Tjörn Runt 2017 | Trash Talk

Startlistorna för Tjörn Runt är nu uppe. Många bra seglare blir det…

1. Flerskrovsbåtar
Starttid: 09:00 Bana: Classic Startnummer: 110 – 118

Skall vi gissa på Kim Kling i M32 Flux? Kul också att det kommer en SeaCart 30R från Vendels. Hade inte koll på att den fanns där…

2. Kölbåtar
Starttid: 09:05 Bana: Coastal Startnummer: 220 – 241

Vi har ju en klasseger att försvara, men det kan bli svårt. Favoriter är väl Magnus Lundgrens Arcona 380 tillsammans med 2 x Finnflyer 36 Geisha & Zlatan. Även First 40 Karukera, X-41 Kwanza och XP-38 BlueS levererar alltid stabila insatser.

3. Kölbåtar
Starttid: 09:10 Bana: Coastal Startnummer: 330 – 356

Raketer efter Hätteberget lär Pauger 30 Lakrisbåten & Farr 30;:orna vara. Farrgo har ju legat i topp på alla race och leder West Side Cup. Även FarEast-28R Röde Orm borde vara up-to-speed efter VM och ha potential att segla fort på Hjärteröfjorden.

Men övertlägsen favorit till såväl klassvinst som total på banan är Anders Dahlsjös Dominant 105 Lady Godiva. När det blåser är de svåra att tas med.

4. Kölbåtar
Starttid: 09:15 Bana: Coastal Startnummer: 440 – 465

Storfavorit är väl Thomas Dahls Melges 24 som spikade långa banan förra året. Förutsättningarna är inte sämre i år. First 36.7 Zigge First brukar också vara med.

Outsider är väl Jesper Bank i nya Hallberg-Rassy 340 Rassker

5. Kölbåtar
Starttid: 09:20 Bana: Classic Startnummer: 531 – 562

Största klassen på korta banan. Johnie Bentsson i Progressiva lär i alla fall vara först i mål :-)

Sportbåtsduellen (och svaret på frågan vad som har hänt på 17 år) står mellan M34 Teknova och avdammnade Kracer 30 (som vann 2005). Jag hade velat se dem köra mot Lakritsbåten, men det kanske är roligare att vinka till publiken i Kyrkesund än att göra 25 knop vid Hamneskär?

Dynamic 35 Aladdin borde kunna spika klassen?

6. Kölbåtar
Starttid: 09:25 Bana: Classic Startnummer: 640 – 674

Skall vi gissa på någon av toppbåtarna från Smaragd SM? Johan Davidsson vs Jonas Granhed. Även Johan Åstradsson kommer direkt från SM i J/70 Viola.

Ousider; en svårslagen seglare io en svårslagen båt. Fast en ny kombination. Emil Sandberg (som ju spikat ett antal gånger) i Omega 30 Lova. Livsfarligt! Hittar han trimmet kan han vinna korta banan.

7. Kölbåtar
Starttid: 09:30 Bana: Classic Startnummer: 730 – 773

IOD:erna är alltid i topp. Troligtvis då Ola Sandahl? Även Hellekants i CB 66 Racer är stabila.

Men vinner klassen gör så klart Collis i sin Express.

8. Kölbåtar
Starttid: 09:35 Bana: Classic Startnummer: 830 – 869

707 Nano eller någon av H-båtarna? Även Carl Stark i 1/4 Ton Manzanita kan utmana.

9. Kölbåtar
Starttid: 09:40 Bana: Classic Startnummer: 932 – 970

Hans Oskarsson i Accent så klart. Eller kan Lindstedt utmana? Beroende på väder så kan ju fältets långsammaste (men en av de finaste) Långedragsjulle 14 kvm Flu vara med…

Några andra bra förslag?

