Skip to content

74 Comments

  1. Sam V
    Jan 30, 2017 @ 23:35

    Afrodite 30, Calle Beyer-73
    B31, Bruno Boström -73
    Beason 31, Bernt Anderson -76
    C&C 30E, Cuthbersson & Cassian-77
    Compis 97, Bernt Anderson-79
    Forgus 31, Lars Hedberg-74
    Murena, Håkan Södergren-72
    Player 31, Arne Söderbom-74

    Sen kom en massa skrafs på åttio-och nittiotalen..

    Reply

  2. Pär Lindforss
    Jan 30, 2017 @ 23:45

    Seglade själv Butterfly I mitten på 80-talet.
    Här är några till.

    IW 31, Sparkman & Stephens, 1968
    X-95, Niels Jeppesen, 1982
    Butterfly one off, Norlin, 1980

    Reply

  3. Thomas Wiberg
    Jan 30, 2017 @ 23:49

    Joker ritades av Rolf Magnusson 1968 innan IOR-regeln ersatte RORC-regeln. Ballad var Albins produktionsvariant på Joker. Comfort 30, ÅH 30 och Möre 30 var också varianter på Joker. Huruvida dessa var plagiat eller inte har det tvistats mycket och länge om. Joker var med på Half Ton Cup i Sandhamn 1969 som vanns av Peter Norlin med Scampi och kom trea. Tvåa var Ingemar Boding i C´est-si-bon, en IW 31 designad av Sparkman & Stephens. Den gången i Sandhamn deltog också en i aktern förlängd Fingal med roterande vingmast med Bergström-Ridder rigg. Roterande mast var förbjuden i regeln men det hade man kringått genom att den strukturella masten var ett fast rör med relativt liten diameter kring vilken ett aerodynamiskt skal kunde rotera och skapa en fin aerodynamisk profil tillsammans med storseglet. Fingalen var ju ritad av Knud Reimers någon gång runt 1959-60, vem som stod för modifieringarna vet jag inte.

    Annars är nog Elvström och Kjaerulfs Bes från Half ton cup 1973 en av de absoluta favoriterna tillsammans med Daniel Andrieus vackra halvtonnare från mitten på åttiotalet som vi ju har nöjet att se ett exemplar av i Öresund i form av Jan Carlanders häftiga Antheor.

    De små IOR-klasserna var spännande så tillvida att det skedde massor av utveckling i de klasserna. Båtarna var inte större än att det gick bra för ett händigt gäng att bygga en racermaskin över en vinter. Många häftiga byggen såg dagens ljus och i slutet av IOR-eran byggdes nog de mest utvecklade båtar som gjorts med vakuumsugen kolfibersandwich i skroven och däcks och riggbeslag i titan, men då var inte ens de små klasserna överkomliga längre.

    Reply

  4. srsseglaren
    Jan 31, 2017 @ 00:27

    Vart lite annat en IOR ?
    ÅH 30 Lennart Åhgren

    Bianca 31 (Commander) Hansen/Kjaelruff

    Aphrodite 301 C.Beyer

    Helmsman 31 H.Södergren

    Elan 31 J&J

    Maestro 31 Van De Stadt

    Linjett 30 M.Gustavsson

    IW 30 Sparkman&Stephens

    Mikkel 30 F.Mikkelsen

    First 30E J.Berret

    Finnflyer 31 E.Still

    Finngulf 31 H.Södergren

    Nessy 94 R.Humprey

    Diagonal 30 Båtnytts Projektbåt.

    H-star H.Groop

    Netta H 30 H.Groop

    EOL 30 P.Egermark

    Jon 30 J.Nyman

    Carter 30 D.Carter

    Mega 30 C&C

    Facil 30 P.Ståhle

    Banner 30 N.Jeppesen

    Rapier 30 C.Nettelblad

    Kracer 30 L-Å. Andersson Mätte lite högt i IOR

    Reply

  5. Kurt
    Jan 31, 2017 @ 01:05

    UFO 31 Holman & pye, UK

    Reply

  6. srsseglaren
    Jan 31, 2017 @ 01:41

    Atalanta 30 Elvström/Kjaelruff

    Colvic UFO 30

    Delta P.Norlin

    Alpha P.Norlin

    Kings Cruiser T.Sunden

    Mistinguette O.Enderlein

    GK 29 M.Pocock/J.L.Giles

    Player 31 A.Söderbom

    Banner 1/2 ton J&V

    L 29 L.Olsen

    NF 30 Elvström & Kjaelruff

    Bellona 29 P.Pfab

    Granada 31 Elvström & Kjaelruff

    Mamba 31 (311) H.Becker ?

