Tjörn Runt 2017

Här kommer vår rapport från årets Tjörn Runt. I år blev det 260 startande (inklusive nya cruising-klassemn) vilket skall jämföras med 294 startande 2016 och 335 2016.

Vår lilla film:

Årets Tjörn Runt följde ett klassiskt mönster. Lättare vindar i början, som ökade ju längre söderut man kom. Och de som var först in i vinden blev svåra att fånga.

Vi startade ganska långt upp på linjen, då vi bedömde att vindpuffarna vare starkast där. En bra start där vi kunde hänga av J/111 Dacapo och Magnus Lundgren i Arcona 380 i lovart, men fick fightas med First 40 Flash som kom upp från en position i lä för att hindra oss att rinna i klapp.

Det visade sig att de som startat mitt på linjen nog hade lite edge. X-41 Kwanza, Xp-44 Veronix och First 40 Karukera såg alla mycket bra ut när vi kom till bron. Men det är ju också stora & snabba båtar.

Vid Brattön såg vi två falanger. Flash, Karukera, vi & Arcona på västsidan där det krävdes ett kort slag men där man sedan sträckte… och Kwanza, Veronix & Dacapo på ostidan där man initalt seglade lågt men sedan hade bättre vind. Eventuellt var det en liten fördel för det senare spåret, då Kwanza ledde vid Kårevik. Men de två First 40:orna var 2:a och 3:a där so skillnaden var liten. När vi mötte Dacapo så hade de gått från 50 meter bakom vid Tjörnbron till 50 meter framför.

Traditionell kryss där det lönade sig att hålla höger. Dacapo seglade matchracing och vi fick slita för att komma i ofas. de fick högern 2-3 gånger innan vi kunde ducka dem och ta ett sista kliv västerut innan vi bytte kant vid Kärrsön. Då var vi 5-6 båtlängder före och kunde dryga ut detta på kryssen ner längs Kärrsön och St Dyrön.

Foton: Henrik Nordqvist

För att komma undan strömmen så gick vi innanför Åstol och höll oss på vänsterkanten ner mot Marstrand. In bakom Skallens Fyr och sedan direkt söderut igen tills vi låg upp Hätteberget med lite marginal. Kändes bra, och vi drygade ut på de båtar som hamnade längre ut i fjorden. Båtarna framför hade samma idé och i kölvattnet fanns hela tiden Arconan (som ju brukar ha koll).

Foton Carl Fjällman

Dacapo var väl tvungna att chansa för att fånga oss och slog västerut tidigt. Här tappade man säkert 5 minuter på oss.

Rundning vid Hätteberget och uppå med Code 0 (efter lite strul). Vid Dynan var det dags att sätta nylon och vi hade svårt att välja då TWA varierade mellan 125 och 145. A3 kom upp men vi bestämde oss ganska snabbt för att gå till A2. Strulade till peelen, och broachade rejält nå ett regnmoln gav massor med vind. Inte bra med TVÅ gennakers uppe :-) A3 hamnade i vattnet men kom ombord utan skador, och till sist var vi igång igen. I de här lägena kanske man skall köra bare-headed (ta ner den gamla, koppla om & hissa nya) för att minska risken för strul. Eller inte göra bytet mitt i värsta vindbyn…

Men nu blev det åka av. Bra planing norrut där vi toppade 18.26 knop. Den vridiga vinden, och massa öar, gjorde det dock svårt att hitta en optimal vinkel.

X-41 Kwanza. Foto: Anna Strandberg.

First 40 Karukera. Foto: Anna Strandberg.

Efter ett par gippar kunde vi ta oss in under kraftledningarna vid Vannholmen. Här mötte vi ju massa båtar från korta banan, men vi höll oss borta från eventuella fighter.

På raksträckan mot mål kom ytterligare ett stort svart moln med massa regn och åska. Väldigt varierande styrka och riktning och vi hade en del problem med att ta oss runt Ärholmen (se filmen).

Till sist blev vi 7:a i klassen och 8:a totalt på långa banan (eller Coastal som det heter nu för tiden). Helt ok, och i det här vädret får man nog räkna med att få stryk av duktiga seglare i First 40. Stort grattis till Karukera som spikade klassen och Dominant 105 Ladsy Godiva som, helt planenligt, var först totalt på långa banan.

