Enklare ÅF Offshore Race + IOR-klass?

Det är mycket i seglingsvärlden som man inte tänker på när man börjar kappsegla. Men som man efter ett tag förstår att det har ganska stor betydelse.

En sådan ”institution” är Havskappseglingskommittén på KSSS.

Det är inte svårt att föreställa sig hur det såg ut i det där styrelserummet för 80 år sedan. DSet är inte heller svårt att föreställa sig hur svårt det är att ändra på vissa saker,.och det har väl gnällts en del genom åren. Ibland får man känslan av att det hör till. Att det skall finnas en inneboende konflikt mellan kommittér i den kungliga klubben och ”vanliga seglare”.

Därför har jag enorm respekt för de som engagerar sig i detta arbete. Och som både lyckas förvalta traditionerna från förr (de man vill behålla) samtidigt som man förstår vad seglarna vill ha och förändrar det som är kass.

Jag intervjuade Fredrik Wallenberg för ett år sedan, efter att han hade tagit på sig ordförandeskapet, fast då handlade det mest om hans egen relation till ÅF Offshore Race.

Nu pratades vi vid igen, och nu börjar vi se resultatet av det arbete man gjort.

Framförallt handlar det om att göra det enklare för seglarna. Man tar ju bort kravet på livflotte och förenklar säkerhetsreglerna ytterligare.

Detta är ett arbete som bland andra Thomas Frimanson, som är säkerhetsansvarig, har drivit ett par år. Och när vi var uppe förra året så var säkerhetskontrollen en mycket roligare upplevelse än tidigare.

Jag skrev då:

Har precis gjort säkerhetskontrollen. Fungerade mycket bra, och kontrollanten pratade mycket om att de vill hjälpa till mer än att vara poliser. Har också hört positiva saker från andra, även om det så klart behövts kompletteringar på några håll.

Tävlingsledningen hade också konstaterat att fler seglare ville göra sin säkerhetskontroll direkt. Många blev klara igår torsdag redan. Tidigare har många skjutit på detta, men nu verkar det som att man är lite mer proaktiva. Jag tror det är KSSS satsning på information som gör att folk är pålästa och vill bli klara.

Kul om säkerhetsbesiktningen blir en naturlig och värdeskapande aktivitet i stället för en traumatisk upplevelse som hindrar folk från att vara med.

ÅF Offshore Race kallas ju ibland seglingens Vasalopp,och det finns så klart likheter. Framför allt att det finns många sätt att göra det på. Från utmaningen med kompisarna som handlar om att genomföra, till den seriösa satsningen som handlar om en bra placering.

Fredrik är medveten om att många ser hindren för att vara med, men de är överkomliga för de allra flesta.


Bob Perry förklarar vilka mått som skall tas. Gillar man IOR-nostalgi så kollar man in RB Sailing.

Eftersom det är jubileum i år så satsar man på att locka lite äldre båtar. Helst vill man få till ett gäng IOR-båtar från före 1983 (efter det blev de ju lite mer moderna). Det hade ju varit hur cool som helst att se ett antal Scampi, Ballad och liknande på rad ut mot Alma.

Det finns mycket som talar för dessa båtar. De är billiga, kräver inte så stor besättning, och det är en utmaning att segla dem offshore.

Det är alltid trögt att dra igång något sånt här, men någonstans måste man ju börja. Tänk om halvtonnarklassen kunde bli som kvartstonnarna är i Cowes…

s/y Refanut; Solsken; Sommar, Wallenberg
Strax efter start utanför Sandhamn, 2010. Foto: Lasse Eklöf.

Även shorthandedseglingen ligger ju Fredrik varmt om hjärtat. Både som seglare på Refanut och som arrangör.

Personligen tyckte jag det var mycket roligare att segla ÅF Offshore Race på två än med full besättning. Mer action, mer krävande och lagom långt. Samtidigt så förstår jag de som ofta seglar shorthanded, men som har ÅF Offshore Race som en social aktivitet som man vill göra med hela besättningen.

På tal om shorthanded, så arrangerar KSSS också något man kallar Höstmix i september, en social kappsegling för mixafde besättningar. Ett kul initiativ som borde funka bra.