39 Comments

  1. Jakob Aug 16, 2017 Reply

    26 årig gast finnes!
    Jag hoppar gärna på som gast om behov finnes. Har aldrig seglat Tjörn runt tidigare men däremot bl.a. en handfull Gotland runt, ORCi VM, X-35 cup och nu senast Fastnet. Med normal ambitionsnivå kan jag köra alla positioner, med högsta ambitionsnivå gör jag bäst jobb på trim elr stor. Ganska flexibel med andra ord, hajka/trimma/tjöta varvet runt spelar mindre roll så länge man får komma ut på vattnet =)

    Ni når mig på 0761306045 alt jakheide (at) gmail.com

    Mvh,
    Jakob
    (74 kg om de nu spelar roll)

  2. Christer S Aug 16, 2017 Reply

    Finns det ingen gast-pool?

  3. Christer S Aug 17, 2017 Reply

    ”Jag hade velat se dem köra mot Lakritsbåten, men det kanske är roligare att vinka till publiken i Kyrkesund än att göra 25 knop vid Hamneskär?”

    Kan ju vara så att Teknova liksom Progressiva och Hyundai vill segla Tjörn Runt 3:e helgen i augusti. Snarare än följa-john-varianten aka TjR Coastal aka PaterNosterRace2 aka DenOptimalaBanbegränsningen som ”en viss blogg” propagerat fram genom sitt eviga gnällande om hur farligt det är att segla i närheten av Tjörn. (Bara för att man själv slipat bort lite bottenfärg vid enstaka tillfällen när man seglat vårdslöst utan tillräckliga förberedelser.)

    Kan Hyundai segla där är det nog fan inga större problem för de relativt sett små 35-40 fotarna att ta sig fram i deras kölvatten. Det fungerade som bekant ypperligt under flera decennier.

    • Jojje Aug 17, 2017 Reply

      Nu var det väl snarare matchen Kracer 30 –> Lakritsbåten som vi inte får se….. Sen går det nog att surfa i 25 knop utanför Eggskär också ?

    • Anders Aug 17, 2017 Reply

      Kan det kanske vara så att det finns ett värde för sponsrade båtar att segla där det finns publik?
      Det kanske uppskattas av folk på land att de får se båtarna på nära håll.
      Kanske rent av så att besättningarna tycker det är kul med publik en gång per år?

  4. Jojje Aug 17, 2017 Reply

    Hoppar över pseudotävlingen i Marstrandsfjorden då jag inte har någon koll. Men jag hoppas på Ninja från Grönvik !

    Det ser ut at bli ett klassiskt Tjörn Runt med kryss till Rönnäng. Baserar tipset på det. Öppnar det upp mer från syd blir Flu och Peel i grupp 9 livsfarliga

    5. Teknova, Blade II, – Tror på Falkenberg.
    6. Älvan är nästan alltid först i mål av Smaragderna (om inte Emil är med) nu dessutom med lägst SRS. Skulle bli överaskad om Emil får tillräcklig fart på Lova men osvuret är bäst. Mango är alltid med. – Satsar på Johan Davidsson i Älvan.
    7. IOD Blackout, Comfort 30 Sterna, Sonar Whatever.
    8. 707 Nano ogarderat….
    9. Erlandsson i Monark om vindprognosen står sig annars se ovan.

    • Jojje Aug 17, 2017 Reply

      Totalvinnare Älvan

      • Jojje Aug 20, 2017 Reply

        Cred till mig :-)

  5. Magnus W Aug 17, 2017 Reply

    Med morgonens prognos blir det svårt för de lite mer sportbetonade båtarna. Utan rejält med vind på utsidan är chanserna små.Nu ser det ut som mellanvind och då är det vattenlinje som regerar. Konstigt hur snabbt humöret ändras med prognosen. I klass 2 är Zlatan given favorit. De större båtarna får mindre utdelning på kryssen om det inte blåser hårt. Kanske kan Blur utmana med rätt vindvinkel i Stigfjoden? I Klass 3 är Lady Godiva favoriten men med lite mindre vind i prognosen kanske Röde Orm planar när ingen annan gör det? Outsider Mrs Freckles doublehanded, om vinklarna stämmer. I klass 4 tror jag på X3M.

