Skip to content

38 Comments

  1. srsseglaren
    Feb 16, 2017 @ 08:39

    No.1 Felande SRS-tal ;-)

    Reply

  2. Gustav
    Feb 16, 2017 @ 08:47

    SSF och alla regler som gör det svårt att tävla på hobbynivå!
    dommarkategorier, licenser etc.
    Vi vill ju bara segla.

    Reply

    • Mikael Vesala
      Feb 16, 2017 @ 13:37

      Precis, Ingen kan ju hindra att fler arrangemang typ Solo mellan broarna. Det är en frisk fläkt att det faktiskt är möjligt med så kul segling utan en formell arrangör!

      Reply

      • Fabian
        Feb 16, 2017 @ 14:01

        Nja, nu använder vi ju också SRS när vi seglar solo mellan broarna. Så om SSF inte ska finnas blir det svårt även med det. Sen blir det ju också svårt med finansiering av hela SRS systemet om vi bara kappsegla som vi gör mellan broarna.
        Instämmer att det är klart en favoritsegling och att det ska vara så enkelt som möjligt att kappseglar men helt utan organisation blir det väl svårt. Om nu Jimmy och Pelle vil göra hela SRS jobbet inkl. admin. i sina fritid är jag lite tveksam till ;)

        Reply

  3. Hans Helgesson
    Feb 16, 2017 @ 09:06

    Licenser – ger inte så mycket utan känns mest som en finansieringsmodell för SSFs verksamhet…

    Reply

  4. Mattias Carlsson
    Feb 16, 2017 @ 09:07

    Havstulpaner!

    Reply

  5. Sam V
    Feb 16, 2017 @ 09:50

    Lång utsegling. Lång väntan mellan race. Onödigt komplicerade regelverk. Seeen resultatrapportering.

    Gubbar utan ödmjukhet som tycker att inget ska förändras. Andra gubbar som är övertygade om att de har rätt och alla andra (gubbar) har fel.

    Sådant som gör att många unga inte vill ägna sig åt vår fantastiska sport. Det vore kul med mer mångfald, även om förstås gubbarna behövs.

    Reply

  6. Tomas N
    Feb 16, 2017 @ 12:26

    Båtklubbarnas avgift till SSF som baseras på antal klubbmedlemmar, vilket gjort att många klubbar har gått ur SSF då det kostar för mkt och inte ger ngt tillbaka. En klubb med kanske hälften eller fler motorbåtsägare (som ju är än mer omotiverade att betala till ett seglarförbund än seglarna, då de själva åker motor) och där ingen ungdomsverksamhet bedrivs, inga öppna kappseglingar eller utbildningar anordnas etc har ju små möjligheter att utnyttja det som SSF har att erbjuda.

    Jag är medlem i en båtklubb för att få ha min fina sommarplats, en annan båtklubb för att kunna ta upp min båt på vintern. Jag har nu gått med i en tredje båtklubb bara för att kunna kappsegla på öppna kappseglingar då de två första båtklubbarna har valt att gå ur SSF.

    Reply

  7. Peter Carlsson
    Feb 16, 2017 @ 12:29

    Att smälla av ett skott på hamnplanen när något skall meddelas. Onödigt med hörselskador för att hissa en flagga. Speciellt vid juniorarrangemang.

    Reply

    • Claes Nettelbladt
      Feb 16, 2017 @ 12:45

      Vi har vår sommarplats på Lökholmen/Sandhamn. Här skjuts en massa skott vid kappsegingar, men också varje morgon och kväll. Vår hund blev fruktansvärt chockad minst två gånger om dagen. Och han vande sig aldrig.

      Reply

  8. Mikael Håkansson - J92
    Feb 16, 2017 @ 14:43

    Segelställ som kostar lika mycket som en ny bil.. Liten garderob i måttlig kvalitet = Liten Fiat, hyfsat stor garderob i bra kvalitet = BMW 3 serie osv.

    Jag anser att prisbilden är bisarr med tydliga konsekvenser för kappseglandet, för många.

    Jag vet, marknaden är konkurrensutsatt, men jag hoppas ändå på någon revolution här..

    Kunde inte SRS bygga in variabler för urblåsta Dacronsegel? Jag menar, bedömningsgrunderna är ju helt oproblematiska idag och TK kunde behöva en utmaning.. ;)

    Reply

    • Peter
      Feb 16, 2017 @ 17:06

      variabler för urblåsta dacronsegel finns ju redan. L-O Norlin kallade det LYST och nu heter det SRSp. Vissa tycker att det lyftar fram seglarna förmåga/oförmåga andra har tycker att det jämnar ut skillnaden i materialet.

      Reply

      • Mikael Håkansson - J92
        Feb 16, 2017 @ 17:21

        Baseras väl på tidigare prestation och inte segelkvaliteten i sig? Kan förvisso korrelera, men behöver inte..

