Skall det vara så här svårt?

Det klagas på fallande deltagarsiffror, och att det det är svårt att locka ut nya båtar på kappseglingsbanorna.

Men vi är en sport som gärna krånglar till det lite extra? Följande “lathund” dök upp i nyhetsflödet i Norge… Skall vi gissa att det är svårt att få ordning på allt det här innan kappseglingsäsongen börjar :-)

For den som ikke har seilt regatta før, eller som har ny båt, har vi laget en sjekkliste som skal gjøre det enklere å finne fram og komme igang.

  1. Bli med i en seilforening tilsuttet NSF
    For å kunne stille i regattaer må du være medlem i en seilforening. Seilforeninger finnes over hele landet. Seilforeninger i Norge finner du her.
  2. Kjøp seilnummer
    For at båten din skal kunne identifiseres må du ha nummer i seilet. Norske båter seiler med norsk seilnummer. Seilnummer får du her. Ofte vil leverandørenav en ny båt hjelpe til med dette.
  3. Registrer deg
    Registrer deg som bruker på disse sidene. Dersom du ikke er registrert som bruker kan du ikke knyttes som eier til båten din og dermed får du ikke NOR Rating målebrev. Registrering.
  4. Måle båten for NOR Rating
    Skal du stille i en NOR Rating regatta, så må du få båten din og seilene dine målt av en måler. Her er en oversikt over målere. Ofte vil en leverandør av en ny båt hjelpe til med dette.
  5. Skaffe målebrev
    Når båten er målt kan du løse NOR Rating målebrev. For å seile i en NOR Rating klasse i regatta må du ha gyldig målebrev. Betalt målebrev gjelder som medlemskap i NOR Rating. Sjekk at “Persondata” og “Mine båtdata” er korrekt før du betaler! Dersom det er første gang du løser målebrev, vil det være gratis.
  6. Betale lisens
    Noen regattaer krever at du må betale seillisens til Norges Seilforbund. Du kan laste ned Norges Seilforbunds Lisensforskrift her.
  7. Ordne forsikring
    Mange regattaarrangører krever at du har gyldig tredjeparts forsikring på båten din. Det er lurt å sjekke med forsikringsselskapet ditt hva din forsikring dekker.

Så er det bare å melde seg på regatta.

Bara att ha 6 olika interaktioner mot klubb/förbund innan jag ens kan segla. Och kanske ytterligare 2-3 innan jag är anmäld till en kappsegling… Som konsumenter skulle vi inte acceptera detta i något annat sammanhang?

Det är enklare att ta körkort, starta ett företag eller arrangera en jorden-runt-resa med hela familjen!

Någon borde se porocessen från seglarens perspektiv och titta på hur “kundresan” ser ut?

Jag tänker mig en stor grön knapp; “Jag är sugen på att kappsegla…”

16 Comments

  1. Per Mar 30, 2017 Reply

    Delar denna uppfattning fullt ut. Trots att jag själv varit aktiv mätman (Scandicap) upplever jag idag en rejäl tröskel att ta mig över om jag skulle vilja kappsegla min fabriksbyggda båt som inte har nåt SRS-tal. Efter mailkontakt med SSF fick jag länk till ett formulär att fylla i – men ingen som helst vägledning. Vad får jag fylla i respektive vad måste opartisk fylla i? Vad står alla förkortningarna för? Jodå, jag kommer lösa det om jag verkligen bestämmer mig för att kappsegla. Men att skaffa mätbrev för att ha ombord om man skulle bli lockad under sommaren, nej det vet jag inte om det kommer hända. Lite för meckigt. Men fixa FB klass VIII och BE-körkort för eventuella framtida behov, det var faktisk enklare så det är redan klart!

    Håller med Peter – det borde kunna göras enklare..

    • JIMMY Mar 30, 2017 Reply

      Jag gissar att du fick mätformuläret, alternativt skickades till sidan för ansökan om mätbrev?
      Alla förkortningar, mått, etc som efterfrågas i mätformuläret och vid ansökan om mätbrev beskrivs i “SRS-mätmanual”

      Det är olyckligt att det är svårt att hitta på svensksegling.se, men det du efterfrågar finns här:
      http://www.svensksegling.se/forbatagare/SRS/srsmatbrev/SRSenskrov/matning/

  2. z Mar 30, 2017 Reply

    Mja. Tre av dem handlar om när båten är sprillans. Kunde gott bytas mot en punkt för “om din båt är fabriksny”. Och försäkring är kanske inte så krångligt? Då är det inte så många punkter kvar. Även om jag håller med om skepticismen mot licens och att en måste regga sig på detas site

  3. Tomas N Mar 30, 2017 Reply

    Åtminstone borde det räcka att man registrerade alla nödvändiga uppgifter om båten och sig själv på ett enda ställe och att uppgifterna därifrån kunde vidarebefordras till de instanser där de behövs för alla ändamål.

    Detta är ju som att ringa en myndighet och göra sju knappval på telefonen, allt för att passa in i en krånglig organisation, istället för att myndigheten organiserade sig efter kundens behov.