    Etap 30 J.Ridder

    Hustler 30 SJ S.Jones

    Maxi 87 P.Petterson

    Sunwind 31 T.Sunden

    Still 900 E.Still Byggdes 86 ritades -85.

    Shamrock 30 R.Holland

    Reply

  7. Sillstryparn
    Jan 31, 2017 @ 06:46

    Reply

  8. Tomas N
    Jan 31, 2017 @ 09:26

    Arpege har inte nämnts ovan men står med på listan i länken. Det var väl den som regerade under några år innan Scampi tog över!?!

    Känns ju som de flesta är med på listan nu, men jag har för mig att Contrast 33an ritades för att mäta in som 1/2-tonnare. Eller så modifierades den för att sen mäta in. Ngn påläst kan kanske bekräfta eller dementera.

    Annars får detta gälla som “alternativ fakta” :)

    Reply

    • Pelle Lindell
      Jan 31, 2017 @ 09:35

      Såvitt jag minns gjorde Rolf Magnusson en motorsågsmassaker på ett Contrast-skrov för att få den att mäta som halvtonnare inför halvton VM 1980. Jag tror inte han lyckades kvala in men minnet är rätt luddigt…

      Reply

    • Bengt
      Jan 11, 2024 @ 18:28

      Sven Bertil Taube hade en Arpege!
      Bild på honom och båten på ett
      LP-omslag…

      Reply

  9. Anders B
    Jan 31, 2017 @ 09:48

    Peter Ståhle ritade en båt till halvtonnar VM i Hundested 1972. Seglades av Peter och han från Solna Marin. Ett Carterinspirerat ganska litet skrov med mycket segel. Med veloursprutad (luddig) insida. Elvström vann, vet inte hur det gick för Peter.

    Reply

  10. Harald
    Jan 31, 2017 @ 09:52

    Polo 86, Konstruktør: Th. Uchermann Skjønsberg 1980
    http://www.sailguide.com/batfakta/1086

    Reply

  11. srsseglaren
    Jan 31, 2017 @ 10:26

    Scanmar 31 R.Magnusson -84

    Aqua 30 S&S -69

    Omega 30 R.Holland -83

    Arpege M.Dufour -66

    Guy 33 G-C.Lönngren -77

    Mistress 32 O.Enderlein -69

    Markant B.Broström -66

    Wasa 31 L.Ängermark Byggdes- 86 Ritades -85

    Ohlson 29 E.Ohlson -70

    Siesta 32 H.Södergren -81

    Antilla 30 S&S -66

    Attalia Joubert-Nivelt -82

    Sunlight 30 D.Andrieu Byggdes -86 ritades -85

    Arabesque 30 (31) H.Becker

    Rapier 31 C.Nettelbladt

    Nardus 92 Möjligen L.Åhgren ev. kopia ÅH 30

    Limi 30

    Antilla 30 S&S

    Birdie 32 J.Becker

    Inferno 29 H.Södergren

    Sigma 292 D.Thomas

    Solus 29 B.Marcussen

    Calypso 870 Amble ?

    Calypso 95 Amble ?

    Dixie 32 B.Andresson

    Guyline 95 G-C.Lönngren

    Arcona 32 S.Qviberg

    Comfortina 32 K.Albinsson

    Linjett 32 M.Gustavsson

    Mustang 30 P.Handley -88 utanför i tid men en banbrytare som markerar övergång till dagens båtar först i CHS rule sedemera IRC

    Reply

  12. srsseglaren
    Jan 31, 2017 @ 10:39

    Olsen 31 P.B.Olsen

    Mani 30 S.Ingebrechtsen -86

    Reply

  13. Ragnar Gunér
    Jan 31, 2017 @ 11:00

    Helmer Bryd & Blues, systerbåtar ritades av Håkan Södergren till VM 1980 i Sandhamn.
    Notera att Blues, mer än 30 år gammal deltog i Half Ton Cup så sent som 2011
    Bifogar länk till resultat i Half Ton Cup från 1967 och framåt.

