Skip to content

29 Comments

  1. Andreas i HP
    Mar 13, 2017 @ 19:44

    Är det inte dags att kunna konsultera domare via Face time/Skype oavsett var domaren fysiskt befinner sig? Antar det inte är ok, men borde väl kunna motioneras om för att underlätta.
    Det är väl bara i matchracing domaren är aktiv i båt på banan?

    Medveten om att jag inte har full koll och ber om ursäkt ifall jag pga min okunskap trampar på tår här.

    Mvh Andreas

    Reply

  2. Gustav
    Mar 13, 2017 @ 23:05

    Är inte detta lite fjantigt? Att man måste ha dommare klart flera månader innan för att få sanktion? Vill SSF att vi ska segla eller inte?

    Reply

    • Jan Västernäs
      Mar 14, 2017 @ 11:50

      Jag tycker det är väldigt bra att ha en domare med. Vi är ju en liten klubb och de två seglingar de handlar om samlar 30-40 deltagare och man kan tycka att det “inte är ett VM” och därmed inte så viktigt. Men faktum är att vi de senaste åren har haft en del mycket intressanta regelsituationer som kräver god kunskap. Och engagemanget bland deltagarna i de situationerna är väldigt högt :-) De förtjänar en korrekt bedömning.

      Reply

      • Gustav
        Mar 14, 2017 @ 13:46

        Jag vill också ha dommare, men jag undrar om de måste vara klart med vem som ska vara dommare så långt innan?

        Reply

  3. Claes Lundin
    Mar 14, 2017 @ 08:53

    Många seglare vill kappsegla och det är klart att så många som möjligt ska kunna göra det, enkelt och trevligt. Samtidigt vill också många seglare ha viss kvalitet på tävlingarna. Den kvaliteten försöker SSF åstadkomma genom att ställa en del krav på arrangören genom sanktionsförfarandet, vilket gäller tävlingar på viss nivå.

    Jag har inga synpunkter på Fjällbacka ovan eller på någon annan specifik klubb och vill absolut inte trampa någon på tårna, för jag vet att det görs enorma beundransvärda insatser ute i klubbarna för att tillhandahålla kappseglingar för seglarna. Men, jag kan ibland tycka att det är lite märkligt att klubbar som vill arrangera tävlingar som kräver sanktion, och därmed vissa licensierade funktionärer, inte själva ser till att ha dessa funktionärer i klubben (eller i gemensam pool tillsammans med samverkande grannklubbar). I alla klubbar förstår man säkert att det krävs en arena, en hamn eller marina, funktionärsbåtar, bojar, flaggor m.m. för att arrangera en tävling. Men dessutom måste man redan från början vara medveten om att det också krävs seglingsledare, domare och övriga funktionärer.

    Det finns kurser varje år för bl.a. domare, men tyvärr stryks kurserna ibland på grund av obefintligt deltagande. Jag menar att klubbar och distrikt måste ha mer långsiktiga planer för tävlingsverksamheten och dessutom arbeta mer aktivt med att locka deltagare till funktionärsutbildningar. Det duger inte att beklaga sig över de domare som redan finns eller begära att detta ska fixas av “någon annan”.

    För övrigt håller jag just nu på att tillsammans med några andra domare i KSSS försöka hitta en metod med “dömning på distans”, via t.ex. Skype. Jag har provat några gånger själv och det kan fungera, men det finns en del klurigheter också som måste klaras ut. Vi får se hur det utvecklar sig.

    Reply

    • Andreas i HP
      Mar 14, 2017 @ 11:08

      Hej Claes
      Jag känner inte till Fjällbaka specifikt, men känner igen mig i utmaningen som det innebär att vara arrangörsklubb
      Jag har suttit i styrelse för en segelklubb bla. Svårigheten är att få folk i mindre klubbar att “räcka till”
      Det är inte samma upptagningsområde som ni har i KSSS. Det gör att en klubb ofta samlar 10-20st aktiva personer som skall driva det mesta. Det blir en hög arbetsbelastning på dessa. Allt från gräsklippning, klubbhus som skall målas osv till arrangemang. Då blir det ibland svårt att ha alla personer utbildade och tillgängliga på allt.

