Skip to content

17 Comments

  1. euphoria
    Jan 26, 2017 @ 09:39

    “Sedan känns det väl lite fånigt att kalla det “Super Series” när det kanske finns 3-4 serier med högre status för de bästa seglarna?”

    Hei Peter,

    Nei, ikke enig i det. Det heter Match Racing (!) Super Series. Dette er det høyeste ninvået det vil seiles Match Racing på. 1 mot 1 i flerskrog er ikke match racing… :-)

    Mvh Harald

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 26, 2017 @ 10:03

      Long time no see Harald!

      Jag förestår ditt resonemang, men när det finns 8-10 serier med högre status och attraktionskraft för de bästa seglarna, så kanske det inte blir så “super” :-) Även WMRT har ju haft det svårt med statusen när alla vet att Ainslie, Burling, Coutts och Spithill inte har det på agendan.

      Jag tror detta kan vara ett grymt alternativ för de bästa amatörteamen inom matchracing – men då tror jag man hade kunnat hitta ett mer passande namn.

      Reply

  2. Martin Abenius
    Jan 26, 2017 @ 13:21

    När det gäller MR så är nog denna serie det högsta. Det är ju trots allt på det viset att 99% av all MR sker i flerskrov. Alla nationella och kontinentalmästerskap för seniorer, ungdomar, juniorer och damer sker också just i enskrov. WMRT är i det perspektivet en marginell verksamhet och helt beroende av Aston Haralds plånbok, och en helt annan diciplin. Jag tycker vi skall applådera detta initiativ som skapar en världsomspännande serie som seglarna efterfrågat.

    Reply

    • seglaren
      Jan 26, 2017 @ 22:08

      +1
      övergången från enskrov till flerskrov skedde ju genom plånbok och inte utifrån vad seglare och åskådare vill ha. Nu är ju PG i viss mån jävig och då är det inte så konstigt han har en negativ attityd rörande MR i enskrov.
      Det blir intressant att följa hur det utveckla sig. en sak är säker det är två helt skilda dicipliner i match race.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 26, 2017 @ 23:11

      Jag har inga kopplingar till WMRT eller annan matchracing (och är inte engagerad i M32 längre). Så jag är väl ungefär lika jävig som alla andra :-)

      Så jag har absolut inget emot matchracing i enskrov (även om jag själv föredrar att segla fleetrace). Däremot kan jag ju konstatera att matchracing som vi har bedrivit den de senaste 25 åren inte har varit någon “runaway success”. Vi har få aktiva klubbar och tomma platser på SM.

      Därför tyckte jag inte att det gjorde något att man “rörde runt i grytan” med flerskrov.

      Det skulle också kunna vara en grym chans att återstarta matchracingen på klubb-, regional- och nationell nivå, Eller varför inte Skandinavisk. För en riktig nystart där många unga seglare tar steget upp i en aktiv miljö med stor bredd (som leder till topp).

      Och ur det perspektivet är Match Race Super Series en dålig idé.

      Jag förstår varför ett bolag på Bermuda kan se affärsidén i att kapa åt sig en rättighet – men menar vi allvar med matchracing i enskrov så behöver det krutet läggas lokalt.

      Reply

  3. Martin Abenius
    Jan 26, 2017 @ 13:23

    Skall givetvis stå “99% av all MR sker i enskrov”

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Jan 26, 2017 @ 18:43

    Du menar lite som att ATP (eller Wimbledon) är marginella verksamheter eftersom de är beroende av sina ägare, och 99% av tennisen spelar på andra underlag än gräs? Eller att F1 inte är den högsta serien i motorsport för att nationella mästerskap körs i något lite enklare?

    Så länge världens bästa matchracingseglare seglar AC, och världsmästaren utses av WMRT (som så vitt jag förstår har rätt att utse mästare i både en- och flerskrov (eller kombinerat) så får man nog acceptera att denna serie inte är den högsta. I alla fall inte om man frågar World Sailing.

    Jag applåderar definitivt initiativet, även om jag tycker man har valt fel namn. Och att relativt få seglare kommer att ha råd och möjlighet att segla hela serien?

    Men jag kan ju ha fel, och det kanske bli en superserie ;-)

    Reply

  5. Martin Abenius
    Jan 26, 2017 @ 22:47

    Du lägger ord i munnen som jag inte sagt, rätt otrevlig retorik!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 26, 2017 @ 23:01

      Jag lade inte ord i munnen på dig. Jag applicerade däremot ditt resonemang på några andra sporter.

