Cruising-gennaker till Sun Fast 40.3?

Dagens läsarfråga.

Kom ihåg att utgångspunkten är cruising, men med “körglädje”.

Jag vet vad jag tycker, men det finns säkert fler med bra input.

På vår familjebåt eftersträvar jag att anpassa segelgarderoben så att vår 40-fots performance cruiser blir så lätthanterlig som möjligt med liten besättning utan att för den skull prioritera ner “körglädjen”. Första steget var att sälja rullgenuan och i stället segla med 107% fock som kompletterades med Code0 halsad i permanent peke, sydd plant i stark laminatduk så att den har ett register som begränsas av båtens rätande moment. (Inte som de racinganpassade bukiga breda i nylonduk.. som inte håller för trycket. ) Code 0 har varit ett fantastiskt härligt segel för familjen i alltifrån lätt bidevind till både lätta och friska undanvindar. Mycket lättare att få det att fylla än en gammal tung rullgenua på slör o läns.

Men det saknas en sista pusselbit och det sista steget är att byta spinnakern mot en top-down-furlad gennaker. Min målbild är att ha tre rullar, fock, code0 och gennaker, lite inspirerad av de franska ensamkappseglarna. Fall och halspunkter är förberedda för detta. Frågan är nu: Vilken storlek & skärning på Gennaker ska jag ha för att få ett segel som kommer användas maximalt och ge mycket glädje! Ska det som en segelmakare uttrycker det vara en “ofantligt stor typ A2” eller en mer konservativ G3 (finns inte längre i NS sortiment?). Jag har följt tråden om shorthanded SRS och läst att större segel trycker ner stäven och blir svårare att hantera. Från vilken vindhastighet får jag det problemet – eller upp till vilken hastighet har jag mer glädje av ett stort segel?

Båten är en Sun Fast 40.3. Kanske känner du inte Sun Fast 40.3 så väl, men i många avseenden är den lik Arcona 400 men något lägre rigg.

Indata:
J 4 220
I 15 530

Notera:
Ledare för gennakerfall är placerat ca 500 mm över original ger I-mod ca 16 meter
Halspunkt för “tackline” sitter ute på peke, ca 70 cm framför förstagsfästet ger “J -mod” ca 4,9 meter

Fått detta från segelmakarn så jag vet vad att speja efter på begagnatsidan:

min ideal max
förlik 16,1 16,4 17,4
akterlik 14,0 14,9 16,0
underlik 8,2 9,5
1/2-bredd 8,6 10,0
Area 111,0 136,0

Vad trycker du är det mest rätta seglet för mig och min familj? Tänk solosegling.. så tror jag det blir bästa utgångspunkten..

Storlek? Skärning? Dukvikt? Etc?

/// Fundersam familjeseglare

59 Comments

  1. Tomas N Jan 11, 2017 Reply

    Följer med intresse (seglar Scanner 391 sedan några år och använder enbart 105%-fock och gammal gennaker).

  2. srsseglaren Jan 11, 2017 Reply

    Skulle börja med att försöka få klart hur man verkligen kommer att använda seglet?
    Nu står det cruising med körglädje ?
    Det finns redan en stor Code 0.

    Problemet med för stor A2 gennaker i vindar över 10 m/s som trycker ned fören borde inte vara aktuellt pga att det inte är racing och båten inte surfar ?
    Den seglar tillräckligt fort på focken alt.på Code 0 i nämnda vindar för cruising.
    En van kappseglare med högsta möjliga krav på performance även i dom vindarna satsar på en till mindre gennaker.

    Personligen hade jag gjort som segelmakarna föreslagit för den sortens segling dvs så stor A2 som möjligt.
    Nu kommer man att segla mer även i lättare vindar när andra startar motorn.

    Men för den möjligheten att seglet kommer att brukas för kappsegling i framtiden så hade jag förlängt peket till 0.33 procent längre en J mått dvs 139cm framför förstaget det borde inte påverkar ett ev. framtida mätbrev ?
    Samt underlättar för gipparna som Jimmy nämnde.
    Då blir förliket aningen längre en d:o förslag.
    Förlängningen kan tex vara ett alurör som kan tas bort när seglet inte används.

    • Tomas N Jan 11, 2017 Reply

      På North Sails hemsida finns Prestandaguide för de olika undanvindsseglen. Där pratar man om Assymetriska spinnakers samt Gennakers. Vad är det för skillnad på dessa? Förutsätter assymetrisk spinn att man halsar den på bom? Assymetrisk spinn finns som A2. Som Gennaker finns en G2 som verkar kunna hanteras i högre vindhastigheter än A2. G2 kanske är att föredra som cruisingsegel. Eller?

      • Carl Peter Carlsson Jan 11, 2017 Reply

        Upprinnelsen till termen assymetrisk spinnaker kommer från SRS där du får använda spinnaker eller gennaker. Du kan gå runt detta genom att ta ut ett mätbrev där det står att du får använda båda typerna. SRS definition för spinnaker utgår ifrån att det ena hornen skall halsas på bom och att gennaker halsas till peke eller skrov. Definitionerna i SRS-klassregeln lämnar därför utrymme för termen assymetrisk spinnaker för att beskriva ett segel som enligt SRS är en spinnaker men har formen som en gennaker, dvs assymetrisk. Årets regler slår fast att en spinnaker skall vara symetrisk om inget annat anges.
        SRS optimering är inte enkelt. Utmaningen är att öka båtens prestanda mer än vad SRS-talet ökar. Detta är ett minfält som är lätta att trampa fel I. Kontakta din segelmakare för bästa möjliga råd om skillnaden mellan de segel de erbjuder och vad som ger dig bästa fart/mätetal förbättring.

