MBBR17 | Trash Talk

På lördag smäller det. Marstrand Big Boat. Vår lokala lilla träningsregatta har fått ett eget liv och etablerat sig som Skandinaviens största årliga banrace för stora båtar.

Extra kul i år är att klubbarna, Hjuvik BK och Marstrand SS har tagit steget fram och sköter i stort sett hela arrangemanget. Jag hjälper till med kommunikation och skall foka lite mer på vår egen segling. Och njuta av stämningen.

Jag är mycket glad över denna utveckling och hoppas racet får en mer långsiktig hemvist hos två duktiga klubbar.

Alla officiella dokument finns här.

Och så det alla har väntat på. Klassindelningen. Den är gjord på samma premisser som förra året, där båtarnas kryssfart (det som i ORC kallar CDL – Class Division Length) har avgjort. Båtar med CDL<10 m är i lilla klassen, CDL>10 m i stora.

Vi försökte länge få till en sportsbåtsklass med Farr 30, FarEast 28R, M34, Pauger och en del andra, men FarEast-fleeten ville hellre leka på hemmaplan. Nästa år kanske…

Lilla klassen – 41 båtar
1 J/92 Jalla, Christer Omerain E6071 1,002
2 Wasa 360 Ruter Dam, Jonas Caspersson E5912 1,003
3 X-372 Masthead MariusX, charles jobson E6059 1,008
4 X-332 X3M, Bertil Rohlén E4938 1,014
5 J/92s Ninja, Peter Amundin E5080 1,016
6 X-99 eXile, Fredric Nilsson OD 1,026
7 X-99 Bonk, Fredrik Ljungmark OD 1,026
8 Dominant 105 Lady Godiva, Anders Dahlsjö E1042 1,037
9 Melges 24 Decision, Thomas Dahl OD 1,037
10 Xp 33 Coquette IV, Anders Kuikka E5311 1,037
11 First 36.7 Surfer Girl, Tomas Wängberg E4572 1,039
12 Dehler 36sq Esquire, Krister Ahlqvist E4514 1,043
13 Xp 33 Norix, Stephan Berntsson E5521 1,045
14 First 36.7 Lucky Lady II, Morten Lycke E6540 1,047
15 First 36,7 RACCOON, Lars Niklasson E5072 1,047
16 Swedestar 370 Stella, Stefan Möller E4530 1,047
17 Dehler 38 Dehlight, Robert Trolled E6285 1,05
18 First 35 Jolie, Markus Svensson E5129 1,053
19 First 35 Nausicaa, Carl Turén E4529 1,054
20 First 35 Rebellion, Carl Fjällman E4812 1,055
21 First 35 Wasabi, Henning Føsker E6223 1,059
22 Farr 30 happyyachting.com, Pär Svärdson E6510 1,114
23 Alltiett 35 Jessica, Sten Bergqvist E4801 1,077
24 Bavaria 38 match Draklunne, Mattias Wilson E2456 1,079
25 Finn Flyer 36 Zlatan, Lars Wikander E4704 1,079
26 SunFast 3600 La Primera, Peter Lundgren E5660 1,08
27 X-37 Hansen, Michael Möllmann E5094 1,084
28 Finn Flyer 36 Geisha, Björn Rosengren E5813 1,085
29 Fareast 28r Griffin Sailing Team, Martin Strandberg OD 1,085
30 Fareast 28R Röde Orm, Göran Wiking E6319 1,087
31 X-35 Hang Loose, Magnus Ekbom OD 1,088
32 X-35 Xarabi, Amund Høsøien OD 1,088
33 X-35 Vortex, Martin Moe OD 1,088
34 Arcona 380 Ikigai, Magnus Lundgren E6257 1,101
35 Farr 30 Turbo Granville Express, Birger Lie E6558 1,104
36 Farr 30 Cheyenne, Johan Tillander E6161 1,111
37 Mumm 36 Pakalolo, Marius Andersen E5590 1,112
38 Farr 30 Farrgo, Magnus Witting OD 1,117
39 Farr 30 farrari, Lars Aarum OD 1,117
40 Farr 30 Letto di Pletto, Jörgen Preuss OD 1,117
41 Mannerberg 38 Pila, Mattis Ekvall E2661 1,119

Vad tror vi här då? Förra årets segrare och norra Europas bästa team de senaste 3-4 åren, X-37 Hansen är så klart favorittippade. Tillsammans med Farr 30:orna som alltid är i topp. Framförallt Cheyenne med Johan Tillander och happyyachting.com.

Andra att ha koll på? Dominant 105 Lady Godiva med ny kölprofil, Xp 33 Norix som vann Pater Noster eller någon av Finn Flyer 36:orna?

