Välseglande båt + semestra med 5?

Hej Peter

Här kommer en fråga som kanske du eller dina läsare kan tipsa mig om.

Dags att byta till lite större båt. Söker en välseglande båt som funkar att semestra med familjen även när man går lite längre sträckor. Kappseglar regel och entypsbåtar och planerar inte att primärt kappsegla med båten som jag vill semestra med familjen (blir aldrig en perfekt kombo). Vill för den delen inte segla en tysk pråm. Har funderat på first 36.7 men vill gärna ha något alternativ.

Krav: Budget 800-1000 tkr, 5 kojplatser utan att någon behöver sova i salongen, gärna rorkult

Tack på förhand
Jonas

40 Comments

  1. Christian H Jul 16, 2017 Reply

    Hej
    Bavaria 38 Match med dubbla akterkabiner är ett grymt bra alternativ. Då får du även en större förpik än på First 36.7. Finns en fin till salu på Västkusten.

  2. Martin Jul 16, 2017 Reply

    Salona 37 funkar fint, 3 hytter. All round och funkar fint med fock.mkt prisvärd. Kan inte komma ihåg att jag blivit omseglad på semester segling. Jag har av en händelse en på bryggan och funderat att byta till mindre båt. Kanske kan vara något??

    • Hannu Jul 17, 2017 Reply

      Hej Martin!
      Har en First 31,7 och funderar på en större båt :-) Intressant? Maila isåfall till hannu@ailab.se

    • Carl Fjällman Jul 17, 2017 Reply

      Kommer heller aldrig ihåg att jag blivit omseglat, haha. Ja din Salona är väl rätt bra kittad också vill minnas att ni var 3:a på VM med den, så det borde gå att segla ifrån en och annan Bavaria på semestern. :)

    • Jonas Aug 19, 2017 Reply

      Hej Martin
      Har du sålt båten ännu eller är den fortfarande till salu?
      Mvh Jonas
      jonas snabel-a edholm.info

  3. Per Jul 17, 2017 Reply

    Snegla på Sun Fast 35. Rymligare än många 36-37 fotare och mer funktionell för familj än både First 36.7 och Salona 37 – den har nämligen toan på rätt ställe. Finns med både två o tre hytter – du behöver den med tre, dvs två akterhytter. Med din budget kan du “pimpa rejält” då jag gissar att du får en fin båt för 6-800′. Svårslaget “value for money”. Det var en segelmakare som körde en sån aktivt för ett antal år sen – kan det varit Hamel?

    Om det tar en stund att hitta rätt båt kan du alltid titta på cruisingversionen Sun Odyssey 35 – den har samma inredning. Det är rigg, köl och roder samt däcksbeslag som skiljer. Och så seglen förstås! (Nej jag har inget jag vill försöka sälja utan rent objektiv..). :-)

  4. srsseglaren Jul 17, 2017 Reply
  5. Claes Nettelbladt Jul 17, 2017 Reply

    Vi hade en 36.7 och var rätt besvikna. Seglade bra, men invändigt hade Beneteau haft för bråttom och bara skalat ner en 40.7 och det fungerade inte. Det var så lågt under sittbänkarna i akterhytterna att man inte kunde vända sig. Och salongskojerna var bara 20 cm breda i förkant, så där kunde man inte sitta. Osv.
    Så kolla efter en 40.7 istället. Går säkert att hitta inom budgetramen. Ångrar att vi sålde vår! Fantastiskt bra båt på alla sätt. Bra hytter att sova i och liten, men väl fungerande toa. Och seglingsegenskaperna är ju över förväntan!

  6. Nobbe Jul 17, 2017 Reply

    Dehler 36 J/V 3- kabinsversion men du får kanske ge avkall på rorkult. J/V generationen är kanonfina byggen som håller måttet designmässigt och i kvalitét. Generellt i den storleksklassen med rorkult så vill det gärna bli långsmalt men då tappar du en kabin.

