Stora Oset 2017 | film

Fick tid att klippa ihop lite material från Stora Oset i maj.

Gjorde den lite längre så man kan lyssna på hur det låter ombord när jag ochg pelle seglar doublehanded. Vi försöker hela tiden att prata om vad som händer för att inte missa något – just beslutsfattande är det som är svårast när man seglar på två och det är mycket som skall hinna med.

Det finns också en slarvig spinn-nedtagning runt St Pölsan.

15 Comments

  1. Mikael Vesala Jul 30, 2017 Reply

    gillar att du klippte den lång, utan musik och fick med talet. Kändes nästan som att man var med själv, särskilt trålen ;-) …

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 30, 2017 Reply

      Ja, den där varianten vill man inte prova för ofta.
      INTE SLÄPPA FALLET förrän tacken är inne :-)

      • Jonas Dyberg Sep 21, 2017 Reply

        Trålning för att man släpper fallet innan tacken/kjolen är inne har jag provat. :(
        När det gäller att släppa tackline, borde man inte samtidigt kunna släppa tampen för peket, dvs då dras peket in/bakåt och gennakerns halshorn kommer än mer i lä bakom focken. Någon nackdel med detta, tex att peket kanske åker in med för stor kraft, eller annat…?

        • Pelle Lindell Sep 21, 2017 Reply

          Så gör man på småbåtar som Melges och J/70 men tusan vete om jag vill prova med 100 kvadrat gennaker eller mer.

        • Author
          Peter Gustafsson Sep 21, 2017 Reply

          Vi har provat det, men skillnaden mot att först blåpsa tackline (bara genom att öppna avlastaren) och sedan slkäppa peket är väldigt liten.

          Däremot kan det finnas en vits att göra det vid sättning; fördra tackline till märke och sedan bara behöva dra ut peket.

          • Jonas Dyberg Sep 21, 2017

            Hmm, detta med sättningen låter som en intressant idé. I måttliga vindar i allafall så man orkar dra ut peket med handkraft. Tackline kan man ju wincha om det behövs för där sitter en riktig avlastare. Nåväl, fram med tuschpennan imorgon och märka upp tackline en liten bit innan den är max dragen.

          • Author
            Peter Gustafsson Sep 21, 2017

            Gör fördäckaren sitt jobb så skalll det vara enkelt att få ut både peke & tackline. Men kanske mest intressant på bansegling.

          • Pelle Pedersen Sep 22, 2017

            “Gör fördäckaren sitt jobb så skall det vara enkelt att få ut både peke & tackline.”
            Bara så du vet David…

          • Anders Sep 22, 2017

            Man kan (ska) alltid projicera sina egna fuckups från bak-i-bussen till fördäck! :-D

  2. Jonny Petersson Jul 30, 2017 Reply

    Duktiga är ni men du får nog fen träna lite på flåset Peter;-)

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 31, 2017 Reply

      Jag vet. Förstår egentligen inte hur jag orkar över huvud taget :-)
      Står högt på agendan inför kommande satsningar.

      • Jonny Petersson Jul 31, 2017 Reply

        Där föddes en idé. Jag mailar dig Peter.

  3. Niklas Jul 31, 2017 Reply

    Hur många % av racet går ni på autopilot vid shorthanded?

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 31, 2017 Reply

      Normalt vid manövrar som går fortare om man är två,
      ex gennakersättning/nedtagning/byte eller rev.

      Och ibland när man är ensam på däck eller som på filmen,
      att det är smartare att den på däck trimmar.

      Så jag skulle gissa på runt 5-10% på skärgårdsrace.
      10-20% på längre havsrace.

      • Niklas Aug 1, 2017 Reply

        Tack, sitter och funderar på om det är värt 30K att installera en…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.