ÅF Offshore Race | Trash Talk

Nu finns startlistran uppe på http://race.ksss.se/sv/AFOR/Startinglist/

Här kommer lite blandade spaningar…

Först doublehanded, där tangosailing har gjort en bra analys. Kul också att tjejbåtarna lyfts fram.

Mina topp-tre-kandidater i klass SRS doublehanded är dock som jag redan nämnt: SunFast 3600 Groovie, Farr 31 KimDi och S&S 63 Refanut.

SRS A: rutin brukar vara utslagsgivande, så då tror manb på Ker 39 Vencom, IMX 40 Foxy Lady & Du Soleil eller någon av Farr 30:orna. Outsiders är MC38 Carbonare, Arcona 465 Salt 2.0 och kanske Datacom?

SRS B: allt annat än First 36.7 Pro4U är en skräll (känn pressen Patrik). Utmanar gör X-362 Sport Valkyria, Arcona 380 Imperiet, Dehler 36 Stormsteg eller någon av Cory 33:orna. Och så klart Lady Godiva!

SRS C: här har jag dålig koll. Förutom att Scampin Boj-Boj alltid är i topp. Tips?

SRS Big Boat (eller blandade stora båtar): Ker 56 Varuna VI eller Club Swan 50 Ladykiller. Någon som tror att Ludde Ingvall tar rekordet?

49 Comments

  1. Markus Jun 27, 2017 Reply

    Är starttiderna lite senare än vanligt? Brukar inte bulken vara iväg runt 11?

  2. Första start 11:00, precis som förra året.

  3. Fredrik Wallenberg Jun 27, 2017 Reply

    Starterna är komprimerade i år. Ingen “håltimme”. Först ut DH, sedan övrigt båtar, minst först och slutligen Classic.

  4. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Wonderboo Jun 27, 2017 Reply

    Någon som vet hur det är? Har Orci och SRS gemensam start- eller kör alla SRS och sedan räknas det också ut ORci- resultat? En stor skillnad mot förra året då Orci startade för sig och SRs för sig. Lite svårt att förstå på det man kan lösa sig till i inbjudan.

    • Alla båtar startar enligt blandat SRS. Men priser delas ut i SRS respektive ORCi. I startgrupp 9 startar 18 båtar. 14 av dessa från SRS A och fyra från ORCi A. (just nu)

      • Joakim Jun 28, 2017 Reply

        Är båtarna med både i SRS och i ORC eller måste man välja? Tex Pro4U är på SRS och ORC startlist och båda med mättal. Också Bianco och Reval Cafe är med på båda listor men har inga SRS mättal (0). Dom två borde säkert räcknas med.

      • Nu ska jag rätta mig själv efter lite samtal och meddelanden hit och dit. ORCi kör doublescoring. Så SRS A, B och C består alltså av både SRS- och ORCi-båtar. Och ORCi-båtarna tävlar då också i ORCi-klasser.

        • Joakim Jun 29, 2017 Reply

          Nästan alla utländska ORCi-båtar har SRS mättal 0. Har någon berättat åt dom att de skulle kunna vara med i SRS också?

  5. Sam V Jun 27, 2017 Reply

    Arcona 380 Imperiet är vassa i år, totalfemma på Lidingö Runt och totalsegrare på Ornö Runt så fart saknas inte.

    • SWE42Calluna Jun 28, 2017 Reply

      Jag tror också på Arcona 380 Imperiet i år. Har ju gått fantastiskt fint och har en mycket rutinerad besättning. Totalvinst i Ornö runt trots den mediokra starten som innehöll en krock. Hoppas allt nu är reparerat och att alla är taggade.

      • Mats V Jun 28, 2017 Reply

        Tack! Såren läkta och taggade till tusen!

  6. Ajdå Jun 28, 2017 Reply

    Ksss verkar tycka att media är viktigare än seglingen.
    Att ha olika starttider för båtar i samma klass är helt fel. Här på Blur brukar det skrivas om att ha “total segrare” när båtar startar vid olika tider är tveksamt. Ksss har tagit det hela ett steg till genom att låta klasser starta vid olika tider. Och där av skapat samma tveksamheter runt “klass segrare”
    Tråkigt men fakta.
    Att sedan lägga 30-fotare i klass A och 43-fotare i klass B visar på grundläggande kunskaps brister.
    ORCI har KSSS verkligen lyckats göra ointressant genom att sprida starttiderna maximalt.

    • Fabian Lyman Jun 28, 2017 Reply

      Hej Ajdå,

      vad tråkigt att du är upprörd och arg. Skillnaderna som vädret uppvisar under de 10 minuter som förflyter mellan första och sista start inom klassen kan ju verkligen kännas eh… frustrerande (? sic).

