Skip to content

49 Comments

  1. Markus
    Jun 27, 2017 @ 10:49

    Är starttiderna lite senare än vanligt? Brukar inte bulken vara iväg runt 11?

    Reply

  2. Niklas (Tangosailing)
    Jun 27, 2017 @ 11:18

    Första start 11:00, precis som förra året.

    Reply

  3. Fredrik Wallenberg
    Jun 27, 2017 @ 13:26

    Starterna är komprimerade i år. Ingen “håltimme”. Först ut DH, sedan övrigt båtar, minst först och slutligen Classic.

    Reply

  4. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Wonderboo
    Jun 27, 2017 @ 19:34

    Någon som vet hur det är? Har Orci och SRS gemensam start- eller kör alla SRS och sedan räknas det också ut ORci- resultat? En stor skillnad mot förra året då Orci startade för sig och SRs för sig. Lite svårt att förstå på det man kan lösa sig till i inbjudan.

    Reply

    • Niklas (Tangosailing)
      Jun 28, 2017 @ 10:37

      Alla båtar startar enligt blandat SRS. Men priser delas ut i SRS respektive ORCi. I startgrupp 9 startar 18 båtar. 14 av dessa från SRS A och fyra från ORCi A. (just nu)

      Reply

      • Joakim
        Jun 28, 2017 @ 11:05

        Är båtarna med både i SRS och i ORC eller måste man välja? Tex Pro4U är på SRS och ORC startlist och båda med mättal. Också Bianco och Reval Cafe är med på båda listor men har inga SRS mättal (0). Dom två borde säkert räcknas med.

        Reply

      • Niklas (Tangosailing)
        Jun 28, 2017 @ 23:49

        Nu ska jag rätta mig själv efter lite samtal och meddelanden hit och dit. ORCi kör doublescoring. Så SRS A, B och C består alltså av både SRS- och ORCi-båtar. Och ORCi-båtarna tävlar då också i ORCi-klasser.

        Reply

        • Joakim
          Jun 29, 2017 @ 09:36

          Nästan alla utländska ORCi-båtar har SRS mättal 0. Har någon berättat åt dom att de skulle kunna vara med i SRS också?

          Reply

  5. Sam V
    Jun 27, 2017 @ 22:16

    Arcona 380 Imperiet är vassa i år, totalfemma på Lidingö Runt och totalsegrare på Ornö Runt så fart saknas inte.

    Reply

    • SWE42Calluna
      Jun 28, 2017 @ 07:04

      Jag tror också på Arcona 380 Imperiet i år. Har ju gått fantastiskt fint och har en mycket rutinerad besättning. Totalvinst i Ornö runt trots den mediokra starten som innehöll en krock. Hoppas allt nu är reparerat och att alla är taggade.

      Reply

      • Mats V
        Jun 28, 2017 @ 09:43

        Tack! Såren läkta och taggade till tusen!

        Reply

  6. Ajdå
    Jun 28, 2017 @ 20:09

    Ksss verkar tycka att media är viktigare än seglingen.
    Att ha olika starttider för båtar i samma klass är helt fel. Här på Blur brukar det skrivas om att ha “total segrare” när båtar startar vid olika tider är tveksamt. Ksss har tagit det hela ett steg till genom att låta klasser starta vid olika tider. Och där av skapat samma tveksamheter runt “klass segrare”
    Tråkigt men fakta.
    Att sedan lägga 30-fotare i klass A och 43-fotare i klass B visar på grundläggande kunskaps brister.
    ORCI har KSSS verkligen lyckats göra ointressant genom att sprida starttiderna maximalt.

    Reply

    • Fabian Lyman
      Jun 28, 2017 @ 22:30

      Hej Ajdå,

      vad tråkigt att du är upprörd och arg. Skillnaderna som vädret uppvisar under de 10 minuter som förflyter mellan första och sista start inom klassen kan ju verkligen kännas eh… frustrerande (? sic).

      Fast du Ajdå, vet du om att det är över 10% fartskillnad mellan båtar inom de allra flesta klasser? Har du funderat över hur stor skillnad i väderförhållanden dessa båtar får uppleva under ett Gotland Runt? Å andra sidan, fundera inte för mycket på saken. Jag är rädd att din känsla för rättvisa tävlingsförhållanden skulle bli så kränkt att du riskerar en depression som däckar dig till den milda grad att du missar starten på årets fest (tack för att vi får möjlighet att vara med i år igen KSSS).

