Andreas Axelsson signar med Artemis

Jag var ute på Hönö idag för att kolla på när Artemis tar ut sitt team till Red Bull Youth America’s Cup. 25 unga seglare på plats, och det som imponerade Fredrik Lööf och de andra var framförallt deras fysiska status: stora, starka och väl lämpade för den här typen av segling.

En annan som har haft rätt förutsättningar, men framförallt rätt attityd, är Andreas Axelsson. Sedan han lade jolleseglingen på hyllan har vi sätt honom i M32 (först i Speak@ Race Team och sedan med Fredrik Lööf) och RC44, men även offshore på Sydney Hobart och ombord på VO70 Maserati.

Andreas bestämde sig tidigt för att han ville försörja sig på segling.

Att få segla Volvo Ocean Race eller America’s Cup var drömmen och han funderade mycket på vad han behövde göra för att ta sig dit. Det blev tydligt att man måste ha ett nätverk, och jaga rätt uppdrag, men det fanns inte mycket hjälp att få för att komma vidare. Vändpunkten kom vid förra Red Bull Youth America’s Cup, då Andreas var en av de som kom med i teamet. Då fick han kontakt med Fredrik Lööf och satsade på att lära sig så mycket som möjligt av honom. Senare fick han också erbjudande om att segla med Fredrik i M32 och även i RC44-klassen.

Andreas nämner både Fredrik och Martin Krite som mentorer. Annars är det ganska ensamt att vara seglingsproffs, och man får ta råd från andra som står utanför seglingsvärlden. Här har både pappa och flickvän fått agera bollplank när man skall välja rätt uppdrag; “Tackar man nej en gång så ringer det aldrig igen, så man måste göra rätt val”.

Målmedvetenhet är ett ord som dyker upp flera gånger; “Jag har nog varit mer aktiv än många andra. Hör jag att det skall seglas VO65 i Göteborg så ringer jag Knut Frostad och frågar vem som håller ihop det. Vid andra tillfällen så har jag köpt min egen flygbiljett för att vara med där det händer. Sedan ger det ena det andra.”.

Andreas kommer att vara grinder ombord, och det råder ingen tvekan om att det är timmar i gymmet som gör skillnad. Senaste åren har det vart två pass om dagen, sex dagar i veckan. Och det lär inte bli mindre på Bermuda. På frågan hur långt det är till att få segla den riktiga båten under själva cupen, så tvekar Andreas lite; “Vi är ju fyra Svenskar på plats, och de andra kanske har ett litet försprång just nu. Men jag har en bättre utvecklingskurva… När det väl blir dags så kommer man säkert att rotera besättningarna för att orka. Det enda jag kan göra nu är att köra 100% så får vi se hur långt det räcker”.

Artemis hade Andreas på plats för tester i nästan 7 veckor, så man gör inga rekryteringar som man inte är helt säkra på.

Det är superkul att Andreas tagit en plats i teamet, och det visar också att de nya formaten med Red Bull Youth America’s Cup, M32 Series och GC32 funkar som inkörsportar för unga seglare som vill ta sig vidare.

ANDREAS AXELSSON SKRIVER PÅ FÖR ARTEMIS RACING

Hönö, July 28th, 2016 – Artemis Racing kan stolt presentera att den svenske seglaren Andreas Axelsson har skrivit på för teamet. Andreas var en del av det svenska seglingslandslaget mellan 2007-2012 och tävlande då i Laser och Finnjolle. 2013 blev han uttagen av Artemis Racing att vara en del av Swedish Youth Challenge som representerade Sverige i Red Bull Youth America’s Cup 2013. Efter en imponerande insats i tävlingen blev han erbjuden att segla med Artemis Racing Youth Team på RC44 touren.

Andreas har vid sidan av RC44:an även tävlat i M32 Series tillsammans med Artemis Racing’s egen Fredrik Lööf. Han har också tävlat mycket offshore och deltagit i bland annat Fastnet Race och Sydney-Hobart Race. Under 2015 var han en del av VO70 Maserati Sailing team när de satte nytt världsrekord på den 7000 nautiska mil långa sträckan San Francisco – Shanghai.