      Med ökade krav från SSF blir det svårt att hinna / orka med. Enkla steget är då att tacka nej till att arra. Vem blir då lidande? Det är vi seglare.
      Så min fråga ÄR mer kopplad till vad kan och får man göra för att underlätta? Du verkar inne på att det är fullt möjligt med en domare på distans. Det är ju kanon!
      Denna vetskap öppnar ju upp för flera klubbar tror jag. Det kan då skapas en domar pool som man kontaktar
      Nästa steg är en onlinetjänst med chatfunktion :-)
      Vi som jobbar med ISO system vet hur det nu började svänga från att allt måste dokumenteras osv till att nu bli mer pragmatiskt. (Det med hållbarhet är kanske inte ett steg i denna riktning ännu)
      Kan det bli mer pragmatiskt, hur kan vi stätta seglarna i att göra bra arr och ge dem bra svar i deras utbildningssyfte, dvs när problem uppstår på banan så blir nog både arrangör OCH seglare glada!!

      Topp!!
      MVH Andreas

      Reply

    • Carl Peter Carlsson
      Mar 15, 2017 @ 12:34

      Visst låter det kanon med en domarpool som man kan kontakta, men var kommer dessa frivilliga resurser ifrån? Domare på distans, via Skype eller online via chat-funktioner låter mer och mer som att det är ett arbete som domarna förväntas utföra. Är vi seglare beredda att betala för en yrkeskår? Vem skulle vara ansvarig för den yrkeskåren, dvs var har de sin anställning? Vem tillhandahåller arbetsplatser, IT-teknik, m.m?

      Reply

  4. Andreas i HP
    Mar 15, 2017 @ 19:02

    Såg framför mig att de som går kursen signar upp sig i poolen. Övriga får givetvis möjligheten. Sedan ett litet arvode X kr/tävling för att verka på distans. Något lägre om än att delta på plats. Men tillräckligt för att det kan bli intressant

    Visst betalar vi väl för domare idag? Annars borde det beslutas fort som ögat…
    Fotboll,ishockey o golfen har domare som får ersättning.
    Vi som betalar betydligt mer för att segla i tävlingar måste väl ge ersättning till domare??
    Det tar jag för givit⛵️??
    //a

    Reply

    • seglaren
      Mar 15, 2017 @ 19:16

      där tar du ju upp ett mer eller mindre känslig ämne. på de flesta tävlingar jobbar mycket folk helt ideelt. som jag känner till så är det egentligen endast mätmän som kan ta ut en avgift. funktionärer får vanligtvis sina omkostnader betalda och allt för ofta inte ens det.
      på andra sidan måste ju tävlingarnas intäckter täcker kostnaderna. Om kostnaderna ökar måste ju intäckterna ökar. En del tycker ju att det kan ske via sponsorer. Jag är något tveksam om man kan räkna så. troligtvis kommer startavgifterna ökar. ökade startavgifter (även om de är låga på sina håll) leder lätt till färre deltagre. det rör kanske vissa enstaka tävlingar som kan hålla delatarantalet uppe med andra aktiviteter men över lag kommer det påverkas.
      Jag tror nog att klubbarna mpste lösa det. I många klubbar har man ju tagit bort arbetsplikt tyvärr. jag tycker arbetsplikt är inte bara en del i klubben för att klara vissa uppgifter utan även ett sätt att “tvinga” medlemmar att vara med i klubblivet.

      Reply

    • Andreas i HP
      Mar 15, 2017 @ 20:05

      Inom fotboll, ishockey o golf etc får man betala för att en domare ska komma.
      Det får man redan göra i 10års åldern o uppåt. Där är det en självklarhet.
      I början är domare mindre pojkar o flickor som dömmer matcher för några år yngre spelare.
      Övriga o organisationen är idel. Men alla accepterar betala för en domare?
      Så varför skulle det inte va möjligt i segling som sägs vara en överklass sport eller iallafall en mycket dyr sport
      Behöver inte vara jätte summor. Copy paste ishockeyn . Du skapar då oxå en kultur där man utbildar unga seglare som allteftersom de växer kan dömma för yngre klasser.
      Men jag skrev att jag kanske trampar någon på tårna? tidigare
      Mvh Andreas