      Man kan (och bör) tycka olika kring kommersialisering, men oavsett sport så är “högsta serien” inte skapad för att återspegla (eller sänka tröskeln för) 99% av utövarna. Utan på den nivån (oavsett om det är F1, NBA, NHL eller Champions League) så finns det många andra hänsynstaganden som måste göras.

      Och på samma sätt som i segling så finns det delade meningar om hur de högsta ligorna sköts (och finansieras) – men det innebär inte att jag kan dra igång en amatörliga och kalla den “super series” utan att någon lyfter på ögonbrynen :-)

      Reply

      • seglaren
        Jan 26, 2017 @ 23:15

        det är ju få motorcyklister som finns med i F1…

        tyskarna var ju rätt reserverade gällande MR i flerskrov och de är inte ensamma om det just pga att de flesta seglar MR i enskrov. Blir spännande hur det utvecklar sig.

        PG’s nervärderande ton är provocerande men inget nytt. Har man intressen i M32 så…

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 26, 2017 @ 23:29

        Och det är ju därför motorcyklisterna har en separat “governing body” i FIM som inte har något att göra med bilar.

        Och det ju vara en ambition inom matchracingen också. Men just nu lyder alla under samma disciplin under World Sailing och det står WMRC fritt att segla vilka båttyper de vill i disciplinen. På samma sätt är det med lag-kappsegling, där man också skulle kunna hävda att det är olika discipliner beroende på båttyp.

        Vill man argumentera för att matchracing är två (eller fler) separat discipliner, så får man nog ta det med de formella organen.

        Jag kan se poängen i att det är det, men det är det inte idag.

        Reply

  6. Martin Abenius
    Jan 26, 2017 @ 23:22

    Det handlar primärt om pengar! Hade någon lagt upp ett par miljoner dollar i prissumma och WMRT serien skulle seglats i Albin Viggen så hade seglarna valt det.

    Om man kikar på de av WS (World Sailing) sanktionerade tävlingarna i världen så var det c:a 360 st föregående säsong (2016), Alla öppna mästerskap på nationell, kontinentala, junior, ungdom och dam sker i monohull, dessutom alla VM i ovanstående kategorier. För den som finner utmaningen att söka sig till en annan typ av Matchracing så finns det WMRT som är mycket specialist/proffsinriktad i de snabba katamaranerna M32.

    Vi måste se seglingen på samma sätt som andra idrotter, är F1 mer/bättre än Rally? Är störtlopp mer/bättre sportgren än backhoppning?

    Matchracing i enskrov är en diciplin och Matchracing i flerskrov en annan. Den första är dock lite större till antal regattor och utövare, den andra är helt beroende av extremt starka finansiärer och det är OK då båda fyller sitt syfte!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 26, 2017 @ 23:38

      Jag förstår argumentationen. Och du behöver inte övertyga mig, utan World Sailing.

      På samma sätt kan jag tycka storbåtssegling på handikapp (typ SRS) är en egen disciplin med 10.000-tals aktiva seglare. Men jag får ju inget SM utan att jobba hårt på SSF. Även shorthanded, eller solo-segling borde vara discipliner, men nu är det inte det…

      Lyckas Match Race Super Series ge fler möjligheter för unga Svenska seglare är det kanon. Jag tror inte det, men låt oss avvakta och se hur det går.

      Reply

  7. Martin Abenius
    Jan 26, 2017 @ 23:47

    Ingen blir ju längre för att man hugger av någon annans huvud!

    Reply

  8. Peter
    Jan 27, 2017 @ 12:26

    Kul båtar dom valt till regattan i Tyskland!! blir säkert en succé!
    http://www.matchrace.de/boote.html

    Reply

    • Martin Abenius
      Jan 27, 2017 @ 15:19

      Det är ju det som är grejen med MR, det funkar med vilka båtar som helst! Redskapet är underordnat själva tävlingen. En besättning packar trunken åker iväg, anländer dagen innan och kör sina race. Bäst lag vinner vilket nödvändigtvis inte innebär “störst plånbok vinner”! Det funkar för studenter och löneslavar som inte har råd med egen båt men vill segla så mycket som möjligt på sin lediga tid.

      Reply

      • Peter
        Jan 27, 2017 @ 17:09

        +1

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.