North lanserar 3Di Race

Jag är ju lite part i målet här, men efter att ha kört 3Di i 8 år kan jag konstatera att det är en otroligt slitstark produkt.

Den variant som vi och t.ex. VO 65 har kallas numera 3Di ENDURANCE och är gjord för att hålla riktigt länge. 3Di RAW är det som gäller om man bara tävlingsseglar och där man kan leva med en något kortare livslängd. 3Di RACE skall vara en mellanvariant som passar mindre och medelstora båtar som tycker att ENDURANCE är för styvt och dyrt.

Prismässigt hamnar man något över laminat, men min gissning är att hållbarheten blir bra mycket längre än ett filmsegel.

j109-16-hjuvik-2

Jag seglade ju nyligen med min gamla J/109 där 1:a generationens 3Di snart har gått i 7 säsonger, och har säkert 3-4 år kvar utan problem. På J/111 har vi nu kört 5 extremt tuffa säsonger, och seglen är fortfarande snabba.

När vi hissade upp första stället uppmanades vi att vara lite försiktiga… så man kan konstatera att seglen häll mycket bättre än vad North trodde. Samma sak med de nya RAW-seglen, som positionerades som en “ömtålig grad-prix-produkt”. Men de håller också för massor.

Därför skulle jag inte vara orolig för den nya Race-serien. Den kommer att hålla bättre än vad North Sails tror :-)

NORTH SAILS LAUNCHES 3Di RACE

OPTIMIZED PERFORMANCE AND DURABILITY FOR LOCAL AND
REGIONAL RACERS AND RACER-CRUISERS AROUND THE WORLD

Born on the Grand Prix race course, 3Di RACE offers revolutionary patented 3DiTM technology engineered specifically as an everyday race solution for boats under 40 feet

North Sails patented 3DiTM technology has transformed Grand Prix, offshore and Superyacht sailing over the last ten years. And with the launch of the new 3Di RACE product, North Sails has developed a product that will add value for sailors who are at the epicenter of racing around the globe. 3Di RACE immediately gives 20-40’ racers and racer-cruisers a chance to improve their results and sail durability with a patented, purpose built, molded composite sail.

North Sails President, Ken Read: “3Di RACE was developed for boats ranging from 20 to 40 feet, tapping into the technology that has powered all of our racing heroes to victory at the highest levels of the sport. RACE takes our celebrated 3Di technology, tested by the most competitive sailing programs in the world, and translates them into an everyday race solution. Proven performance, durability and value packed into a single sail.”

3Di originated during the America’s Cup in 2007, and was developed and ready for market by 2010. Today it is adopted across the board at the highest levels of yacht racing including IMOCA, offshore multihulls, and maxi yachts. 3Di RACE targets Club Racers who are currently sailing with low durability laminated string sails or paneled sails. Delamination is an impossibility with 3Di RACE.

Club Race Segment Leader, Sam Richmond: “Gone are the days of throwaway plastic sails that break down far too quickly. 3Di RACE will substantially outlast any string sail and will give racers much more time on the water with optimized performance. The dedicated RACE tape layout makes this sail user-friendly, lighter, low-stretch and more forgiving to trim and tune. As the segment leader for Club Race, I’m confident introducing 3Di RACE is a big step in changing customers’ perception that 3Di technology is out of reach for everyday sailors.”

3Di RACE has a wider wind range than conventional string sails offering a significant return on investment and a smaller more efficient sail inventory. The composition and weight of the composite material are unique to North Sails, providing high stability (like a wing) mixed with a very soft hand (easy to read) and lightweight handling.

3Di RACE is available in black or gold color.

