Ingvall jagar rekordet runt Gotland

Vad tror vi om det här då? De verkade ha det lite svårt på Sydney Hobart!

Vi får ju även se Hugo Boss segla ÅF Offshore Race i år!?

Ingvall jagar rekordet runt Gotland i super-maxi

ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) blir en attraktion rikare i sommar när den finlandssvenske seglaren Ludde Ingvall kommer med en supermodern, spektakulär 100 fotare. För 20 år sedan satte Ludde det nu gällande fartrekordet i tävlingen. Det rekordet tänker han slå i sommar
– Absolut. Det är fascinerande att vi fortfarande har fartrekordet och det skulle vara jättekul att förbättra det nu. Det är vår absoluta målsättning, säger Ludde Ingvall.

Han har goda chanser att lyckas. Två gånger har han vunnit klassiska Sydney-Hobart med sin super-maxi CQS. Nu har Ludde, som lever i Australien sedan många år, tagit sin båt till Norden och bland flera regattor i sommar så kommer han till ÅF Offshore Race. Båten kan beskådas på Skeppsholmen från torsdag 29 juni till starten av racet på söndag 2 juli.
– KSSS kappsegling runt Gotland är en otroligt stor tradition för flera generationer i min familj och för mig var Gotland Runt 1994 början på ett stort och framgångsrikt projekt med min gamla båt Nicorette. Jag har faktiskt ringt några gamla kompisar från den tiden och de kommer att vara med ombord i år. Det ska verkligen bli kul, säger han.
Att han kommer att vara först över mållinjen (line honor) bör vara ställt utom allt rimligt tvivel. Det finns ingen båt i startfältet som kan konkurrera med CQS i fart. Om det sedan blir nytt fartrekord eller om det räcker till totalseger med handikapp inräknat återstår att se. Men någon ”favoritvind” har han inte.
– Det beror på så mycket. Vi behöver inte så mycket vind. Det räcker med tre m/s för att vi ska logga över tio knop. Ju lättare vind det blir ju mer vill vi ha den framifrån, berättar han.
Båten är byggd som en stor skärgårdskryssare, dvs med ett långt och relativt smalt skrov. För att göra den stabilare har den undervattenfoils (vingar) som lyfter båten, dock inte lika mycket som de katamaraner vi sett i Americas Cup som mer eller mindre flyger fram. Förutom undervattensvingar har båten svängköl och man har utvecklat riggen. Båten har också nyligen förlängts cirka åtta fot.
– När vi har en lutning på 12–15 grader så innebär det minimal båtyta i vattnet och då kan vi få problem med stabiliteten. Det är här vingen kommer in i bilden, säger Ludde.
Förutom fartrekordet i Gotland Runt/ÅF Offshore Race har Ludde Ingvall en diger meritlista med två segrar i Sydney-Hobart och en i brittiska Fastnet Race. Han har också haft fartrekordet över Atlanten, för enskrovsbåtar. Han var även skeppare på finska UBF i Whitbread round the World Race 1989/90.

9 Comments

  1. Pelle Pedersen Jun 8, 2017 Reply

    Tycker det ser ut som GVA-loggan på båten framför CQS!! Är vi verkligen så snabba att vi steker av CQS på TWA 130?…

  2. Classe Jun 8, 2017 Reply

    Kul kommentar Pelle. ska intervjua min son som i dagarna seglat denna båt från Göteborg till Helsingfors. Otto Hamel och Albin Boman till vardags 49:er seglare har hjälpt till med nonstopseglingen.

    • Pelle Pedersen Jun 8, 2017 Reply

      Härligt Classe, vilken upplevelse för killarna!!
      Kolla med sonen; är säker på att J111:an gör skrot av CQS då, NOT!!! :)

      • Classe Jun 8, 2017 Reply

        Pratade med honom idag. Han var inte så imponerad av båten. Ganska mycket strul med hydraulik, motor och styrningen av systemet för detta. Skepparen var inte så van vid båten så de kunde inte segla fullt. Kölen tappade också hydraultryck så den åkte ned flera gånger vilket inte är så snabbt och lite läskigt när de som vilade trodde båten höll på att välta. Båten verkar alltså seglas med motorn på jämt för att kunna trimma segel m.m.

        • Pelle Pedersen Jun 9, 2017 Reply

          Låter inte så betryggande med den hydraliken…

  3. Hans Helgesson Jun 9, 2017 Reply

    Förra veckan låg de nedkrängda på sidan i Frihamnen/GBG mha en stor tyngd i fockfallet (som det såg ut).
    Nån som vet varför? De har väl haft vissa utmaningar med stabiliteten…

  4. Author
    Peter Gustafsson Jun 9, 2017 Reply

    Don’t push that button :-)
    #lotsofthingsthatcangowrong #cqs

  5. D35 Aurora Jun 9, 2017 Reply

    Tur man inte har en sån panel att hålla ordning på också, t ex efter 29 timmar på Bohusracet :-O
    /Mats

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*