”Jag är oerhört glad över att få representera Artemis Racing och deras America’s Cup lag. Artemis Racing ger unga svenska seglare chansen att utvecklas, vilket är otroligt viktigt. Efter Red Bull Youth America’s Cup 2013 hade jag turen och möjligheten att få vara med Artemis Racing på RC44-touren vilket har gett mycket viktiga erfarenheter. Jag tänkte att om jag kämpar hårt och förbättrar både min segling och min fysiska stryka så kanske det kunde ta mig hela vägen till America’s Cup. Lyckligtvis fick jag chansen att provsegla för Artemis Racing och jag känner mig verkligen redo att anta utmaningen”, säger Axelsson.

Andreas var med och provseglade med teamet tidigare under året på Bermuda vilket inkluderade fysiska tester samt segling med lagets utvecklingsbåtar, s.k. Turbo’s, en upplevelse som han aldrig kommer glömma.

”Turbobåtarna är sannerligen de snabbaste och mest spännande båtarna jag någonsin seglat, men framförallt de mest fysiskt krävande. Känslan att flyga fram i 40 knop på The Great Sound är något extra spektakulärt och jag älskar varje stund av det. Jag känner mig lyckosam att jag får vara här och segla med dessa båtar och bara ge allt för att hjälpa teamet att bli ännu snabbare”, fortsätter Andreas.

Andreas kommer att sluta upp med de andra svenskarna i teamet; Fredik Lööf, Anders Gustafsson och Kalle Torlén, och vara baserad på Bermuda fram till den den 35:e upplagan av America’s Cup nästa sommar.

Artemis Racing har redan börjat sökandet efter det team som ska representera Sverige i 2017 års upplaga av Red Bull Youth America’s Cup. Tjugofem av Sveriges bästa seglartalanger befinner sig den här veckan på ett hårt och utslagsgivande uttagningsläger på Hönö i Göteborgs skärgård.

De som slutligen tar en plats i laget kommer att träna tillsammans i Sverige innan de i början av nästa år flyger till Bermuda för att förbereda sig för att tävla i de foilande AC45:orna, samma båttyp som seglas av Artemis Racing i Louis Vuitton America’s Cup Worlds Series.

Artemis Racing’s taktiker och den olympiska guldmedaljören Fredrik Lööf, som fungerar som mentor för Artemis Racing’s RC44:a Youth Team har flugit in för att delta på uttagningslägret. Sedan han började jobba med Artemis Racing har han varit imponerad över hur teamet lyckats stötta svensk ungdomssegling, något som också han har en passion för.

”Det är härligt att vara här på Hönö och stötta seglarna samt att dela med sig av mina kunskaper. För dessa unga seglare är det här en otrolig chans och jag hoppas verkligen att de tar den. Att den här vägen ta sig in i den professionella seglingsvärlden är en unik möjlighet som inte fanns när jag började segla och jag är övertygad om att det kommer få enormt positiva effekter för svensk segling i framtiden”.

artemis-youth-6

Fighting faces…

artemis-youth-9

Snillen spekulerar. Fredrik Lööf och Björn Johansson utvärderar teamens prestation. Just idag var det tjejernas dag med tre team med tjejer som skippers som gjorde upp.

artemis-youth-3

2 Comments

  1. Jocke Jul 28, 2016 Reply

    Så det var träningsläger trots allt!

    Kör vägfärjorna där och sa till kollegan att det måste vara träningsläger. Kul! :)

    Alltid underhållande på jobbet när 32orna är ute.

    /Jocke

  2. Author
    Peter Gustafsson Jul 29, 2016 Reply

    Stort grattis, Rasmus och resten av gänget!

    Rasmus Rosengren uttagen som skipper och rorsman till Youth Americas Cup 2017 på Bermuda.

    Det blev Rasmus Rosengren som drog det längsta strået om att ”pinna” den svenska båten Artemis Racing Swedish Youth Challenge. Tävlingen som går av stapeln på Bermuda veckan efter Luis Vuitton Cup 2017. Det trodde jag aldrig skulle bli sant, även om drömmen fanns där, men efter gårdagen träningssegling kändes det riktig bra. Detta trots att jag inte seglat så mycket stor katamaran förut, säger Rasmus.