      Fast du Ajdå, vet du om att det är över 10% fartskillnad mellan båtar inom de allra flesta klasser? Har du funderat över hur stor skillnad i väderförhållanden dessa båtar får uppleva under ett Gotland Runt? Å andra sidan, fundera inte för mycket på saken. Jag är rädd att din känsla för rättvisa tävlingsförhållanden skulle bli så kränkt att du riskerar en depression som däckar dig till den milda grad att du missar starten på årets fest (tack för att vi får möjlighet att vara med i år igen KSSS).

      Det vore jättekul att få veta mer om dina teorier om hur man borde dela in klasser men det är så trist med alla dessa anonyma internetister så vi kan väl ta det på bryggan på Skeppsholmen eller i Sandhamn kanske?

      • Om det bara vore tio minuter skillnad. ORCi-klassen så skiljer 90 minuter mellan första o sista start. ORCi B är uppdelad på sex olika starter.

        • seglaren Jun 30, 2017 Reply

          kan hända mycket under 90 minuter inomskärs (även utomskärs men där startas ju inte…)

    • Sillstryparn Jun 29, 2017 Reply

      Kan hålla med: inte kul att starta först om det blir stiltje i starten.
      Å andra sidan: om det blåser blir det bättre chanser till segling i fri vind med en utspridd start.

  7. Strandberg Jun 29, 2017 Reply

    Inte PK att utelämna flerskrovsklassen som också är med. Fy dig Peter! 😉

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 29, 2017 Reply

      En av Seacartarna tar det 😃

      • Sillstryparn Jun 29, 2017 Reply

        Nej,
        Today tar hem multihull.

        • Anders Jul 1, 2017 Reply

          Tack Sillstryparen, du verkar klok och trevlig.

  8. Snedeglarn Jun 30, 2017 Reply

    Tror starkt på Prima Donna, en Bavaria 47 som kom från ingenstans förra året i klass B, 11:e plats till slut. I år ryktas det om nya segel och en toppad besättning med rockstars som lite extra krydda.

  9. Author
    Peter Gustafsson Jul 3, 2017 Reply

    Nytt fartrekord runt Gotland

    Ludde Ingvall och hans besättning på 100-fotaren CQS satte nytt fartrekord i ÅF Offshore Race/Gotland Runt när han seglade in vid Sandhamn på måndagskvällen. Tjugo år efter han satte det förra banrekordet runt Gotland slog han till igen.

    CQS var först i mål – men det dröjer ytterligare ett dygn innan slutsegraren av ÅF Offshore Race 2017, på omräknad tid, kan koras.

    Ludde hade till klockan 21:19:23 på sig, men korsade mållinjen redan vid 20:51:35 och tog därmed en överlägsen line honor och nytt fartrekord för enskrovsbåtar. Rekordet för flerskrovsbåtar har den svenska trimaranen HiQ.

    Receptet för att vara snabbast någonsin från Stockholm ström, runt Gotland och tillbaks till Sandhamn? Bygg en fantastisk, hundra fot lång super-maxi i Australien fullspäckad med den allra senaste raceteknologin, segla sedan barnsben, bygg ett team av seglare som tycker att varje meter av racet räknas, ta båten tvärsöver hela jorden. Segla på toppen av din, besättningens och båtens förmåga.

    – Jag är mycket glad. Vinden dog och vi satt fast en timme vid Alma och tänkte att vi inte skulle klara det. Men man ska ha tur också. Vinden kom och vi kunde korsa mållinjen cirka 20 minuter innan tidsfristen löpte ut, säger en nöjd Ludde Ingvall precis efter målgång.

    CQS är byggd som en stor skärgårdskryssare, lång och smal. Hon har också undervattensvingar, eller foils, som hjälper till att lyfta upp båten och därmed minska friktionen mot vattnet. Dessutom har hon svängköl. I allt sticker hon sex hon sex meter under vattenytan, så navigeringen genom skärgården var spännande.

    – Det var en fantastisk upplevelse att segla genom ”den svenska skogen”, tajt och nära både båtarna i fältet och land. Jag är tacksam för att jag har så fantastisk besättning som behärskar alla delar av seglingen till fullo.

    Förutom fartrekordet i Gotland Runt/ÅF Offshore Race har Ludde Ingvall en diger meritlista med två segrar i Sydney-Hobart och en i brittiska Fastnet Race. Han har också haft fartrekordet över Atlanten, för enskrovsbåtar. Han var även skeppare på finska UBF i Whitbread round the World Race 1989/90.

