ÅF Offshore Race | old school

I april diskuterades det om man kaunde få till en IOR-klass runt Gotland.

Jag tittade igenom anmälningslistan och hittade följande retro-båtar (konstuktionsår 1982 eller tidigare och i “IOR stil”, dvs inte skärgårdskryssare och liknande som Omega 42, Swede 55, Diva 39). Har jag missat någon?

1/2 ton one-off – ScampiJubilee
1 ton one-off – Agnes, Walenna II
Ballad – Örnen
Dehler db1 – Wiz
Finn Flyer 31 – Amidala
Gecco 39 – Seastar
Linjett 32 – Felicia
Scampi – Boj Boj, Ulrika
Scanmar 33 – Lady Day
Swan 441 – Jennifer
Swan 57 – Lintu
Tailwind 36 – Razzle Dazzle
Wasa 38 – Necesse 2

Vilken av de här är mest retro? Balladen?

17 Comments

  1. Bengt Jun 14, 2017 Reply

    Amoress 3/4 ton

  2. Markus Norlin Jun 14, 2017 Reply

    Inte i år men Gumboots, Peterson-ritade One Ton Cup-vinnaren från 1974 – nu baserad i Lübeck, siktar på att komma till ÅFOR 2018.

  3. Lasse Jun 14, 2017 Reply

    Gambler 40 IT-Adviser

    • Pelle Pedersen Jun 14, 2017 Reply

      Är den fr -82?

  4. Keld Kofoed Nielsen Jun 14, 2017 Reply

    Hej,
    Der må stadig være nogle X-102 (1980-81 design) tilbage I Sverige – men den er måske ikke retro nok?

    • Fredrik Jun 15, 2017 Reply

      81-82 är gammalt nog, men inte gambler 40.

  5. srsseglaren Jun 15, 2017 Reply

    Vore kul med info varför ?
    Enligt mätbrev är konstruktionsåret 1981, (hade kanske gissat på 1985?).

    Många äldre IOR båtar är ombyggda och anpassade för andra regler tex IRC men även SRS kan man delta med vilka ombyggen som helst om konstruktionsåret är före 1981?

    I new zeeland finns det IOR centerbordsbåtar från 70-talet som surfar vore intressant att veta om Kracer 30 kan inräknas (konstruktionsår 1981) ?

    Farr 38 S/Y Pandion som tillverkades i Sverige på slutet av -80 talet är egentligen en äldre one design konstruktion från 1978 kvalar den in ?
    http://www.farrdesign.com/72.html

    • Markus Norlin Jun 15, 2017 Reply

      Gambler 40 är konstruerad 1984, inte 1981.

      Skälen till att konstruktionsår är satt till och med 1982 är främst två:
      Båtar konstruerade för IOR går kring den tiden generellt över från cruiser/racer-typer till mer renodlade racers, drivet av en kombination av design- och materialutveckling.
      Ratingen för entonnare höjdes från 27.5 till 30,5 fot (~40 fot LOA) från år 1983.

    • srsseglaren Jun 15, 2017 Reply

      Tackar för svar.
      Antar att svaret är nej på övriga tre frågor ?

  6. Markus Norlin Jun 15, 2017 Reply

    Det som gäller är konstruktionsår och att båten skall vara konstruerad för, eller tydligt influerad av, IOR. Det senare gör att viss subjektiv bedömning kan krävas i enstaka fall (v.g. graden av “IOR-influens”).
    Ombyggda båtar får nog generellt bedömas från fall till fall av KSSS, men är nog ett problem endast om det kraftigt ändrar karaktären på båten ifråga.

  7. Fredrik Wallenberg Jun 15, 2017 Reply

    Det känns som om Pandion är ett gränsfall. Det framgår ju tydligt av sidan du refererade till att den är ett avsteg ifrån IOR just för att man insett begränsningarna av IOR regeln. Vi får väl se hur det skall bedömas men som Markus säger, det är en fråga om “IOR-influens” och om en båt är designad för att avvika ifrån IOR …

  8. Pelle Lindell Jun 15, 2017 Reply

    Det är bara det att Pandion är byggd på 2000-talet och är inte baserad på Farr design 72 utan på design 362 från 1996. Båten är byggd på samma plugg som användes till Deliverance.

    • srsseglaren Jun 15, 2017 Reply

      Tack för info Pelle.
      Var inte helt säker när jag såg breddmåtten.

      Men frågan kvarstår kanske då det byggdes ett antal båtar i Sverige enligt design 72 den fanns även några som förlängdes till 40 fot, möjligen för att kunna deltaga i 40 fots cupen?

      • Sillstryparn Jun 15, 2017 Reply

        Pandion gänget seglade väl Farr 40 Spendrups (den förlängda Design 70) i IMS i början på 90-talet.
        Denna slaktades på all utrustning när man byggde Mitsubishi Pajero (Mannerberg 38, numera Pila).
        Tror den gamla Farr 40 såldes som ett skall till Finland där den återuppbuggdes (Farr Farr).
        Men 40’an var en riktigt lyckad IMS racer (ej IOR), fanns även Gråben i Stockholm.
        Finns f.ö en ute på annons nu:
        https://www.blocket.se/stockholm/Farr_40_1995_73214567.htm?ca=11&w=3

        • Sillstryparn Jun 15, 2017 Reply

          Förlängda Design 72 förstås

  9. Lasse Kongo Jun 15, 2017 Reply

    Jätte kul initiativ av Åfor!

    Hoppas på några fler gamla häckar :)

    /Lars
    Wiz

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*