About North Sails 3Di™

3Di™ is a unique, patented sailmaking technology that produces the world’s fastest and most durable sails. 3Di sails mirror the balanced load bearing and shape holding of a rigid airfoil wing. They are composed of ultra-thin unidirectional spread filament tapes, pre-impregnated with thermoset adhesive, arranged in a complex multiple-axis array, and three-dimensionally molded into a one-piece, flexible composite membrane. A spread filament tape is an individual yarn that has been spread out until the individual filaments lie side-by-side; forming an ultra-thin “tape.” This exclusive technology enables 3Di sails to be made from fiber and adhesive only—without the need for Mylar film under in string-sails. North’s proprietary automated tape laying system allows designers precise control over the placement and orientation of material within each sail. This unitary, monolithic construction produces an airfoil that has balanced resistance to distortion in all directions


75 Comments

  1. Jocke Sep 5, 2016 Reply

    Hej Peter
    Antar att du fotar/analyserar dina segel konternuerligt
    Hur har bukdjupet/draft förändrats på dina J111 3Di under åren?

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 15, 2016 Reply

      De har en initial förändring första 12-18 månaderna, precis som alla segel, men sedan verkar de hålla sig stabila. Jag mätte/fotade de på J/109:an när jag sålde den, och 3 år senare så såg de precis likadana ut.

      Jag skall samla lite mer material, sedan skall jag sammanfatta detta i en separat artikel.

  2. jol Sep 15, 2016 Reply

    Att North 3Di är fina segel råder ingen tvekan om, det går att läsa hyllmeter om alla racing laminats prestanda och stumma segel på marknaden men har undersökningar gjorts kring följande:

    Vilket laminat tål fladder längst tid mot en motorlanterna eller mast.
    Vilket laminat är mest smutståligt.
    Vilket laminat delaminerar minst vid fladder i vind.
    Vilket laminat tål inrullning bäst.
    Vilket laminat kan vikas flest gånger utan skador.
    Vilket laminat kan tryckas ned i segelsäck utan skador.
    Vilket laminat möglar minst.

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 15, 2016 Reply

      det bästa tycker jag är att titta på tufft använda segel efter 5 år. Gärna på en lagom stor båt där det sällan råder optimala förhållanden för att vika, skölja, torka, … :-)

      Alla segel ser fina ut de första åren, men när de väl tappas sugen så blir de snabbt oanvändbara. Jag skulle inte ha några problem att köra klubbrace med J/109:an som har 8 år gamla segel. Att göra samma sak med 3DL, eller vilket laminatsegel som helst, tror jag inte är lika aktuellt.

      Eftersom alla laminatsegel har samma grundläggande problem (delaminering) så tror jag skillnaden är marginell. Oavsett om de kommer från North, OneSails, Elvstrøm, Quantum, Gran, UK eller någon annan så begränsas de av filmens egenskaper. Det är därför som nya teknologier ä från olika loft är intressanta.

      Så ur det perspektivet så hade det varit kul att se hur 4T Forte och andra “compositsegel” ser ut efter 8 år.

  3. Jocke Sep 15, 2016 Reply

    Att försöka ta reda på fakta hos olika segelmakare är inte enkelt för en amatör.
    Alla har fantastiska egenskaper med fantastisk livslängt osv, och om man mot förmodan lärt sig namnet och egenskaper hos ett segel så kommer en ny produt ut på marknaden året därpå.

    Därför är det givetvis intressant att få åsikter baserat på fakta från nån som använt grejerna under en längre tid. 3Di är inte billiga men kanske ändå är det i längden? och för mindre båtar så kanske nya 3Di Race är ett intressant alternativ om de nu också är “inte så dyra”

  4. RBV Sep 16, 2016 Reply

    Håller med!

    Som amatör kan det nog vara värt att värdera en segelmakare som bryr sig och håller vad de lovar.
    Inte levererar segel ett halvvår försent, inte återkommer, inte håller löftet om de utlovade segelturerna för att trimma….

    Känns som segelmakaren försöker säga något… You are way off. You should just give up sailing….

  5. Mikael Håkansson Oct 23, 2016 Reply

    Funderar.. En J3 till min J92:a är 16% dyrare i Enduranceutförande jämfört med Race. Nu när vi vet att Endurance håller så fint känns det vanskligt att vara “först ut” med den mer “elastiska” Race. Vem vet hur de kommer att hålla form etc? Tankar? Vi pratar alltså hårdvindsfock om 20 m2 till en 2,7 ton tung båt.