  6. Olov Aug 17, 2017 Reply

    För en oinvigd ter det sig konstigt att en Hallberg-Rassy 340 med standardvikt på 5980 kg enl specifikation från varvet kan få ett overifierat SRS tal på mätbrevet baserat på deplacement 6500 kg… måste det inte verifieras att båten väger mer? 520 kg är ju rätt mycket mer… djupgåendet är dock samma trots olika vikt…nån som vet hur det kan bli så?

    • Jojje Aug 18, 2017 Reply

      Hur många båtar håller specad vikt i mätbrevet (verifierat eller ej) ? Knappast någon eller ? Varför får du konspirationsteorier mot just HR ? De har väl en extra vinkyl de inte fick med i specen ?

    • Peter Aug 18, 2017 Reply

      Ganska normalt med 10% högre vikt än det som varvet anger. Frågan är då även vad som ingår I “standardvikt” som varvet anger. Det kan vara lite olika. ibland är det rena skrovvikten. Det förekommer även en del differ under byggåren mellan båtarna. Under LYS var vikten mer som information och det vart Inga respittalsändringar om det inte påvisades att båten avvek. Dessa uppgifter ligger kvar för många båtar. Skillnad mellan “Standardvikt” och verklig vikt stämmer normalt något bättre för klassbåtar där ett flertal båtar vägdes innan klassreglerna sattes upp som sen används för framtagning av respittalet.
      Idag är vikten en faktor för beräkning av SRS-talet. sen måste var och en avgöra själv om det lönar sig att få någon tiondel bättre SRS-tal.

  7. Alfred Aug 18, 2017 Reply

    Vart står man bäst som åskådare? Gärna där det är mest action.

    • Jojje Aug 18, 2017 Reply

      Vill du se alla båtar, coastal och Classic är det någonstans i sundet Rönnäng – Dyrön du skall stå (Från 10-14). Båtevik eller Bäckevik på Tjörnsidan. Eller så tar du färgan över till Dyrön. Det lär bli hyfsad action då det ser ut att bli kryss och helt OK med vind ca 9 m/s?

      Vill du se det klassiska Tjörn Runt så är det området Klädesholmen-Kyrkesund du skall bevaka. Det lär bli spinnakergång hela vägen. Det kan bjuda på en del action i detta område ;-)

      • Alfred Aug 19, 2017 Reply

        Tackar!

  8. Jonas K Aug 18, 2017 Reply

    Har man verifierat med högre vikt = större djupgående, då är man torsk !! Vi var ett gäng som vägde för ett på år sedan. Båten vägde 6040, dryga 400 mer än standard.
    Fick då ett verifierat brev för det året med standarddjup på 1.95 för min Dehler 34 SV. När mätbrev skulle förnyas nästkommande år blev det INTE verifierat med hänvisning till “djupgående måste ju vara större om vikten är högre”.
    Rimligt tyckte jag och mätte djupgående. Nytt djup 2.02 registrerades och ett verifierat mätbrev utfärdades med högre SRS tal än innan, lite trist men ok då.
    Det som dock gjorde mig riktigt piss off var att systerbåtar som var vägda högre än standard och gav fanken i att mäta djup körde vidare med standarddjup med overifierat mätbrev, de behöll sitt SRS tal. Hur tänkte SRSkommittén där !?

  9. Sten Bergqvist Aug 18, 2017 Reply

    Jag tycker SRS har blivit helt fel sen senaste revideringen. Man kan ju hoppas att LYS kommer tillbaka.

    • Jojje Aug 18, 2017 Reply

      Talen blir säkert mer rättvisa om alla fakta är på plats. Men det är de sällan. Mäta segel är ju inga problem men vikt (och djupgående) är svårare. Det är inte helt okomplicerat att få till en vägning av båten med kalibrerad våg. Därför bryr sig många inte om det. Detta gör att det blir en väldig spridning på båtar som tidigare hade samma mätetal. Se bara på smaragderna. De seglar entyp på SM men det skiljer 3-4% på båtarnas SRS på TR.