Kan skrälla: Fareast 28R eller Melges 24…

Stora klassen – 26 båtar
42 Xp 38 Yolo, Janne Ågren E6188 1,091
43 Xp 38 BlueS, Hans Johansson E4600 1,111
44 IMX 40 Gertrud, Hans Ristner E2119 1,122
45 J/111 Dacapo, Jørgen G. Heje E5282 1,125
46 J/111 Blur, Peter Gustafsson E4528 1,126
47 First 40 Karukera, Ola Sandell E4242 1,141
48 Sinergia 40 Sons of Hurricanes, Jon Sverre Høiden DNS
49 M34 Mod Teknova/Albatross, Bengt Falkenberg E5935 1,159
50 Grand Soleil 42R Gråtass, Bente Vikenes E5922 1,159
51 X-41 Imagine, Felix Streckenbach E6539 1,162
52 X-41 Kwanza, Sten Haeger E6492 1,163
53 X-41 x-en Min, Ronny Lindquist E6261 1,169
54 Ker 39 Vencom, Johan A. Gustavsson E5920 1,180
55 Pauger 30 Lakritsbåten, Mikael Vesala E6512 1,192
56 Landmark 43 Destin, Tore Kandahl E5538 1,206
57 Club Swan 42 Lusso Lupa, John Langø E6554 1,207
58 Landmark 43 Santa, Claus Landmark E6250 1,207
59 Xp 44 Born to Run, Pål Stiansen E6215 1,207
60 Club Swan 42 Regina 2.0, Jacob Wallenberg E5684 1,207
61 Xp 44 TOO Bonita, Knut G Heje E4786 1,209
62 Club Swan 42 Sirena, Peter Buhl E6273 1,211
63 Swan 45 Zorro, Zorro Zorro E6533 1,214
64 Landmark 43 White Shadow, Torkjel Valland E5556 1,215
65 Xp 44 Quinta, Anders Bogason E6548 1,221
66 One Off Progressiva, Roger Edin E2377 1,408
67 TP52 Truck nor Wolfpack, Per Ottar Skaaret E5585 1,417

Om möjligt ännu svårare. Hälften av de här båtarna kan utmana om topplaceringarna… Landmark 43:orna White Shadow och Santa, och Club Swan 42 Sirena var topp 10 på VM senast och alla andra i samma storlek är bra med. Regina 2.0 borde toppa formen i år…

TP52 är alltid rätt, även om Wolfpack inte har seglats aktivt på ett tag. Bland de långsammare båtarna är First 40 Karukera alltid stabila. Så det är väl dem vi måste slå :-)

Kan skrälla: M34 Mod Teknova/Albatross om det blir lite lättare vind.

Och för er som vill hitta era kompisar:

22 Comments

  1. Pelle Pedersen May 23, 2017 Reply

    I lilla klassen ser jag Lundgren (Arcona 380) och Wilson (Bavaria 38 Match) som utmanare t X-37 Hansen.
    I stora klassen vinner en Landmark eller Club Swan! Ev utmanad av Ker 39:an och First 40:an.

  2. Anders Dahlsjö May 24, 2017 Reply

    Det ser ut att bli en strålande seglingshelg. De som är bäst förberedda brukar ha mest “tur”. Känns inte som vi med Lady Godiva passar in i den kategorin i år. Vinden ser ut att bli lätt på lördagen och kanske lite mer på söndagen, jag tror prognosen kommer spela roll för vilka båtar som är med och petar i toppen.

  3. Mikael Vesala May 24, 2017 Reply

    Krävs det betald Tävlingslicens i år med?

  4. Peter A May 25, 2017 Reply

    I lilla klassen känns Farrgo riktigt heta. Kanske en melges 24 som outsider?

    • Magnus W May 26, 2017 Reply

      Fast helt chanslösa mot J92 Ninja. De har bland annat bytt till nu SRS optimerad köl i år!

      • Anders B May 27, 2017 Reply

        Vad är en SRS optimerad köl?

      • Jens May 30, 2017 Reply

        Skulle jag också vilja veta?
        Har du en kass kölprofil, för tjock mot cordalängden, konstig bulbform samt för tung eller lätt mot båtens styvhet så borde väl SRSoptimera vara när man rättar till detta inom de angivna måtten i båtdatabladet eller?

        • Peter May 30, 2017 Reply

          så sager SRS-regeln om för standardbåt:

          B.1.1 STANDARDBÅT
          En standardbåt ska överensstämma med:
          a) SRS-reglerna.
          b) Uppgifterna i båttypens båtdatablad förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelse.
          c) Det standardutförande som skrov, skrovbihang, inredning och rigg som båttypen levererats i förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelse.
          d) Dess anmälan.

          det är här standardutförande av bla. köl och roder som gäller för standardbåt. jag tror nog att det missas ibland att det finns gränser. En del tillverkare har I efterhand tagit fram modifierade köl och roder. tror inte att det passer under ovannämnd definition utan kräver mätbrev. Sen tror jag inte heller att det påverkar så mycket SRS-talet men det är en helt annan sak.