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 23, 2016 Reply

      Det är så klart svårt att säga, men även Raw håller mycket bättre än man lovade från början.

      Skall du segla normala race här hemma tror jag Race är kanon. Framförallt på en lättare båt. Skall du köra Round Britain & Ireland skulle jag fundera på Endurance :-)

      • Mikael Håkansson - J92 Oct 23, 2016 Reply

        Ja, men även om det rådde viss osäkerhet kring RAW och livslängden, så skiljer sig Race från de båda övriga på så sätt att de lagt mindre fibrer i lastningsriktningen för att få en mer traditionell flexibel känsla. Det är något som får mig att tveka.. Men som du säger, svårt.. Vi lär väl få veta om några år. Samtidigt har vissa tyckt Endurance varit för plåtiga till små båtar. Jag har ju aldrig seglat 3Di så vad den plåtkänslan innebär har jag svårt för att föreställa mig.

      • Author
        Peter Gustafsson Oct 23, 2016 Reply

        På en J3 så gör det inte så mycket, snarare tvärtom.

        Det är inte fibermängden som är en issue i vare sig 3Di eller vanliga laminat, utan vad som händer efter 2-3-4 års segling. Det är filmen i ett laminatsegel som ger upp (och då spelar det ingen roll hur mycket fibrer man har), medans 3Di uppvisar mycket lite slitage.

        Vill man så kan man ju gå upp ett snäpp i dpi.

        North varnade oss när vi hissade första stället på J/109; “vi vågar inte lämna några garantier” . Att de ser jättebra ut 7 år senare är ju lite kul. Normalt nrukar det ju vara tvärt om :-)

        • Mikael Håkansson - J92 Oct 24, 2016 Reply

          Jo, jag har läst det mesta du har skrivit om 3Di.. ;) Intressant, kan du utveckla “snarare tvärtom”? Jag tänker iaf att en hårdvindsfock sätts rätt hårt i alla lägen. En J1 ska ju klara av att inta fler former i sitt hemmaregister, eller? Sen läste jag precis att Race saknar “surface tape”.. Det hade jag missat, får fråga NS vad det innebär. Tänker nog ändå att det är värt “försäkringen” och trygghetskänslan att lägga till de 16% om det inte är så att det faktiskt blir ett sämre segel, trimmässigt.

        • Author
          Peter Gustafsson Oct 24, 2016 Reply

          Jag vill att en J3 skall vara 100% stum och inte ändra shape oavsett om det blåser 9 eller 15 m/s. Att skicka ner någon att trimma om när det kommer en by är inte aktuellt :-)

          J1 behöver som du säger kunna trimmas mer, och man måste ändå jobba ganska aktivt när det går från 2 till 4 m/s. Dessutom så kan ett för stumt segel lätt “skaka ur” vinden om det är gammal sjö. Så här är det snarare en fördel med viss flexibilitet, så länge det inte förstör shapen.

          Surface Tapes är de som ligger ytterst på bägge sidor för extra stabilitet och slitageskydd. De är supertunna och går horisontellt/vertikalt – de gråa lagren här:

          Jag är ganska övertygad om att man har liknande i både Raw och Race, men kanske med mindre Dyneema. Jag tycker att Raw har stått emot slitage nästan lika bra som orginal 3Di.

          Men som du säger, på en J3 så kanske det är värt lite extra.

          • Mikael Håkansson - J92 Oct 24, 2016

            Då tänker vi lika! Så här står det på NS.com “Without surface tapes, RACE boasts an impressive strength to weight ratio – offering you a lightweight sail that has the capacity to perform, and the flexibly for you to trim, handle, fill, and flake it with confidence.”

            Står alltså utan, inte med mindre densitet.

          • Author
            Peter Gustafsson Oct 24, 2016

            Det blir lite “marketing semantics” eftersom man kan lägga tape/fibrer i villka riktningar man vill.

            3Di Endurance har ett specifikt ytterlager, men på Race (och Raw) har man i stället lagt andra tapegrupper som inte ligger i lastriktningen.