      • Jonas K Aug 18, 2017 Reply

        Visst, men ägare gör sig besväret att väga båten och får lägre srs pga högre vikt (vilket sannolikt är skälet till vägning). Då borde SRSkommittén styra upp så att även djupgående beaktas. Inte som nu, behålla ett standarddjup trots att båten väger mer. Hade varit kul att veta hur det hela räknas. Som det nu är,
        tabelldjup o tyngre båt = lägre srs , verifierat djupare o tyngre båt = högre srs

        • Jojje Aug 18, 2017 Reply

          Enig hade inte koll på att djupgåendet gör så mycket för formeln….

          Mitt case är ändå sämre jag har inte vägt min så jag har tabellvikt (alla systerbåtar som är vägda ligger på på tabellvikt + 400-800kg. Jag vet att min köl är 5cm djupare än standard så jag har med det i mätbrevet. Alla systerbåtarna har tabelldjup ?

          Aj fan….

        • Fabian Aug 18, 2017 Reply

          “tabelldjup o tyngre båt = lägre srs , verifierat djupare o tyngre båt = högre srs”

          Har du ett exempel på det? Låter nog konstigt.

          //Fabian

          • Fabian Aug 18, 2017

            Hittad din båt ;).

        • Fabian Aug 18, 2017 Reply

          Kollade Dehler 34 SV flottan och kan inte riktigt se din poäng. Kan tänker mig att det var konstigt att du fick högre tal än året innan och visst är det fel att djupgående är samma oavsett vikt. Men ni har ju all lägre tal än tabellbåten… Jämförde 3 båtar, och det verkade rätt rymligt. Hur mycket var förändring i ditt fall då?

          //Fabian

          • Jonas K Aug 18, 2017

            2013 var srs 1.254 och 2014 1.263 Samma segel o vikt men med nytt djup.
            Vet att jag reagerade vid den tiden då en D35 som vägde samtidigt (2013) men som aldrig ändrade sitt djup 2014 inte fick motsvarande höjning.
            Det tolkade(r) jag som djupgående har en inverkan på mätettalet.

          • Author
            Peter Gustafsson Aug 18, 2017

            Vilka båtar är det du jämfört med?

          • Fabian Aug 18, 2017

            Då skulle det vara intressant hur det var för de andra dehler 34SV 2013 och 2014. Visst har djupgående nån påverkan på båtfart…

            Du nämnde ju det i Skagen redan och efter det jämnförde jag Mats’ D35 och din D34SV och tyckte det ser rymligt ut med tanke på din blyköl och dina större segel.

            Men som sagt, du har ju rätt i att det alltid borde ändras djupet om vikten ändras.

            Sen kan man också undrar varför alla dehlers ligger så mycket över tabellvikten ;). Men det är kanske en annan fråga.

            //Fabian

          • Jonas K Aug 18, 2017

            Kan man hitta äldre mätbrev någonstans ?
            Enda chansen att stämma av detta objektivt :)
            Min point är att jämföra 2013 med 2014. Sedan blir det för knöligt då segelkonfig ändrats kors o tvärs, iaf på min båt.

          • Fabian Aug 18, 2017

            Ingen aning. Men den rätta vägen skulle vara att ansöka om mätbrevsrevision för de båtar som har högre vikt men samma djup. Det blir nog bättre ann att gissa här…

          • Author
            Peter Gustafsson Aug 18, 2017

            @jonas, jag kan ha några gamla 😃 Vilka båtar bör vi jämföra?

          • Dan Aug 18, 2017

            Båtvikten ändrar djupgåendet och srs talet påverkas av djupgåendet. Viss fakta ändras på ena hållet men inte andra. Det missas helt enkelt. Som jag ser det är tanken rätt men srs kommittén har inte verktyg som hjälper dem undvika misstag.

            Dilemmat nu är att vissa båtmodeller har möjlighet att glida sakta uppåt och andra sakta neråt. När kontrasterna möts blir det uppenbart att något är fel.