        • Fredrik Jan 11, 2017 Reply

          Gennaker och Assymetrisk spinnaker är inte något som kommer från SRS.
          Däremot har LYS och nu SRS bidragit till förvirringen mellan dessa segel genom att kalla ett segel som halsas i centrumlinjen för gennaker istället för assymetrisk spinnaker som man gör i resten av världen.
          Frågar du en utländsk seglare eller frågar en internationell mätman så får du mest troligt svaret att Gennaker är en typ av assymetrisk spinnaker i nylonduk som har ett rakt eller nästan rakt förlik.

          Vad gäller SRS förtydligande gällande spinnaker så skriver de att en symetrisk spinnaker ska vara symetrisk om inget annat anges! jag ser inte skillnaden mot tidigare! En symetrisk spinnaker har väl alltid varit symetrisk. Så här ska man nog inte blanda in de Assymetriska spinnakrarna som fortfarande kommer att få finnas?

          • srsseglaren Jan 11, 2017

            Minns inte säkert hur var den tidigare formuleringen ?
            Ngt med lika långa sidolik ?
            Vilket fortfarande gäller men man insåg att man kan sy en stor Code 0 gennaker och korta av det främre liket så att båda liken blev lika långa nu har man i princip en jätte genua som mäter som en gennaker, tror det är vad man vill förhindra ?

          • srsseglaren Jan 11, 2017

            Vart tyvärr fel en jätte genua som mäter som en spinnaker skulle det vara.
            dvs om man ser seglet från masttoppen och ned så har det en vingprofil som en genua, men får föras på spinnbom.
            specialsegel ngt man vill undvika.

        • Author
          Peter Gustafsson Jan 11, 2017 Reply

          • srsseglaren Jan 11, 2017

            Visst är det fantastiskt hur fiffiga seglarna kan vara :-)
            Det borde dock vara ganska enkelt att förhindra genom att lägga till en betydelse att till det främre liket räknas allt som går ned till båten för om förstaget ?

          • Author
            Peter Gustafsson Jan 12, 2017

            Kollar man definitioner och redskapsregler så inser man att det inte är så enkelt att skriva “det främre liket räknas allt som går ned till båten för om förstaget” :-) Till exempel är jag inte sugfen på att räkna in vare sig tackline, rulle eller ev furligkabel i min segelyta…

          • srsseglaren Jan 12, 2017

            Där ser man.
            En annan fundering gällande långsmala båtar med långa överhäng.
            Kan dom fästa gennakern längsta fram på fören ?
            Då blir måtten längre fram en vad ett peke på 0.33% av J måttet på vanliga båtar ?

  3. Göran/Xusidus/X-382 Jan 11, 2017 Reply

    Du tänker precis som jag. På min X-382 har jag valt bort genuan och kompletterat med en Code 1 och en gennaker. Mitt mål är att inte behöva meka för mycket mellan familjesegling och kappsegling. Att utrusta båten för ensamsegling har gett stora fördelar för familjeseglandet då båten blir mer lätthanterlig och man behöver inte engagera familjen när större försegel måste upp. Jag har ett 60cm fast hoppiland peke som är bra för familjen, hunden och givetvis för code och gennaker. Att ha ett längre demonterbart peke passar inte familjen. 60cm är ett bra säkerhetsmått när man ensamseglar och måste halsa coden för då kan man stå bakom förstaget och nå fram. Har Du code och gennaker på rulle så rullar man in vid gipp om man ensamseglar eller familjeseglar så längre peke behövs inte av den anledningen.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 11, 2017 Reply

      Göran, vad är det för gennaker du har och hur gick resonemanget?

      • Göran/Xusidus/X-382 Jan 12, 2017 Reply

        Det är en 100kvm av märket Beilken som den tyska ägaren före mig köpt och knappt använt. Klarar väl att hålla trycket ner till ca. TWA140. Kan få den att rotera ut i lovart vid 4-5m/s och inga vågor, en kombination som aldrig existerar i norra Öresund :) För att generellt vara mer flexibel och utnyttja våra tre försegel bättre vid läns så har jag skaffat en teleskopspir bom som passar fock, code och gennanker.
        Inte så mascho att segla med saxade segel men effektivare än jag trodde. Passar mycket bra för familjesegling och ensamsegling.

  4. Gs43 Jan 11, 2017 Reply

    Helt rätt tänkt gjorde så som du tänker, blev jättebra Har torsionslina och adapter till rulle från Selden att sälja då jag bytt båt och fått detta över

  5. Johan S Jan 11, 2017 Reply

    Jag gjorde ungefär samma övning, men på en helt annan typ av båt (Dynamic 3000). Jag kör med fock, Code 1 och en Gennaker G3. Då min båt har mycket segel för sin vikt, och dessutom är smal och vek, valde jag en relativt liten/smal G3. Eftersom det “dragande förliket” blir mycket längre på en topphissad gennaker än på en partialhissad spinnaker, upplever jag att jag fick betydligt mer seglingsglädje och lättare hantering. Djupa undanvindar i lätt vind är väl den svaga punkten, men jag börjar hitta skärningsvinklarna och det är ju mer seglingsglädje att skära kors och tvärs med tryck än att länsa raka vägen. Med min G3a kan jag även gå rätt högt i lättare vindar.