            Off-axis and other reinforcing structure: The off-axis groups double as the surface layers on all tiers of 3Di sails except ENDURANCE, so RACE and RAW will look similar. The port and starboard side off axis groups are similar on RAW, RAWm and RACE. The strainer groups feature a greater number of lighter weight tapes on RAW and RAWm where we need more materials properties for higher predicted loads.

            Så det finns ju alltid “surface tapes”, men i Endurance så är de lite speciella :-)

          • Mikael Håkansson - J92 Oct 25, 2016

            Så sant, någon tape måste ju hamna ytterst.. :) Men man får väl utgå ifrån att de avser mena att “surfade tapes” besitter någon extra skyddande egenskap.

  6. T Oct 24, 2016 Reply

    Vad kan detta vara för duk? Vad har hänt? Seglet kan ju knappast vara särskilt gammalt… ingen direkt bra reklam för det aktuella segelmakeriet.

    /T

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 24, 2016 Reply

      Det där ser ju kass ut. Reklamation!?

      3Di kan ju se rynkigt ut eftersom det inte töjer sig på samma sätt som filmsegel (som alltid ser släta ut). I de allra flesta fall påverkar det inte farten, men det kan ju vara lite irriterande.

      Båten ser ut att vara J/88 #1 som jag provseglade i Newport:
      http://www.blur.se/2013/07/12/j88-test-sail/

      • Mikael Håkansson Oct 25, 2016 Reply

        Jag kan inte riktigt följa dig i den logiken Peter. Menar du att 3Di töjer sig på ett annat sätt eller inte alls/mindre? I min värld är det töjning som skapar rynkor. En plåtskiva (den ultimata styvheten) visar inga rynkor, men ett gammalt utseglat dacronsegel med lakanskänsla, det visar på denna typ av belastningsrynkor (ytterligheter). Förvisso ligger solstrålarna här i en väldigt avslöjande vinkel och jag har sett rynkor i mina stringsegel också när solen legat på detta viset, som jag inte ser annars. Men 3Di visar ofta liknande rynkor i denna area (sett många bilder). Lite märkligt är det allt..

        • Author
          Peter Gustafsson Oct 25, 2016 Reply

          Försöker du göra en plåtskiva genom att kombinara kolfiber, aramid och Dyneema (tre fibrer med radikalt olika egenskaper) i en 3D-form så är det inte säkert att det blir helt slätt :-)

          Man har ju haft problem med detta, och rynkorna finns där genom hela registret. Oftast i skothorn upp mot akterlik, där det ligger mest fibrer i lastriktningen. Man ser några små i storen, vilket är nprmalt. Focken är ju helt åt helsicke.

          Ser ju tråkigast ut i lätt vind när de uppenbarligen inte skall vara där (som på bilden ovan). Också vanligast på mindre båtar.

          Eftersom seglet inte töjer sig, så går det inte att åtgärda med lattspänning eller på annat sätt.

          Här kanske Race kan vara ett sätt att adressera det.

          • T Oct 26, 2016

            Ett annat sätt att adressera är ju att skriva segelmakarns adress på kuvertet med reklamationen… ;-)

            /T

        • Anders Nilsson Oct 26, 2016 Reply

          En rynka i ett membran (hållfasthetsdefinition) uppkommer när lasten på membranet är negativ. Det blir överskott på duk helt enkelt. Jag skulle vilja påstå att det går inte att designa och sen trimma ett membran med ett segels form utan att dessa rynkor uppstår vid något tillfälle.
          Filmseglen ser släta ut för de, som Peter skriver, töjer sig så det här överskottet dras ut. Töjningen ger en oönskad formförändring.
          Frågan är hur rynkorna som uppkommer påverkar strömningen jämfört med att formen har förändrats? Kolla på ett vältrimmat Starbåtssegel. ;-)
          Sen kan det som i gamla dacron crosscut segel ha varit kvarstående deformationer som gjorde seglet vågigt efter att de tappat formen. Det är inte av samma anledning.