    http://www.histoiredeshalfs.com/Half%20Ton%20Cup.htm

    Reply

  14. Anders B
    Jan 31, 2017 @ 13:24

    Carter 33, Sven Hellström kom 5:a i Sandhamn 1970
    Cantippa 1980, ritad av Peter Ståhle, seglad av Dan Göransson
    Confortina senare omdöpt till Pippifax 1980, också ritad av Peter Ståhle har tom mätbrev SRS E4584 (inte aktiverat i år)

    Reply

  15. Pelle Fälth
    Jan 31, 2017 @ 13:33

    Ingen har nämnt Grinde än, den blev 2a på Scandinavian Half Ton cup i Marstrand. Borde varit 1975

    Reply

  16. T
    Jan 31, 2017 @ 14:41

    ‘Beat and Run’ från 1980.
    Har för mig den satte nåt inofficiellt fartrekord mellan Gustav D och Alma.
    Nu finns den i England.

    /T

    Reply

  17. Martin O
    Jan 31, 2017 @ 15:16

    Seglade på Helmer Bryd VM I Sandhamn 80. Tappade ledningen då vi inte vågade gasa fullt mellan Gustav D och Alma. Blev 3a totalt.
    Martin.O

    Reply

  18. Ragnar Guner
    Jan 31, 2017 @ 15:55

    Helmer Bryd och Blues, systerbåtar ritade av Håkan Södergren till VM i Sandhamn 1980.
    Blues liksom Beat and Run omnämnd ovan, mer än 30 år gamla, deltog båda i Half Ton Cup 2011.
    Bifogar länk på resultatlistor från HTC 1967 och framåt.
    http://www.histoiredeshalfs.com/Half%20Ton%20Cup.htm

    Reply

  19. Lars M
    Jan 31, 2017 @ 19:51

    Swuzzlebubble Bruce Farr 1977
    Waverider Laurie Davidson 1976

    Reply

  20. Erik Barkefors
    Jan 31, 2017 @ 20:14

    Var inte Windex 92 en halvtonnare? B&R ritade och satte på sin vanliga rigg samt en fällköl.
    Det fanns en halvtonnare i Norrköping tidigt 80-tal som hette Crazy. Har för mig att skepparen hette Olofsson? De var med på många seglingar i trakten liksom Blues (som tappade riggen 50 meter framför oss vid Visby). En annan halvtonnare vi såg mycket av var Bröderna Söderberg från Söderköping som seglade Elvström halvton många år.

    Reply

  21. Christer Östman
    Jan 31, 2017 @ 20:48

    Marabou, ritad av Gary Mull, seglade jag Gotland runt på 1982…

    Reply

  22. Claes Hiersemann
    Feb 1, 2017 @ 13:33

    Lite av “familjens” båtar först, pappa Heinrich “Heini” var ju glad för Peter Norlins välkryssande båtar:
    LABAMBA-I Scampi-mk1 seriematch nr4 från Älvdalen lev på samma tågvagn som Bengt Jörnstedt’s röda Smuggler (nr3) våren -70.

    LABAMBA-II Scampi mk2 med högre fribord, högre rigg ritad 72 på hösten lev juni 73.

    LABAMBA-Tres One-off ritad av Peter och Håkan Lindqvist -75, byggd av Svenne Hellström på lidingövarvet 75-76 i vacumbakad mahogny/epoxy med fem olika fiberriktningar (närmaste man kunde komma i e-modul/vikt förhållande dagens Kolfiber då) seglade jag med tre lite olika besättningar (Micke Stamming alla åren), vi vann 1/2-ton klassen tre år i rad på Gotland Runt 77-79 och fick därmed behålla det evigt vandrande “Fidra Pokalen” som ärvda av R6.

    SEATRAVEL & finsk syster One-offer’s ritad av Ron Holland 1979 till 1/2-ton VM i Sandhamn 1980, då Bengt Jörnstedt’s team seglade henne, 1981 köpte Håkan Håkansson från Ystad henne och min vän Micke Lundgren och jag med delar av tidigare team seglade henne under samma namn på 1/2-ton VM i Poole 1981.

