Skip to content

18 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Sep 22, 2016 @ 20:08

    Tydningen väljer man att inte starta när det skall blåsa. Kanske smart. :-)

    Reply

  2. Mikael Vesala
    Sep 22, 2016 @ 22:58

    Usch, nu rullar vågor av ånger in, man skulle ju varit där!! ……

    Reply

  3. Thomas Wiberg
    Sep 23, 2016 @ 06:30

    Svårtippat eftersom prognosen ändå innehåller en del vind.

    I keelboats mini måste jag av naturliga skäl hålla på T24 Jynx som seglas av duktige Patrik Heinrichs från Berlin eftersom det ju är mitt “fel” att dessa båtar ser ut som de gör! Förnuftet säger annars att någon classe mini blir snabbast runt om vindprognoserna är riktiga.

    I keelboats small är mitt tips Jimmy och hans Airbender. Bör ju inte bli massor med kryss med de prognostiserade vindriktningarna.

    I keelbots medium gissar jag Black Maggy. Läcker båt, håller bara grejerna ihop bör Wolfram vara snabb.

    I keelboat large skall ingen kunna hänga med #59 Rodgers Class 40.

    I keelboats x-large gissar jag på Quantum sails 45.

    Multihulls small vinner Jens Quorning i Dragonfire.

    Multihulls large borde utan tvekan gå till Black Marlin.

    Reply

    • Peter
      Sep 23, 2016 @ 22:38

      jynx leder!!!??

      Reply

      • Thomas Wiberg
        Sep 23, 2016 @ 22:57

        Blir nog inte mycket sömn i natt! Attans spännande!

        Reply

  4. Hans Ahlinder
    Sep 23, 2016 @ 08:54

    Kom tyvärr inte till start i år, tiden räckte inte till helt enkelt. Ska försöka igen nästa år.

    Hans Ahlinder
    Kiss T30 crb

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Sep 23, 2016 @ 09:23

    Tracking http://www.tractrac.com/web/event-page/event_20160920_Silverrudd/902/

    Mycket riktigt verkar T24 Jynx leda fältet österut. Wohoo!

    Live video från starten: https://www.youtube.com/watch?v=GHNVrNxchEE

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Sep 24, 2016 @ 10:54

    Man var nästan nöjd att man inte var ankrad i motströmmen i morse med målet i sikte…

    resultaten borde börja komma upp när som helst. Bra segling av de Svenska seglarna.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Sep 24, 2016 @ 13:37

    Från Morten Brandt:

    A very brief update at noon Saturday. Still no timing or any reliable results from the race committee. And still no decision on the fact that all boats in the 3 first starts should be disqualified according to the rules because of starting too late. So based on the tracking here are a fast overview in the different classes.

    Keelboat Mini: Still no one in. It looks like a win for Seascape 24 and Bjarne Lorenzen, 2. will be current record holder Morten Bogacki in Pogo 2 and 3. looks like Patric Heinrich in T24.

    The following two classes there is further confusion as the boats were started in each 2 heats separated each by 30 minutes. So here is the best best guess of the podium.

    Keelboat Small: Last years winner and record holder Franz Schollmayer did it again in his Esse 850 Firlefranz. 2 was Jimmy Hellberg in Airbender an Admiralty 30 and 3 was Joachim Harpsprecht in his Harp8.

    Keel Boat Medium: Apparently John Morsing wins in X99 NYX/Raymarine, 2 is Per Svanberg in Kuai a Farreast 31, 3. in was David Tillmann in X35 Jinx.

    Keelboat Large: 1 Morten Larsen in IMX40 Pralex, 2. Matthias Müller in RED a Class 40 and 3 was last years winner in JPK 38 Ratzfatz3 Andreas Rhode.

    Keelboat XL: 1 Dirk Schuster in X412 Absolut, 2. Rikard Roth in Xp44 Xar and 3 was Stig Wittrup in My Way Beneteau First 40.

