Hollænderseilasen 2017

Jag har alltid gillat att segla i Norge. Jag vet inte vad det är med den norska seglarmiljön, men man känner sig alltid välkommen och man hittar en bra balans mellan sociala aktiviteter och seriös kappsegling. Dessutom har andra pratat varmt om Hollændern under många år, så i år tog vi chansen att kombinera detta race med OneStar som går om 2 veckor.

“Sweet yachts only”. Stort tack till Claus Landmark för att vi fick parkera bredvid hans Santa (ORCi World Champions 2016).

Vi hade ju en snabb & lite tuff seglats upp till Son direkt efter Tjörn Runt, så båten låg redo när vi kom upp efter jobbet fredag. Ett par öl i klubbhuset och spekulationer med de lokala seglarna hanns också med.

Den stora frågan var så klart de lätta vindarna, och hur de skulle vrida under lördagen.

På lördeg morgon stod det 5-7 m/s från NO, vilket var lite mer än man lovat, men alla vädermodeller pekande på avtagande (och vridande) vind framåt lunch då vi rundade Hollænderbåden. Frågan var åt vilket håll det skulle vrida…

I de tidigare starterna fanns det två tydliga strategier. 80% som gick på en babordsbog rakt ner mot Gullholmen och de som startade styrbord för att komma ut i strömmen och eventuellt mer vind. Det senare kändes dyrt för en eventuell fördel längre fram (bogen indikerade 90/10 BB/SB).

Linjen var egentligen orimligt kort för de 24+19=43 båtar som startade i klass 6 & 7. Vi bestämde oss för att komma in från lä (bansidan) på SB och gippa och sätta på skottet och lyckades bra med detta mellan en HP1030 och Bavaria 38 Match Ille Moro med bara 2-3 båtar i lovart. Vi kunde dock bygga lite avstånd på genom en bra sättning och lite hetare vinkel.

Nu blev det tydligt vlka båtar som valt vilken väg. Längst österut hade vi Shaw 9 Karma Police som var klart snabbast i klassen, och som också skulle trivas bra i lätt undanvind. Sedan Ille Moro och vi. På västsidan, efter en initial styrbordsgipp hade vi Landmark 43:orna Santa & Karoline, Xp-44 Too Bonita och J/111 Dacapo. I mitten King 40 Magic och ytterligare några snabba båtar.

Game on.

Vi hade bra speed och ledde väl fältet tills Karma Police fick upp ångan. Både de och vi fick göra någon kort gipp västerut innan Gullholmen. Här stod valet mellan att gå i sundet, vilket var kortaste vägen, eller ute i fjorden där det stod mer vind och kanske var mer medström…

Vi valde sundet och klarade oss helt ok initialt. Magic gjorde det nog bäst genom att gippa ut och gå tajt på västsidan om Gullholmen. Vi körde in i ett vindhål strax efter sundet, men lyckades komma undan med blotta förskräckelsen genom en kort gipp västerut (det spår som går SV under siffran 54). Vi hade tappat Magic och Landmarkarna hade knappat in rejält längre västerut.

De bägge strategierna konvergerade nu, och många av båtarna verkade vara sugna på en överbåge och kom upp framför oss (de skall ju vara snabbare i dessa vindar). Vi gick på rhumbline och bytte till A5 när det vred emot för att sedan gå till A2 igen. Jämfört med Dacapo, Magic och Landmark 43 White Shadow seglade vi mycket bra och seglade om eller utökade ledningen.

Avståndet till de första båtarna var svårt att bedölmma, men vi hade i alla fall inte tappat mycket.

Här är en snygg sekvens när vi seglar om White Shadoow när de gör ett spinn-byte. Det kändes som de körde lite grann på halvfart?

Två korta gippar in mot Hollænderbåen och man började nu få koll på klasserna före som rundade samma märke. Bogen över till ost-sidan såg straight forward ut och vi bestämde oss att gå lågt och fort för att komma undan ett antal långsamma båtar.

Här hamnade vi dock i en otäck transition mellan den gamla vinden (som stod kvar för de som körde överbåge) och en lättare vind från ost. Vi hängde kvar och till sist fyllde det på, men Magic smet förbi och rundade 100 meter före.

Vi körde vår J0 som gav bra punch i en bris som blev allt lättare, och vi hanterade långsammare båtar på ett bra sätt.

För oss fanns egentligen bara utsidan av Rauer som alternativ. Vi ville också västerut då några av modellerna hade pekat på en vind som skulle gå via nord till nordväst senare på dagen. det var också tydligt att Karma Police, Santa och Too Bonita hade investerat i denna strategi. Karoline hade gått all in på motsatta sidan och hade försvunnit österut.