    • JIMMY Mar 30, 2017 Reply

      Jag håller helt med, och i samma system skall det finnas funktioner för klubbar/arrangörer att skapa kappseglingar som automatiskt hamnar i en kappseglingskalender, samt kappseglingsadministration, resultathantering, ranking, etc. I samma system anmäler sig båtägarna till kappseglingarna med sin registrerade profil/båt, och betalar anmälningsavgift direkt.
      Ett system som alla klubbar/arrangörer och båtägare i hela landet kan nyttja oavsett om det är simpla kvällsrace eller mästerskap.

      • Carl Peter Carlsson Mar 30, 2017 Reply

        Nej, jag vill inte ha ett central register!
        Vill jag vara med och segla en torsdagsegling i Stenungsund så är det bara att komma och vara med. Vad är det som är så svårt med det? För det behövs inget centralt Stasi-register.
        Vill jag kappsegla på lite högre nivå och försöka vinna Tjörn runt eller GR så är det väl inte så konstigt att det blir svårare, eller hur? Att mäta båten och få ett SRS-tal är inte så svårt. Våra Mätmän ställer upp precis hur mycket som hellst och hjälper oss.

        • Peter Mar 30, 2017 Reply

          är alltid en fråga hur organisationen ser ut. I Sverige är just SRS-tal central och då registreras du ju central. I andra lander ligger det på klubb- eller regional nivå. Både har sina för och nackdelar. Jag vill dock betona att här pratar jag om just breddsegling på klubb- och regionalnivå. komemr man upp till nationell nivå eller internationell nivå är det en helt annan femma.

      • Henrik Johnsson Mar 30, 2017 Reply

        Tyskland har ett sådant system, ogillas ofta av både arrangörer och deltagare. Själv har jag haft svårt med det men systemet har utvecklats och blivit bättre. Se länk nedan.

        http://manage2sail.com/en-US

  4. Peter Mar 30, 2017 Reply

    det framgår inte på vilket sett de olika stegen behöver göras. Att blir medlem I en klubb som tillhör nationella förbundet går ju att göra även från centralt håll rent tekniskt. Köp segelnummer har ju sina för och nackdelar. Jag har aldrig förstått varför man I Sverige vill ha ett system där det kan finnas10 båtar med segelnummer 1 vid startlinjen. Kan vara svårt för arrangören. Det blir lost med egna startnummer men borde inte behövas. Skaffa försäkring är väl inte heller så konstigt att det krävs av båtägaren.
    skaffa mätbrev kommer alltid vara en tröskel för de som bara vill prova på.

  5. jol Mar 30, 2017 Reply

    Många klankar på entyps klasser och i synnerhet Express klassen men enklare blir det inte.
    Den årliga rutinen:

    1. Försäkra båten (även om du skiter i båten krävs ansvarsförskring vid tävling)
    2. Anmäl båten till klassförbundet, t.ex Expresseglarna och få årlig tävlingslicens.
    3. Kontrollmät båten på egen hand och signera själv mätbrevet.

    Därefter är båten redo för SM och andra entyps regattor och klubbtävlingar.
    På SM görs kontrollmätning innan start och stickprover under regatta.

    • Peter Mar 30, 2017 Reply

      det ligger något i … :-)

    • Fabian Mar 30, 2017 Reply

      På vilket sätt är det jobbigare att få ett SRS brev då?
      – Försäkra båten.
      – Mäta och ansök om SRS brev.

      För en express alltså (eller annan “känd” båt).

      //Fabian

      • JIMMY Mar 30, 2017 Reply

        Fast har man en standard Express enl klassregeln så behövs inget mätbrev för att segla SRS. Då seglar man på båtens tabellvärde. Gäller många båttyper.

        • JIMMY Mar 30, 2017 Reply

          En tjänst som en importör eller båtbyggare kan göra sina kunder är att bestämma en grundstandard och sedan ansöka om att få in denna i SRS-tabellen så att kunderna inte behöver ansöka om något mätbrev, förutsatt att de håller sig till den av importör/byggare satta grundstandarden (typiskt riggtyp, segelarea och költyp).

  6. Henrik Apr 14, 2017 Reply

    Att sänka “tröskeln” för ett SRS-mätbrev.
    Var i kontakt med SSF och undrade om de planerat något tillfälle på Västkusten för att genomföra en “mätdag” för att få fler att skaffa mätbrev och underlätta för kappseglarna. Svaret var “- SSF anordnar ingen mätning !”.
    Konstigt, i Stockholm anordnas mätdagar just för att underlätta, bra jobb av Stockholmsdistriktet!!
    (http://www.svensksegling.se/Distrikt/stockholmsseglarforbund/Nyheter/NyheterStockholm/srsmattillfalle2maj/)
    Tydligt är då att det är SSF distrikt Västkusten som inte vill ordna detta. Har varit i kontakt men en mätman (från SSF list) som vill hjälpa mig, jag får fixa kran själv, åka till Göteborg (15mil, tot 60mil, hämta och lämna) för att hyra SSF våg, så visst går det att lösa MEN “tröskeln” blir för hög!
    Är det någon som vet om någon klubb, etc har tänkt att ordna ett sådant tillfälle på Västkusten, gärna norra delen?

  7. Author
    Peter Gustafsson Apr 18, 2017 Reply

    Hur man kommer med i ett Laser-mästerskap :-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*