      Det vore jättekul att få veta mer om dina teorier om hur man borde dela in klasser men det är så trist med alla dessa anonyma internetister så vi kan väl ta det på bryggan på Skeppsholmen eller i Sandhamn kanske?

      Reply

      • Niklas (Tangosailing)
        Jun 29, 2017 @ 12:38

        Om det bara vore tio minuter skillnad. ORCi-klassen så skiljer 90 minuter mellan första o sista start. ORCi B är uppdelad på sex olika starter.

        Reply

        • seglaren
          Jun 30, 2017 @ 00:53

          kan hända mycket under 90 minuter inomskärs (även utomskärs men där startas ju inte…)

          Reply

    • Sillstryparn
      Jun 29, 2017 @ 10:30

      Kan hålla med: inte kul att starta först om det blir stiltje i starten.
      Å andra sidan: om det blåser blir det bättre chanser till segling i fri vind med en utspridd start.

      Reply

  7. Strandberg
    Jun 29, 2017 @ 06:57

    Inte PK att utelämna flerskrovsklassen som också är med. Fy dig Peter! ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 29, 2017 @ 08:12

      En av Seacartarna tar det ?

      Reply

      • Sillstryparn
        Jun 29, 2017 @ 10:27

        Nej,
        Today tar hem multihull.

        Reply

        • Anders
          Jul 1, 2017 @ 22:32

          Tack Sillstryparen, du verkar klok och trevlig.

          Reply

  8. Snedeglarn
    Jun 30, 2017 @ 08:03

    Tror starkt på Prima Donna, en Bavaria 47 som kom från ingenstans förra året i klass B, 11:e plats till slut. I år ryktas det om nya segel och en toppad besättning med rockstars som lite extra krydda.

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Jul 3, 2017 @ 22:46

    Nytt fartrekord runt Gotland

    Ludde Ingvall och hans besättning på 100-fotaren CQS satte nytt fartrekord i ÅF Offshore Race/Gotland Runt när han seglade in vid Sandhamn på måndagskvällen. Tjugo år efter han satte det förra banrekordet runt Gotland slog han till igen.

    CQS var först i mål – men det dröjer ytterligare ett dygn innan slutsegraren av ÅF Offshore Race 2017, på omräknad tid, kan koras.

    Ludde hade till klockan 21:19:23 på sig, men korsade mållinjen redan vid 20:51:35 och tog därmed en överlägsen line honor och nytt fartrekord för enskrovsbåtar. Rekordet för flerskrovsbåtar har den svenska trimaranen HiQ.

    Receptet för att vara snabbast någonsin från Stockholm ström, runt Gotland och tillbaks till Sandhamn? Bygg en fantastisk, hundra fot lång super-maxi i Australien fullspäckad med den allra senaste raceteknologin, segla sedan barnsben, bygg ett team av seglare som tycker att varje meter av racet räknas, ta båten tvärsöver hela jorden. Segla på toppen av din, besättningens och båtens förmåga.

    – Jag är mycket glad. Vinden dog och vi satt fast en timme vid Alma och tänkte att vi inte skulle klara det. Men man ska ha tur också. Vinden kom och vi kunde korsa mållinjen cirka 20 minuter innan tidsfristen löpte ut, säger en nöjd Ludde Ingvall precis efter målgång.

    CQS är byggd som en stor skärgårdskryssare, lång och smal. Hon har också undervattensvingar, eller foils, som hjälper till att lyfta upp båten och därmed minska friktionen mot vattnet. Dessutom har hon svängköl. I allt sticker hon sex hon sex meter under vattenytan, så navigeringen genom skärgården var spännande.

    – Det var en fantastisk upplevelse att segla genom ”den svenska skogen”, tajt och nära både båtarna i fältet och land. Jag är tacksam för att jag har så fantastisk besättning som behärskar alla delar av seglingen till fullo.

    Förutom fartrekordet i Gotland Runt/ÅF Offshore Race har Ludde Ingvall en diger meritlista med två segrar i Sydney-Hobart och en i brittiska Fastnet Race. Han har också haft fartrekordet över Atlanten, för enskrovsbåtar. Han var även skeppare på finska UBF i Whitbread round the World Race 1989/90.

    Hur långt det räcker i tävlingen vet vi inte än, men imponerande på alla sätt är det i alla fall.

    Reply

  10. KåreL
    Jul 4, 2017 @ 19:19

    Vinden verkar ha dött ut så antagligen blir
    Imperiet II vinnare i SRS A och totalen
    Estniska Furiosa vinnare i SRS Big Boat och tvåa totalt.
    Groovie 4 totalt och vinnare i Double Handed
    samt Pro4U 5 totalt och vinnare i SRS B.