      Reply

      • Andreas i HP
        Mar 15, 2017 @ 20:09

        Jag har varit tränare i ishockeyn för ungdomar ända upp på seniornivå.
        I princip aldrig tjänat en krona utan helt ideellt .
        Mne aldrig har jag ifrågasatt att betala en domare.
        Glöm inte att vi som ledare dessutom skäller på dessa unga personer..de får ta emot skit från föräldrar,ledare o aktiva

        Reply

  5. Pär Bäck
    Mar 16, 2017 @ 13:20

    Mitt svar kommer inte att hjälpa Fjällbacka att få hjälp med sin fråga till sina annars trevliga seglingar. Men jag tycker de belyser en viktig punkt inom svensk segling. Hur skall alla små klubbar orka arrangera tävlingar för vår breddsegling med alla krav som ställs på en arrangör?
    Själv så slits jag mellan Seglarförbundets intention att vi skall ha bra kvalité på våra tävlingar, detta sker ju genom att vi som arrangörer följer de riktlinjer som finns, men också med att få till en SRS-tävling eller annan regatta på hemma vatten på ett enkelt sätt.
    Som arrangör för Pantaneius Bohusracet har jag spenderat många timmar med att hitta funktionärer och se till att vi möter de krav som ställs. Jag har blivit anklagad för att vi inte följer gällande säkerhetsinstruktioner och mycket mer. Detta har ju i sig bidragit till att vi nu har system mm., för att ta hand om alla krav och måsten. Med resultat att vi nu har en tävling som i mitt tycke har en bra kvalité.
    Samtidigt har allt detta jobb runt en så pass stor tävling medfört att jag klivit av arrangörskapet och känner mig riktigt less på att arrangera tävlingar. Jag orkar helt enkelt inte längre engagera mig och driva runt allt som krävs för en tävling. Tror inte jag är själv med denna känsla bland våra klubbar i Sverige. Men ställer jag ställer fortfarande upp om någon behöver en seglingsledare för vi måste ju få till tävlingar som vi kan delta i. För det vill jag ju själv.
    Jag vill och hoppas att Seglarförbundet sätter i gång ett projekt eller en arbetsgrupp som börjar titta över hur vi kan förenkla för våra arrangörer så att klubbarna på ett enkelt sätt kan arrangera lyckade tävlingar.
    Jag är mycket aktiv in CB66 klassen och vi seglar mycket i Danmark. Det Danska CB66 förbundet har lyckat på sina tävlingar få till arrangemang som inte drar en massa resurser men ändå håller riktigt bra kvalité. Vi i Sverige har mycket att lära av detta och jag hoppas att vi i Sverige kan hitta ett sätt att få fler som vill vara med och arrangera tävlingar med bra kvalité på ett enkelt sätt. Viket jag tror kommer att bidra till fler aktiva seglare.
    Om det går lätt är det rätt 

    Reply

    • Martin Gustafsson
      Mar 16, 2017 @ 17:23

      Skulle vara kul att veta vari skillnaden består i mellan Danmark och Sverige.

      Reply

  6. Abbe
    Mar 16, 2017 @ 21:43

    Vi har en övertro på att fler regler och reglementen ökar kvalitén på våra arrangemang. Det finns en stark kraft av byråkrater på ena sidan som försvarar detta system med näbbar och klor. På andra sidan finns det de som både kan och vill genomföra kul tävlingar men tappar sugen när byråkratin är viktigare än glädjen och spontaniteten. Notera att vi själva har skapat denna byråkrati och borde ha en möjlighet att förenkla med samma självklarhet som byråkratierna försvårar.
    Själv fick jag lägga ned vår regatta då jag saknade erforderlig formell kompetens (men arrangerat tävlingar i 30 år).

    Om nu byråkratin är en garanti för kvalité så bör man fundera på om det haft den positiva effekt i fler starter och fler seglare? Eller sitter vi med världens bästa kvalité men med en allt mindre skara seglare och funktionärer?

