Taktiker | Terry Hutchinson

22 Comments

  1. Sillstryparn Mar 18, 2017 Reply

    Ingen tvekan om vem som har byxorna i den familjen :)

  2. Pelle Pedersen Mar 20, 2017 Reply

    Bra produktion! Kul att man “får vara med”!!

  3. Pelle Lindell Mar 20, 2017 Reply

    Reaktionen när en bår slår på dom i slutet av första kryssen är rätt kul: ” Oh! I didn’t expect that”

    • Pelle Pedersen Mar 20, 2017 Reply

      Även hans lite “relaxade” stil på målrakan är härlig!! Hoppas att nästa film har micken på navigatören; mycket info som vi inte hör…

      • Nils Melsom Kristensen Mar 21, 2017 Reply

        Finnes en start-sekvens med navigatøren her: https://www.youtube.com/watch?v=0B7jCbn2PC8

        • Pelle Pedersen Mar 21, 2017 Reply

          Tackar!

          • Pär Bäck Mar 22, 2017

            Pelle! Du känner ingen press från Peter efter detta utspel på nätet :-)

          • Author
            Peter Gustafsson Mar 22, 2017

            :-)

          • Pelle Pedersen Mar 23, 2017

            Pär!! Tror vi pressar varandra ganska bra…

    • srsseglaren Mar 22, 2017 Reply

      Vet inte men har inte Terry en point där ?
      45.20
      Slutet på andra kryssen dom ligger tvåa under layline upp mot märket.
      Ledande båten väljer att slå på tvåan som är Terry vilket gör att tvåan slår kort därefter upp till layline.
      Tvåan gör två slag oavsett om ettan täcker dom eller ej ?

      Tanken från ledande båt var kanske att ge dom sämre vind, men fick slå två ggr istället för en gång kan inte ha varit rätt beslut ?
      Varför väljer man att gippa gennakrarna på utsidan ?
      Whats up with the sound of a barking dog ?

      • Pelle Pedersen Mar 23, 2017 Reply

        Främsta orsaken till att dom gippar “outside” tror jag är att peket är för kort för att gippa “inside”.
        Det plus att winscharna går nog hyffsat snabbt när grabbarna får rocka loss på piedestalerna…

      • Markus Mar 30, 2017 Reply

        Ni som har seglat mycket mer än mig… hur gör ni, gippar gennakern på utsidan eller insidan? Jag körde på insidan innan, var nöjd… fick några gånger trassel (eget fel förstås) och gick över till utsidan men vet inte om det är något bättre.

        Har peket så att det är ca 60cm till förstaget.

        • Pelle Pedersen Mar 30, 2017 Reply

          Om jag har seglat mer än dig Markus vet jag inte, men gennaker har jag seglat med ett tag…
          60 cm mellan halsen på gennakern och förstaget; beror helt på hur stor båten är! Är den större än en Express så skulle jag säga att det är ett kort peke och därmed är det lättare att köra outside tycker jag.
          Speciellt om det blåser lite…
          Men som alltid är det en träningsfråga, både för den som skotar och den som styr.

        • Andre Mar 30, 2017 Reply

          Ju större båt desto lättare att låta allt flyga runt outside. Fördäckaren gör något bra här med eftersom han hjälper till med att fånga upp gamla skotet under gippen och på det säkra det så att man inte seglar över skotet. Men på en större båt så finns det större yta att röra sig på och fler ur besättningen kan förebygga major fuckups…

        • Göran/Xusidus/X-382 Mar 31, 2017 Reply

          Har också 60cm peke. När jag seglar ensam föredrar jag insidan. Har försökt på utsidan, men det ej sträckta skotet har en tendens att fastna under peket och jag har även seglat över det vid några tillfällen.

          • JIMMY Mar 31, 2017

            Du kan sätta en latta eller dyl. som sticker ut framför ditt peke som då fångar upp det lösa skotet så att det inte hamnar under båten. Att märka ut på skoten hur mycket man ska släppa som mest (och låsa det vid markeringen) ser också till att slacket inte blir för stort så att skotet trillar framför fören.

  4. Andre Mar 30, 2017 Reply

    Gillar att det hängs ordentligt och det faktum att wincharnas rotationsriktning är anpassad efter båten och inte tvärtom. Gäller inte att sätta vem som helst på en winch där. Och att två gubbar har sele på sig säger något om hur man är förberedda på strul…

    • Jocke Mar 31, 2017 Reply

      Rotationsriktning beroende på plats på båten har ju använts i åratal.
      Den AC båten jag jobbade på i Queenstown hade styrbords försegelvinsch åt “fel” håll, och den båten var sedan mitten på 90 talet.

    • Erik Barkefors Mar 31, 2017 Reply

      Jag seglade på några båtar som hade olika rotation på winscharna på 1970-talet men de bytte ut mot samma rotation pga att det var för många gånger det lades fel varv men strul och tidstapp som följd. Det ser snyggt ut med linan symmetriskt över däck men förmodligen (tror jag) kommer de att gå tillbaka till samma rotationsriktning även denna gång. Det är väl den klassiska grejen design eller funktion som inte alltid går hand i hand…

      • Andre Apr 2, 2017 Reply

        Sant Erik, vet någon IOR 50 fotare som testade det på 80-talet. Och det skrevs en del om det när det gällde AC båtarna. Men så fort det inte var en besättning som dagligen seglade båtarna så var det upplagt för strul. Även om genuawincharna byggdes om för att det skulle vara symmmetrisk över däck tror jag aldrig att någon vågade göra detsamma med backstagswincharna på någon båt. Konsekvenserna där vid strul blev ofta stora ändå utan att man behövde komplicera det med att ändra rotationsriktningen…

  5. Göran/Xusidus/X-382 Mar 31, 2017 Reply

    Jimmy: Tack för bra tips. Skoten är märkta men lattan var en bra idé. Speciellt i lite hårdare vind känns det lättare att köra utsidan. Bara att träna.

  6. Johan Barne Mar 31, 2017 Reply

    Inside eller outside beror på hur snabbt båten går jämfört med vinden. I lättvind med en TP52:à är farten på undanvind klart högre än vindens hastighet. Att gippa inside blir som att gippa med en isjakt -fartvinden kommer framifrån.

    Över 10 knops vind seglar man i stort sett i samma hastighet som vinden. Då blir det outside som gäller.

    För lite mer “vanliga” borde man gippa outside längre ner i vindstyrkan…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*