        Reply

        • Seglaren
          Feb 16, 2017 @ 21:43

          SRSp baseras ju på historiska placeringar. prestation är en faktor men placering påverkas även av material, skitig botten, fel kölprofil mm. därmed blir det ju en summa av alla faktorer. ;-)

          Reply

  9. srsseglaren
    Feb 16, 2017 @ 16:05

    +1
    Mycket av kompetensen finns i själva designen hur mycket djup samt mtrl val.
    Kanske går beställa direkt från tillverkaren ?
    http://www.china-sail-factory.com/index3.aspx
    http://www.yachting-pages.com/sailing-rigging/rolly-tasker-sails/fr.html

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 16, 2017 @ 17:31

      Ja, för segel är en av de få saker där tesen inte gäller: “you get what you pay for”…

      :-)

      Reply

      • srsseglaren
        Feb 16, 2017 @ 17:41

        Kanske inte uttryckte det så bra.
        Man kan beställa precis samma segel men designen i seglet är vad man betalar segelmakarna för, samt ansvar garantier underlättas.
        Naturligtvis inte segel som är hightech av inhouse utföranden typ North 3Di o motsv.
        Behöver seglet justeras så blir det ganska pyssligt med transporter fram o tillbaka.

        Reply

  10. Sillstryparn
    Feb 16, 2017 @ 16:27

    Kolfiber

    Reply

  11. Lars M
    Feb 16, 2017 @ 16:29

    Tidningen Båtliv !

    Reply

  12. Jonny Petersson
    Feb 16, 2017 @ 17:06

    BLUR…………………..Nä skojade bara, ända ljuset på min skärm just nu:-). Tack för en bra blogg!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 16, 2017 @ 17:29

      Jag tänker mer “så där lite lagom korkat” :-)

      Överst på min lista står nog formalia & orimliga tidsscheman.

      Nej, jag vill inte registrera mig dagen innan race (för att hämta papper som borde ligga online), fylla i samma saker som jag gjorde i anmälan 3 månader tidigare, redovisa vad allas fruar heter (i det fall vi sjunker med man och allt), göra säkerhetsbesiktning vid okänd tid och sedan sitta i båten och vänta en hel dag på att få starta.

      Lägg 5 minuter på att fundera på hur man kan göra denna process smidig för vanliga människor. All info på nätet, virtuellt skepparmöte, eget ansvar för skepparen att båten har rätt utrustning. Gör gärna stickprovskontroiller efter målgång, men slösa inte bort seglarnas tid & energi på saker som vi inet skulle acceptera i våra vanliga liv.

      Reply

  13. Per
    Feb 16, 2017 @ 18:53

    Bolagiserad kappsegling.. avskalat så borde seglingar helg inte kosta mer än max 300,- + båtplats.

    Reply

  14. peter
    Feb 17, 2017 @ 08:55

    Gör segling till ett lokalt vardags rum.

    ALLA ska få plats och känna sig välkommen.

    P

    Reply

  15. FrIda-Peter
    Feb 17, 2017 @ 19:02

    Att som nybörjare välja att inte kappsegla “för man har ju ändå ingen chans att vinna” – var med, ha kul och lär istället; alla är nybörjare i början.

    Reply

  16. Sven
    Feb 18, 2017 @ 14:16

    Materialsport utan dess like.
    Oändlig tid som måste läggas på att fixa med båt, transportseglingar, logistik etc.
    Alla som håller på att tjata om sina SRS tal. Ut och segla istället!
    Onödigt kallt att segla i Sverige, i alla fall på våren.
    Alla goa gubbar som har seglat i minst 50 år och alltid vet bäst trots att de aldrig levererar bäst. De kanske har seglat utan talang eller viljan till att utvecklas som seglare i 50 år? De vägrar att lyssna på någon som är 15 eller 20 år yngre.
    Alla “skarvare” som berättar om när det blåste 35 m/s och vågor som var 12 m höga.
    Kulturen med superfina och nya fina seglarställ som är helt täckta med sponsordekaler som kommer fram vid Ornö runt och andra stora medialt uppmärksammade tävlingar. Kanske är det för att alla skall känna sig som seglarproffs och sätta skräck i motståndarna?

    Reply

  17. Henrik N
    Feb 21, 2017 @ 10:08

    Koffeinfritt kaffe.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Feb 21, 2017 @ 11:26

      Kompisen skulle segla Baltic Race och upptäckte att de inte hade något kaffe ombord. En löpare skickades till kiosken i Sandhamn och han kom glad tillbaka med en burk pulverkaffe. På utseglingen till start var det tyvärr någon som läste på etiketten; Koffeinfritt. Det hade nog varit bättre att inte veta det…

      Reply

  18. Micke Ö
    Feb 22, 2017 @ 16:33

    På morgon innan start på Gotland Runt så bytte vi gasoltub.
    Men ingen kollade om den funka vilket den inte gjorde, fel på gängorna. Själva piggen satt för långt in på gasoltuben.