    Multihull Small: 1 in new overall record of 15:34 hrs was Jens Quorning in Dragonfire, 2. was Andre Batz in Farrier 28 Flaneur and 3. was Lars Kämpfe in Dragonfly 800 Tri.

    Finally Multihull Large: 1 Jens Thuesen in Dragonfly 35 Skagerrak III, 2. Ejnar Kjær in Oneoff trimaran Dragster and 3. was Christian Soyka in Mittelmann a Corsair 30 Cruise.

    Reply

  8. Thomas Wiberg
    Sep 26, 2016 @ 10:36

    Himla kul att se så fina prestationer av svenska båtar. Mest imponerad blev jag av att Per Svanberg seglade in som nummer två i klassen i sin Fareast 31 R. Jimmy i Airbender och Richard Roth i sin XP 44 gjorde också väldigt fina race. Min egen gissning om resultatet innehöll trevligt nog inte många rätt.

    Samtidigt kan jag inte annat än undra hur det kan ha blivit så att nästan alla stora seglingar lämnar frågetecken efter seglingarna beroende av beslut av seglingsledningar eller nåt annat som lämnar en trist känsla av saker inte gått rätt eller riktigt till.

    I Silverrudder valde man att hålla på starttiderna på morgonen trots i princip ingen vind och flera knops motström över startområdet i Svendborg sund. Eftersom det i seglingsinstruktionerna angavs att båt som inte startat inom 20 minuter från angiven starttid skulle anses som att icke ha startat uppstod naturligtvis diskussionen om om inte de två första starterna skulle få DSQ i resultatlistan. Här tog seglingsledningen sitt förnuft till fånga och tog beslutet att båtarnas resultat i de två första starterna skulle räknas ändå. Ett i mina ögon bra beslut eftersom båtarna skickades ut till start under omständigheter som gjorde det helt omöjligt att passera startlinjen inom de 20 minuterna. Pragmatism och ett öga på verkligheten är bra och eftersom man tävlar i grupper indelade i båtstorlek så drabbade beslutet ingen annan.

    Mera förvånad blir jag när jag kollar listan över resultat på hemsidan. Där kan man se att T24 Jynx är upptagen som DNF. Eftersom jag konstruerat T24:an och känner Patrik som seglade båten var jag så pass intresserad att jag följde honom på trackern från start till mål. Eftersom han enligt trackern gick i mål drygt 6 minuter efter Morten Bogacki i Mojo så är det inte lite förvånande att han är upptagen som DNF i resultatlistan. Trist. Jag förstår att det kan vara problem att känna igen båtar som skall prickas av i ett måkområde. Men när man har teknik med spårning via GPS borde felidentifikationer kunna till stor del kunna avhjälpas innan en resultatlista presenteras. Det borde inte heller vara särskilt svårt att skilja på SWE 001 och SWE 1.

    Nåväl, Patrik ringe mig i går kväll på sin väg hem till Berlin med Jynx på trailer efter bilen. Han uttryckte att han tyckte att det varit ett spännande race och att han ser fram emot revanch nästa år! Eftersom han ledde klassen 2/3 av vägen runt Fyn så förstår jag så väl att han önskar prova banan på nytt!

    Reply

  9. Per Hansson
    Sep 27, 2016 @ 11:34

    Otroligt trevlig segling, Möjligen lite för stökig sjö på kryssen under natten. Nöjd med en 17:e plats och med att slå Life 7.5 samt flera mini bla. Pogo 3:an med min gamla minitonnare. Kommer garanterat tillbaka!