    Jag har gjort en gedigen satsning i Nacraklassen som gast med Ida Svensson som också var en av konkurrenterna om platsen. Vi nådde topp 20 på mästerskap och missade OS nationsplatsen precis.Jag har seglat GC32 några gånger men inte så intensivt som dessa tre dagarna i M32 an. Jag har precis skaffat mig en Moth för att lära mig ”flyga” och det gick rätt bra på första Europacupen förra veckan i Tyskland. Där låg jag topp tre i alla racen innan bommen gick av, så det är jag rätt nöjd med försätter Rasmus.

    Övriga konkurrenter om ”styrhytten” var Gustav Pettersson, Fritiof Hedström och Måns Holmberg men Rasmus visade upp en ”piggheten” , det offensiva seglandet och det fällde det avgörande utslaget oavsett vilken besättning han hade ombord.

    Besättningsmedlemmarna var svårare att ”pinpointa” då denna upplaga var extrem bra förberedda både fysiskt och mentalt. Vi hade som utgång att nominera sju övriga besättningsmedlemmar, men vi utökade med en till åtta. Fysiken och samarbetsförmågan var direkt avgörande i vår bedömning.

    Tre- fyra killar utkristalliserade sig relativt snabbt som har stor fysisk förmåga och passande vikt. Både i båten och på de fysiska testerna. Eftersom vi valde Rasmus som rorsman kom Gustav Pettersson in som tvåa,

    Marcus Anjemark, Julius Hallström. Fritiof Hedström och Axel Munkby som självklara val. Fem av dessa sitter just nu på flygplan till Palma de Mallorca för att kastas in i hetluften direkt och ingå i Team Gunvor på GC 32 touren ihop med andra svenska seglare som Kalle Torlén, Andreas Axelsson, Nisse Åkervall och Fredrik Lööf. Spännande uppdrag för dessa unga seglare och även för undertecknad som coach.

    Därefter blev det knivigare med nomineringarna. De tre övriga platserna hade vi åtta seglare som vi valde emellan på tre platser. Eddie Klemets klev in i vårt förstaval med sin otroliga fysiska förmåga, Pontus Dackhammar med ett nytt go och framåt inställning och Marcus Höglander med sitt lugn och goda strategiska styrka och bra förmåga att skapa gott samarbeta ombord med de övriga oavsett besättning.

    Andra som låg nära var Albin Boman och Albin Gippert, men där vi tyckte att de andra avgjorde hårfint till sin fördel.

    Det var en av dem tuffaste uppgifter jag har varit med om , säger Fredrik Lööf, men jag tycker att vi fått ett gott gäng på de nio vi valt, Björn och jag, avslutar Fredrik.

    Tävlingen på Bermuda kommer att segla i AC45 F där vi skall vara sex ombord och en matchvikt på 480 starka kilon.

    Efter GC 32 sejouren på Mallorca kommer det ytterligare en GC tävling i Portugal i slutet av september.
    Dessutom skall vi deltaga i Skandinavien M32 touren i Stockholm i början på september och träna vidare med M32 i Saltsjöbaden så långt vädret tillåter på hemmaplan. Vi kommer också att köra kortare träningsläger på Grötö och få sparring av flerbåtar på Aston Haralds Sailing Academy på Hönö och Cape Crow YC.

    Vi vill tacka för denna otroliga möjlighet som Artemis Racing och Torbjörn Törnqvist ger dessa svenska ungdomar, och verkligen ge Artemis Racing, Sverige och KSSS en seger som motprestation på Youth America Cup 2017.

    Vi vill också tacka Aston Harald med Håkan Svensson i spetsen med Lasse Linger, Jacob och ”Holger” för insatsen och för lånet av båtarna på Cape Crow Academy på Hönö. Boendet på Västerhavet på Grötö, Mästerkocken Henrik med personal för maten. Fantastiskt!
    Björn Johansson

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.