    Att vi har formell kompetens är långt ifrån en garanti på bra arrangemang, snarare en falsk känsla av att vi är i goda händer för att någon gått en kurs! Samtidigt har vi många duktiga seglare som aldrig gått en kurs men som utan förberedelse kunde fungera som föreläsare till våra blivande föreläsare!

    Fjällbacka har så många duktiga seglare som utan problem skulle kunna fylla rollen som domare.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Mar 16, 2017 @ 22:24

    Jag har tidigare propagerat för ett “förenklingsprojekt” där vi försöker göra det enklare att kappsegla.

    Nu införs bara mer och mer regler, formalia och avgifter utan att någon egentligen lyssna på vad seglarna vill ha.

    Jag kan hålla med Pär ovan. Som arrangör eller projektledare så har jag ofta fått ta seglarnas parti mot orimliga krav från “officiellt håll”, och i efterhand fått skit för att jag inte har m,assor av säkerhetsbåtar på Marstrand Big Boat eller kör ut VHF-trafiken från startfartyget i högtalare på kajen :-)

    Jag skulle våga påstå att några av Sveriges absolut sämsta kappseglingar har arrangerats av de klubbar som har störst formell kompetens (men saknar lyhördhet) – samtidigt som några av Sveriges absolut bästa race körs av eldsjälar utan några resurser alls. Det känns ju inte rimligt?

    Jag tror det vore bra med ett omtag i den här frågan, där man gör det enklare för både seglare, klubbar och de som kan tänka sig att vara funktionärer på den här nivån.

    Reply

    • Abbe
      Mar 16, 2017 @ 23:16

      Helt enig!

      Reply

    • Bo Samuelsson
      Mar 17, 2017 @ 09:36

      Att alla sanktionerade kappseglingar numera måste ha licensierade funktionärer är ett beslut från en seglardag för några år sedan. Det är alltså distrikten, efter en motion från ett distrikt, som beslutat att det ska vara så. Inte SSFs styrelse, kansli eller kommittér. Distrikten representerar ju klubbarna i distriktet, så om man är missnöjd med hur det fungerar får man motionera och föreslå en ändring så att man får det som man vill ha det. Jag tror att ett seglardagsbeslut bara bör ändras genom ett nytt seglardagsbeslut.

      För övrigt finns det inte något i reglerna som hindrar att man har domare på distans. Vid Volvo Ocean Race 2001/2002 så var 3 ledamöter i den internationelle juryn på plats i Kapstaden, jag var i Stockholm och en ledamot var i Sydney, då vi hade flera protestförhandlingar. Då skedde kommunikationen per telefon, men om man kan se på en skärm är det så klart mycket bättre. Någon måste dock hålla i det praktiska på plats.

      Reply

      • seglaren
        Mar 18, 2017 @ 10:56

        hur var styrelsens kommentar till den motionen? kan ju vara intresant att veta hur trådarna har dragits…

        Reply

  8. Claes Lundin
    Mar 17, 2017 @ 07:48

    Jag har egentligen ingen uppfattning om vad “seglarna” vill ha. Jag kan dock notera att det varje år kommer klagomål från seglare, både på detta forum och via andra kanaler, på arrangörer som gör fel. Det finns också seglare och arrangörer som klagar på för mycket byråkrati och formalia. Det här är tydligen en svår balansgång.

    Samtidigt, vad är det egentligen för krav som ställs? SSF vill att en tävling där det är deltagare från fler än en klubb ska ha sanktion. Sanktion söks i en databas, ganska enkelt tycker jag, och då blir tävlingen synlig för alla seglare. Sedan krävs det en (1) utbildad seglingsledare och en (1) utbildad domare. Det ska också finnas en säkerhetsplan, men är inte det ganska rimligt i dagens samhälle med kraftigt ökade krav på personlig säkerhet för alla?

    Det finns, som påpekats tidigare, arrangörer som lyckas genomföra lyckade tävlingar med små medel inom ramen för dessa modesta krav från SSF. Det finnas andra arrangörer som lyckas mindre bra. Jag tror inte detta har något med formella och byråkratiska krav att göra. Jag tror snarare att det i en del fall handlar om bristande kunskaper och förståelse. Jag tycker att fler, både seglare och arrangörer, borde kosta på sig att gå någon av SSF:s arrangerade utbildningar eller att helt enkelt bjuda in en av SSF:s föreläsare till klubben. Det blir alltid bättre diskussioner när alla parter har gemensamma kunskaper att utgå från.