    Om jag skulle välja om med det jag vet idag skulle jag kanske valt en planare Code 0 istället för Code 1an, för bättre egenskaper i riktigt lätta kryssar.

    Mitt tips utifrån dina förutsättningar blir alltså att välja en Gennaker som du kan gå relativt högt med i lätta vindar, vilket ger bra flexibilitet i Skärgården, men också klarar att bära/hantera i större vinklar vid mer vind. Kompromissa bort länsegenskaperna i lätt vind, det är roligare och enklare att skära med högre fart.

    • srsseglaren Jan 11, 2017 Reply

      Om man ser till tänkt användning så skiljer det en hel del jmf Cloud 9 som deltar på en del kappseglingar ?

      Sun Fast 40 har inga sådana planer enl.d:o om dom hade det blir rekommendationen en mindre A2 för att inte mätetalet skall åka upp i onödan, seglet borde fungera till ca 80 graders AWA i lättare vindar.

      jmf specen med Arcona 400: http://matbrev.svensksegling.se/Files/SrsPdf2016/Arcona%20400.pdf
      med Sunfast 40: http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=8341
      16 kvm mindre storsegel bredare 3,94 skrov jmf Arcona, det behövs lite mer för att driva den en Dynamic ?

      • Johan Söderström Jan 12, 2017 Reply

        Det stämmer att jag kappseglar en del, men det var inte utgångspunkten när jag valde segel; då var utgångspunkten en rolig och lätthanterlig båt för 1-3 personer för skärgårdssegling. Kappseglingen har kommit mer som en bieffekt; jag klarar att hantera på båten relativt väl på egen hand, och no-crew gänget ordnar trevliga seglingar som är roliga att vara med på. Jag fortsätter att meka med båten så att den skall passa mina behov, och litar på att SRS bedömer båtens förutsättningar rättvist.

        Min poäng var att inte välja en gennaker som blir för stor om vinden ökar en aning, eller för djup om en måste höjda förbi en udde. Nackdelen blir att en kan förlora en del i lättvind på djupa slörar/länsar, men om en ändå cruisar går det ju att skära för att få roligare segling. Möjligen något sämre VMG, men mer glädje. Så seglar jag, och det är vid kappsegling jag saknar möjligheten att falla utan att tappa fart. Vilken storlek och vilken form en lämplig gennaker då skall ha gissar jag att segelmakaren kan lista ut.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 11, 2017 Reply

      @srsseglaren, det är kul att du i en fråga om cruising kan få med “mätbrev” och “mätetal”.

      När jag struntar i mätetalet när jag trycker på stora gennakers, så tror jag inte “fundersam familjeseglare” behöver bekymra sig heller :-)

      • srsseglaren Jan 11, 2017 Reply

        Håller med kappseglingsskadad.
        Struntar eg. också i mätetalet eftersom det är avsett för bara cruising därför är också rek. en så stor gennaker som möjligt.
        Men eftersom dom flesta av oss ändrar våra planer längre fram så krånglar jag till det med en anpassning mot SRS regeln, köpa en till stor gennaker senare samt en till liten om man vill kappsegla blir för kostsamt.
        Kanske knäppt men det är vad jag hade gjort.

    • Bosse F Jan 11, 2017 Reply

      Jag har en liknande båt, Dynamic35. Lite mer segel ibåde stor och fock, har öven genua. Kör med Code0, en gennaker som kan liknas med A5 och en rundare, typ A2,5. Valet med A2,5 var för att få en mer allround.
      Problemet jag haft är när man skär med A2,5 så gör fören väldigt djupt, den trycks ner och det blir som en broms, samtidigt så är den för liten flr att gå djupt med. Riktigt frystrerande när spinnakerbåtar går mer rakt på och man måste fara kors och tvär men ändå inte hänger med! Detta speciellt i lättvind!
      Jag är inne på Peter G och Jimmys linje att ha en stor gennaker, A2, för läns i lättvind och en mindre A5 när vinden ökar. Pratar vi lättvind så skulle jag gissa att en sådan funkar från TWA 120, kanske ändå högre. Den är då optimal i ett väldigt stort register. Ökar vinden så är det en mindre som gäller och båten har då, i mitt fall, förmodligen lättare att plana.
      Tror min båt ska ha en gennaker på runt 110 kvm. Högre SRS? Javisst, men roligare och mer allround. Strumpa är nog heller inte fel.

  6. Jussi Jan 12, 2017 Reply

    Som en familjeseglande ägare till en First 40.7 har jag haft liknande tankar på sistone. Cruising-garderoben innehåller en blade/fock på rulle och en spinnaker. Vi seglar i Medelhavet så det är en hel del lätta vindar men också rätt hårda vindar. I det lättare registret skulle jag vilja få lite mer fart på halv/motvind samt ett enklare segel att använda på slör än spinnakern.
    Code 0 + en så stor gennaker som möjligt har jag funderat på, några åsikter på det? Har dock ingen bogspröt eller peke som det ser ut nu.

  7. Author
    Peter Gustafsson Jan 12, 2017 Reply

    Här kommer mitt resonemang.

