Är det någon vänlig själ som har någon fungerande kontakt i 6mr klassen?

      Tack!/Dan

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.