Skip to content

25 Comments

  1. Anders
    Apr 5, 2017 @ 14:57

    Häng dom högt!

    Reply

  2. Magnus
    Apr 5, 2017 @ 15:16

    Tunga straff hoppas man!
    Har varit på ett 470 VM i Italien en gång på 80-talet där nya Nautivelabåtar till hela Italienska laget levererades kort innan VM. Mättes och vägdes in med bara Italienare i byggnaden. Alla andra bannlysta….. Italienare vann VM, samma dag gick lasset med båtar iväg på en lastbil och har aldrig setts igen…. Samma VM protesterade tyska 2:an på detta VM på första Italienaren men protesten lades ner för att målfartyget inte sett någon protestflagga vid målgången vilket andra sett. Två dagar senare satt man och såg videoupptagning från racet och ser flaggan på tyskens båt vid målgång. Stort palaver – varpå orföranden i klubben reser sig, går fram och plockar ut videon ur spelaren och stoppar den i innerfickan på kavajen varpå “Maffioso” yttrades både en och två gånger med resultatet att alla Italienare i rummet blev ytterst hotfulla….Man skulle vinna det VM.et….

    Stäng av dom länge!!!

    Reply

  3. andreas
    Apr 5, 2017 @ 16:36

    Tragiskt att lägga ner så mycket tid på att konfigurera båten med ett system/lösning för att verkligen lura systemet.
    Att avsiktligt i vår sport konstruera sin båt för att kunna undkomma kontroll och avsikligt ge båten annat mättal än tävlingskonfigureringen …

    …samtidigt blir jag imponerad, att VM i ORCi betyder så mycket prestigemässigt att de riskerar skitna ner sina namn för en vinst. Det är ju ändå en positiv del!
    Är det båttillverkaren,konstruktören eller besättningen som gjort/ligger bakom modifieringarna?

    MVH Andreas

    Reply

    • seglaren
      Apr 5, 2017 @ 21:28

      inte att jag tycker att det är ok men jag är inte förvånad. Det förekommer i nästan alla idrotter fusk varför ska segling undantagen? Tråkigt och jag hade hoppats att det skulle vara annorlunda. Därför tror jag att det är naivt att utgår ifrån att alla sköter sig. läs även Peters kommentar rörande 2013…

      Reply

  4. Mats V
    Apr 5, 2017 @ 17:16

    Helt otroligt. Så utstuderat och bedrövligt.

    Vi är nog ganska många som mött Scugnizza på regattor, legat bredvid denna stora 38-fotare och fascinerats av det långsamma (höga) mätetalet. Scugnizza uppdaterade sitt mätetal inför Italienska mästerskapen efter EM med följd att de bara kom 7:a där… Har systerbåten Sugars mätetal också ändrats?

    Reply

  5. Sillstryparn
    Apr 5, 2017 @ 18:50

    Otroligt grovt!
    Vem vill vinna på sånt sätt?
    Undrar om hela besättningen var “insatt”.

    Reply

  6. Bengt
    Apr 5, 2017 @ 18:54

    Hur många liter vatten kan det vara frågan om?

    Reply

    • Carl Fjällman
      Apr 6, 2017 @ 08:42

      1400liter ca om jag räknade rätt. Vattenlinjen blir ju onekligen kortare också om fören är i luften, lite dubbel fördel. Var det inte en stor spackelbit under en båt på ett annat italienskt race nyligen också?

      Reply

      • andreas
        Apr 6, 2017 @ 08:53

        Hej
        Är denna lösning konstruerad in från start? Dvs är det någon känd man bakom det hela ? Ett såkallat optionsval till båten?
        Eller något etablerat varv?
        Eller är det “enbart” seglare som i sin iver att vinna har gjort detta?
        MVH Andreas

        Reply

        • Carl Fjällman
          Apr 6, 2017 @ 09:31

          Andreas, jag hoppas det är “Seglaren”.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Apr 6, 2017 @ 09:45

          Ingen av toppbåtarna är “orginal”.

          Varje vinter så byts kölar, roder, master, aktrar sågas av och byggs om. Så möjligheterna att åstadkomma speciallösningar är ju stora. Men det kräver ju också att ganska många människor är införstådda med fuskandet.