          • D35 Aurora Oct 26, 2016

            Som i övriga livet, det gäller att lära sig uppskatta rynkorna på rätt sätt, alltså :-)

          • Mikael Håkansson - J92 Oct 26, 2016

            Njae… Era argument låter mer som “marketing sematics” för mig.. ;) Lek med vilket material som helst, det som töjer sig mest ger upphov till mest rynkor. Jag sitter här i min fåtölj och ser ett 80 gr A4 papper samt en toarulle bredvid mig på bordet. Ganska tydligt, prova.. :)

            Men ok, jag har som sagt inte seglat ett 3Di. Är det så att rynkorna finns där redan innan belastning? Det var inte vad jag först tänkte. I så fall handlar det såklart om andra saker än belastningsrynkor.

          • Anders Nilsson Oct 27, 2016

            Jag menar inte focken på bilden för där är något fel.

  7. JohanB Oct 25, 2016 Reply

    Sitter det verkligen några lattor i focken?

  8. Mikael Håkansson - J92 Sep 11, 2017 Reply

    3Di Race försvann från Norths web ungefär samtidigt som 3Di Nordac lanserades. Tillfällig miss eller är Race borta ur leken? Har ställt frågan till NS men inget svar ännu.

    • Pelle Pedersen Sep 11, 2017 Reply

      Vet inte om 3Di race innehåller film, men har förstått att det mesta (allt?) som “bakas” an NS nu är utan film.

      • Mikael Håkansson - J92 Sep 12, 2017 Reply

        Race är/var en 3Di produkt utan traditionell film och lanserades i höstas. Så det hör ju inte till den teknologin som fasas ut.

        • Pelle Pedersen Sep 12, 2017 Reply

          Mikael H, då vet jag inte mer… Sorry.
          Det bästa är väl (som vanligt!) att ringa dom och fråga!!

  9. Pelle Pedersen Sep 11, 2017 Reply

    Inte “an” utan av!!

  10. micke Sep 12, 2017 Reply

    Endast ett nambyte skiljer, köper du Raw 760s är det samma segel som 3Di Race 760. Samma tape layout och utan det ytskikt mot slitage som Endurence har. Tape designen i gamla Race heter nu “s”.

  11. Thomas Ottosson Sep 12, 2017 Reply

    Ingen film i någon av 3Di-produkterna. Det är liksom det som är hela poängen.

    Inför 2018 har man brutit ner 3Di-seglen i tre kategorier: 3Di Endurance, 3Di Raw (där gamla Race som sagt ingår) och 3Di Nordac. Det sista är nytt för i år och kan beskrivas som ett segel för cruising och clubracing för båtar under 40 fot.

    På North Sails svenska sajt finns ett antal artiklar om 3Di, för den som är intresserad:
    https://northsails.com/sailing/en/locations/gothenburg-sweden

  12. Mikael Håkansson - J92 Sep 12, 2017 Reply

    Make sense! Race var en knepig differentiering, tyckte/tycker jag. Någon som har hunnit skaffa sig erfarenheter kring “Race”? Beteende och påverkan/prognostiserad livslängd?

    • Micke Sep 13, 2017 Reply

      Har kört mitt storsegel , 3Di Race 760 en säsong nu ca 1500 nM. Hade ett 3DL 680 innan. Sjukt nöjd med 3Di seglet, känns helt nytt efter en säsong. Ju mer det blåser desto mer galet bra är det. Helt stumt liksom. Märkbart att krafter i tex storskot ökat.
      Micke

      • Mikael Håkansson - J92 Sep 13, 2017 Reply

        Är nog dags för mig att kliva på tåget också.. =)

      • Author
        Peter Gustafsson Sep 13, 2017 Reply

        Haha… jag skulle inte vara orolig. Först gången op J/109 så sa man “vi garanterar ingen hållbarhet”. 7 säsonger senare så är de helt ok. Har en J0 i Raw – det absolut känsligaste de kan hitta på. Då sa de också att de inte garanterar nåt. Efter två säsonger så är den som ny.

        Om de försöker skapa varianter som håller sämre så gör de ett ganska kass jobb :-)

        • Mikael Håkansson - J92 Sep 13, 2017 Reply

          =) Inte en helt ologisk slutsats ändå, när de börjar sälja 3Di (race) till ett mycket lägre pris, med annan fiberlayout och inte lika stum, eller hur det nu va marknadsföringen uttryckte det..