    CAVIAR One-off ritad av Peter N igen, ägd av mig och Jonas Helbrink byggd av Båtbyggarna AB i Köping 82-83 inför 1/2-ton VM i Hankö, Norge. Tung kamp mot Pelle Pettersson med Mange Ohlsson, Hasse Bauer mfl i både SM (uttagningarna) och på VM om att vara bästa svensk, vi loosade.

    FIGHT ritad av Hasse Leander hos Leif Ängsmark yachtdesign 85-86 som var prototypen till Wasa-31,ägare Rolf Andersson som vi på seglade på 1/2-ton VM 1986 i Helsingfors.

    Det var lite 1/2-ton historia från en snart 61-taggare.

    Reply

  23. Per
    Feb 1, 2017 @ 17:08

    Scampijubilee 8846 modifierad Scampi till VM 80 i Sandhamn, lever än.

    Reply

  24. Markus Norlin
    Feb 2, 2017 @ 19:27

    Fantastiskt vad mycket kunskap som kan skakas fram här. En fin båt som hamnat lite i skymundan är Max Petrelius one-off 1/2 Ton Zett konstruerad av Peter Norlin 1973, i princip samtida med ur-Accenten. Tydligen ny ägare och på väg att renoveras uppe i nordvästra England; kul att höra för oss som är fans av “A-båtarna”.

    http://shockwave40.blogspot.se/2012/11/nicholson-33-ior-34-ton-yacht.html

    Reply

  25. HasseB
    Feb 3, 2017 @ 00:01

    Favoriten för mig är prototypen för Hunter 32 av Stephen Jones, ritad -81 eller 82, tyvärr kommer jag inte ihåg namnet…, bra att frågan inte gällde 1/4 & mini ton.. då hade listan blivit väldigt lång för mig:)

    Reply

  26. srsseglaren
    Feb 3, 2017 @ 00:57

    Menade du Hustler 32 ?
    Fanns några tidiga versioner av den tex Tumblehome 2:
    http://www.foundryreach.co.uk/article.asp?ArticleID=3
    En annan som var seglande plug av samma typ Xaviera

    Hustler 32 gick i produktion av Oyster Marin.

    Tror Fabola Marin hade agenturen för Oyster Marin i Sverige vore kul med info om det såldes ngn Sverige?

    Ngn som känner till vilken båt kan det vara en Comfort 30 som ligger upptagen bland KSSS jollar i Saltis tre spridare ser onormalt hög ut ?
    Har för mig att I.Boding mätte in en med 1.5 meter höjd mast inför ett Gotland Runt och fick lättvind hela varvet gick rätt bra.
    Men gissade på att den fått normal pipa efteråt ?

    Reply

    • srsseglaren
      Feb 3, 2017 @ 01:05

      Oyster Marin producerad Hustler 32:
      http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3684

      Reply

      • Gösta Thorstrand
        Sep 27, 2021 @ 17:43

        Båten på bilden köpte jag i Holland och seglade i 10 år under namnet Buon Giorno. Inte så helt komfortabel som familjebåt med ståhöjd <1.80. Det bästa jag seglat. Med måtten 3,43 x 9,86 och vikt 3,2 ton, köl 1,9 m bly var hon oslagbar i vindar över 10m/s. Jag hade inte segel och kompetens att segla upp till hennes mätetal 1,17 men att Stephen Jones var en mycket kapabel båtkonstruktör, kanske den bäste då och tillsammans med Oyster fick till några riktigt bra båtar SJ30, SJ32 och SJ36, det är helt säkert.

        Reply

    • Pelle Pedersen
      Feb 3, 2017 @ 07:17

      Srssegtaren; på ostkusten (Västervik -Norrköping) fanns det en Hustler 32a runt -83-85, ägdes av Lars-Erik Sylwin.

      Reply

    • Per
      Feb 5, 2017 @ 20:46

      Den är både förlängd och breddad och och… Ägs av, om jag inte misstar mig, Ulf Carlsson (Sune C’s son). Det är nog den du tänker på för den har väldigt hög rigg..

      Reply

      • srsseglaren
        Feb 5, 2017 @ 21:07

        Antar att vi pratar Comfort 30:a i Saltis ?
        Är det samma båt som I.Boding seglade ?

