ClubSwan 50 seglar…

SWAN 50 NAV aft

SWAN 50 NAV-295

19 Comments

  1. Andres Jul 13, 2016 Reply

    Interesting size of the first reef…

    • Pelle Pedersen Jul 13, 2016 Reply

      Seems like the first reef makes the rig masthead.

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 13, 2016 Reply

      According to Nautor, there should be a cruising- or shorthanded-reef that lets you keep both backstays on (an makes the boats somewhat more manageable).

  2. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Wonderboo Jul 13, 2016 Reply

    Swe 001 !!!!!!!

  3. Pelle Pedersen Jul 14, 2016 Reply

    Om jag har hört rätt så har den INTE elwinschar eller coffe grinder… =Bara manuella winschar med vev på… låter svettigt för undanvindstrimmet!

    • Jonas Jul 14, 2016 Reply

      Saknas det inte ett par winschar också?
      Akterstag, storskot och så dom på rufftaket. Ska pit och trimmers brottas om vem som får tillgång till winsch i rundningarna?

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 14, 2016 Reply

      Snacket var att man skulle ha en clean däckslayout med el. Detta verkar inte klart ännu, så nu sitter det vanliga winschar på. Skall tydligen sättas i senare när man klurat ut hur det skall göras.

      Som sagt, svettigt att få till bra manövrar med det som sitter på nu.

      En annan grej verkar vara att man saknar fallås, vilket lär göra det ännu bökigare. Lite synd om man inte redan från start har fått ordning på sådant…

      Men å andra sidan har vi väl sagt så i alla tider… “det går aldrig att segla en båt med så få winshar”. Men ändå har vi tagit oss från 16 till en handfull :-)

  4. M Jul 15, 2016 Reply

    Den är inte riktigt klar, grannen som då och då seglar med gänget som ska ha båten menar att dom fått ihop den tillfälligt för testsegling och för att utvärdera vissa segel osv, Båten kommer nu delvis plockas isär och skickas ner till San Tropè där det ska tävla då kommer den vara klar. Tanken var att den skulle vara fullt klar i Maj och då testseglas fullt ut i Finland. Nu hinns inte det med utan detta får göras innan första kappseglingen på plats ST. Iofs inte fel att tessegla där :)

  5. Johan W Jul 15, 2016 Reply

    Vad är det för bulor (3st) längst ned i framkanten av rodret, vad syftar dom till?

    • JIMMY Jul 15, 2016 Reply

      Bulorna tillåter lite högre anfallsvinkel på rodren utan att få separation av flödet (stall). Detta gör att man kan klara sig med lite mindre roder och därmed lägre motstånd i normala förhållanden.

      http://wildwhales.org/wp-content/themes/wildwhales/images/hb4_popup.jpg

      • KåreL Jul 15, 2016 Reply

        Vindtunneltester visar att man inte får högre max lyftkraftuttag med tubercles utan tvärtom lite mindre, så man kan inte göra mindre roder. Däremot får man betydligt snällare stallegenskaper men till kostnaden av högre motstånd vid normala seglingsförhållanden.

        • JIMMY Jul 15, 2016 Reply

          Intressant, för det jag skrev berättade Juan K för mig. Verkar som ett komplext fenomen då de råder rätt delade meningar om dess effektivitet.

          En annan artikel som beskriver dem som än mer förträffliga:
          http://www.asknature.org/strategy/3f2fb504a0cd000eae85d5dcc4915dd4

          :)

          • KåreL Jul 15, 2016

            Vad jag har förstått så har knölvalarna utvecklat dessa knölar för att förenkla för valen att simma i mycket snäva cirklar i låg fart när de jagar fisk. https://www.youtube.com/watch?v=Q8iDcLTD9wQ
            Så lågt motstånd är inte lika viktigt som att inte tappa greppet på fenorna vid stora anfallsvinklar.
            Om man laborerar tillräckligt mycket i CFD så kan man bevisa lite vad som helst :)
            Och det är inte ovanligt att uppfinnare tror att sin uppfinning är en universallösning på universums alla problem istället för att koncentrera sig på områden där uppfinningen faktiskt kan göra nytta.

        • Sam V Jul 15, 2016 Reply

          Hear hear. Juan K är helt klart en briljant designer. Men även genier har sina begränsningar. När jag ifrågasatte att R88 inte skulle kunna matcha Comanche seglingsmässigt blev han förbannad. Men hittills har R88 inte spöat Comanche på havet. På handikapp nästan alltid, men aldrig på seglad tid vad jag sett. Men det är klart, jag och alla andra kan ha fel.

    • Sam V Jul 15, 2016 Reply

      Juan K-special, de finns även på Rambler 88. Jag frågade skepparen Mick Harvey om de var mer effektiva än vanliga roder. Han log brett och svarade: – Ingen aning, vi har aldrig haft några andra.

      Skulle vara intressant om Swan testade några olika roderlösningar för att få svar. Om de är så bra som Juan K hävdar borde väl alla skaffa dem.

  6. Erik Barkefors Jul 15, 2016 Reply

    Har ingen aning vem som var först men Paul Biker har jobbat länge med sådana roder. Han var en i Oracleteamet som tog fram de nya foils som ändrade slutresultatet så drastiskt i Am Cup.
    http://www.biekerboats.com/Bieker_Boats/Riptide_35_MKII_Images.html

  7. Sillstryparn Jul 15, 2016 Reply

    Bulor på rodret och teakdäck :)
    Suboptimering

    • JIMMY Jul 15, 2016 Reply

      Ha ha ha, det är så majoriteten av oss konsumenter vill ha det, uppenbarligen! :-D

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.