  7. Jonas Jul 17, 2017 Reply

    Tack för tipsen, lite följdfrågor…
    @Christian H: Hur är Bavaria 38 Match när man inte har sjukt många gubbar/gummor på railen? Vill få det att funka bra med “liten” besättning dvs 1-2 personer
    @ Martin: Salonan skulle kunna vara ett alternativ
    @Per & Nobbe : tack för tipset om Sun Fast 35 och Dehler 36 JV, hade fått för mig att de har bara en akterkabin däremot

  8. Christian H Jul 18, 2017 Reply

    Lasse som äger Bavarian kan vittna om att man pga blyköl kan köra Genua i hård vind även på Bohusracet med två man. Elektriska winchar gör inte saken sämre.

  9. Morten Sollerud Jul 18, 2017 Reply

    Matchen er bra. Seiler en match 35 og den er ganske hissig, men det handler mest om å tilpasse seilføringen. Båtene er bygd i sandwich og gjennomført bra kvalitet. Den seiler meget bra og er veldig responsiv. En undervurdert båt av mange og mye båt for pengene.

  10. Sebastian Larsson Jul 18, 2017 Reply

    J105 går att fås med långa stora stickkojer. Förpiken är gigantisks.

    Båten är snabbare och sportigare.

    Prisklass 6-750

  11. Bjørn V Jul 19, 2017 Reply

    X-35 definitivt!

  12. Svante A Jul 19, 2017 Reply

    Elan 37 eller 40, Dufour 40, blir dock ratt…

  13. Magnus Nordlund Jul 19, 2017 Reply

    Äger en First 36.7 med rorkult/rodrig sedan 2006. Har med stort sittbrunnstält varit perfekt för familjens behov. Fantatiskt bra rymlig sittbrunn både under segling och i hamn. Kan montera ett bord 60*120 cm med en skruv helt stabilt på rorkulten,kan förlängas till 180cm, förvaras dessemellan i akterstuv. Mycket bra och rymlig kyl. Toan lagom stor i relation till den tid man tillbringar där. Akterrufferna bra. Förpiken dock bättre för en person/alt två barn än för två vuxna.Verkligt kul att segla, gäller bara att reva i tid. Rekommenderas!

    • Thomas Koos Jul 19, 2017 Reply

      @Magnus Nordlund:
      Nyfiken på din bordslösning, förstår inte riktigt hur du menar “med en skruv helt stabilt på rorkulten”. Har en First 35s5 med rorkult och ett rangligt lagunabord som måste bytas ut.

      • Magnus Nordlund Jul 31, 2017 Reply

        Hej Thomas ursäkta sent svar. Tar bort rorkultsförlängaren. Bordet har ett hål i mitten. Sätter en bult igenom. Kan maila bilder om Du vill, nås på m.nordlundXhotmail.com.

  14. Thomas Koos Jul 19, 2017 Reply

    Får väl passa på att tipsa TS om First 35s5. Klart under din budget, men då får du ju ett par hundra att köpa segel för med. ;) Vi har en trekabinare, finns även tvåkabinare med större toa/dusch samt stuvutrymmen. Toa/duschen räcker absolut till för vår del så det är rätt skönt att ha en extra hytt istället. Vi har varit fem vuxna och en hund i några veckor utan att någon hade ihjäl någon annan. ;)
    Interiört designad av Philippe Starck vilket borgar för en grymt genomtänkt båt med något originell inredning. Seglar väl inte ifrån någon av dagens surfslädar men som semesterkärra fungerar den utmärkt. Och som sagt, lägger du lite pengar på segel och en gennaker på rulle så blir den ju inte slöare av det direkt.
    Fair Winds!

  15. Peter Jul 19, 2017 Reply

    Köp en båt med klass.
    X-332.
    Allt på rätt plats från början

    P.