    Hur långt det räcker i tävlingen vet vi inte än, men imponerande på alla sätt är det i alla fall.

  10. KåreL Jul 4, 2017 Reply

    Vinden verkar ha dött ut så antagligen blir
    Imperiet II vinnare i SRS A och totalen
    Estniska Furiosa vinnare i SRS Big Boat och tvåa totalt.
    Groovie 4 totalt och vinnare i Double Handed
    samt Pro4U 5 totalt och vinnare i SRS B.

    Vinnare i Multihull blev estniska SeaCart 30 som gick i mål ett par minuter efter den svenska SeaCarten men hade lite lägre SRS och lite före trean Today.

    SRS Classic vanns av Ballad som vanligt

    Tre estniska båtar ställde upp och två av dem slutade som klassvinnare :)

  11. srsseglaren Jul 4, 2017 Reply

    En fundering till förslags lådan ?
    Om man önskar få upp antalet deltagande båtar så är det kanske störst chans att få fler mindre båtar ?
    För att uppnå det kunde man göra det lite intressantare att segla med liten båt ?

    Nu startar en Maxi 77, 20 minuter före en Archambaud 35 eller en Swan 441 och seglar samma bana ?
    Blir ganska ensamt på havet ?
    SXK,Gratia som rundat Visby har fått lite kontakt igen med andra båtar efter att ha seglat själva i skärgården, tack vare kortare bana.

    Tidigare hade man två banor lilla och stora (samt en för Classic) det försvann när man flyttade in starten till stan.
    Antar att stora båtar inte är så pigga att få en längre bana efter att den redan blev lång i och med flytten till stan ?

    Var i början inte så pigg på att flytta in en havskappsegling till stan, men med protokollet i hand så har det varit riktigt lyckat, även i lättvinds starter (som var den största anledningen) har i år fungerat riktigt bra.

    Kan man ha en kortare bana för mindre båtar ?
    Titta gärna på Live kartan, Leader board:
    http://race.ksss.se/sv/AFOR/Leaderboard-Map/

    • Sillstryparn Jul 5, 2017 Reply

      Förläng långa banan och låt mindre båtar och Classic köra befintliga banan: stryk mao kortbanan för Classic.
      Tycker även att införande av SRS D skulle främja deltagande med långsammare båtar.
      Start i stan är succé.

    • Fabian Jul 5, 2017 Reply

      Det gäller tyvärr nästan alla kappseglingar. Väldigt få som seglar mindre och långsammare båtar och väldigt få arrangörer som verkar bryr sig om de. Vad gör alla Maxi 77 och andra 70 tals båtar? Varför kappseglas de inte? Det är ju fantastiskt enkelt att köpa en billigt båt just nu och börjar kappsegla. Men nånting gör att det är mest medelålders gubbar i dyra, stora båtar som kappseglar.
      Seglar man småbåt är det oftast ensam ute på havet vid kappsegling, men man få mer segling per krona anmälningsavgift ;).

      • Markus Jul 5, 2017 Reply

        Kan välan tillägga att för en som (jag) aldrig seglat ÅFOR men skulle vilja blir tröskeln lite tråkig, även om man uppgraderar sin 28fots båt (F27.7) till en 30fotare så kommer man sannolikt att vara ganska ensam kring Gotland. Jag kan välan säga att ‘jag bryr sk*t’ i mätetalsresultatet, det vore mest roligt att vara med i gänget, mitt i klungan så att säga, men är ganska säker att en F27.7 skulle vara bland de sista ut från skärgården.

        Med tanke på ekonomin så har jag funderat på nya First30JK, men tittar man på resultatlistan så undrar jag om man inte skulle vara ganska ensam på havet med den med…. var ligger en Dehler 29?

        Summarum, kan instämma att det blir lite gubbigt (är själv gubbe dock haha), när det är 1Msek+ eller 40fot+ för att hållas med mitt i klungan med alla andra…

        Men men, vem vet… kanske man biter i det sura äpplet och kommer dragande med en SunFast3200 om något år och försöker deltaga.

      • Per Jul 6, 2017 Reply

        En fin modern 35 fotare kostar kanske 700 – 1200K, och ska man underhålla med bra segel och utrustning etc hamnar man lätt på 100K per säsong.. Även om man har råd så känns det rätt dyrt..jämfört med att t ex köpa en fin scampi med nyare motor för 100K och ha resten av kapitalet placerat med avkastning:). Mindre stress över dålig användning och nästan lika kul på havet:).