    Reply

  9. Claes Lundin
    Mar 17, 2017 @ 09:32

    Men å andra sidan, varje år kommer det klagomål från seglare, även på detta forum på arrangörer som gör fel. Så uppenbarligen finns det seglare som tycker att det ska vara visst format och viss kvalitet på arrangemangen.

    Och vilka krav är det då som ställs. SSF vill att en tävling där det är deltagare från fler än en klubb ska ha sanktion. Sanktion söks i en databas, ganska enkelt tycker jag, och då blir tävlingen synlig för alla seglare. Sedan krävs det en (1) utbildad seglingsledare och en (1) utbildad domare. Det ska också finnas en säkerhetsplan, men är inte det ganska rimligt i dagens samhälle med kraftigt ökade krav på personlig säkerhet för alla?

    Det här är egentligen ganska modesta krav och kan knappast vara orsaken till att det är svårt att arrangera tävlingar. Om det nu är det?

    Reply

  10. Abbe
    Mar 17, 2017 @ 09:51

    Det finns en lång historik bakom det nationella regelverk vi har idag. Till största del är det drivet av individer som av en eller annan anledning ser regelverk som sin mission.
    Och ja, det blir fel ibland, något som det skrivs om här. Det verkar inte som formell kompetens hjälper när RC och PK gör tokfel som måste rättas av en regelkommitté. Jag känner seglingsledare som aldrig kappseglat, samma sak med domare. Det finns en övertro på det formella och en undertro på de som faktiskt kan kappsegling.

    Reply

  11. Jan Västernäs
    Mar 17, 2017 @ 12:31

    Eftersom det var mitt inlägg som drog igång tråden vill jag bara tillägga att jag personligen tycker kvaliten på arrangemang är viktig. Och licensiering är ju ett sätt att uppnå det. Årliga träffar med nyheter där alla i hela Sverige får samma info tycker jag är kanonbra. Att det begås misstag ibland behöver ju inte betyda att det är fel på systemet ?
    Kravet på licensierad tävlingsledare har ju tagits bort i år också så det sker ju faktiskt förenklingar ibland också.

    Apropå synpunkten att klubbar borde ha egna licensierade domare så håller jag med om den. Både i vår klubb och grannklubben fanns varsin domare fram till för några år sedan, de har slutat. Men det är svårt med återväxten, tycker det krävs ganska stor erfarenhet av segling och betydligt högre kvalifikationer för att kunna utbilda sig till domare än övriga funktionärer, det funkat inte att ta en normal seglingsförälder och skicka på en kurs. Och det är till 90% det som klubbar drivs av. Så ibland får man väl be om hjälp.
    Sedan är det ju inte några oerhört avancerade arrangemang vi pratar om, räcker väl att det är öppet för seglare från andra klubbar för att det skall krävas sanktionering ?

    Reply

  12. Stefan Kolmodin
    Mar 17, 2017 @ 13:06

    SSFs befintliga upplägg känns relevant för större evenemang typ SM men alldeles för stelbent och krångligt för mindre lokala seglingar.
    Detta medför att man slutar arrangera sanktionerade seglingar vilket innebär att färre kappseglar.
    SSFs organisation och regelverk känns verkligen helt fokuserat på/anpassat för större evenemang SM, ÅF offshore mm och helt ointresserat av mindre breddevenemang som lokala SRS-seglingar – det är två helt separerade världar vilket är mycket olyckligt i en så liten sport som kappsegling i ett så litet land som Sverige.
    Samtidigt förväntas deltagare och arrangörer bidra till att finansiera en verksamhet som man inte får något tillbaka från.
    Jag har entusiastiskt tagit initiativ till några små men uppskattade kappseglingar som för att vara så enkla som möjligt att arrangera valt ett mycket enkelt men fungerande koncept.
    Noll arrangörer (på själva eventet)
    Noll kronor i startavgift
    Start och mål på enslinjer mellan uddar
    Distansbana runt kobbar i vår fantastiska skärgård
    Egen tidtagning
    Stort socialt umgänge före och efter start
    Resultatet är maximal seglingsglädje/upplevelse för minimal arbetsinsats
    Jag fick då besked att sanktionen krävde licensierad arrangör och domare. Jag försökte då hitta sådana via en lista utan framgång. Försökte hitta kurser för att några frivilliga bland oss skulle kunna skaffa sig licens men hittade inga kurser att anmäla sig till inom rimlig tid i närheten av den lilla staden Stockholm (!)