            Om någon anger båtvikten till 100 kg mer utan att ändra djupet måste nästa som har samma båt göra det samma för att inte hamna orättvist efter. Efter något år glider det …

            Dessutom kan röstjärn flyttas och segelplan optimeras utan att det syns i srs. Handikappssystem är och förblir svårt att få korrekt men börjar man göra det komplicerat måste man ha resurserna till att följa upp konsekvenserna.

          • seglaren Aug 19, 2017

            TK har ju tagit upp frågan med djupgående. jag trodde att de gjorde en drive att kräva in att djupgående kontrolleras om vikten ändras. samtidigt hänvisade TK till skepparens/båtägarens ansvar att uppgifterna i mätbrevet är korrekta. Det gäller även SRSv!

          • D35 Aurora Aug 22, 2017

            Hej alla glada sensommarseglare!
            Det är jag som har den Dehler 35 som Jonas syftar på (SRSv mätbrev E5095)
            Jag avser kontrollmäta djupet efter upptag i höst och vid behov lägga in om att koriigera djupet (som fn standarddjupet 1,95 m) i SRSv 2018 så att det blir så rätt som möjligt.
            Hoppas att fler som har högre båtvikt I SRSv jämfört med standardbåten gör så.

            Förhoppningsvis seglar vi sedan så pass bra att den ev. justeringen är relevant :-)
            Vänligen, Mats Andersson

          • Author
            Peter Gustafsson Aug 22, 2017

            Mellan 2013 & 2014:

            Aurora gick från 1,276 till 1,259 = -0,017 genom att lägga i land en code och gå till en stor, en fock och en spinnaker.

            Trindy gick från 1,254 till 1,263 = +0,009 genom att bli 50 kg lättare + 7 cm djupare köl.

            Inte helt orimliga siffror. Förutom att kölen blev djupare när båten blev lättare :-)

            Här är mätbreven:
            Trindy vs Aurora 2013-2014

          • D35 Aurora Aug 22, 2017

            Och dessutom var det en ren miss av mig att Coden tyvärr togs bort i brevet det året, den var med i båten hela tiden.
            Nu är det nog snart rätt…
            /Mats

      • Peter Aug 18, 2017 Reply

        talen blir endast mer eller mindre rätt. Det krävs en hel del data och beräkningar för att kunna exakt återspegla båtarnas potential. Därmed blir det även i de flesta mätsystem mer eller mindre en kompromiss. frågan då blir bla. är det “good enough”. Även ORCi som kan anses som det mest avancerade system idag anklagas att inte vara rättvist och visa båtar gynnas medan andra missgynnas.

        Mätsystem, dvs. där båtens potential bestäms baserad på definierade faktorer/mått kräver en del men anses mer rättvisa av manga. sen finns det ju statistiska system som t.ex. SRSp och ECHO eller empiriska system som t.ex. YS, HN och PHRF. Statistiska och empirska är ganska enkla men anses av många som mindre rättvist. Var sanningen ligger kan ju diksuterad likaså vad som gynnar breddseglingen.

  10. Pelle Pedersen Aug 20, 2017 Reply

    Grattis Dahlsjö o Co och Davidsson o Co!!!

    • Dan Aug 21, 2017 Reply

      Anders med besättning gjorde en kanonbra segling och likaså David med besättning. Som stor Edwardsson fan är det extra kul att så duktiga seglare väljer segla 70 tals konstruktioner som trots relativt höga srs tal vinner än idag.

      Hatten av!

  11. Torbjörn Aug 20, 2017 Reply

    Ganska skönt att segla cruising och två personer med inga handikapp efter 35 tjörn runt..
    Bara att få vara på havet med många duktiga seglare. Samt att jaga bakifrån !!! 😎😎 onico

  12. Ola Stensby Aug 21, 2017 Reply

    Det finns en del fantastiskt fina bilder från tävlingen här!
    Fotograf: Kenny Isaksson

    https://www.facebook.com/ola.stensby/media_set?set=a.10155119665912909.1073741832.759772908&type=3&pnref=story

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*