    När man seglar för nöjes skull så gäller det att maximera kvoten av ”glädje/krångel”. Man måste maximera seglingsglädjen och minimera allt som kommer i vägen för att hissa upp ett segel.

    Om vi börjar med täljaren. Hur får vi till ett segel som är så roligt som möjligt?

    Svensk sommar innebär typiskt lätta vindar. Blåser det 10 m/s så stannar man oftast i hamn, eller nöjer sig med ytterst begränsad segelföring. Och en gennaker stannar i säcken oavsett hur liten den är, för man vet att minsta strul förstör en hel seglingsdag.

    Det är också så att en väldigt stor andel av seglingen blir läns med TWA >130. Rent statistiskt så är det ju 33%, men när man kan planera sin segling så brukar det bli mycket mer då ”man seglar vi dit det blåser” eller väljer överfart då det är gynnsamma vindar.

    Skulle jag gissa en ”sweetspot” så är det läns i 4 m/s, men att seglet funkar från minsta krusning upp till 8 m/s.

    I detta område så är större segel roligare, och hanteringsmässigt så är det inte så stor skillnad.

    Shape då?

    Genom åren har jag haft ett antal olika varianter. Från allround- till slör- och länsgennakers av olika varianter. Och jag kan konstatera att det är stor skillnad, framförallt seglingsmässigt.

    Det kan låta enklare med en allround-variant, som både går att segla högt med, och som funkar på läns. Men min erfarenhet är att det tvärtom blir mer krävande att använda ett segel på ett sätt som det inte är designat för.

    Framförallt på läns är detta tydligt, då det är mycket svårt att få seglet att ”rotera ut” och hålla sig stabilt när man går lågt. Då måste man skära, och då är det lätt att överskota lite för att det skall bli enkelt (ingen sitter och trimmar när man slöseglar). Och det spår som jag kan segla i känns ofta ganska smalt.

    Med en ”riktig” länsgennaker, så roterar seglet ut och båten seglar sig själv i ett bredare spår där jag inte alls är lika känslig för en vindby eller vindvrid.

    Så för mig hade valet varit enkelt: gå på en så stor A2 eller länsgennaker som det går. Dukvikten brukar vara ”normal” då man inte skall pressa seglet särskilt mycket. Denna typ är inte heller lika känsliga för pekets längd, utan det peke du har kommer att funka fint.

    Enda anledningen till att välja något mer allround, är att man skall huvudsakligen skall segla kringelikrokar i skärgården, och att man vet att man behöver klara av att både plattlänsa och halvvinda med samma segel. Men min erfarenhet är att ganska få cruisingseglare sätter upp en gennaker om man riskerar en paniknedtagning i ett smalt sund. Så även här tror jag seglet oftast kommer upp när det finns lite utrymme.

    Jag är inte orolig för glappet till din code. I lätt vind kommer du att ha det svårt runt TWA 110-120 där vare sig code eller gennaker kommer att trivas. I mer vind kommer glappet att röra sig mot TWA 130 men också bli mindre.

    OK, så till nämnaren. Hur får vi till ett segel som är så enkelt att hantera?

    Top-down-furling är lovande, och borde vara den självklara lösningen. Dock vet jag att det har strulat för några (och att det har gått ut över seglet), och jag har inte vågar köra det.

    Har du en bra dialog med din segelmakare, och ni är överens om att prova – gör det.

    I annat fall tycker jag att en strumpa är ett bra alternativ. Kräver lite träning, men brukar vara fool-proof när man har fått in handgreppen.

    Hoppas det gav lite input. Det finns ju inga sanningar när det gäller segelval, men det kan vara kul att föra lite olika resonemang.

  8. Per J Jan 12, 2017 Reply

    Kul med alla kloka inspel. Då jag ställt ursprungsfrågan till Peter vill jag förtydliga det som är “givet” så ni som bidragit lite utanför gränserna med smart tänk får chansen att utveckla resonemangen så de ryms inom mina begränsningar.

    Jag gläds över att segelmakare Lewander var så bestämd över att code-seglet ska vara 0 i laminat och inte 1 i nylon alltså sytt i sådan duk som håller vad båten bär. Det framstår som ännu mer rätt då jag läser Johan S inlägg.

    1) Det finns ett fast (hoppiland)peke så något extra rör är inte aktuellt.

    Peket skapat med två infästningar, en för code och en för gennaker, så att de ska kunna vara på plats samtidigt. (Finns även ett fall för vardera seglet, 2:1 för code och strax ovan ett “vanligt” spinnakerfall..

    2) Det ska vara ETT nylonsegel som finns där framme på en rulle för att öka chansen att det används (inte ett eller till och med två segel i varsin strumpa som ligger kvar i säckarna eller ännu värre, hemma i förrådet för de tar för mycket plats ombord..)