          Jag har svårt att se hur man kan sätta in balkar/vattentankar och löpande fylla/tömma dessa utan att både plaskillar och besättningen är med i loopen.

          Reply

        • andreas
          Apr 6, 2017 @ 12:16

          Japp
          Men byta en köl eller en mast kan ju vara ganska enkel operation, men att konstruera in balkar med en fylla/tömma system oxå kräver ju en hel del timmar.
          Kanske är det oxå på plats att offentliggöra /hänga ut varv/konstruktörer om de är med på noterna?
          För mig känns det otroligt imponenrande att bygga om denna lösning hemma under presenningen själv.(fullt möjligt men tidskrävande)
          Kanske är det allt från konstruktörer till varv som är med på att bygga /ta fram en lösning som man förstår att syftet INTE är prestationshöjande utan “regelundkommande”. Då tycker jag de skall ha ryggrad o säga nej eller bli offentliggjorda.

          Håller med Anders i första inlägget…

          Reply

          • Andre
            Apr 11, 2017 @ 23:04

            Det är inte komplicerat att bygga om en båt “hemma under preseningen”. Det har i princip gjorts i årtionden tillbaka och då även med extrema kolfiberbyggen. Kän nämna ett tiotal kända svenska båtar som byggts om ordentligt av olika anledningar för att få ett bättre handicapp mot mätregeln. Det som imponerar är kunskapen bakom. Det måste finnas någon som är rätt insatt i både konstruktion och mätregel som kan räkna ut hur många liter vatten som skall in i båten, var dessa skall placeras någonstans för att det skal påverka båtens prestande på önskvärt sätt i förhållande till mätbrevet. Att en konstuktör eller mätman inte är involverad är osannolikt…

  7. Kim
    Apr 5, 2017 @ 21:05

    Reply

  8. Sillstryparn
    Apr 6, 2017 @ 12:55

    En liten reflektion:
    Det är ju även möjligt att man gjort båten konfigurerbar:
    Inför VM kanske man medvetet valde den baktunga konfigurationen och även seglade med denna.
    I andra race mäter man om med den lätta konfigurationen och seglar med denna.
    Man vill ju tro människor om gott och man måste vara ett gäng bra pokerspelare om man skulle kunna
    köra ett så pass stort fusk.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 6, 2017 @ 19:52

      Fast reglerna är ju inte svåra att tyda:

      B4.2 Specifically excluded from Measurement Trim is the following:
      a) Water and the liquid contents of any tanks or voids in the keel or any other appendage. Fuel tank shall be as empty as possible (recommended) or full with its capacity, distance from stem and condition at measurement recorded. Any liquid recorded in the tank is deducted from the displacement, and the trim recalculated, and freeboard measurements are adjusted accordingly.

      B4.4 Measurement inventory shall be recorded as follows:
      a) Interior Ballast: description, weight, distance from stem, height from the waterline b) Batteries: description, weight, distance from stem, height from the waterline
      c) Engine: manufacturer, model
      d) Tanks: Use, type, capacity, distance from stem, height from the waterline, condition at measurement
      e) Miscellaneous: description, weight, distance from stem, height from the waterline (boiler, aircon, heating etc)

      Och eventuell “konfigurerbarhet” har ju inte kommit upp i samband med inmätning :-)

      Reply

  9. Tomas N
    Apr 6, 2017 @ 13:29

    Man kan tycka att ngn borde ha reagerat redan vid inmätningen enligt den vänstra bilden i Kims länk då jag gissar (men det syns inte) att besättningen inte var ombord om bilden var tagen vid mättillfället. På den högra bilden är hela besättningen samlad i sittbrunnen och ändå är läget i vattnet totalt annorlunda. Men det kanske var så att man reagerade men inte hittade vad det kunde bero på och därmed inte kunde bevisa ngt.

    Reply

    • Jocke C
      Apr 6, 2017 @ 13:45

      Står ju (väl) i Peters originalinlägg att dem nu hittat anledningen efter att ha “vetat” att något varit skumt under en lång tid men trots stort sökande inte hittat det förrän nu.

      Reply

  10. Joakim
    Apr 7, 2017 @ 09:54

    Scugnizza i 2012 VM var 5452 kg med 82 kg (ankare etc.), 256 kg bly och 112 kg batterier, altså 5002 kg utan. 2013 var den 5933 kg med 511 kg bly och 112 kg batterier, altså 5310 kg utan men kölen var också bytt.