1 First 40 Karukera – Ola Sandell 1.141 05:43:09
2 First 40 Flash – Erik Krister 1.135 05:43:20
3 Finnflyer 36 Geisha – Björn Rosengren 1.085 05:47:00
4 Arcona 380 – Magnus Lundgren 1.101 05:48:03
5 X-41 Kwanza – Sten Haeger 1.162 05:48:32
6 Xp-44 Veronix – Stephan Berntsson 1.200 05:50:43
7 J/111 Blur – Peter Gustafsson 1.138 05:53:34
8 Finnflyer 36 Zlatan – Lars Wikander 1.079 05:55:42
9 XP-38 BlueS – Hans Johansson 1.111 05:59:57
10 One-Off Essex Girl – Jan Olesen Essex Girl1.284 06:07:10

Alla resultat här.

Efter en kort touch-down i Almösund så stack vi till Norge. 120 distans i 8-12 m/s SV och riktigt stökig sjö. Snabbt (6 timmar från Måseskär till Færder fyr) men obekvämt. Framme i Son 04:30 på morgonen och nu redo för Hollendern kommande helg.

27 Comments

  1. Erik Barkefors Aug 22, 2017 Reply

    Jag gillar filmer som den här med tillräckligt långa klipp för att jag ska kunna hänga med på vad som händer (och ibland också varför…)!

  2. srsseglaren Aug 22, 2017 Reply

    Suverän rapport som vanligt, keep it up.
    Kul med lite cowboy segling 6:50 in i filmen även hos dom mer preppade teamen.

  3. Mikael Vesala Aug 23, 2017 Reply

    Håller med, långa klipp ger bättre inlevelse. Kul att inte bara de lyckade momenten är med. En liten tröst till ens egna tillkortakommanden :-)
    Fascinerande att vi hade så olika upplevelse från dynan och in. Ni kunde köra genaker en lång stund innan det motade pga första åskmolnet medan vi som kom en kvart senare inte kunde köra alls först. Blev en kort stund genom sundet utanför Härön innan vi fick panikriva i den bibliska åskskuren. Vi fick det som värst där norr om Härön där farleden från Kyrkesund möts. Såg mindre båtar ligga på sida med sönderslitna spinnare runt masten medan vi loggade 16-17 knop på bara storen…. Måtte detta gå över innan vi kommer in till Björholmen han jag tänka…. och det gjorde det :-)
    Hatten av för Lady Godiva. Svårt att inte bli förundrad…

  4. Jocke Aug 23, 2017 Reply

    Vi var på väg in i Kyrkesund när vi fick första åskbyn (andra åskbyn var precis innan målgång). Vi hade inte satt spin innan Kyrkesund och var väldigt glada för det! Fullt utsläppt stor, fladdrande fock, ingen möjlighet att styra och fart på 14 knop! Såg åtminstone en som bara drev iväg in mot Tjörn (undra hur det gick..)
    Andra åskbyn vid målgång fick en större båt att broacha rakt in i målfartyget och två andra spinnare att gå i flera delar..

  5. Sam V Aug 23, 2017 Reply

    Hatten av för snygga bilder och trevlig rapport, som vanligt. Vi blev också omkullslagna i den första åskbyn, just i samband med spinnbyte. Men det var en fantastisk dag för kappsegling, hoppas trenden för TR vänder nu.

  6. Henry L Aug 25, 2017 Reply

    Humm skall inte alla ombord ha flytväst på!?

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 25, 2017 Reply

      Jo. Och det har alla. Vissa väljer att ha smocken över.

      • Jocke_R Aug 25, 2017 Reply

        Bättre aero så :)

        • Pelle Pedersen Aug 25, 2017 Reply

          + att alltid retar det någon som måste hacka på detaljer….!
          Tror Blur är en av de mest “genomlysta” båtarna i Sverige…

  7. Anders Dahlsjö Aug 25, 2017 Reply

    Fin rapport Peter. Jag skrev ihop en från Lady Godiva också. http://ad-sailsport.blogspot.se/2017/08/tjohoo-vinnare-av-coastal-banan-tjorn.html

    • Pelle Pedersen Aug 25, 2017 Reply

      Stort Stort Grattis Lady G!!!!

  8. D35 Aurora Aug 25, 2017 Reply

    Varje gång man läser en av era verkligen tydliga och fina rapporter (Blur, Lady G m fl), så tänker åtm jag att det verkar logiskt och förståeligt, och så skulle jag också göra…
    Sen ligger man där i nästa race mitt i gröten, lite förbaskad på sig själv att man ändå inte kom upp bättre…
    Fast sedan börjar man räkna timmar på havet och kanske finns det ändå ett samband :-)
    Kul och lärorikt att läsa, ändå.
    /Mats

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 25, 2017 Reply

      Den där frustrationen tror jag finns där oavsett var man är i fältet. Men det enda man kan göra är att försöka dra lärdomar och kanske göra det lite lite bättre nästa gång.