        • Jocke Sep 13, 2017 Reply

          Tänkte på ditt 3di på storen. Hur förvarar du den under säsongen och mellan race etc? Ligger den vikt på bommen eller plockar du ned den och rullar?

          • Author
            Peter Gustafsson Sep 13, 2017

            Den ligger vikt på bommen under kapell från sjösättning till upptagning.

            På både Novan och J/109 så hade jag både racing och cruisingställ, men jag tröttnade på att bära segel så på J/111 så ville jag ha ett ställ segel som skulle klara både race och transporter. Här får ju storen ta lite extra stryk eftersom den alltid är på.

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 13, 2017 Reply

      Jag tror man kan vara säker på att alla modellerna har “bättre livslängd öän man kan tro”. Tillochmed North verkar flörvånade över hur länge våra segel håller :-)

      • Mikael Håkansson - J92 Sep 13, 2017 Reply

        Finns ju alltid en risk för att det börjas snålas in då. Man vill ju inte sälja för bra grejer och ta livet av en potentiell marknad, kanske.. Det var det jag var orolig för först kring 3Di Race. Har fått bekräftat från NS ang namnbytet för Race, precis som ni beskrivit. 3Di Nordac ligger riktigt bra prismässigt, blev jag också varse om!

  13. Author
    Peter Gustafsson Sep 15, 2017 Reply

    Sprang på den här guiden till de olika varianterna. Kan kanske vara till hjälp: North-Sails-3Di

  14. Anders Sep 15, 2017 Reply

    Ingen annan segelmakare kan göra något som ens liknar 3Di-segel utan att få ett antal barska advokater på halsen.

    Underbart!

  15. Gurra Sep 15, 2017 Reply

    Panelsegel i kolfiber har visat sig vara rynkfria och helt stumma vid belastning,

    • Micke Sep 15, 2017 Reply

      Stor Humor :-)
      Förklara då varför samtliga J-Class kör 3Di liksom VO 65.
      Varför har ingen TP52 i World Series panelade kol segel?

      • srsseglaren Sep 17, 2017 Reply

        Kan storlek på båt och på budget skilja sig ngt från snittet av SRS-flottan jmf. med lämnade förslag ?

        • Micke Sep 17, 2017 Reply

          Det var väl inte frågan. Gurra ville ju påstå att ett panelat kolsegel är stummare, exemplen borde tyda på att han har helt fel.

          • srsseglaren Sep 17, 2017

            Vet inte om han utryckte det så.
            Många kanske håller med om att Norths 3Di segel är bra tom mycket bra men dom är också ganska dyra jmf panelsegel som är gott nog för sitt pris och merparten av SRS seglingen ?

            Lite som att jmf SSAB keelsteel med vanligt gjutjärnstål ?
            Vanligast med det senare i den existerande segelbåtsflottan, var sak har sin plats kanske ?

          • Author
            Peter Gustafsson Sep 17, 2017

            Jag tycker inte det är dyrt när seglet i fråga håller minst dubbelt så länge. På J/109 så tappade våra panelade kevlarsegel sugen efter 3-4 säsonger. På J/111 så debatterar vi vilka segel som behöver bytas efter 6 säsonger… De segel som satt på 109:an är nu inne på sin 8:e säsong.

            Jag förstår om man prioriterar annat, men skall man ha sin båt länge och räknar på hur ofta man behöver byta sina segel, så tycker jag caset för dessa moderna segel är ganska starkt.

          • srsseglaren Sep 17, 2017

            Seglar ibland med panelsegel som är sydda 1998 kanske inte mest optimala men kan fortfarande placera båten bland topp tre i sin klass ibland.
            Dom fungerar antagligen 3-5 år till, dubbel så lång livslängd skulle innebära att 3Di går att kappsegla med 50 år efter leveransen ?
            Även om 3Di har bättre livslängd så kan det vara svårbedömt hur mycket längre och om det försvara det högre priset ?

