Banque Populaire | Airborn…

Le défi Azimut, ett 24-timmarsrace utanför Lorient är genrep inför Vendee Globe.

1. Armel Le Cléac’h (Banque Populaire VIII) 18h48’26”
2. Morgan Lagravière (Safran) 19h08’26”
3. Jérémie Beyou (Maître CoQ) 19h12’30”
4. Paul Meilhat (SMA) 19h16’24”
5. Vincent Riou (PRB) 19h19’58”
6. Sébastien Josse (Edmond de Rothschild) 19h20’17”
7. Yann Eliès (Quéguiner Leucémie Espoir) 19h41’40”
8. Thomas Ruyant (Le Souffle du Nord) 20h18’17”
9. Jean-Pierre Dick (StMichel-Virbac) 21H17’48”
10. Bertrand de Broc (MACSF) 21h21’45”
11. Tanguy de Lamotte (Initiatives-Coeur) 21h28’00”

Skall man dra några slutsatser av resulten så är det att Armel och de andra börjar få ordning på sina foils.

Frågan är väl hur många som håller runt jorden. Snacket är att man har svårt att få dem att hålla för de otroliga belastningarna.

4 Comments

  1. Fredde Sep 29, 2016 Reply

    Också JP DIck har nyligen släppt en kort video i nästan samma reaching förhållande. Banque Pop verkar ha betydligt mera stabilitet/lyft/fart (om man nu kan dra nån slutsats i en kort filmsnutt). Resultaten bevisar ju nog också samma…

    http://dai.ly/x4v34hq

    Fredde

  2. Jeppe Oct 3, 2016 Reply

    Har undrat ett tag över bommarna som man har nästan rakt utåt från masten. Har man dessa för att styva upp riggen på lovartssidan? Har för mig att jag sett dem på en del andra båtar (mini?) också? Antar att de bara är tillåtna i “open” klasser…

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 3, 2016 Reply

      Man kan ha två olika riggar på en IMOCA;
      – “Wing mast with outriggers”
      – “Fixed mast with spreaders”

      Utriggarna är fäste för de stag som håller den roterande vingmasten på plats. Masten, och dur den funkar, påminner om en flerskrovsbåt, men där kan man ju fästa vanten direkt i skroven.

      En annan fördel med utriggarna är att man också kan skota undanvindsseglen via dessa. Nackdelen är väl att dessa master har ramlat ner lite oftare än de traditionella :-)

      • Fabian Oct 4, 2016 Reply

        I teorin kan man väl bygga maströret lite lättare med ett “vanligt” konstruktion med spridare etc. Men ingen roterande mast då. Därför valde några att köra med utriggare och några klassiskt på de “gamla” imocas. Nya one design masterna väga tydligen samma, därför kör all med vingmaster.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.