      För oss var det framförallt 3 tillfällen: vi gick väster om Brattön, vilket såg bra ut länge, mne det var mycket mindre vind än vad vi trodde från början utanför Höviksnäs. Det blev inte så stora avstånd, men alla vet att de som först kommer in i den starkare vinden kommer att dra ifrån successivt.

      Sedan hade vi svårt att få upp coden efter Hätteberget. Manövrar som bara skall sitta gjorde det inte. Och även efter Dynan hade vi svårt att välja gennaker och missade en peel.

      Så förbättringspotentialen finns d’är hos alla, och det enda man kan göra är att adressera sina egna svagheter. Gör man det tillräckligt många gånger så märks det på resultaten :-)

    • Hannu Aug 25, 2017 Reply

      Japp, seglar man bara 5-10gg/sommar så blir jag i alla fall inte besviken om jag inte vinner när jag är med i nån tävling :-)

    • Rikard I Aug 28, 2017 Reply

      Mats, tips att prova en annan båttyp någon gång och se om det inte gör att du hamnar lite bättre i tombolan. Många båtar är inte stöpta rätt för SRS.

      • Jens Aug 28, 2017 Reply

        +1 seglar man bättre som rorsman på andras båtar än på sin egen båt kan detta vara ett bra tips!

        • srsseglaren Aug 28, 2017 Reply

          Kan vara ett råd, möjligheten finns att det är andra orsaker som annan besättning, båtens egenskaper gör den lättare att segla ?
          Tipsa gärna var Mats skriver om båttyper ?

          • Peter Aug 28, 2017

            det kan naturligtvis vara så att visa båt- eller riggtyper ligger en batter än andra. Faktor SRS finns dock med. En del kan säkerligen förklaras med att visa båttyper är lättare att segla upp till båtenspotential än andra. I viss mån är det dock modellen som ligger till grund för SRS som visa båtar är mer anpassade än andra.

        • D35 Aurora Aug 28, 2017 Reply

          Tack för tipsen! Jag provar gärna både att gasta och styra andra båtar, otroligt kul och lärorikt.
          Men min sanning är nog att jag inte satsat tillräckligt, njuter lika mycket av avkopplingen, båtpyssel och allt runt omkring som av “coopetition” och att behärska olika vindar bättre. Det var bara liten en reflektion. Men vi blir förstås
          giftiga på Skagenracet nu i helgen :-)
          /Mats

    • srsseglaren Aug 28, 2017 Reply

      Kanhända att jag läser fel inlägg men kan inte se att Mats skriver ngt om att prova andra båttyper i denna tråd ?
      Mer om träningstid på vattnet ?

      Undrar även vad för sorts problem man hade på Blur med coden ? Svivel rotation eller annat ?

      • Author
        Peter Gustafsson Aug 28, 2017 Reply

        Bara det vanliga handhavandet :-)

        Att köra code i mycket vind i rätt vinkel funkar fint, men det är lätt att den rullar ut för tidigt, och är svår att rulla in om man inte faller.

        Samma manövrar en vecka senare på Hollendern satt som de skulle.

  9. D35 Aurora Aug 25, 2017 Reply

    Verkligen sant, Hannu. Man gör sina val pch de flesta av oss lär aldrig nå upp i de där berömda 10.000 timmarna för att bli bra.
    Lite unikt med segling är att man ändå får hållas på samma spelplan, tvärs divisionerna. Och ibland har man häng en stund….

  10. D35 Aurora Aug 28, 2017 Reply

    Och all respekt för att det kan vara svårt att segla upp till vissa båtars SRS av olika skäl, jag vet att många t ex lägger otroligt mycket tid och engagemang utan att få till den sista spetsen i svenska förhållanden med “strykjärnsbåtar” osv. Men i mitt fall kanske jag når 80-85% av en ganska allroundig och tung c/r båts potential så det känns inte riktigt som att det är där jag ska fokusera i så fall.

    /Mats

  11. Bertil R Aug 29, 2017 Reply

    nu när Peter satt ribban att även de kan göra misstag, så bjuder X3M halvvägs in i filmen på hur det går när man är övermodig och tror att all vind blir fart, naturligtvis skulle vi tagit ned spinnen när åskovädret drog in, men det är alltid lätt att vara efterklok, trots denna grava miss var vi nöjda med seglingen för övrigt, det tar vi med oss !
    https://www.youtube.com/watch?v=UrXd1Jrj6mc

    • Jonny Petersson Aug 29, 2017 Reply

      Haha gött o dra in spin från badbryggan;-)

  12. N N Aug 13, 2018 Reply

    Glöm inte – Sista anmälningsdagen i dag!

  13. N N Aug 13, 2018 Reply

    Hela 16 IF-båtar anmälda – de verkar ha fattat grejen!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.