Enklare och billigare att segla runt Gotland

Inför sommarens stora 80-årsjubileum med kappsegling runt Gotland i ÅF Offshore Race kommer arrangören Kungliga Svenska Segelsällskapet (KSSS) att förenkla för deltagarna genom att ta bort kravet på livflotte och ändra reglerna för hur man måste kunna reva storseglet. Några andra mindre regler kommer också att ändras.

– Vi vill helt enkelt göra det enklare och billigare att vara med, utan att göra det mer osäkert. Vi tror och hoppas att det här framför allt ska locka fler seglare med lite mindre båtar, dvs vanliga familjeseglare, säger tävlingsledaren Magnus Woxén och fortsätter:

– Det är stor skillnad på att investera i en livflotte för minst 10 000 kr än om det kostar kanske 2 000 – 3 000 kr i investeringar och förberedelser. Och regeln att man måste ha storseglet revbart med minst 40 procent är också lite överdrivet, med tanke på de vädersystem som normalt råder runt Gotland.

Finns det då ingen säkerhetsrisk med att ta bort livflottekravet?

– Vi rekommenderar fortfarande livflotte men har tagit bort kravet. Säkerheten är en prioritet för KSSS. Men med tanke på att båtarna har transpondrar och den relativa närheten till andra båtar, och land, så har vi tagit bort kravet.

– Vi tycker inte heller att de som funderar på att segla ÅF Offshore Race ska behöva köpa ett nytt storsegel, bara för att de har ett som inte har ”rätt” rev, säger, Woxén.

I sommar är det 80-årsjubileum för KSSS klassiska kappsegling runt Gotland. Numera heter tävlingen ÅF Offshore Race och är en av norra Europas största, äldsta och mest klassiska havskappseglingar. Det är dock inte 80:e gången regattan avgörs eftersom tävlingen gjorde några års uppehåll under andra världskriget.

Sommaren 1937 arrangerade KSSS den allra första Gotland Runt-seglingen med 42 deltagande yachter från Sverige, Tyskland, Polen, Finland, Litauen, England och USA. Starten gick från Visby ner till Ölands norra grund, österut runt Hoburgen motsols runt Gotland och Gotska Sandön med målgång utanför Visby. Eskaderns minsta yacht, den gotländska Mosca blev, trots att hon kom sist i mål, vinnare enligt KR-regeln. Vinnare enligt Bermudaregeln var Sven Salén med havskryssaren Havsörnen.

11 Comments

  1. JIMMY Apr 18, 2017 Reply

    Coolt om det blir en IOR-klass!

    • Pelle Pedersen Apr 18, 2017 Reply

      Obligatoriskt med blooper?

  2. Sillstryparn Apr 18, 2017 Reply

    IOR är ju ett kanoninitiativ under förutsättning att man lyckas hålla ramarna lite stramare:
    Börjar man med rigg och kölbyten, samt ombyggnader drar kostnaderna lätt iväg.

    • Markus Norlin Apr 19, 2017 Reply

      Moderniseringar av rigg, köl och roder skall naturligtvis vara ok då de hanteras inom ramen för SRS-mätetalet. Samma gäller de kvarts- och halvtonnare som kappseglar under IRC i Solent mfl ställen. Tror risken för ett “arms race” i Sverige är ringa för att inte säga försumbar.

  3. Per Apr 18, 2017 Reply

    Kul om det blir lite båtar, kanske borde lufta Scampijubilee.

  4. Sillstryparn Apr 21, 2017 Reply

    Vid närmare eftertanke kanske en kölöversyn inte är helt fel:

    https://www.youtube.com/watch?v=gcsrGkESX_8

  5. Lasse Kongo Apr 21, 2017 Reply

    Vi kommer köra en Dehler db1 på åfor, grymt om det blir fler liknande båtar!

  6. Andre Apr 22, 2017 Reply

    Över huvudtaget så finns det mycket gamla IOR-båtar i Sverige. Och då även 3/4-tonnare och 1-tonnare. Men de är precis lika besättningskrävande som nya båtar om inte mer. Besättningsvikten är avgörande även för att en IOR-båt skal kunna seglas optimalt. Och talar vi om 80-talsbåtar så är det ofta raka spridare och backstag vilket kräver en lite mer kompetent besättning. Men skulle vara kul om en del båtar dammades av…

  7. Per May 11, 2017 Reply

    Scampijubilee seglar ÅF! vore kul med fler äldre och mindre båtar!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*