Skip to content

11 Comments

  1. JIMMY
    Apr 18, 2017 @ 15:26

    Coolt om det blir en IOR-klass!

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Apr 18, 2017 @ 15:47

      Obligatoriskt med blooper?

      Reply

  2. Sillstryparn
    Apr 18, 2017 @ 20:11

    Reply

  3. Sillstryparn
    Apr 18, 2017 @ 20:14

    IOR är ju ett kanoninitiativ under förutsättning att man lyckas hålla ramarna lite stramare:
    Börjar man med rigg och kölbyten, samt ombyggnader drar kostnaderna lätt iväg.

    Reply

    • Markus Norlin
      Apr 19, 2017 @ 09:34

      Moderniseringar av rigg, köl och roder skall naturligtvis vara ok då de hanteras inom ramen för SRS-mätetalet. Samma gäller de kvarts- och halvtonnare som kappseglar under IRC i Solent mfl ställen. Tror risken för ett “arms race” i Sverige är ringa för att inte säga försumbar.

      Reply

  4. Per
    Apr 18, 2017 @ 21:40

    Kul om det blir lite båtar, kanske borde lufta Scampijubilee.

    Reply

  5. Sillstryparn
    Apr 21, 2017 @ 18:46

    Vid närmare eftertanke kanske en kölöversyn inte är helt fel:

    https://www.youtube.com/watch?v=gcsrGkESX_8

    Reply

  6. Lasse Kongo
    Apr 21, 2017 @ 22:25

    Vi kommer köra en Dehler db1 på åfor, grymt om det blir fler liknande båtar!

    Reply

  7. Andre
    Apr 22, 2017 @ 12:04

    Över huvudtaget så finns det mycket gamla IOR-båtar i Sverige. Och då även 3/4-tonnare och 1-tonnare. Men de är precis lika besättningskrävande som nya båtar om inte mer. Besättningsvikten är avgörande även för att en IOR-båt skal kunna seglas optimalt. Och talar vi om 80-talsbåtar så är det ofta raka spridare och backstag vilket kräver en lite mer kompetent besättning. Men skulle vara kul om en del båtar dammades av…

    Reply

  8. Per
    May 11, 2017 @ 14:35

    Scampijubilee seglar ÅF! vore kul med fler äldre och mindre båtar!

    Reply

  9. ÅF Offshore Race | old school - BLUR
    Jun 14, 2017 @ 00:00

    […] I april diskuterades det om man kaunde få till en IOR-klass runt Gotland. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.