Skip to content

13 Comments

  1. Jocke
    Aug 7, 2017 @ 22:46

    Va på Davids Maxi och vågorna vid kryssen ut förbi Måseskär kan va bland de största jag (vi) sett på västkusten. Va som väggar som kom brytande.
    Samma vågor gjorde dock surfarna in på nordsidan till en fantastisk upplevelse.
    14-16 knop med bara storen uppe.

    Väl genomfört race för alla som startade. Och en fantastisk prestation till alla shorthanded!

    Reply

  2. Bengt
    Aug 8, 2017 @ 08:28

    Verkar ha varit ett fantastiskt race! Grattis till alla. En fundering: Det verkar som de uppblåsbara flytvästarna som alla skall ha nu, ibland löser ut när de inte borde. Har även läst om motsatsen (och faktiskt själv varit med om båda delarna , men det var för länge sedan när de säkert inte var lika “pålitliga ” som de är idag)… Är det verkligen värt att förlita sig på dem? En smidig seglarväst under eller över jackan gör ju alltid jobbet.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 8, 2017 @ 08:43

      Nej, en seglarväst gör inte jobbet när du ramlar i shorthanded i 14 m/s utanför Måseskär, slår i huvudet eller ännu värre mitt i natten. Och kan bli liggande där en stund. Eller i det fallet du behöver koppla fast dig eller bli lyft ur vattnet.

      Du får det att låta som det är en modegrej (?), men det finns en anledning till att alla proffs använder dessa västar och att de finns som krav i säkerhetsreglerna.

      Jag rekommenderar alla att prova sin väst i riktiga förhållanden eller i en bassäng med vågmaskin. I fullt seglarställ så är det rejäl skillnad på 50 och 150N. Jag skulle aldrig ge mig ut i dessa förhållanden utan en väst som jag VET gör jobbet.

      Reply

      • Bengt
        Aug 8, 2017 @ 09:21

        Skönt att se att “proffsen” gått ifrån, att för ett par år sedan aldrig använda flytväst, till att nu hävda att det endast är räddningsvästar som gör jobbet (-:

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 8, 2017 @ 09:35

        Det är väl det som är skillnaden mellan ett pragmastisk säkerhetstänk (rätt utrustning för rätt situation) och den “svenska modellen”(seglarvästen skall vara på oavsett om det blåser 2 m/s och är 25 grader i vattnet eller det är 22 m/s vid Hätteberget) :-)

        Som jag skrev i samma debatt på no-crew, så har jag gått igenom alla de case jag har lyckats hitta där flytvästar kommit till användning vid segling till havs – och där är det entydigt att rädfdningsvästar gör ett mycket bättre jobb. Detta i kombination med mina egna erfarenheter från träning i bassäng gör mitt beslut enkelt: seglarvästen är kanon i fint väder eller på en J/70 men skall det seglas på havet i hårt väder så ställs andra krav.

        Reply

        • Anders
          Aug 10, 2017 @ 15:56

          Det är ju också skillnad på västarna. De flesta har de billigare med bobin som utlösare. Får du riktigt mycket sjö över dig så löser de ut.
          De enda som är riktigt bra är de med hammarutlösning. Garanterat de som proffsen (utan “”) använder.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Aug 10, 2017 @ 19:18

            Fast jag har kört Spinlock Pro (dvs med “vanlig” utlösning) i 6-7 säsonger utan problem.

            Bor man på fördäck så kan det säkert vara en annan femma.

          • Anders
            Aug 11, 2017 @ 10:38

            Lite blötare är det allt där fram, framförallt när skeppar får för sig att dyka när man är längst fram.
            De jag har var med om som har löst ut vid fel tillfällen kan vid några tillfällen härledas till felaktig packning så vatten har kunnat leta sig in till bobinen.

            Som vanligt, underhåll och kunskap om sina prylar gör skillnad.

            (Har du kollat så den verkligen funkar?) Servade en jättegammal åt en kompis och där hände inget hur mycket vi än drog i snöret, då låg vi redan i vattnet.

  3. TKoos
    Aug 9, 2017 @ 09:59

    Jag är lite oförstående till hur mantågsstöttorna kunde “gå av som tändstickor”?
    Fel dimensionerat eller material-/fabrikationsfel, vad tror experterna här?

    “Det är svårt att styra och vid något skede kränger båten till kraftigt och folket som hänger på kanten faller bakåt och mantågstöttorna i kol går av som tändstickor.”

    Reply

    • Mikael Vesala
      Aug 9, 2017 @ 10:57

      Nja, mantågsstöttorna var inte dimensionerade att ta dessa laster. De är designade att fungera som stöd för tre hikande personer mellan två stöttor, i lugna vatten och är ostagade. Jag har varit medveten om att de inte skulle hålla för tre personers vikt hängande med båten liggande på sida, och planerade byta ut dem mot stagade stöttor i stål.
      Påpekade för besättningen före racet att inte hänga max så som på Melges 24 tex. just för att förhindra detta, men detta scenariot hjälpte det inte mot.
      Det är lätt att vara efterklok och det finns säkert synpunkter på huruvida det var lämpligt att ta ut båten i sådana förhållanden, men jag undanber mig dömanden om det. Jag är inte oberörd av incidenten och är väldigt medveten om allvaret i situationen och har lärt mig en hel del om säkerhet och båten.

      Reply

      • TKoos
        Aug 9, 2017 @ 13:32

        Tack för svaret, Mikael!
        Jag dömer på intet vis utan är bara intresserad av anledningen till att de gick sönder.

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 9, 2017 @ 12:02

      Jag skulle inte vara orolig Micke.

      Alla vet att du kör skiten ur dina båtar, men också att du alltid reder ut de situationer som uppstår – så också denna gång. Ibland önskar jag att jag hade lite mer av “just do it” i stället för att alltid vara 110% säker på att allt är rätt innan start :-)

      Skall vi gissa att mycket på Pauger 30 är dimensionerat för Balatonsjön ?

      Reply

  4. Ove Siggelin
    Aug 11, 2017 @ 23:05

    Äntligen fredag igen och man kan njuta av förra helgens prestation “Hermanörunt”. En tävling som vi inte glömmer i första taget. Enbart tre slag och sedan var vi utanför Måseskär med tre rejäla brottsjöar som slog omkull båten. Rundade bojen 2 distans utanför Hermanöhuvud och surfade in mot Hermanö i som mest 16 knop. Tog oss i mål som 7:e båt totalt och tog 1:à pris i shorthanded. Avslutade dagen på Peterssons krog i trevligt sällskap och Goa diskussioner. Längtar redan efter nästa tävling “Tjörnrunt”.

    Britt-Marie Östlund och Ove Siggelin
    Bavaria 38 Cruiser

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.