    3) Top-down-furler – kan sitta kvar med rullen uppe om man har lite mindre AWA under en stund. Strumpa har jag haft på tidigare båt men då måste man väl plocka ner korven omedelbart efter nedtagning. Detta vill jag slippa och i ställt bara “rulla in och rulla ut” det ena eller det andra seglet beroende på vindens riktning och styrka…

    Givet allt detta – är det då en A2 som gäller? Har Peter rätt?

    ps: Gs43 – din torsionslina kan vara intressant. Peter kanske kan vidarebefordra kontaktuppgifter. ds

    • Johan S Jan 12, 2017 Reply

      Jag kör kombinationen Code 1 på rulle och gennaker i (oftast) strumpa. Att kunna ha båda på rulle och enkelt rulla in och ut efter behov låter idealt. Min erfarenhet är från min Code 1 är att inrullningen inte är så enkel som tänkt. Nu kan det vara så att torsionslinorna utvecklats sedan jag köpte min, mitt problem är att jag har svårt att få toppen att rulla in vilket medför att jag måste ta ned korven i alla fall. För gennakers är det ju en annan princip med top-down inrullning. Min reflektion efter att ha tittat på några “promotional videos” för sådana produkter är att de nästan alltid visas i extremt lätt vind. Jag skulle vilja se att de funkar i lite mer vind, och också vid en brant nedtagning.

    • Pelle Pedersen Jan 12, 2017 Reply

      Kloka tankar Per J; tror du har fått detta summerat på ett bra sätt.
      Att du bör välja en “länsorienterad” gennaker är nog ganska givet nu!?
      Nu gäller det att få ihop stor länsgennaker med top-down furler, säker på att segelmakaren ger dig bra råd.

      • Micke M Jan 12, 2017 Reply

        Var lugn för det. Alltid bästa råden och seglen från Lewanderx2.

    • /HenrikB Jan 12, 2017 Reply

      När det gäller A2 vill jag varna för att göra den alltför “extrem”.
      Till Mithril ville jag ha en riktigt maxxad A2:a, North gjorde denna och den funkade helt suveränt! Går otroligt djupt, roterar ut fint.
      Men, den är inte helt lättseglad… Otroligt känslig i lätt vind och när det brallar gäller det verkligen att hålla tungan rätt i mun. I mina ögon inget “semestersegel”
      Så, om du går på en A2:a, se till att den inte blir för extrem i formen!

      • srsseglaren Jan 12, 2017 Reply

        Vore intressant med info på höjd bredd, om bredden är maxxad kan det bidra till att det blir mer svårseglat i lättvind ?
        Kanske bäst med ett maxxat förlik ?
        Känsligt vid brall bör inte göra ngt eftersom det är cruising och förmodligen är inrullad då?

        • /HenrikB Jan 14, 2017 Reply

          Den var maxxad på alla mått :D
          Enligt SRS-brevet:
          SFL 15.10
          SAL 12.40
          SUL 8.12
          S 1/2 b 8.31
          Yta ca 94m2

  9. Bengt Jan 12, 2017 Reply

    Funderar lite på en “Top-dow-furler” från Seldén, men tycker den är väldigt dyr. Finns det billigare alternativ?
    Ca 20.000:- för en som passar 100m2?

  10. Bosse F Jan 12, 2017 Reply

    På min båt märker jag en klar skillnad på kryssen om rullen till coden sitter uppe. Den sitter ca 0,7 meter framför förstaget och 0,3 m ovan förstaget. Tappar både höjd och fart..markant.

  11. Gs43 Jan 12, 2017 Reply

    Har kört med gennacker med torsionslina och top down furler. Hade adapter till Code0 rullen. Fungerade bra men självklart krävs styv lina men viss teknik för att få in gennackern snyggt. den var på 135 m2. Praktiskt med Selden systemet då man kan ha en rulle. Det är ju sällsynt att ha båda uppe samtidigt.

  12. Kjetil Jan 13, 2017 Reply

    Jeg har en relativt stor båt (44ft), og har forsøkt finne et seiloppsett som passer familieseiling (dvs shorthanded), soloseilas (onestar, klubbregatta) og innimellom seiling med mannskap på regattaer som Færdern, Hollenderen osv.

    Valgte en A0 i nylon og en A2 (begge fra Quantum). Opprinnelig var A2 levert med strømpe, mens A0 var på et spinex rullesystem. Det viste seg raskt at strømpe på A2 fungerte dårlig på den måten at seilet (160m2) tok så mye plass at det ble umulig å lagre ombord. Kjøpte derfor til en top-down-furler, slik at begge nå er på rulle (får da plass til begge seil i rom på dekk). I regatta med mannskap brukes A2 uten rullesystem, mens shorhanded/singlehanded er rullesystemet alltid i bruk.

    Noen erfaringer etter to sesonger:

    A0 er et flott ferieseil, og for romme kurser i regatta. Lett å sette, men kan være vanskelig å rulle inn slik at seilet står godt innrullet, noe som i praksis betyr at jeg må slippe rullesystemet ned på dekk når det seiles kryss med fokk (stropper det fast på hyttetaket).

    A2 er et must for god VMG på lens og er nødvendig om man skal hevde seg i regatta. Også på ferieseilas har det et bredt anvendelsesområde. Top-down-furler funger OK, men ikke problemfritt. Seilet kan ikke stå oppe innrullet på kryss, men MÅ legges på dekk. Min A2 ble ikke sydd for å være egnet på furler, her vet jeg seilmakerne kan gjøre tilpasninger.

    Jeg har to fall, og har hatt to rullesystem for å kunne raskt skifte mellom A0 og A2. Dette ble forkastet da det blir for krevende å holde styr på alle skjøter osv i shorthanded regatta. Det å skifte mellom A0 og A2 er derfor tidskrevende, og noen god løsning på dette har jeg ikke funnet.