    Det blev panik ombord vi hade bara fryst mat med oss.

    Med hjälp av en gummi bit fick det att funka, det tog en stund.

    Med vänlig hälsning
    Micke

    Reply

  19. Anders
    Feb 23, 2017 @ 14:36

    Varför har personalen kavajer på sig på gkss.se?
    Vill man befästa en gammalmodig syn på seglingen? Lite samma som ridsport, hur cool är en dressyrryttare i kavaj och hatt? Lockar det ungdomen?

    Reply

    • Henrik N
      Feb 25, 2017 @ 07:36

      Gissningsvis för att de man företräder till absolut största delen är vita, högskoleutbildade män mellan 40-60 år. Då passar kavaj och titlar som förbudsdirektör alldeles utmärkt?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 25, 2017 @ 09:26

      Nja,

      jag är är väl mitt i målgruppen… men förstår inte heller varför vi har startballong och porslin med logotyp på.

      Personligen hade jag mycket hellre velat ha besked om vi kan ställa våra J/70 på klubben och köra kvällsträningar. Eller att det arrangerades en enda regatta för den typ av båt som majoriteten av medlemmarna seglar.

      Gissar att jag inte är i må¨lgruppen i alla fall :-)

      Reply

  20. Kenneth
    Feb 23, 2017 @ 14:58

    Inte HBTQ certifierade ännu:)

    KSSS Höstmix
    KLASSER: SRS
    DATUM: 16 SEPTEMBER, ANMÄLAN SENAST 11 SEPTEMBER
    PLATS: SALTSJÖBADEN
    ANMÄLAN: ÖPPNAR INOM KORT
    Höstmix – säsongsavslut
    Avsluta säsongen med att kappsegla tillsammans med din käresta seglarvän. KSSS introducerar i år en shorthand kappsegling inomskärs med mixad besättning. Kappseglingen Höstmix är tänkt att bli en bra avslutning på seglingssäsongen där kvinna och man tävlar tillsammans med målsättning att kombinera spännande kappsegling med trevligtumgänge och god middag.
    Vi planerar för ett all-inclusive arrangemang där det mesta ingår i anmälningsavgiften: startavgift, hamnavgift i Saltsjöbaden lördag-söndag, priser och middag. Prisutdelning sker under middagen och vi kommer att dela ut pris till vinnaren men även priser i andra prestationsbaserade kategorier som tävlingsledningen utser.
    Vi tävlar i SRS och det kommer att vara möjligt att anmäla sig med eller utan undanvindssegel. Vi startar med jaktstart och planerar för en distansbana som tar cirka 4-5 timmar att segla med beräknad målgång vid KSSS Saltsjöbaden cirka kl 16. Banan kommer att vara en blandning av fasta märken, öar och tydliga utlagda märken.

    Vi kommer att informera om bansträckningen i god tid före den aktuella helgen så det finns gott om tid för den mixade besättningen att tillsammans förbereda sin navigering.

    KSSS hoppas Höstmix skall intressera er som sällan har chans att segla tillsammans.

    Reply

    • Carl Fjällman
      Feb 23, 2017 @ 15:28

      Förutom idiotin med HBTQ-certifiering som fungerar bakvänt, så förstår jag inte vad som korkat med racet ovan? (Lät rätt kul, fel sida Sverige bara)

      Reply

      • Kenneth
        Feb 23, 2017 @ 15:54

        Kanske skulle gå en kurs ändå:)

        Reply

        • Carl Fjällman
          Feb 24, 2017 @ 09:15

          Precis som mixed-klassen i OS då menar du? :)

          Jag ser det nog mer som positivt att vi får lite mer tjejer på sjön, sedan kan man kanske ha fler klasser så som vi gör i shorthanded cupen på västkusten.

          Reply

  21. Henry
    Feb 26, 2017 @ 01:17

    +1

    Reply

  22. Ludvig X-35
    Mar 2, 2017 @ 09:45

    Att arrangörer håller sig strikt till program som alltför snabbt blir seglat.
    Det borde finnas mer flexibilitet i en del inbjudan/föreskrifter.
    Man vill segla så mycket som möjligt när man har vikt en helg, då känns det trist att avsluta säg kl 13 för att det står så i programmet.

    Skriv flexibla föreskrifter med många seglingar som bästa scenario. om det inte blir så av någon anledning är en annan sak.

    Annars kan jag intyga att slut på gasol är dåligt när man tänkt äta frystorkat.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.