J88.se på gång hem

Hamble och Cowes verkar extra populärt bland svenskar i år. Först hade vi en rejäl Fastnet-fleet på plats och lite senare i höst skall Ker 40+ Elvis dit och segla Fast 40.

Och just nu är Jonas Dyberg (mest känd för sin X-37 QiXi) på plats för att segla hem sin J/88. Han skyller på mig då jag såg till att han fick gasta påp J/111 DaCapo på Marstrand Big Boat 2016. Efter det blev han inte sig själbv igen :-)

På tisdag åker jag och Roger till Hamble, England, för att segla J88.se till Göteborg. Det är 750 nautiska mil, dvs om vi har en medelfart på 6 knop och seglar 12 timmar per dag så tar det ca 10 dagar.

Jag har låtit installera AIS ombord och på hemsidan http://J88.se finns länkar till sidor som visar båtens position eller senaste position om vi kommit in i ett område som saknar täckning.

Vår avsikt är att detta ska vara en behaglig och trevlig resa snarare än att hetsa och köra dygnet runt som en ren båttransport. Visst, när det passar så kanske vi kör någon natt, men eftersom det inte finns kylskåp, vask eller möjligheter att värma mat ombord så ser vi fram emot några pilsner och pizzor iland litet då och då. Vi har med vattenkokare (landström) och termosar så vi kan ha med oss varmvatten.

Vi kommer att anpassa oss efter vädret liksom tidvatten och strömmar som är viktiga faktorer att ta hänsyn till i engelska kanalen och längs kusten upp till Brunsbüttel där vi avser ta kanalen till Kiel. Därefter är vi mindre känsliga för vädret.
Båten ska sjösättas på tisdag eftermiddag och efter att vi har gått igenom den så är tanken att provsegla på onsdagen liksom att komplettera utrustning samt handla mat. Avfärd torsdag morgon för att anlända Eastbourne vid högvatten kl 19. I början kommer vi att ha motström pga tidvattnet men denna avtar successivt och vi ska sedan ha medström till Eastbourne fram till kl 19 då tidvattenströmmen vänder igen. Om vädret tillåter så fortsätter vi på fredag till Dover och på lördag går vi över engelska kanalen till Dunkirk eller Nieuwpoort. Men, som bekant, vädret får avgöra!

Avsikten är att göra inlägg från resan dagligen här så välkommen att hänga med!

Följ dem på Marinetraffic.

8 Comments

  1. Peter A Aug 15, 2017 Reply

    Grattis!
    Får man se denna fina båt i kappseglingar här på Västkusten framöver?

    • Jonas Dyberg Aug 16, 2017 Reply

      Hoppas vara med på Höstknalten 9 sep, Sista Chansen och Öckerö Shorthanded. Men, först ska vi slå rekordet i “the J/88 Hamble to Gothenburg Race”.
      Hoppas någon annan slår det snart igen!! :)

      • Peter A Aug 17, 2017 Reply

        Hoppas att ni får en fin hemsegling från Hamble.

  2. Author
    Peter Gustafsson Aug 17, 2017 Reply

    Rapport från Jonas, troligen på G mot Eastbourne (där Krut precis har lämnat?)

    Jag leder med 14.3 knop. Roger ligger på 12.8 och jobbar på att slå mig. Jag hoppas han lyckas för då får jag styra igen.

    Slör 10-13 m/s. Heavy fock och full stor.

  3. Jonas Dyberg Aug 18, 2017 Reply

    Japp, i Eastbourne nu! Snabbare än vi förväntade oss!
    Roger toppade på 14.4 knop och vann därmed farttävlingen!
    Jag är mycket imponerad över den lugna gången och stabiliteten i båten. Inte alls stötig och “nervös” utan mer som en “storbåt” men med den goda egenskapen att den planar iväg istället för att fastna i sjön.
    Precis som du skrev Peter, det är ditt “fel” att jag sitter i en J/88 nu. Jag fattar nu skillnaden mellan att segla ovanpå vattnet istället för att tvinga sig igenom det!

  4. Hans Helgesson Aug 18, 2017 Reply

    Båten är ju så snabb att ni kan kosta på er sovmorgon o bara segla på eftermiddagen ;)

  5. Author
    Peter Gustafsson Aug 25, 2017 Reply

    Just nu i Kielkanalen. Starkt jobbat.

    Krut, som låg en dag före när man startade, är strax på Nordeney.

  6. Classe Aug 25, 2017 Reply

    Foxy Lady i Västervik nu ikväll. Lång hemsegling blev det. Dock mer spinnaker än resan till England, då blev det ingen spinnaker.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.