        • Sillstryparn Jul 6, 2017 Reply

          Exakt: Man får väldigt mycket båt för pengarna: en OK Scampi, Ballad eller Comfort 30 kostar idag mellan 60 och 100k, och vill man köra race på lite bättre nivå kommer man undan med runt 100k för en fin, komplett garderob.
          Lite bottenfix (mantimmar) och man är ready to go.

          Dessutom krävs det mindre besättning och värdeminskningen är försumbar.
          Idealisk båt för ÅFOR och fortfarande konkurrenskraftig, vilket bevisat bl a i år.

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 5, 2017 Reply

      Jag är helt säker på att KSSS kan göra det attraktivt för mindre båtar att segla ÅFOR. Initiativet med “IOR-klass” var väl ett steg i den riktningen.

      Det är kanske så att detta race är en bättre utmaning för en 30-fotare eller doublehanded. Att susa runt på två dygn i en 40-foatre är alldeles för enkelt :-).

      • Markus Jul 5, 2017 Reply

        Lite off-topic, skall inte hi-jacka denna diskussion, men otroligt vad det blivit dåligt utbud (om man inte beställer nytt) på 30-34fots moderna båtar (2005+). Har tittat på många alternativ, Pogo30,Elan E/S3,320, First 30JK, förutom att den första är lite väl dyr, så är det extremt få exemplar till salu, även runt om europa. Det kanske dock går hand i hand med vad som konstaterats om ÅFOR också. First 34.7:an finns kring 650-800tkr, men många exemplar ser väldigt sönder ‘race:ade’ ut. Folk borde ta hand om sina båtar som Peter gör med Blur;)

        • Author
          Peter Gustafsson Jul 5, 2017 Reply

          I det här segmentet är väl en nyare First 31.7 en grym båt för pengarna? Elan 310, Tarac 33, Comet 31S. J/97, First 34.7 och en del annat fint finns till salu här hemma. Det finns många välskötta båtar, men de kanske kostar lite mer ;-)

      • Seglaren Jul 6, 2017 Reply

        tror nog att man får nog se det i ett större perspektiv . mindre båtar blir ju mer och mer sällsynta på kappseglingsbanan. de flesta skaffar ju inte en båt för en tävling.

  12. Author
    Peter Gustafsson Jul 5, 2017 Reply

    Imperiet totalsegrare i ÅF Offshore Race 2017

    Imperiet II tog hem totalsegern i ÅF Offshore Race 2017. Tidigt på onsdagsmorgonen stod det klart att ingen av de jagande båtarna i fältet skulle hinna ikapp.

    Brommabåten med skepparen Paul Nord och besättning kom till Sandhamn redan vid middagstid på tisdagskvällen, 52 timmar och 43 minuter efter starten på Stockholms ström. Väntan på slutresultatet blev lång. När Paul Nord får beskedet att de är totalsegrare på omräknad tid spricker skepparen upp i ett brett leende.

    -Målsättningen var högt satt, vi skulle göra vår bästa prestation tillsammans som ett team. Vi fokuserar hela tiden på hur vi ska ta nästa våg, och nästa. De diskussioner och gemensamma beslut vi tagit har varit vägvinnande. Det är det viktiga, inte resultatet i sig, utan hur vi tar oss dit.

    För besättningen ombord på vinnarbåten handlar segling om tre saker: Båtens fart, båtens hantering och litet matjord i fickorna. Med delvis nykomponerad besättning bestående bland annat av delar från gamla Imperietgänget och båten Boxer kom äntligen segern.

    – Vi trodde nog att det skulle räcka, men i segling kan mycket hända. Det känns otroligt roligt att det gick hela vägen, berättar Paul och fortsätter:

    – Målet är alltid att vi ska ha en bra resa tillsammans. Vi har gjort en bra prestation, bra segling och vi känner att vi har levererat det vi ska. Det var en otroligt fin segling med friska vindar och bra fart. Känslan att runda Hoburgen efter en kämpig kryss var fantastiskt.

    Föregångaren till Imperiet II var en mintgrön X-99 som hette Ebba Grön som följdes av den första båten Imperiet, en Arcona 340. När det var dags för dagens Arcona 380:a att döpas blev namnet efter en del diskussion Imperiet II.

    Tvåa totalt kom Furiosa, Cookson 50:an som seglade i Big boat-klassen. Bronspengen kneps av Absolute Blue, First 40,7:an, i SRS A.

    • Sam V Jul 5, 2017 Reply

      Grattis Imperiet, Palle, Mats och ni andra! Mycket välförtjänt.

      Nöjd med mitt tips, mindre nöjd med att inte varit med ombord.