    Vinnare i Multihull blev estniska SeaCart 30 som gick i mål ett par minuter efter den svenska SeaCarten men hade lite lägre SRS och lite före trean Today.

    SRS Classic vanns av Ballad som vanligt

    Tre estniska båtar ställde upp och två av dem slutade som klassvinnare :)

    Reply

  11. srsseglaren
    Jul 4, 2017 @ 22:39

    En fundering till förslags lådan ?
    Om man önskar få upp antalet deltagande båtar så är det kanske störst chans att få fler mindre båtar ?
    För att uppnå det kunde man göra det lite intressantare att segla med liten båt ?

    Nu startar en Maxi 77, 20 minuter före en Archambaud 35 eller en Swan 441 och seglar samma bana ?
    Blir ganska ensamt på havet ?
    SXK,Gratia som rundat Visby har fått lite kontakt igen med andra båtar efter att ha seglat själva i skärgården, tack vare kortare bana.

    Tidigare hade man två banor lilla och stora (samt en för Classic) det försvann när man flyttade in starten till stan.
    Antar att stora båtar inte är så pigga att få en längre bana efter att den redan blev lång i och med flytten till stan ?

    Var i början inte så pigg på att flytta in en havskappsegling till stan, men med protokollet i hand så har det varit riktigt lyckat, även i lättvinds starter (som var den största anledningen) har i år fungerat riktigt bra.

    Kan man ha en kortare bana för mindre båtar ?
    Titta gärna på Live kartan, Leader board:
    http://race.ksss.se/sv/AFOR/Leaderboard-Map/

    Reply

    • Sillstryparn
      Jul 5, 2017 @ 08:43

      Förläng långa banan och låt mindre båtar och Classic köra befintliga banan: stryk mao kortbanan för Classic.
      Tycker även att införande av SRS D skulle främja deltagande med långsammare båtar.
      Start i stan är succé.

      Reply

    • Fabian
      Jul 5, 2017 @ 09:28

      Det gäller tyvärr nästan alla kappseglingar. Väldigt få som seglar mindre och långsammare båtar och väldigt få arrangörer som verkar bryr sig om de. Vad gör alla Maxi 77 och andra 70 tals båtar? Varför kappseglas de inte? Det är ju fantastiskt enkelt att köpa en billigt båt just nu och börjar kappsegla. Men nånting gör att det är mest medelålders gubbar i dyra, stora båtar som kappseglar.
      Seglar man småbåt är det oftast ensam ute på havet vid kappsegling, men man få mer segling per krona anmälningsavgift ;).

      Reply

      • Markus
        Jul 5, 2017 @ 10:58

        Kan välan tillägga att för en som (jag) aldrig seglat ÅFOR men skulle vilja blir tröskeln lite tråkig, även om man uppgraderar sin 28fots båt (F27.7) till en 30fotare så kommer man sannolikt att vara ganska ensam kring Gotland. Jag kan välan säga att ‘jag bryr sk*t’ i mätetalsresultatet, det vore mest roligt att vara med i gänget, mitt i klungan så att säga, men är ganska säker att en F27.7 skulle vara bland de sista ut från skärgården.

        Med tanke på ekonomin så har jag funderat på nya First30JK, men tittar man på resultatlistan så undrar jag om man inte skulle vara ganska ensam på havet med den med…. var ligger en Dehler 29?

        Summarum, kan instämma att det blir lite gubbigt (är själv gubbe dock haha), när det är 1Msek+ eller 40fot+ för att hållas med mitt i klungan med alla andra…

        Men men, vem vet… kanske man biter i det sura äpplet och kommer dragande med en SunFast3200 om något år och försöker deltaga.

        Reply

      • Per
        Jul 6, 2017 @ 09:31

        En fin modern 35 fotare kostar kanske 700 – 1200K, och ska man underhålla med bra segel och utrustning etc hamnar man lätt på 100K per säsong.. Även om man har råd så känns det rätt dyrt..jämfört med att t ex köpa en fin scampi med nyare motor för 100K och ha resten av kapitalet placerat med avkastning:). Mindre stress över dålig användning och nästan lika kul på havet:).

        Reply

        • Sillstryparn
          Jul 6, 2017 @ 10:45

          Exakt: Man får väldigt mycket båt för pengarna: en OK Scampi, Ballad eller Comfort 30 kostar idag mellan 60 och 100k, och vill man köra race på lite bättre nivå kommer man undan med runt 100k för en fin, komplett garderob.
          Lite bottenfix (mantimmar) och man är ready to go.