        Reply

  27. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Wonderboo
    Feb 5, 2017 @ 18:07

    Snyggaste halvtonnaren: Acajou ägd av Holger Friman i Västerås – kallbakad i mahogny!
    Sedan byggde Leif Englund en Granhill 33 för ett VM på 80-talet. Den köpte jag av honom -89 och hade skoj med. Tror det var en av de största halvtonnarna som har mätt in: 10,15 lång och 3,4 bred. Schysst rigg med dubbla raka spridare, fiol, backstag och checkstays – den gick att forma precis som man ville för olika förhållanden.

    Reply

    • Sillstryparn
      Feb 5, 2017 @ 20:04

      Acajou var tvillingsyster med ovan nämnda La Bamba Tres, samt Tete a Tete.
      Otroligt vackra båtar!
      Det fanns även ett plastexemplar Trouble Shoooter.
      La Bamba Tres finns fn i Finland och ser fin ut:
      https://www.nettivene.com/en/purjevene/norlin/626641
      Tror Acajou är kvar i Västerås

      Reply

  28. Feffe
    Feb 5, 2017 @ 21:39

    Tete a tete ligger i Lerkil utanför Kungsbacka.

    Reply

  29. T
    Feb 5, 2017 @ 22:36

    Amorette 32 påstås vara en halvtonnare…
    https://www.blocket.se/ostergotland/Masserbjudande_Amorette_32_67155237.htm?ca=11&w=3
    Har aldrig sett nån sån förut, kan det vara nåt av Bernt Andersson?
    /T

    Reply

    • Erik Barkefors
      Feb 6, 2017 @ 17:56

      Svårt att se utan att se mer av skrov/akter. Det byggdes en Compis 97 med däck/ruff från en Dixie 27 och den fick alltså inte akterruff.
      A-namnet pekar mot Peter Norlin.

      Reply

    • Sillstryparn
      Feb 6, 2017 @ 19:15

      Linjerna ser ut lite som en Rolf Magnusson design.
      Årtalet -78.
      Kan det vara prototypen till Mamba 31?

      Reply

    • T
      Feb 6, 2017 @ 19:56

      Jag tycker övergången mellan stäv och köllinje ser lite ut som på en Compis, eller Beason eller nåt…
      /T

      Reply

    • Anders B
      Feb 8, 2017 @ 08:19

      Reply

      • Sillstryparn
        Feb 8, 2017 @ 08:36

        Var också inne på det ett tag, men tror inte det:
        Norlin 32 har rakare bottenlinje (Norlins A-serie)
        Kölen på Norlin 32 har rak akterkant och överbyggnaden skiljer, men visst finns det likheter.
        Tror fortfarande på Magnusson.

        Reply

  30. Måns H
    Feb 8, 2017 @ 02:14

    Håller nog med om det där liknar något som skulle kunnat komma från Rolf Magnussons bord. Pre-Contrast?Han hade ju annars en galet rå blå båt med på VM I Sandhamn 1980, med ett overhang I aktern på minst två meter, samt en korvkiosk till överbyggnad. Man tävlade helt klart om vem som hade mest akterspegel. Jag var knappt 12 år och följde storögt seglingarna. Minns det som om vore det igår. Nästan.
    Åke Nordins Raven var en annan favorit. Har för mig att Trouble Shooter var snabb när det ville sig. Andra båtar som etsat sig fast är Butterfly, Regnbågen, Sea Travel, Galaxie(?), Irish Hammock, Bullit (Lennart Jansson i vässad Beason 31, nr 300), Birdie Nam Nam (Lennart Strömberg i Birdie 32), Helmer Bryd, Blues, Ladies First (First 30E), samt sist men inte minst AR Bigouden. Har för mig den vann, eller så var det First:en.
    Blev lite nördigt det här. Ursäkta. Kul minnen dock.

    Reply

  31. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Wonderboo
    Feb 8, 2017 @ 09:54

    Trouble Shooter var brutalt snabb på undanvind. På Gotland Runt -76 – eller -77 ( minns inte hundra) så vann de klass 5 med cirka 80 båtar på startlinjen. Jag var med på pappas Comfort 30 och det kändes som att de flög iväg med spinnakern och försvann tämligen omgående bortom horisonten….