  13. Peter B Jul 5, 2017 Reply

    Om man nu vill göra det enkelt, utmanande och billigt…inför regler ala stockrace. Doublehand i Albin Viggen, alla båtar till salu efter race, max 15-20 ksek. Det finns ju drivor med båtar som ligger och skräpar så enkelt att hitta objekt. Och dra runt Gotland i en Viggen är ju en utmaning för dom flesta även om den faktiskt marknadsfördes som en havsracer på sin tid. För att minska tiden på havet så kan dom starta i Sandhamn när övriga ger sig iväg stan.

    • Erik Barkefors Jul 5, 2017 Reply

      Kul tanke!
      Men plocka ur GPS, VHF och kanske något annat före försäljning för att premiera att köpa bra utrustning där.

  14. Pär J Jul 5, 2017 Reply

    Man borde ändra bansträckningen som ursprungligen kom till för mindre båtar och med 3 dygn i sikte. Det är inte speciellt utmanande att susa runt Gotland i en 40 fotare på två dygn idag. Ofta blir det även sträckbogar och ett dragrace nära land runt ön. En bana på 500 nm med varierande vädersträck borde till för att öka statusen som ett riktigt havsrace tycker jag.

    • Johan W Jul 5, 2017 Reply

      Eller inte få välja fritt håll, medsols eller motsols?

  15. Tomas Eriksson Jul 5, 2017 Reply

    Stort grattis till Paul och gänget på Imperiet II!

  16. Arto Jul 5, 2017 Reply

    Grattis till imperiet, dom vann ju SRs ,men Furiosa från Estland vann ju orc och kom 2a i SRs det är väl lite bättre eller?
    Hur räknar dom ut totalseger?

  17. Peter B Jul 6, 2017 Reply

    På temat resultat och double scoring; det finns ju båtar som av olika skäl har olika segelföring till SRS resp ORCI och mätetal baserat på det. Hur har man hanterat det nu när det är double scoring? Om en båt tex har ett officiellt SRStal med mindre spinnaker än i ORCI. Har man tagit hänsyn till det på något sätt när man räknat ut placering? Har ingen koll på hur många båtar det ev kan röra sig om men antar att det finns exempel. Någon som har koll?

  18. Seglaren Jul 6, 2017 Reply

    alltid ett problem att köra double scoring med två respitsystem. seglaren måste ju bestämma sig vilket man satsar på. i en ideal värld skulle respitsystem inte spelar någon roll.
    hur påverkar deltagandet i ORCi i framtiden undrar jag dock när startfälten uppdelas enligt SRS? ORCi är ju ändå den interationella regeln som skarpar den internationella karaktären på ÅF OSR.

  19. Jocke Jul 7, 2017 Reply

    Är det inte dax att fundera lite på bansträckning? Med så mycket Nord-.syd sträckning (och omvänt) så kan det bli väl mycket halvvind och ganska tråkig segling med följa John? Två senaste åren har varit mycket av den varan.
    Finns det några roliga aternativ? Rundning närhet av Västervik?

    • Pelle Lindell Jul 7, 2017 Reply

      Den gamla långa banan där man seglade Alma-Gustav Dalen-Salvorev-Hoburgen-Knolls grund-Visby-Alma gav mer omväxling och var rätt iul tycker jag

      • L-B Gustafsson Jul 7, 2017 Reply

        Ett snäpp tidigare ändå innan man införde “avloppsbojen” i Visby för publikmassorna där, dvs. -Hoburgen -Ölands norra – Gotska Sandön – Alma –

        • Erik Barkefors Jul 8, 2017 Reply

          “Förr” började långa banan med Alma – Svenska Björn och sedan ner till Gotland och jag har för mig att vi var till Knoll innan det bar norrut och öster om Gotska.

  20. Rikard I Jul 8, 2017 Reply

    Att, som i år, möjliggöra att delta i flera klasser för vissa båtar på ÅFOR upplever jag strider mot seglingens grunder. Det är att jämföra med att åka till Kieler woche med sin 505, köra på bana Bravo med både 470 och 505, starta i starten 10 minuter innan 470 och placera sig i båda klasserna.

    Däremot är det rimligt att ta fram en totalsegrare baserat på SRS med både ORCi och SRS-båtar från att dessa båtar har mätbrev utgående från samma segelval och mått.
    Annars vore det rimligt att vi ställer upp i SRS A, B och C nästa år 😉

  21. Anders Dahlsjö Jul 17, 2017 Reply

    Jag har skrivit en race rapport från Lady Godiva. http://ad-sailsport.blogspot.se/2017/07/lady-godiva-sail-racing-teams-af.html

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*