          • Author
            Peter Gustafsson Sep 17, 2017

            Imponerande att du fått ut 19 säsonger ur ett ställ. Vilken klass är det?

            Den dubbla livslängden konstaterades på Volvo Ocean Race, som tidigare hade två ställ per race – men nu bara ett (som såg fina ut vid målgång). Och så har jag ju sett det på mina segel både på J/109 och J/111.

            Men man behöver ju inte tro på det om man inte vill. Får man ut 20 år av ett billigt segel så skall man så klart välja det ;-)

  16. Mikael Sep 17, 2017 Reply

    Har en ny XP-38 med 3DiRace ca 600 distans, har aldrig upplevt bättre segel, formstyva och följsamma när man trimmar.
    Ser inget slitage.
    Har kört med laminarsegrl från många olika segelmakare de senaste 30 åren med alltid samma tråkiga resultat.
    Enkelt val!

    • micke Sep 18, 2017 Reply

      Vad jag kan se levererar tre personer i tråden fakta baserade från egna erfarenheter av 3Di segel jämfört med tidigare segel de använt, en av dem med typ 8 säsonger och i två olika båtar. Belackarna av 3Di i tråden verkar endast bygga sina case på åsikter. Jag tror man behöver prova själv, gärna länge innan man bör uttala sig :-)

      • srsseglaren Sep 18, 2017 Reply

        Om man bara får uttala sig om man seglat flera säsonger med produkten blir det få inlägg.
        Hur många debattörer har 8 säsonger i TP 52 och VO 65 ?

        • micke Sep 18, 2017 Reply

          Nä 1 säsong räckte för mig för att bli övertygad :-)

        • Author
          Peter Gustafsson Sep 18, 2017 Reply

          Fast jag vill fortfarande höra mer om seglen som var bra i 19 år.

          Jag måste ju göra nåt fel när jag sliter ut laminatsegel på 3-5 år…

          • srsseglaren Sep 18, 2017

            Kan vara mycket sagt att dom är bra segel men bevisligen så kan dom fortfarande seglas tom uppnå placering.
            Hade man för mycket pengar hade man antagligen bytt ut dom :-)

          • Joakim Sep 18, 2017

            Du kappseglar väl mycket mera än de mesta? Jag har vunnit FM i ORC med 10 år gamla segel, men dom var inte alls använt för 7 år i mellan. Mina nuvarande segel är 3DL från 2008. Fast dom är mycket slitna har jag fortfarande vunnit LYS kappseglingar med dom. Två sista år har jag kappseglat bara 1-4 gånger per år och har andra segel för semestersegling.

  17. Magnus W Sep 18, 2017 Reply

    Vi seglar med en del gamla 3DL fockar på Farrgo. De ser inte vackra ut och är tejpade över allt för att vara vindtäta. Men formen är det inget större fel på. Den gamla 3Di 2010 vi har är däremot helt körd i formen, men materialet ser inte alls slitet ut. Inget statistiskt säker är underlag direkt men ville lämna ett bidrag till konsumentupplysningen.

    • Jonas.H Sep 18, 2017 Reply

      Haft 3DL storar och fockar som vi tejpade likt Farrgo för att vara vindtäta, Dom var helt slut men former var bra när dom dog. Har en 3DI fock från 2010, som är använd totalt två säsonger. Krymt massor och ser ut som Sk-t i formen men som ny i övrigt. 100% förbättring av Magnus statistiska underlag ;-)

    • Patrick L Sep 22, 2017 Reply

      Den 3Di-focken är nog en av de första som levererades överhuvudtaget till Farr 30 och var helt klart ett utvecklingssegel. Det har nog inte “tappat” formen utan var inte optimal från början. Jag skulle inte dra några som helst slutsatser om 3Di baserat på det och jag skulle själv inte heller dra mig för att köpa 3Di som produkt idag.

  18. Erik Mårtén Sep 19, 2017 Reply

    Tack för konsumentupplysningen. En annan bild än den man fått från Peter G’s erfarenheter av 3Di. Var 2010 ett dåligt år? Är det så att 3Di tar slut genom att tappa formen, på samma sätt som dacron?