    Min foreløpige konklusjon er at mitt oppsett er bra for turseilas/hobbyregatta shorthanded. Løsningen er et kompromiss valgt for å slippe unna med kun to unnavindsseil (samt at en A0 i nylon er vesentlig billigere enn Code0 i laminat..). Skulle jeg valgt på nytt i dag ville jeg trolig heller gått for tre seil, en Code0 som kan rulles tight og stå oppe (for å ha et seil for maks høyde i lite vind), en mindre A2 (135m2?) også sydd for bruk på furler (høyt skåret for å gi sikt fremover, og vil fungere som singlehanded downwind seil), samt en stor A2 som i dag for seilas med mannskap.

    • Thomas Wiberg Jan 14, 2017 Reply

      Intressanata erfarenheter och intressant resonemang, Kjetil! Tolkar jag Dig rätt med följande slutsats? En Code 0 på rulle och en mindre A2 också på rulle om syftet är shorthandsegling? Då lägger jag in solosegling och familjesegling/cruising i begreppet shorthandsegling.

      • Kjetil Jan 14, 2017 Reply

        Ja, jeg tror at A2 og Code0 er beste kombinasjonen om man skal ha to flyvende forseil. I mitt tilfelle blir en A2 med maksmål i største laget å håndtere i onestar, i hvertfall om det blåser litt. Men for en mindre båt er det sannsynlig at man vil klare seg med bare en A2. Jeg ville tatt en prat med seilmaker slik at seilene tilpasses rullesystem best mulig. Et alternativ er å gå for en flatere assymetrisk som blir lettere å rulle, men da vil man tape på dype kurser.

  13. Claes Hiersemann Jan 17, 2017 Reply

    Man kan lätt säga att du har startat helt rätt. Bra familjesegling med fokus på prestanda och hanterlighet är en kopia av kraven som shorthand segling har (en eller två seglare ombord) och där har vi svenska segelmakare fått en boost i kunnande eftersom det är den enda havskappseglings grenen som växt enormt de senaste 15 åren.
    Bra att Anders gav dig det kloka rådet att alltid göra Schreecher eller Code-0 i Aramid förstärkt tunnt laminat. Bygger man dessa rätt har du ett AWA register på 30-90 grader beroende på TWS.
    Du skall absolut köpa en stor A2 (A3 blir för lik C-0 i registret för att komma som segel nr4) men inte extremt stor som en A1. En välgjord A2 med extremt många våder som du har två dukviktet i som behåller formen extremt bra om inte överstiger sex grader från warpriktningen. Du skall ha Contender SK90 i främre ca 4-50% och och SK75 i de aktre resterande %, en asymmetrisk spinnaker har mycket asymmetrisk kraftbild. Du kan då segla från 60 grader AWA i lätt men design fokus skall vara 90-170 grader AWA.
    Den TopDown rulle vi rekommenderar är faktiskt Profurl Spinex som har kulor på den friflygande AT kabeln så att första varvet blir ca 16 cm och du därmed rullar in allt mkt snabbare än pii x 11mm = 3,46 cm, den slipper du ev “brännskador” då all nylonduk har relativt låg smältpunkt, eftersom segelduken står still mot utsidan av kulorna då AT kabeln går inuti.
    Om det blåser mkt som ngn tidigare sagt så kan du segla så lågt som ca 120 grader AWA som då är ca 150-170 grader TWA beroende på hur bra du styr i surfarna även om båten kanske inte planar som Peters J111.
    Hör av dig om du har frågor.

  14. Claes Hiersemann Jan 17, 2017 Reply

    Maila mig på :
    claes@gransegel.com

  15. D40P/Mattias Jan 19, 2017 Reply

    Hur lågt kan Peter och andra gå med en bra A2/länsgennaker i olika vindstyrkor, förutsatt solo eller double, eller med autopilot, d v s ‘stabilt’?

    Vi har en Dufour 40 med liknande förutsättningar som Per J. Satsade förra året på en topphissad A2 med strumpa. Några erfarenheter:
    – Hantering såsom upp/nedtagning och gipp lättare än väntat.
    – Svårt att fylla på slör/läns under 3 M/s
    – Svårt att gå djupare än 150 AWA (därav frågan). Det blir lätt lite vingligt, seglet kollapsar och sen får man jobba för att fylla det igen.
    – Över 8 M/s börjar det bli spännande, men det funkar.
    – I 2-3 M/s kan vi gå så brant som 90-100 AWA, t o m med Autopiloten

    Vore önskvärt att gå stabilt även ned till 170 AWA. Är det realistiskt?

    Jag skulle inte handlat annorlunda. Men en djup Code eller gennaker på rulle blir säkert ännu mer använd. Däremot var jag tveksam till funktionen med en djup A2 på rulle.

    • Pelle Pedersen Jan 20, 2017 Reply

      Hej Mattias, seglar m Peter och tänkte att jag kunde svara (om det är rätt svar e inte får du bedöma själv!…)
      Vi seglar aldrig efter AWA, vi styr på TWA och trimmar därefter.
      Tittar vi på våra AWA siffror så mellan 3-5m/s kommer vi inte under 150 AWA, sedan har vi möjlighet att falla ner lite och vid 7-8m/s kan vi gå som lägst, ca 165-170AWA men då är det “vobbligt”, efter det lovar vi och närmar oss nån typ av planing. Pratar bara prestanda här…
      I en tyngre båt som Dufouren eller Sun Fasten bör ni ha ett liknande mönster men med den skillnaden att efter 8m/s inte lova för ev planing. Nu kommer en annan sak; TWA 165-170 och gennaker i 8m/s e mer är “vobbligt” i de flesta båtar!! Så pratar vi cruising här så tycker jag nog AWA 150-160 passar för det mesta, kan kanske slänga in lite “wing-wing” (saxat) på plattvatten och 4-6m/s!