  16. Tore Kandahl Jul 20, 2017 Reply

    utvid budsjettet litt og gå for en Landmark 43, call me any time. Tore

  17. Andre Jul 20, 2017 Reply

    Skulle med förorda 40.7 framför 36.7. Kontrollera bara att balkarna sitter fast i skrovet. Hela innermodulen sitter med “spackel” mot skrovet och släpper vid hård segling eller en grundstötning. Man ser ofta spricker mellan skrov och innermodul/balkar. Det är inte svårt att fixa till men tidsödande…

    I övrigt tycker jag 40.7:an är en mycket prisvärd båt om man väljer blyköl och den stora riggen.

  18. Jonas Jul 21, 2017 Reply

    Blir sjukt sugen på att gå upp i storlek till 40.7 istället för 36.7. Med tanke på skriverierna blir jag lite osäker på hur lätt det är att de om innerlinern släppt och det är problem med kölen eftersom rapporten gällande Cheeki Rafiki skriver att det är väldigt svårt att se de problemen med denna konstruktion.

    Finns det något bra sätt att säkerställa att Cheeki Rafikis problemen inte finns på de båtarna jag kommer kika på känns 40.7 som ett bra val (vet att andra båtar har samma problem).

    • Andre Jul 24, 2017 Reply

      Hej,
      Det syns rätt väl om innerlinern släppt eller börjar släppa på en 40.7:a. Ofta räcker det med att lyfta på durkarna runt kölområdet för att upptäcka detta. Berör det en båt som stått utomhus i vinterförhållanden med frysrisk så finns det även anledning att kontrollera det här.
      Vänligast / André

      • Sillstryparn Jul 24, 2017 Reply

        Vem lägger 7-800K på en båt med så uppenbara fabrikationsfel (innermodulen)?
        Tycker 40.7 verkar svårsålda, särskilt efter kölincidenten, som iofs antagligen berodde på en gammal grundstötningsskada.

        • Hannu Jul 25, 2017 Reply

          Fabrikationsfel???
          Hur många tusen båtar har dom sålt?
          Hur många andra båtar tål misshandel och grundkänning?

          Är nog en ganska bra konstruktion med tanke på hur hårt dom seglats. Givetvis får köl ovh botten kollas vid köp men det gäller väl alla modeller.

          Nope, har ingen 40,7a.

          • Andre Jul 25, 2017

            Kan bara hålla med. Jag ahr reparerat tre stycken och då har två varit ordentliga kracher. Men får ändå säga att det är något av de tryggaste och bästa båtar jag seglat med. Och jag har seglat några 40-fots båtar nder 30 år…

            Och det är alltså inte svårt att åtgärda på en 40.7. Det tar bara tid. Det ökar även värdet på båten att åtgärda det om man ser sprickor på berörda ställen.

  19. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Wonderboo Jul 22, 2017 Reply

    Jonas, det är stor skillnad på att segla en 40-fotade istället för en 36-oftare. Mycket tyngre på alla sätt, större segel, dyrare segel och tampar. Mer kvadratmeter att putsa, polera och måla. Jag hade en 40- fotade som familjebåt med Lazyjacks och självslående fock på rulle. När jag bestämde mig för att sälja den sa jag åt min sambo: påminn mig när jag nästa gång ska köpa en 40- fotare hur ONT det gör att hantera en sådan ensam eller på två personer. Seglar nu en 9,5 meters båt som familjebåt- perfekt storlek för oss! Dock enbart 4 kojer om man inte vill bädda i salongen. Lycka till med båtköpet!

  20. Jonas Edholm Jul 22, 2017 Reply

    Håller med dig Lasse, allt blir klart mycket tyngre med 40 istället för 36 fot. Vad jag sett på de annonserna som finns skiljer det väldigt lite kostnadsmässigt mellan 36.7 och 40.7. Att gå upp en storlek känns även lite bekvämare när man ska gå längre sträckor typ baltikum eller ner till medalhavet med familjen.

    Har däremot fastnat på att 40.7 kommer jag känna mig osäker på att inspektera kölinfästningen på…

    • Jocke Jul 23, 2017 Reply

      Du kan nog få 40.7 för samma pris som annonserna för 36.7 ligger ute för (700-800k).
      Har självt varit inne på en 40.7 och en av säljarna började bli smått desperat att få sålt sin båt. Kom dock fram till att vi väntar ett par år innan vi köper, annars kan “fynd” göras snart.