      • Magnus W May 31, 2017 Reply

        Hoppsan, borde tänkt på att orden SRS och optimerad i samma mening kanske är lite känsligt i detta forum.
        Mitt inlägg var menat som ett skämt på Ninjas bekostnad. De har visserligen ny köl, men så vitt jag vet, helt enligt standard.

        • Peter A May 31, 2017 Reply

          Jag tycker i alla fall att det var ganska roligt Magnus.

          • Peter A May 31, 2017

            …men för tydlighetens skull kanske det ska tilläggas att srs-optimeringen i Ninjas fall handlat om att byta en skadad köl mot en ny standardköl.

  5. Mattias A May 25, 2017 Reply

    Nån som är en gubbe kort på styret,taktik eller storen ?

  6. Lars May 25, 2017 Reply

    En lite off topic…
    Finns det plats i hamnen för oss som bara ska titta?

    • Author
      Peter Gustafsson May 25, 2017 Reply

      Det tror jag, även om det brukar bli fullt denna helg. Brygga G & H är reserverade för race-båtar, men i resten av hamnen funkar det som vanligt.

  7. Thomas Ottosson May 25, 2017 Reply

    Hur anmäler man sig till regattamiddagen?

    Thomas Ottosson

    • Author
      Peter Gustafsson May 25, 2017 Reply

      Din skipper har fått en länk i ett antal mail. Det senaste hade rubriken
      “SISTA CHANSEN !!! : Anmälan till MBBR Regatta middag samt frukost…” :-)

      Prova https://simplesignup.se/event/95430-mbbr-regatta-dinner

      • Thomas Ottosson May 25, 2017 Reply

        Skippern och ett gäng i besättningen har redan bokat middagsbiljett. Jag kom in i bilden efter det.

        Kan tänka mig att jag inte är den ende som hoppar på en båt så här mot slutet, så ett tips till arrangören skulle kunna vara att lyfta möjligheten till efteranmälning lite tydligare på hemsidan. (Jag letade men hittade inte något.)

        Hur som helst, tack för länken. Har bokat och betalat. Vi ses på lördag!

      • Author
        Peter Gustafsson May 25, 2017 Reply

        Vi förstår problemet.

        Möjligheten att “efteranmäla” är begränsade eftersom en arrangör måste lägga en skarp beställniung på båda frukostar, middag och mycket annat i god tid innan. Visst kan man ha en buffert för de som dyker upp dagen innan, men blir inte dessa biljetter sålda så skall den kostnaden slås ut på alla andra.

        Inte helt enkelt med andra ord… men på något sätt brukar det lösa sig.

  8. Author
    Peter Gustafsson May 25, 2017 Reply

    För er som vill köra ett informellt race till Marstrand i morgon…

    Det är 33 distans med start mellan pirarna i Skagen och planerad
    målgång 17:00:00 mellan blå flaggor vid Strandverket (en boj och en på
    land).

    Prognosen säger 3-4 m/s sträckbog.

    En båt med SRS 1.000 skall segla på 736 s/nm, och era seglade
    tider är baserade på Time-on-distance för 33 distans. För er som
    kan ORCi, så är dessa siffror mycket lika ”Coastal/Long Distance,
    Time on Distance – Triple Number – Low”.

    FÖRST I MÅL VINNER!

    Prisutdelning vid after sail utanför Liros Shop runt 18.30.

    Ni ansvarar själva för att starta i rätt tid, och meddela mig målgångstid
    som SMS på +46 733 304000.

    First 36.7 Lucky Lady II, Morten Lycke 1,047 10:33:22
    SunFast 3600 La Primera, Peter Lundgren 1,08 10:45:11
    X-35 Xarabi, Amund Høsøien 1,088 10:47:56
    X-35 Vortex, Martin Moe 1,088 10:47:56
    Farr 30 Turbo Granville Express, Birger Lie 1,104 10:53:20
    Mumm 36 Pakalolo, Marius Andersen 1,112 10:55:58
    M34 Mod Teknova/Albatross, Bengt Falkenberg 1,159 11:10:44
    Grand Soleil 42R Gråtass, Bente Vikenes 1,159 11:10:44
    X-41 x-en Min, Ronny Lindquist 1,169 11:13:43
    Landmark 43 Destin, Tore Kandahl 1,206 11:24:21
    Landmark 43 Santa, Claus Landmark 1,207 11:24:37
    Xp 44 Born to Run, Pål Stiansen 1,207 11:24:37
    Swan 45 Zorro, Thomas Robberstad 1,214 11:26:33
    TP52 Truck nor Wolfpack, Per Ottar Skaaret 1,417 12:14:20

    ///Peter

  9. Tobias Kilenius May 26, 2017 Reply

    Hej,

    Är det någon som söker en extra besättningsman under helgens segling?

    Vänligen kontakta mig på
    0761-333490

    Vänliga Hälsningar
    Tobias Kilenius

  10. Andreas i HP May 26, 2017 Reply

    2biljetter till regattamiddagen finns .
    Hör av er till 0738011174
    Mvh Andreas

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.