Big Tuesday | J/111Worlds

You know it’s windy when the lifeboat tows in the committee boat, after the engine was submerged for some time.

Full story.
Results.

11 Comments

  1. Author
    Peter Gustafsson Aug 3, 2016 Reply

    En sak jag gärna skulle vilja ha input på…

    I dessa förhållanden planar ju J/111 ganska bra, men den laddar också upp rejält i byar eller när man kör in i en våg. Eftersom det är en smal båt utan så mycket stabilitet, så blir man fast på TWA 150: högre än det så välter man, lägre så tappar man kraften och har svårt att segla på gennakern.

    För att komma runt detta har vi börjat köra en planare/öppnare A3, som gör att man kan styra mer i vågorna och inte “köra fast” lika ofta. Man kanske måste lite högre, men medelfarten borde vara rejält mycket högre?

    Tyvärr är det väldigt sällan som man gör ordentliga segeltester i 20-24 knops vind :-)

    • Mikael Vesala Aug 3, 2016 Reply

      Nu är väl inte cheetahn rätt båt att jämnföra med, men jag har nog dragit samma slutsatser. Stora VMG-genakern funkar inte över 10 m/s, av de orsaker du nämnde ovan. Blåser det mer så går vi faktiskt fortare ( även VMG) med den mindre och planare genakern. Vi kan lova något även i 12 m/s och nå uppemot 20 knop i lyckliga stunder.Den farten kan vi ta med oss på en fallning och få med oss långa stunder. När farten går ner så kan man gå upp och hämta fart igen. Det gör vi inte med VMG-blåsan, då drar vi ikull eller står på näsan :-)

    • Bosse Aug 3, 2016 Reply

      De flesta avstår väl att göra sådana “tester” för risken att det blir kostsamt. 3.35 in i filmen.

      • Author
        Peter Gustafsson Aug 3, 2016 Reply

        Fast man hade gärna velat veta detta innan man tog ett radikalt annat beslut än en hel entypsfleet :-)

    • Anders Aug 4, 2016 Reply

      Alldeles för lite testdata men på min J/105 fungerade A3 alldeles utmärkt på årets ÅFOR hem mot Almagrundet. Det öppnade sakta upp en bit norr om Gotland och på slutet nära Alma hade vi A2-vinklar dock ingen tanke på att byta, då båten bombade fram i stadigt tvåsiffrigt. När det blåser över 20 knop känns form viktigare än yta, just för att tillåta vingel i vågorna? Vi testade också några riktigt feta broachar, har inte gått omkull så mycket med J/105 tidigare (ja, det går tydligen!).

      Med mindre sjö är nog A2 ett bättre val. Vi valde A3 på läns på förra årets Hyundai (blåste bra!) men med rätt kort läns och betydligt mindre vågor båtar överallt runtomkring var det antagligen fel val.

      Kul att höra vad ni andra mer erfarna seglare säger.

  2. Pelle Lindell Aug 3, 2016 Reply

    Jag är rätt övertygad att man går fortare med en plattare/öppnare gennaker i planingsförhållanden. När vi började med Melges körde vi med bara runner i början och uppenbarelsen när vi skaffat den lika stora men plattare reachern var grym….när det blåser 20+ knop går man fortare och minst lika lågt med den platta….

    Erfarenheten från HP1030’n är också liknande som du har dvs spåret för den stora runnern försvinner i ingenting runt 20-24 knops vind.

  3. srsseglaren Aug 3, 2016 Reply

    Vore intressant att höra hur skulle ni resonera idag för tex en J92 om man vill mäta in endast en gennaker lite mindre allround för shorthand gennaker som enda alternativet vad blir det A3, R5? samt senare komplettera garderoben med vadå en A2 (ej womper size)och en kort Code 0 ? dvs totalt endast tre gennakrar inkluderat coden ?

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 3, 2016 Reply

      Det beror så klart på var/när/hur man skall segla, men kör man de vanliga shorthandedracen så känns det viktigast att täcka av “klassisk undanvind” från TWA 135. Läns är en stor del av det man seglar, och det är förödande att inte kunna segla ordentligt. Så jag skulle nog börjat med en A2 som är en riktig länsgennaker. Framförallt shorthanded är det ett stabilt segel som är enkelt att segla med.

      En A3 kanske låter mer “allround”, men det är ett svårt segel i 4-10 m/s då du vill segla VMG. Och det är ganska ofta :-) Problemet är att seglet inte roterar ut i lovart och stabiliserar sig, utan du måste hela tiden styra på gränsen när du går lågt (eller överskota och gå högt vilket känns kul – men är långsamt).

      Som nummer 2 skulle jag ha en A5 (liten slörspinnaker). Så körde vi på J/109 under alla är, och även på J/111 de första åren. Code 0 (och A3) är överkurs och skall ställas mot både budget och mätetal. Supernice när de är uppe. Men ofta ligger de klar i säcken.

      Här är mer info om respektive segel:
      http://www.blur.se/2012/06/28/j111-blur³-downwind-sails/

      Så här ser vårt sailchart ut idag. Typ.

      J111_Blur_Sailchart_2015_04

      • Mikael Håkansson - J92 Aug 4, 2016 Reply

        Håller helt och hållet med dig Peter! Vi kör en en riktigt biffig 93 m2 A2 (molded area 100 m2) och 92:an bär den väldigt bra även shorthanded. Den kan man inte vara utan om man vill vara med. Hittills så har vi klarat oss rätt bra med 150% Genua som nästa segel, för att ha en riktigt liten garderob, men just en A5 står på listan om garderoben ska utökas. A5:an tänker jag ska funka i brant lättvind samt riktigt hårda slörar. Får väl diskutera ytan med segelmakaren, men 75 m2 kanske? Har även en äldre 80m2 A2 som funkar i vindar över 10 m/s. Upp till 10 är inga problem med den stora när vi är bemannade och den funkar förvånansvärt bra även på brantare slörar trots sina enorma skuldror. Ett kanonsegel!

  4. Author
    Peter Gustafsson Aug 4, 2016 Reply

    På J/109 så var vår A5 80 kvadrat, eller 75% av en OD-A2 på 108 m2. Detta var lagom och upplevdes aldrig för litet. Det vanligaste användningsområdet är ju brantare bogar, då det är lätt att bli overpowered).

    På J/111 är vår A5 103 m2, eller 79% av OD-A2 på 130 m2. Detta är aningen för stort om man inte har en code. Båten är vek och det blir lätt en brottningsmatch. Anledningen till att den blev lite stor var att glappet inte skulle bli för stort till “vår “whomper” på 150 m2.

    På en J/92 skulle jag titta på något runt 68 m2 med rimlig halvbredd (våra har legat på typ 80%).

    • Mikael Håkansson - J92 Aug 4, 2016 Reply

      Bra input, tar med mig detta!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.