    Upplägget är för omständigt för oss små arrangörer vilket tar död på engagemanget att arrangera kappsegling för att locka fler seglare ut på banan och för att umgås och ha kul tillsammans. Och även om man gör ett tappert försök att följa regelverket så går det inte ens.

    Hur löser vi seglare detta problem?

    Reply

    • Skoglund
      Mar 17, 2017 @ 14:02

      Vi har samma problem med Kolfiberrodret. Vi hoppas kunna lösa det med någon deltagare samt domare på distans. Förra året fick vi dispens, men det ska enligt uppgift inte vara möjligt i år.
      Det går en kurs 5-7maj i Saltis. Tre heldagar! Kursinnehåll: http://www.svensksegling.se/Utbildning/forledareochfunktionarer/funktionar/#BlaSL
      Säkert jättenyttigt om man ska arrangera bankappseglingar på Baggen, men knappast något man behöver för en distanssegling i skärgården. Jag har varken lust eller möjlighet att gå en tre dagars utbildning. Dessutom är utbildade seglingsledare inte garanti för att det ska bli rätt. Se bara på Hyundaicup.

      Reply

      • Stefan Kolmodin
        Mar 17, 2017 @ 21:21

        Man kanske skall/kan ta rygg på dundersuccén Silverrodret i Danmark som om jag fattat det rätt kör utan sanktionering?

        Reply

      • Göran/Xusidus/X-382
        Mar 17, 2017 @ 21:38

        Jag förstår att det är viktigt att en jollekappsegling med mycket ungdomar ska följa seglarförbundets normer gällande säkerhet.
        Men en segling som kolfiberrodret med vuxna människor som tar sitt eget ansvar, varför kan ni inte köra utan sanktioner från förbundet?

        Reply

  13. Stefan Kolmodin
    Mar 17, 2017 @ 13:15

    Enklaste sättet kanske är att man har två separata förbund:
    Ett professionellt för större/seriösare evenemang (nuvarande SSF) och som då självklart får finansiera sig självt.
    Ett breddseglar”förbund” som säkert kan drivas på ett mycket enkelt, effektivt och modernt sätt sannolikt med helt ideella resurser vilket skulle vara mycket enkelt att finansiera.
    Tror faktiskt att detta skulle få breddseglingen att växa snabbt och få ut många nya seglare på banorna.

    Reply

    • Magnus Sjögren
      Mar 20, 2017 @ 22:47

      Är uppväxt med lys kappsegling sen barnsben med båtklubbar som under mer än 30 års tid arrangerade tävlingar, där nu vissa lämnat SSf.
      kan ibland vara idé att ifrågasätta vissa saker helt från grunden, om inte annat för att provocera fram bättre och mer genomarbetade idéer och beslut. svensk srs segling är viktig, den är nästan alltid baserad på några få personers ideela engagemang och tid och def. Inte på pengar, för mig är det helt självklart att eftersträva så stor enkelhet vid arrangemang som möjligt. enkelhet borde vara en ledstjärna när SSF utformar regelverket som avser anordnande och krav på SRs seglingar.

      Reply

  14. Jan Västernäs
    Jun 12, 2017 @ 15:33

    Hur gick det till slut undrar ni säkert ? Jo till Väderö Race har vi en domare och det är vi väldigt tacksamma för!
    Det är väl den tävlingen som är mest intressant för Blurs läsare. Om du är i norra Bohuslän den 15 juli så kanske det vara kul som omväxling att rejsa lite runt öarna i vår skärgård ? Omvänds srs med besättning eller shorthand. Anmälan via http://idrottonline.se/SSNorderviken-Segling/Nyheter/Egnanyheter/anmalanvaderorace

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.