Ludde Ingvalls facelift… CQS

Gamla Nicorette har genomgått en del radikala förändringar; båten har gått från 90′ till 100′, fått “utväxter” för att få ut vanten och så har man satt på DSS (Dymamic Stability System – som Wild Oats precis har tagit bort) och ett vridbart centralt centerbord.

Bakom designen liger Brett Bakewell-White tillsammans ett antal lokala experter. Planen är att segla Fastnet, ÅF Offshore race (!) kanske över Atlanten och så klart Sydney Hobart.

Läs mer på Yachts & Yachting.

cqs02

cqs_yandy159563
Ludde Ingvall’s Super Maxi ‘CQS’ – photo © John Roberson.

11 Comments

  1. Author
    Peter Gustafsson Nov 7, 2016 Reply

    Här är Wild Oats egen sammanfattning av deras senaste modifikationer.

  2. srsseglaren Nov 7, 2016 Reply

    Ingen Comanche bland dom anmälda:
    http://www.rolexsydneyhobart.com/the-yachts/

  3. Men det finns lite svenskt i startlistan: Matador Elliott 44 med Jonas Grandér Runmarö YC.

    Och så finns det en Knud H Reimers-design “Fidelis” i listan.

  4. Tomas N Nov 7, 2016 Reply

    Varför designar man en stäv som ser ut sådär? Den platta framkanten på stäven i kombination med avfasningen av friborden upp mot fördäcket måste väl generera rätt mkt däcksprut.

  5. Stefan Peterson Nov 7, 2016 Reply

    Den på vägen ut genom skärgården blir en rysare.

    • Pelle Pedersen Nov 7, 2016 Reply

      Skulle faktiskt vara kul/intressant/ballt att “nava” den på ÅF! Vilken utmaning att ta den ut ur skärgården!

      • Mattias Carlsson Nov 7, 2016 Reply

        Och tänk vad nära man kan gå alla grund – det är ju bara att svänga kölen åt andra hållet om man hamnar lite för nära! :-)

  6. Stefan Kolmodin Nov 7, 2016 Reply

    God damn ugly!

  7. srsseglaren Feb 14, 2017 Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.