    Reply

  32. Laxmarin30
    Sep 7, 2017 @ 17:04

    Hej. Hittade den här kedjan när jag sökte info om gamla halvtonnare. Jag har Laxmarin 30 som var bygt i Finland i Åbo 1976. Det var 7 båtar som bygdes då. Jag vet att allafal en av Laxmarin båtar deltog i Gotland Runt race i -76 och -77. om någon har resultater från året -76 eller -77

    Reply

  33. Pelle Pedersen
    Jul 23, 2019 @ 18:13

    I år är det alltså 50 år sedan Scampi vann första gången!!!
    Någon som när på året HTC 69 gick??

    Reply

  34. Lb Rylander
    Jul 26, 2019 @ 13:38

    Scampi Maria Maruzka medsvart skarvenmast

    Reply

  35. Lotte Johansson
    Sep 29, 2020 @ 13:53

    Glädjeflickan, någon som har historik på den? Byggd i slutet av 70-talet inför VM 1980, enligt west-metoden. Kappseglades av västeråsklubb på 90-talet. 00-03 ägdes av västeråsare som gjorde en kallbakad överbyggnad i Mahogny, lackade skrovet i marinblått och döpte om henne till Flicka (n). Ingemar Boding ville se henne segla igen men gick tyvärr bort. Underbar att segla. Jag letar tidigare historik och bilder.

    Reply

  36. Tomas Sund
    Sep 30, 2020 @ 11:39

    Hej,
    Hon är inte kvar i oxbf.

    Reply

  37. Andreas
    Oct 24, 2022 @ 16:34

    Jag ägde Pippifax mellan 2010 och 2015. Härlig båt.

    Reply

  38. Carl Svedberg
    Aug 31, 2023 @ 10:03

    Underbar lista & mycket kunskap om IOR båtarna här!
    Jag tar gärna kontakt med var o en av Er!
    Nu behöver vi kontakt med alla seglarna/båtarna som tävlade! Sverige är i rätt tid för ordna fleets på Ostkusten & på Västkusten samt åter mötas på vattnet för träning/ tävling. Träffa legenderna och segla deras båtar! Oavsett om du har en gammal eller nyare IOR båt. För de med ambition att segla i Norge, Irland, Belgien har vi goda kontakter för att genomföra detta med egna eller inhyrda båtar på plats!

    -Möte under september/ oktober på G i Stockholm! Jag hoppas på stor uppslutning! Fantastiska båtar med egen historia & själ vi har från tids epoken! Både serieproducerade båtar & rena One Off båtar är ett rent nöjje att segla, både som race och familjebåt!

    Sprid ryktet för en bra start av klassförbund & seglar fleet! Fokus är på segling, fysiska träffar & socialt trevliga arrangemang, för Dig med IOR båt & intresserade som vill gasta eller har anknytning till klassen på andra sätt.

    Kontakta mig gärna, så jag får respons och kan hamna så rätt som möjligt när jag nu kickar igång
    Ton Classics Sweden!
    Carl Svedberg c.svedberg@gmail.com 070 733 68 84

    Reply

  39. Sillstryparn
    Aug 31, 2023 @ 16:55

    Gillar du IOR båtar finns mycket kul på Facebook gruppen IOR Landfills:
    https://www.facebook.com/groups/203537404677541

    Reply

    • Carl Svedberg
      Sep 19, 2023 @ 11:04

      Absolut IOR Landfills är en stor inspiratör för oss Ton seglare!
      Tack Sillstryparn!

      Reply

  40. Sillstryparn
    Sep 22, 2023 @ 11:45

    Nu har äntligen blivit färdig och moderniserad hos MK-båt: Ser otroligt fin ut!
    https://www.facebook.com/MKBaatAS

    Reply

  41. Sillstryparn
    Sep 22, 2023 @ 11:46

    Nu har äntligen Blues blivit färdig och moderniserad hos MK-båt: Ser otroligt fin ut!

    Reply

    • Carl Svedberg
      Dec 10, 2023 @ 21:55

      Ja riktigt kul att Martin Kamperhaug fick båten seglingsklar i år! Det var ett riktigt tungt projekt, med avtagning av kölen, renovering utvändigt, under vattenlinjen & nya däcksbeslag förutom transport till södra Norge, MK Baat! Håkan södergren har hedrats med namn på ruff sidan! Snyggt & elegant! Just idag vann hon söndagsseglingen i deras vinter serie! alltså 1a av 6 båtar. Häftigt kul & högst värdigt : ) /Carl

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.