    Reply

  10. Per Svanberg
    Sep 27, 2016 @ 12:50

    Jag känner samma som du Per. Fantastiskt event, men 2/3 delar in på kryssen kommer jag på mig själv att i ren frustration skrika rakt ut “MEN FÖR I H-E!!”…så den delen var nog i längsta och stampigaste laget. :) Planerar redan för nästa år.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 27, 2016 @ 19:50

      Det är fullt naturligt. Jag har skrikit på mig själv ett antal gånger runt den där ön :-)

      Reply

  11. Göran/Xusidus/X-382
    Sep 27, 2016 @ 14:17

    På kryssen trivdes jag bra. Min frustrationen kom i Lilla Bält där jag seglade in som sjua och efter 4 timmars stiltje kom ut som nr.20 efter att ha valt fel sida. Men starkaste minnet var nog vid rundningen av Fyns hoved då startfälten kommit i fatt varandra. Det var båtar precis överallt.

    Reply

  12. Micke
    Sep 28, 2016 @ 07:35

    Jag är nog varken nöjd eller missnöjd. Seglingen gick väl ok men har egentligen inte en aning för min tracker funkade inte så jag vet inte när det gick bra eller dåligt så här i efterhand. Kom iväg skapligt i alla fall och kunde snart komma ifatt och förbi många i dom tidigare startgrupperna. Kryssen efter bron i krabb sjö gick inte så bra och här gapades det en del ganska ofta men det kändes bättre efter Fyns huvud med lite mer tryck. In i Lilla bält var det ont om vind och efter järnvägsbron var det nästan helt dött. Det gick många timmar här och inte förrän på tidig morgon fyllde det på så sakta. När vinden ökade lade jag mig på större båtars häckvågor och hängde med rätt ok utan genacker. Sista rakan in mot mål blev det tillräckligt platt för att få upp spinnakern och ryckte genast ifrån en First 27.7, X-102 och en Dehler, som alla gick med genacker. En kort men kul sträcka.
    Med transporterna blev det 540 nm totalt. I år var det riktigt jobbigt. Det blir nog Öckerö Shorthanded istället nästa år för min del.

    Reply

  13. Anders Nyberg/RM1350 Embla
    Sep 28, 2016 @ 15:07

    Är rätt nöjd med seglingen. Gick bra på kryssen förbi Fyns Hoved och västerut men fastnade i totalt bleke en bit söder om Lilla Bält. Låg kvar när de andra började dra ifrån i de första lätta brisarna men plockade ikapp flera när det ökade på lite mer. Sista biten mot mål blev det ju nästan plattläns och då kom två med spinnaker ikapp och förbi men då var jag för trött för att orka bry mig alltför mycket.
    Helt klart en kul segling att pröva på men en ganska lång transport från/till Göteborg, även om det fina vädret underlättade en hel del.

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Sep 11, 2017 @ 19:20

    Finally:

    11.09.2017: Dear SILVERRUDDER sailor, we will ask you
    to pay attention the item, Navigation lights

    From the Sailing Instructions we repeat.

    2.2 NAVIGATION LIGHTS
    Participating boats must be equipped with fixed statutory navigation lights in accordance with the International Rules for Preventing Collisions at Sea (COLREGS). Boats of less than 7 meters in length shall however have fixed navigation lights as required for boats of 7 meters or more in length as per COLREGS.
    Vessels failing to display navigations lights in accordance with COLREGS will be disqualified.
    Participants whose lights fail during the race must immediately withdraw from the race notifying the Safety Committee on +45/30690951 or +45/30894783

    If you do not comply with the above rule you will not be allowed to start the race. You have to sign up, by registration in meeting point, that you has all security equipment and navigation lights, as descreibed in the statutes no. 11.1 and 11.2.

    Kindest regards
    SILVERRUDDER TEAM

    Reply

  15. Göran/Xusidus/X-382
    Sep 11, 2017 @ 19:58

    Jag gillar detta;
    We would also like to take this opportunity to stress that the SILVERRUDDER is governed by the International Collision Avoidance Rules and NOT conventional race rules.

    This means that competitors are obliged to take all necessary action to avoid collision and luffing of competitors that pass to windward is a violation of these rules.

    The overtaking boat must keep clear and the boat overtaking must maintain course and speed as far as the wind conditions allow.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.