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 23, 2017 Reply

      Jag tror man skall skilja på inköpspris och kostnader för att hålla en båt i skick.

      Personligen tycker jag det är roligare med en något mindre båt där man får in bra segel, beslag och tampar i budgeten. Och kan utnyttja båten till 100% över tid, hellre änm en stor båt där man inte rikltigt orkar hålla nivån uppe.

      Nu är kanske inte skillnaden på en 36.7 och en 40.7 så stor, men ofta kan ett fynd på 42-44 fot kosta ganska mycket över tid…

    • Andre Jul 24, 2017 Reply

      Har inte den erfarenheten att allt är mycket tyngre på en 40.7:a jämfört med en 36.7:a. Vill snarare säga att med den lite större båten kommer man fram tidigare och mindre trött för samma ansträngning…

      Sedan handlar det om att kunna sälja båten med efter ett par år. en 40.7:a är nog lättare att sälja än en 36.7:a. De större utrymmena talar till 40.7:ans fördel på många sätt. Även underhållsmässigt…
      Vänligast / André

  21. Carl Fjällman Jul 24, 2017 Reply

    Precis som Lasse skriver är det ungefär dubbla lasterna på storen 40.7 vs 36.7, 40 mot 50 kvadrat. Det är ju inga problem att segla en 40,7 på två med rullfock för semestersegling men vi bytte till en First 35:a för att få lite enklare segling 5,9 ton mot 7,3 när man lägger till i hamnen, det märks. Synd att du behöver 3 kabiner annars är 35:an riktigt trevlig och ett par årsmodeller nyare. (Vi var/är nöjda med båda båtarna)

  22. D35 Aurora Jul 25, 2017 Reply

    Ligger vid en marina som är duktiga på större reparationer och har en hel del försäkringsärenden. Omplastade bottnar, många kvadrat blir det. På backen bredvid ligger med jämna mellanrum trasiga och brutna kölar i bly, järn, komposit bly/järn, bulb eller L. Danska, svenska, tyska, franska, tycks inte göra någon större skillnad. Min slutsats: inga moderna båtar tål grundstötning i fart, även om omfattning av skadan kan variera mycket, ingen räknar med att gå på, men det sägs att alla gör det någon gång…skulle därför vara extremt noggrann i att inspektera en beg båt, oavsett märke. Större är betydligt dyrare, även att reparera.
    /Mats

  23. Gurra Jul 26, 2017 Reply

    Dragonly 35 , om inte är farträdd…….

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 26, 2017 Reply

      Skulle säga att det är svårt att få in “5 kojplatser utan att någon behöver sova i salongen” om man intre räknar trampolinerna :-)

      Dessutom kostar väl en beggad 35:a 2-3 Mkr.

  24. srsseglaren Aug 2, 2017 Reply

    Nu finns chansen att få tillgång till världens mest preppade Wasa 55 “Cubaneren”:
    https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101284313

    • Sillstryparn Aug 3, 2017 Reply

      Fantasipris

  25. Mats Aug 2, 2017 Reply

    SRSSSEGLAREN

    Du måste skämta
    Den båten är så trött och död.
    Flyter väl knappt.
    Vi som varit på den på sista tiden vet att priset bör vara en tredjedel mot annonsen

    • srsseglaren Aug 2, 2017 Reply

      Må så vara.
      Trotts att den är helt död flöt den in på en 2:andra plats i Transpac ?
      Framgångarna i Norge är ganska svårslagna.
      Vore ganska tacksam att få segla båtar som är så trötta :-)

      Men visst begärt pris är ngt högt i ett läge då priserna idag mest liknar fritt fall, vart fall i Sverige och Norge på lite äldre båtar, så kan hålla med om att den borde ligga ngt lägre.
      Vill han sälja så görs det till det pris som marknaden vill betala så vi får se ?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*