    I 2016 EM hade den igen en ny köl och var den 6236 kg med 125 kg bly och 112 kg batterier, altså 5999 kg utan. Efter EM var den 4918 kg med 112 kg batterier, altså 4806 kg utan. Med samma skrovfil! Fusk var 1193 kg!

    Och 11/2016 vat den 5422 kg med 192 kg bly och 112 kg batterier, altså 5118 utan. Igen med en ny skrovfil.

    2012 och 2013 ser OK ut, i alla fall ingen 1000 kg fusk

    Sugar 2 var 5591 kg i 2012 VM med 56 kg (ankare etc.) och 38 kg batterier, altså 5497 kg utan. Den hade samma köl som Scugnizza hadde 2010 och i början av 2011 (då var Scugnizza 5590 kg med 75 kg + 334 kg + 56 kg, altså 5125 utan).

    2016 var Sugar 2 5745 kg med 398 kg bly och 58 kg batterier, altså 5289 kg utan. Med en ny köl, som är inte samma som Scugnizza har haft.

    An någon anledning är Sugar 2 nästan 400 kg tyngre än Scugnizza med samma köl.

    Reply

    • Joakim
      Apr 7, 2017 @ 10:22

      Kanske det år också bra att komma ihåg att Katariina II (Arcona 340), som nu blev 2016 EM vinnare, fick straff i 2014 EM för den var 207 kg lättare och hade 6 kgm/deg högre RM när den var mätt mellan starterna. Dom ledde efter two dager (3,5) men blev 18 efter straff och resten av starterna.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 7, 2017 @ 10:36

      Finns det någon toppbåt som inte har åkt dit nån gång? :-)

      Pro4U är kanske världens bästa icke-fuskande båt…

      Reply

  11. Johan Tuvstedt
    Apr 7, 2017 @ 13:59

    Reply

    • Joakim
      Apr 7, 2017 @ 14:59

      Intresant att dom inte tar upp den stora skillnaden mellan mätbrev 30.6.2016 http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/80515.pdf och 26.7.2016 http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/81314.pdf

      26.7. är fören 48 mm lägre och aktern 137 mm högre. Och RM har gått från 178 till 138 kgm/deg. Och den ända skillnade borde vara 125 mindre bly!

      Om man tar bort 125 kg bly OCH 1193 kg 8,5 m från fören, man får 26.7. -> 30.6 med samma vikt, flytläge och RM. Borde vara ganska bra bevis, att dom hade 1193 vatten 8,5 m från fören (propellern är på samma distans från fören, diesel och vatten tankar är lite längre bak). Det kan dock vara, att dom hade många tankar på olika ställen.

      Det måste ha tagit ganska länge att fylla och tömma takarna. Dom kan inte gömma stora rörar, pumpar och genomföringar.

      Reply

  12. Andre
    Apr 11, 2017 @ 22:54

    Vill minnas en liknande händelse på 80-talet. Tror det var under 1-tonnar vm i Kiel där man i en båt fyllde plastsäckar med vatten som stuvades uppe i sjökojerna på lovartsidan. Väl i mål så skickades någon ner i båten med en kniv som skar hål på plastsäckarna som sedan snabbt och lätt kunde slängas i sopsäcken. Allt vatten rann ner och la sig under durkarna i båten och ingen mätman reagerade vid kontrollen eftersom det inte var ovanligt med vatten i båten på en 1-tonnare vid ett havsrace…

    Och hur många båtar har inte stuvat segel på däck under dåligt väder där segelsäckarna bilivt “fyllda med vatten” ? Sen har vi ju det där med legs inside efter mörkrets inbrott som även det var en rätt ifrågasatt regel som nog många besättningar tullade på under havsrace. Sätten att fuska har varit många. Och ofta har hela besättningen varit medveten om dem. Men det har ju gjort att infon läckt ut där fusket blivit för uppenbart.

    Reply

  13. Wrap Up 2017 - BLUR
    Feb 3, 2020 @ 19:00

    […] fuskare. Italienare på både J/70-VM och i ORC (NM38S Scugnizza). Och det är inga små saker […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.