          Dessutom krävs det mindre besättning och värdeminskningen är försumbar.
          Idealisk båt för ÅFOR och fortfarande konkurrenskraftig, vilket bevisat bl a i år.

          Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 5, 2017 @ 12:00

      Jag är helt säker på att KSSS kan göra det attraktivt för mindre båtar att segla ÅFOR. Initiativet med “IOR-klass” var väl ett steg i den riktningen.

      Det är kanske så att detta race är en bättre utmaning för en 30-fotare eller doublehanded. Att susa runt på två dygn i en 40-foatre är alldeles för enkelt :-).

      Reply

      • Markus
        Jul 5, 2017 @ 15:13

        Lite off-topic, skall inte hi-jacka denna diskussion, men otroligt vad det blivit dåligt utbud (om man inte beställer nytt) på 30-34fots moderna båtar (2005+). Har tittat på många alternativ, Pogo30,Elan E/S3,320, First 30JK, förutom att den första är lite väl dyr, så är det extremt få exemplar till salu, även runt om europa. Det kanske dock går hand i hand med vad som konstaterats om ÅFOR också. First 34.7:an finns kring 650-800tkr, men många exemplar ser väldigt sönder ‘race:ade’ ut. Folk borde ta hand om sina båtar som Peter gör med Blur;)

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jul 5, 2017 @ 23:38

          I det här segmentet är väl en nyare First 31.7 en grym båt för pengarna? Elan 310, Tarac 33, Comet 31S. J/97, First 34.7 och en del annat fint finns till salu här hemma. Det finns många välskötta båtar, men de kanske kostar lite mer ;-)

          Reply

      • Seglaren
        Jul 6, 2017 @ 23:07

        tror nog att man får nog se det i ett större perspektiv . mindre båtar blir ju mer och mer sällsynta på kappseglingsbanan. de flesta skaffar ju inte en båt för en tävling.

        Reply

  12. Peter Gustafsson
    Jul 5, 2017 @ 11:57

    Imperiet totalsegrare i ÅF Offshore Race 2017

    Imperiet II tog hem totalsegern i ÅF Offshore Race 2017. Tidigt på onsdagsmorgonen stod det klart att ingen av de jagande båtarna i fältet skulle hinna ikapp.

    Brommabåten med skepparen Paul Nord och besättning kom till Sandhamn redan vid middagstid på tisdagskvällen, 52 timmar och 43 minuter efter starten på Stockholms ström. Väntan på slutresultatet blev lång. När Paul Nord får beskedet att de är totalsegrare på omräknad tid spricker skepparen upp i ett brett leende.

    -Målsättningen var högt satt, vi skulle göra vår bästa prestation tillsammans som ett team. Vi fokuserar hela tiden på hur vi ska ta nästa våg, och nästa. De diskussioner och gemensamma beslut vi tagit har varit vägvinnande. Det är det viktiga, inte resultatet i sig, utan hur vi tar oss dit.

    För besättningen ombord på vinnarbåten handlar segling om tre saker: Båtens fart, båtens hantering och litet matjord i fickorna. Med delvis nykomponerad besättning bestående bland annat av delar från gamla Imperietgänget och båten Boxer kom äntligen segern.

    – Vi trodde nog att det skulle räcka, men i segling kan mycket hända. Det känns otroligt roligt att det gick hela vägen, berättar Paul och fortsätter:

    – Målet är alltid att vi ska ha en bra resa tillsammans. Vi har gjort en bra prestation, bra segling och vi känner att vi har levererat det vi ska. Det var en otroligt fin segling med friska vindar och bra fart. Känslan att runda Hoburgen efter en kämpig kryss var fantastiskt.

    Föregångaren till Imperiet II var en mintgrön X-99 som hette Ebba Grön som följdes av den första båten Imperiet, en Arcona 340. När det var dags för dagens Arcona 380:a att döpas blev namnet efter en del diskussion Imperiet II.

    Tvåa totalt kom Furiosa, Cookson 50:an som seglade i Big boat-klassen. Bronspengen kneps av Absolute Blue, First 40,7:an, i SRS A.

    Reply

    • Sam V
      Jul 5, 2017 @ 14:31

      Grattis Imperiet, Palle, Mats och ni andra! Mycket välförtjänt.

      Nöjd med mitt tips, mindre nöjd med att inte varit med ombord.

