Skip to content

20 Comments

  1. Bengt
    Jun 14, 2017 @ 09:59

    Amoress 3/4 ton

    Reply

  2. Markus Norlin
    Jun 14, 2017 @ 10:34

    Inte i år men Gumboots, Peterson-ritade One Ton Cup-vinnaren från 1974 – nu baserad i Lübeck, siktar på att komma till ÅFOR 2018.

    Reply

  3. Lasse
    Jun 14, 2017 @ 13:17

    Gambler 40 IT-Adviser

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Jun 14, 2017 @ 23:40

      Är den fr -82?

      Reply

  4. Keld Kofoed Nielsen
    Jun 14, 2017 @ 18:03

    Hej,
    Der må stadig være nogle X-102 (1980-81 design) tilbage I Sverige – men den er måske ikke retro nok?

    Reply

    • Fredrik
      Jun 15, 2017 @ 01:05

      81-82 är gammalt nog, men inte gambler 40.

      Reply

  5. srsseglaren
    Jun 15, 2017 @ 07:17

    Vore kul med info varför ?
    Enligt mätbrev är konstruktionsåret 1981, (hade kanske gissat på 1985?).

    Många äldre IOR båtar är ombyggda och anpassade för andra regler tex IRC men även SRS kan man delta med vilka ombyggen som helst om konstruktionsåret är före 1981?

    I new zeeland finns det IOR centerbordsbåtar från 70-talet som surfar vore intressant att veta om Kracer 30 kan inräknas (konstruktionsår 1981) ?

    Farr 38 S/Y Pandion som tillverkades i Sverige på slutet av -80 talet är egentligen en äldre one design konstruktion från 1978 kvalar den in ?
    http://www.farrdesign.com/72.html

    Reply

    • Markus Norlin
      Jun 15, 2017 @ 10:51

      Gambler 40 är konstruerad 1984, inte 1981.

      Skälen till att konstruktionsår är satt till och med 1982 är främst två:
      Båtar konstruerade för IOR går kring den tiden generellt över från cruiser/racer-typer till mer renodlade racers, drivet av en kombination av design- och materialutveckling.
      Ratingen för entonnare höjdes från 27.5 till 30,5 fot (~40 fot LOA) från år 1983.

      Reply

    • srsseglaren
      Jun 15, 2017 @ 12:50

      Tackar för svar.
      Antar att svaret är nej på övriga tre frågor ?

      Reply

  6. Markus Norlin
    Jun 15, 2017 @ 13:23

    Det som gäller är konstruktionsår och att båten skall vara konstruerad för, eller tydligt influerad av, IOR. Det senare gör att viss subjektiv bedömning kan krävas i enstaka fall (v.g. graden av “IOR-influens”).
    Ombyggda båtar får nog generellt bedömas från fall till fall av KSSS, men är nog ett problem endast om det kraftigt ändrar karaktären på båten ifråga.

    Reply

  7. Fredrik Wallenberg
    Jun 15, 2017 @ 18:43

    Det känns som om Pandion är ett gränsfall. Det framgår ju tydligt av sidan du refererade till att den är ett avsteg ifrån IOR just för att man insett begränsningarna av IOR regeln. Vi får väl se hur det skall bedömas men som Markus säger, det är en fråga om “IOR-influens” och om en båt är designad för att avvika ifrån IOR …

    Reply

  8. Pelle Lindell
    Jun 15, 2017 @ 19:19

    Det är bara det att Pandion är byggd på 2000-talet och är inte baserad på Farr design 72 utan på design 362 från 1996. Båten är byggd på samma plugg som användes till Deliverance.

    Reply

    • srsseglaren
      Jun 15, 2017 @ 19:24

      Tack för info Pelle.
      Var inte helt säker när jag såg breddmåtten.

      Men frågan kvarstår kanske då det byggdes ett antal båtar i Sverige enligt design 72 den fanns även några som förlängdes till 40 fot, möjligen för att kunna deltaga i 40 fots cupen?

      Reply

      • Sillstryparn
        Jun 15, 2017 @ 22:09

        Pandion gänget seglade väl Farr 40 Spendrups (den förlängda Design 70) i IMS i början på 90-talet.
        Denna slaktades på all utrustning när man byggde Mitsubishi Pajero (Mannerberg 38, numera Pila).
        Tror den gamla Farr 40 såldes som ett skall till Finland där den återuppbuggdes (Farr Farr).
        Men 40’an var en riktigt lyckad IMS racer (ej IOR), fanns även Gråben i Stockholm.
        Finns f.ö en ute på annons nu:
        https://www.blocket.se/stockholm/Farr_40_1995_73214567.htm?ca=11&w=3

        Reply

        • Sillstryparn
          Jun 15, 2017 @ 22:10

          Förlängda Design 72 förstås

          Reply

        • olli suortti
          Jun 1, 2020 @ 20:51

          Hej, jag är nya egaren till ex Spendrups (nu Farce of Helsinki) och har haft en jobbig tid att hitta information av båten. Jag vet att den har vann Gotland runt men jag lite annat information av båten. Om du har någon mera information jag är jätte intresserad!

          Tack! OS

          Reply

          • Sillstryparn
            Jun 1, 2020 @ 22:51

            Som av en händelse ligger systerbåten Gråben ute till salu nu på blocket:
            https://www.blocket.se/annons/goteborg/farr_40/89539345

          • Andre
            Feb 8, 2022 @ 13:47

            Vill minnas att Spendrups även vann sin klass på Öland Runt någon gång -93 eller -94. Var nog den framgångsrikaste Farr 40:ian i 40-fotscupen -92 till -94.

  9. Sillstryparn
    Jun 15, 2017 @ 22:15

    Reply

  10. Lasse Kongo
    Jun 15, 2017 @ 22:29

    Jätte kul initiativ av Åfor!

    Hoppas på några fler gamla häckar :)

    /Lars
    Wiz

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.