      • Andreas i HP Jan 21, 2017 Reply

        Hej Pelle
        Jag är väldigt imponerad av att ni går så lågt.
        Att segla awa 170 grader innebär twa nära 180 grader. Det är vi långt efter..
        Vi har bedömt vi har en bra undanvind men under 155twa är svårt och då är awa betydligt lägre i I 3-5m/s. Vi går som lägst vid 6-7m/s försöker komma ner mot 160 sedan twa, sedan börjar vi skära mer.
        Vid 7-8m/s börjar det hända lite på farten o då ligger vi på 150 twa. skulle tro awa ligger på 130 då(men vet inte riktigt då vi seglar enbart twa nerför)
        Mvh Andreas

      • Author
        Peter Gustafsson Jan 21, 2017 Reply

        Jag tror vi blandar ihop AWA och TWA.

        I lätt vind kör vi A2 i TWA 135, i mellan 145-155 (så lågt det går med tryck) och när det brallar är vi ganska stadigt på 160. Tills det är planingsdags…

        Nedan vårt (inte riuktigt uppdaterade) “sailchart”. TWA på X-axeln och vindstyrka i knop på Y-axeln. De inringade områdena ger bästa VMG. I mellanvind, solo med autopiloten, kanske jag kör 5 grader högre. Då blir vingelmånen större.


        Klicka för större bild.

        • Andreas i HP Jan 22, 2017 Reply

          Jo förstod att det var lite optimistiska siffror.

          Kul du delar med dig av ditt segeldiagram som var lite mer detaljerat än vad vi har. Imponerande detaljnivå.
          Kör ni 100%igt efter det när ni racar,? Tänker på era byten mellan a0/A3/a5 i vindriktning 115-125 o i vindstyrkan 13-19knop..följer ni detta diagram att ni har 3 olika segelval?
          Ewa o jag har valt att förenkla det lite o försöka definiera ett överlapp mellan 2segel i vissa områden.
          Får gärna berätta lite hur du använder faktabaserade info från expedition osv för att definiera ert segeldiagram samt hur ni resonerar vid gammal sjö/stora vågor eller andra parametrar som besättningsvikt vid segling

          Mvh Andreas

          • Author
            Peter Gustafsson Jan 22, 2017

            Jag håller på att skriva en separat artikel kring detta. Insåg att jag inte publicerat det tidigare.

            Vi försöker alltid segla faktabaserat – dvs, titta på fakta och i tabellen ovan i stället för att “känna in” vilket segel som gäller. Funkar mycket bra.

            Sedan finns det alltid en kostnad (eller risk) för ett segelbyte. Framförallt vid korta ben i skärgården. Då går vi ofta från A2 direkt till Code utan att trassla med A3. Men då försöker jag också undvika de viunklarna. Dvs först segla längre på TWA 150 med A2, och sedan gå direkt på TWA 110 med code. Och eliminera TWA 130 där bägge seglen är kass.

          • Andreas i HP Jan 22, 2017

            Ni har även en jib zero eller vad den nu kallas?
            Ovan diagram är för full besättning?
            Vi har ett liknande upplägg på diagrammet men då för 2 pers. Men skall addera ett code segel iår. Så det blir en hel del vinklar o vindstyrkor som skall uppdateras.

            Blir kul att läsa en artikel just med era resonemang kring vågor,strömmar mm precis i gränserna för segelvalen som jag känner gör oss osäkra och det skall bli intressant att lära sig lite om hu ni resonerar?

    • Per J Jan 20, 2017 Reply

      Hej D40P, som jag tolkar ditt inlägg är jag “på rätt väg” enligt dina erfarenheter. Det jag undrar över är din tveksamhet med djup A2 på rulle.

      Är din tveksamhet relaterad till att göra en A2 djup?
      Är din tveksamhet att ha en djup A2 just på rulle (i stället för strumpa)?

      Generell fundering:
      Varför jag tänker top-down-rulle är för att jag har uppfattningen att en rulle (=uppspänd kabel) inte är lika bråttom att plocka ner på däck som om jag har seglet i strumpa. På en tidigare båt (36 fot) hade jag gennaker i strumpa och en instrumpad gennaker fladdrar ju en hel del hit och dit och måste ganska omgående ner på däck, medan jag hoppas ha mer respit med en topdown-furler. Om budget medger kommer jag ha varsin rulle för C0 respektive A2 vilket innebär att ett byte mellan A2 och C0 blir hyfsat likt ett byte mellan C0 och fock.

      Håller min “teori” eller är det en skrivbordsprodukt?

      Om val av rulle:
      Den feedback jag fått pekar alltmer mot att det är profurl / Spinex som “gäller”. Anledningen är att det är den enda produkten som nyttjar de “kulor” som radikalt ökar diametern. Innebär snabbare inrullning och mindre risk att nylonet bränner fast i kabeln. För mig, utan egen praktisk erfarenhet av top-down, låter det som två starka argument.