      Reply

  13. Peter B
    Jul 5, 2017 @ 12:46

    Om man nu vill göra det enkelt, utmanande och billigt…inför regler ala stockrace. Doublehand i Albin Viggen, alla båtar till salu efter race, max 15-20 ksek. Det finns ju drivor med båtar som ligger och skräpar så enkelt att hitta objekt. Och dra runt Gotland i en Viggen är ju en utmaning för dom flesta även om den faktiskt marknadsfördes som en havsracer på sin tid. För att minska tiden på havet så kan dom starta i Sandhamn när övriga ger sig iväg stan.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jul 5, 2017 @ 18:38

      Kul tanke!
      Men plocka ur GPS, VHF och kanske något annat före försäljning för att premiera att köpa bra utrustning där.

      Reply

  14. Pär J
    Jul 5, 2017 @ 13:42

    Man borde ändra bansträckningen som ursprungligen kom till för mindre båtar och med 3 dygn i sikte. Det är inte speciellt utmanande att susa runt Gotland i en 40 fotare på två dygn idag. Ofta blir det även sträckbogar och ett dragrace nära land runt ön. En bana på 500 nm med varierande vädersträck borde till för att öka statusen som ett riktigt havsrace tycker jag.

    Reply

    • Johan W
      Jul 5, 2017 @ 21:27

      Eller inte få välja fritt håll, medsols eller motsols?

      Reply

  15. Tomas Eriksson
    Jul 5, 2017 @ 14:18

    Stort grattis till Paul och gänget på Imperiet II!

    Reply

  16. Arto
    Jul 5, 2017 @ 23:23

    Grattis till imperiet, dom vann ju SRs ,men Furiosa från Estland vann ju orc och kom 2a i SRs det är väl lite bättre eller?
    Hur räknar dom ut totalseger?

    Reply

  17. Peter B
    Jul 6, 2017 @ 11:08

    På temat resultat och double scoring; det finns ju båtar som av olika skäl har olika segelföring till SRS resp ORCI och mätetal baserat på det. Hur har man hanterat det nu när det är double scoring? Om en båt tex har ett officiellt SRStal med mindre spinnaker än i ORCI. Har man tagit hänsyn till det på något sätt när man räknat ut placering? Har ingen koll på hur många båtar det ev kan röra sig om men antar att det finns exempel. Någon som har koll?

    Reply

  18. Seglaren
    Jul 6, 2017 @ 23:04

    alltid ett problem att köra double scoring med två respitsystem. seglaren måste ju bestämma sig vilket man satsar på. i en ideal värld skulle respitsystem inte spelar någon roll.
    hur påverkar deltagandet i ORCi i framtiden undrar jag dock när startfälten uppdelas enligt SRS? ORCi är ju ändå den interationella regeln som skarpar den internationella karaktären på ÅF OSR.

    Reply

  19. Jocke
    Jul 7, 2017 @ 17:37

    Är det inte dax att fundera lite på bansträckning? Med så mycket Nord-.syd sträckning (och omvänt) så kan det bli väl mycket halvvind och ganska tråkig segling med följa John? Två senaste åren har varit mycket av den varan.
    Finns det några roliga aternativ? Rundning närhet av Västervik?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Jul 7, 2017 @ 19:25

      Den gamla långa banan där man seglade Alma-Gustav Dalen-Salvorev-Hoburgen-Knolls grund-Visby-Alma gav mer omväxling och var rätt iul tycker jag

      Reply

      • L-B Gustafsson
        Jul 7, 2017 @ 22:28

        Ett snäpp tidigare ändå innan man införde “avloppsbojen” i Visby för publikmassorna där, dvs. -Hoburgen -Ölands norra – Gotska Sandön – Alma –

        Reply

        • Erik Barkefors
          Jul 8, 2017 @ 09:07

          “Förr” började långa banan med Alma – Svenska Björn och sedan ner till Gotland och jag har för mig att vi var till Knoll innan det bar norrut och öster om Gotska.

          Reply

  20. Rikard I
    Jul 8, 2017 @ 22:41

    Att, som i år, möjliggöra att delta i flera klasser för vissa båtar på ÅFOR upplever jag strider mot seglingens grunder. Det är att jämföra med att åka till Kieler woche med sin 505, köra på bana Bravo med både 470 och 505, starta i starten 10 minuter innan 470 och placera sig i båda klasserna.

    Däremot är det rimligt att ta fram en totalsegrare baserat på SRS med både ORCi och SRS-båtar från att dessa båtar har mätbrev utgående från samma segelval och mått.
    Annars vore det rimligt att vi ställer upp i SRS A, B och C nästa år ?

    Reply

  21. Anders Dahlsjö
    Jul 17, 2017 @ 19:40

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.