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 19, 2017 Reply

      Vi mäter/fotar segel i stort sätt varje år. På samma sätt som alla andra segel så tappar man viss shape efter 1-2 säsonger (“krymp” typiskt 1-2% på JGU/JGM/JGL och 0.3% på LU.), men sedan har de hållit sig stabila.

      Vi har inte sett någon orimligt stor deformation, och resultat/speed har sett bra ut även efter ett par år.

      Se upp med fockar från 2010 :-)

  19. Pelle Pedersen Sep 19, 2017 Reply

    Varför pratar ni i årsmodeller? Är inte seglade timmar det som räknas?

    • Jonas.H Sep 19, 2017 Reply

      Det var just det som var poängen, att dom förändras utan att användas.

      • Author
        Peter Gustafsson Sep 19, 2017 Reply

        Skumt. Du köpte focken ny 2010, och plötsligt hade den blivit oformlig genom att ligga i garaget?

        • Jonas.H Sep 22, 2017 Reply

          Jag fick med den i samband med båtköp 2011, låg rullad fram till 2016. Som Pelle skriver kanske man inte hade fått ordning på processen, mitt första inlägg var bara en kommentar till Magnus W som hade exakt samma upplevelse av modell 2010, ingen kommentar vilken tillverkare eller metod som är bäst idag eller några negativa bilder där jag hänger ut fabrikanter.

  20. Pelle Pedersen Sep 20, 2017 Reply

    Har en stark känsla av att North´s segelmakare gärna vill kommentera detta, samtidigt förstår jag dom om dom inte vill…
    Korrigera mig om jag har fel men;
    3Di fanns INTE som kommersiell produkt före ca 2011. Allt som produserades fram och med 2010 (ca) var utvecklingssegel. 2010 fick/köpte J109:an Blur stor och G3 i 3Di med i praktiken inga garantier. Båtar som seglade med 3Di segel på den tiden (2008-10) visste MYCKET väl att det var experiment/test. Är säker på att man som kund kunde komma in till North 2010 och köpa 3Di segel, inga problem. Men du fick också veta att det var experiment och därmed acceptera de ev garantier som North gav.

    • Pelle Pedersen Sep 20, 2017 Reply

      Snabbt tillägg!; märker att mitt senaste inlägg i mycket är mothugg mot mig själv om man vill tolka det som att det alltid är seglade timmar som gäller.
      Seglade timmar som jag nämnde var mer generellt = segel kan vara 10 år och fina eller 2 år och slut!! Bakom dom siffrorna är det de seglade timmarna som är det viktiga.
      Vad gäller 3Di fram till och med 2010 (ca) så står jag fast vid det jag skrev ovan.
      Hoppas ni förstod mina inlägg!!!

  21. Anders Österborg Sep 23, 2017 Reply

    Samma erfarenhet på vår tidigare Farr 30:a; första generationens 3Di släpptes för tidigt innan produktutvecklingen var klar. Visserligen utan garantier från North, men ändå för tidigt. Rynkig och tappade formen. Farten kom när vi klev tillbaka till äldre material (den Bodingfock vi bytte var absolut lika snabb som Norths fockar, men lägre pris -men det är en annan tråd :-). För utvecklingen därefter håller jag också med om att 3Di etc är det som blir billigare (och bättre) i längden.

  22. Magnus Witting Oct 1, 2017 Reply

    Är det någon som har erfarenhet av 3Di Race? Det borde ju vara fler än oss på Farrgo som beställt/Seglat med dem denna säsong.

  23. Mikael Oct 1, 2017 Reply

    Seglat ca 600″ med nya 3Di Race Gold segel till en XP-38.
    Har 2:1 fall till storen då seglet är så styvt.
    Seglar vindar upp till 25 knop utan att reva vilket talar för möjligheten att trimma seglen.
    Har haft många olika laminat segel inkl. 3DL. Svårt att beskriva skillnaden men kraften och styvheten är enorm i 3Di och när vi trimmar får man omedelbart resultat.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*