      Finns det några motargument som är starkare och i så fall skulle peka på andra tillverkares top-down..?

  16. Göran/Xusidus/X-382 Jan 20, 2017 Reply

    Per; Jag har en Code 1 i nylon. Rullar jag in den i medelvind och uppåt för att börja kryssa så vågar jag inte ha kvar den uppe. Anledningen är att blir den inte perfekt inrullad så börjar vinden rulla upp och dra och slita även om rullen är rejält låst och det blir nog ännu värre med en A2. Men gäller bytet från Code till gennaker då behöver jag inte plocka Coden direkt.

    • Per J Jan 20, 2017 Reply

      Tack, och hur ser du på det omvända, om jag byter f A2 till code och ska halvvinda?

      • Göran/Xusidus/X-382 Jan 20, 2017 Reply

        Får du en skrynklig inrullning så kan det börja leva i övre delen av seglet och topsvirveln är ju fri att rotera lite även om rullen där nere är låst.

  17. Kjetil Jan 20, 2017 Reply

    Jeg er også redd for at A2 skal starte å fylles når jeg seiler kryss. Så når den er innrullet (Spinex top-down) senker og trekker jeg bare A2 over dekk og inn på hyttetaket under bommen. Er det mye sjø/krengning pleier jeg sette på et par stropper til rails som finnes der. Når kryssen er over slipper jeg stroppene, heise A2 og kan raskt rulle den ut. I teorien :-). Som nevnt over er det mer effektiv pakking av seil som utgjør største fordelen mhp A2 hos meg, en strømpe kan brukes på samme måte, selv om det er mye mer vindfang i den, større sjanse for at det blir surr osv. På et flatere seil kommer furleren enda mer til sin rett, spesielt om du får det til slik at seilet forblir tight innrullet. Mener å ha lest at North leverer seil med velcro som gjøre at akterliket holdes i ro? Noen som har erfaringer med det?

    • Per J Jan 20, 2017 Reply

      Jag har North C0 med velcro men jag vet inte om någon syr velcro i ett segel av typ A2?

  18. D40P/Mattias Jan 20, 2017 Reply

    Jag har ingen egen erfarenhet av en A2 på rulle. Enligt diverse forum och segelmakare verkade det tveksamt, även om det kommit nya lösningar som minskar problemen. Att det också innebär en merkostnad på 15-20.000 gjorde valet lätt.
    Vi har strumpat ned när vinden ökat, det blivit lunchdags, eller när vi varit tvungna att kryssa tillbaka då det gick lite för fort och långt på en skön läns i skärgården… Det funkar bra i lättare vind men blåser det mycket blir förstås strumpan ett stort vindfång på kryss. Segelsäcken förvarades på däck större delen av semestern. Att koppla och hissa gick på några minuter så när vinden var rätt blev det alltid gennaker.

    Nån annan erfaren gennakerseglare i deplacerande farkost som kan ge råd kring möjliga vinklar?

  19. HasseB Jan 21, 2017 Reply

    Claes & Anders har helt rätt i att Code 0 måste vara laminat, nylon fixar inte jobbet hade en North 1,5 Oz till min lilla B21 och det var inte ens nära att funka. Däremot är jag väldigt osäker på hur man semester hanterar sin A2 på bästa sätt, många har ju uppfattningen man kan ha den på rullen även på kryss, strumpan funkar bra men tar stor plats i båten. Ska man rulla så är Profurl med bollarna överlägset bäst, strumpan är i mitt tycke bättre, när krånglar.. Som det gör, vid fel tillfälle .
    Men A2:an ska vara djup, strunta i AWG & TWG fart & VMG gäller

    • Per J Jan 21, 2017 Reply

      Hej – ditt inlägg nyanserar den tidigare tveklösheten för rulle… Ger den krångel o kostnad mer än hanterbarhet blir jag tveksam..

  20. HasseB Jan 21, 2017 Reply

    Deplacementbåtar :
    Vattenlijeelängd, prismatisk koff ger Max fart, fall när du når torget speed

  21. Author
    Peter Gustafsson Jan 21, 2017 Reply

    Låter som man måste testa en ProFurl-rulle kommande säsong. Jag har som sagt varit tveksam, och det verkar vara några som har problem, men man kanske skall ta reda på hur det funkar själv?

  22. Kjetil Jan 21, 2017 Reply

    Det er ikke alltid jeg er like glad i top-down-furler. Det hender når man ruller inn seilet i kraftig vind at akterliket på A2en kommer i klem, slik at man kan ha litt vansker med å rulle den ut neste gang. Men med litt trening går det stort sett greit. Jeg vet at flere seilmakere ikke anbefaler top-down-furler på store dype gennakere, men for meg ble det en bedre løsning enn strømpe. Som sagt over skulle jeg gjerne hatt seil som var sydd for bruk med furler, tror det hjelper mye.

    • Kjetil Jan 21, 2017 Reply

      en annen fordel med mitt oppsett er at den endeløse linen til furleren er så lang at jeg kan ta den via en blokk opp til elektrisk vinsj på hyttetaket. Når jeg skal berge spinnaker solo holder jeg skjøtet i den ene hånden og betjener vinsjen med den andre, og på den måten slipper jeg ut av cockpit under berging, og det har aldri vært noen problemer så langt (to sesonger). Bank i bordet….

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.