Vi hade sällskap av några duktiga seglare. Är man på samma ställe som Tommy Bergmann och hans legendariska Finngulf 39 Luringen, så är man inte helt fel ute :-)

En båt som hade det svårt i det lätta vädret…

När vi kom ut i fjorden vred det mot och lättade rejält ute i fjorden. Nu kändes det plötsligt svårt att ta sig västerut. Magic gjorde ett försök men hamnade mitt i fjorden.

Vi skickade upp Johan i masten för spana efter vind, och vi kunde konstatera att båtarna längre norrut hade lite mer vind men också mer från NV. Det såg ut att skruva upp helöa vägen om man bara fortsatte frammåt.

Det var ändå för sent att byta kant och vi bestämde oss för att ta oss norrut på de kårar som fanns och hoppas på att vi skulle lyfta för babord för oss också.

Vi gick på speed och lyckades komma in i mer tryck. Nu kom också Karoline ut från sitt östliga spår och hade uppenbarligen tjänat på de. De slog 2-300 meter framför oss. Vi pejlade hela tiden karma Police och Santa utan tydliga resultat. Ibland kom de fram. Ibland vi. Helt klart var dock att Too Bonita och Magic hade det svårt i mitten.

Några korta slag förbi Larkollen innan vi kunde sätta kurs mot Gullholmen. Här vred det med och vi gick till Code 0, A3 och sedan Code 0 igen innan det blev riktigt lätt och vred ytterligare mot syd. Svårt.

Det stod klart att de båtar som låg söder om Gullholmen, bland andra Karma Police och Karoline, hade det tungt. Vi såg dock vind som fyllde på längst västerut och skar rejält med A3 för att möta den. Även Santa, som vi hade seglat runt, siktade på samma vindkant lite söder om oss. Lite risky, men det fanns just då inget som talade för vind inne vid Jelöya.

Här syns spåret där vi seglar NV för att möta den nya vinden.

Karoline hade sett vad som hände och hade också kommit ut – man ville ju inte tappa Santa på målrakan. Karma Police var sist ut i vinden och hade nu förlorat allt sitt försprång.

Vi gick in rejält i den nya vinden innan vi gippade framför Santa in mot Gullholmen. Där bytte både vi och dem till A2 och fortsatte att jaga tryck norrut.

Svår segling norrut, där vi gippade på varenda puff. Men vinden blev allt svagare och till sist låg vi alla och kämpade mot mållnjen med farter runt en knop.

Vi visste att vi låg bra till, men jag blev bara mer och mer säker på att detta skulle sluta med bleke 100 meter före mål och att allt slit skulle vara förgäves.

På några små kårar gled Karma Police och Karoline i mål. Santa lyckades segla om oss på en privatare när vi blev sittande med A2 alldeles för länge. Vi bytte till A2 och kunde till sist driva över mållinjen 100 meter efter Santa.

Aaaaaaarghhh… lättnad!

Att kunna utmana Landmark 43 och Shaw 9 på vattnet, och vara 4:e båt i mål, är otroligt kul och då blir ju avstånden på beräknad tid stora.

Här är de 95 båtar som seglade långa banan:

  rating class pos corr
1 J/111 Blur Peter GUSTAFSSON 1.0650 7 1 10:59:34
2 Landmark 43 Karoline Dag SKARSGÅRD 1.1323 7 2 11:37:00
3 King 40 Magic Aasmund DROLSUM 1.0844 7 3 11:39:11
4 Landmark 43 SANTA Claus LANDMARK 1.1322 7 4 11:39:13
5 J/111 Dacapo Jørgen G HEJE 1.0628 7 5 11:42:59
6 Shaw 9 Karma Police Øystein MISJE 1.1947 7 6 11:50:39
7 FIRST 36.7 Kookaburr Henrik TANGEN 0.9773 4 1 12:09:00
8 ILC 40 Carbon Cave Per ASP 1.1219 7 7 12:13:19
9 Finngulf 39 Luringen Tommy BERGMAN 0.9886 4 2 12:15:25
10 FARR 30 Mod Granville Express Birger LIE 1.0465 6 1 12:15:48
11 DEHLER 36 JV Fri av fjærholme Jan Petter RØD 0.9844 4 3 12:19:21
12 Bavaria 35 Match Betty Boop Morten CHRISTENSEN 1.0017 5 1 12:22:23
13 X-35 OD Vortex Martin MOE 1.0132 5 2 12:24:50
14 N-YACHTS 41 Snehvit Arild BERG 1.0194 5 3 12:25:24
15 Seaquest 36 Milliways Andreas S T BRUNVOLL 1.0337 6 2 12:30:30
16 Grand Soleil 40 R TURANGALILA Steinar SOLNØRDAL 1.0288 6 3 12:30:40
17 HP 1030 Gøy på vannet Jan Ove LORENTZEN 1.0333 6 4 12:49:21
18 A 31 El Dragon III Marius Frenvik ODBERG 0.9726 4 4 12:56:05
19 Dufour 44 Perf Skagerrak Thorstein SAANUM 1.0638 7 8 13:01:21
20 FIRST 36.7 Lucky Lady II Morten LYCKE 0.9797 4 5 13:06:12
21 X-41 OD SAP Hanauma Magnus HEDEMARK 1.0831 7 9 13:07:37
22 FIRST 36.7 Mulen Finn Gustav SKOFTELAND 0.9827 4 6 13:07:43
23 Grand Soleil 42 R Gråtass Bente VIKENES 1.0915 7 10 13:10:43
24 HP 1030 Vindfang Tormod S PETERSEN 1.0366 6 5 13:12:37
25 FARR 30 PAKALOL II Marius ANDERSEN 1.0525 6 6 13:33:24
26 Bavaria 42 Match Snakkas Per SORTEDAL 1.0359 6 7 13:37:25
27 Sun OD 439 Tamara Lars-Fredrik MOE-HELGESEN 1.0362 6 8 13:38:09
28 Sinergia 40 Sons of Hurricanes Jon Sverre HOIDEN 1.0547 7 11 13:38:52
29 XP 38 XPRONT Rune ØVERÅS 1.0501 6 10 13:47:46
30 Arcona 410 Stær Kjell U SANDVIG 1.065 7 12 13:58:03
31 Hanse 430 MASITO Eivind BAKKE 1.0433 6 9 13:43:00
  Landmark 43 White Shadow Knut Einar WASBREKKE 1.1331 7 19 DNF
  MUMM 36 Tango Iver IVERSEN 1.0545 7 19 DNF
  MUMM 36 MorraDi Lars KVAKKESTAD 1.0604 7 19 DNF
  Sense 50 Silvergirl Kenneth BJØRKLUND 1.0677 7 19 DNF
  X-41 OD Gottix Geir GOTTEBERG 1.0831 7 19 DNF
  XP-44 Too Bonita Knut G HEJE 1.1219 7 19 DNF
  Arcona 380 Haffsårkest Kereisttian ØSTMARK 1.0400 6 24 DNF
  Bavaria 42 Match Ille Moro Ludvig DAAE 1.0501 6 24 DNF
  Bavaria 42 Match Trimar 2 Martin BORG 1.0366 6 24 DNF
  FARR 30 Farrari Lars AARUM 1.0525 6 24 DNF
  First 40 Flash V Erik KRISTER 1.0523 6 24 DNF
  Grand Soleil 43 BC Illuminati Håkon HJORTHØY 1.0421 6 24 DNF
  Hanse 430 Diva Bjørn Strand JACOBSEN 1.0495 6 24 DNF
  Hanse 445 Friskus VI Frode BRATTUM 1.0398 6 24 DNF
  IMX 40 DILL Arne HAMMERSLAND 1.0446 6 24 DNF
  One Off Anahita Jens GRAN 1.0351 6 24 DNF
  X-43 Bjørnstjerne Christian HALL 1.0429 6 24 DNF
  X-442 Mk II Windmachin Per AASERUD 1.0526 6 24 DNF
  XP-38 Venus Egil NORLI 1.0464 6 24 DNF
  11 Metre Vill Vakker & Våt Aage ANDERSEN 1.0191 5 34 DNF
  11 Metre The White Rabbit Johnny HJERPSETH 1.0191 5 34 DNF
  Bavaria 35 Match pax Jan Ivar SYLTE 0.9937 5 34 DNF
  Bavaria 35 match Saevitia Morten SOLLERUD 0.9961 5 34 DNF
  Bavaria 40 Cr Sport Deidrès Samba IV Steingrim BERSVENDSEN 1.0092 5 34 DNF
  BAVARIA 42 CR Stella Øyvind FONNES 0.9896 5 34 DNF
  Bavaria Cruiser 40 Spinell Lars Inge MURI 1.0031 5 34 DNF
  Elan 350 Momentu Harald KLÆBOE 1.0251 5 34 DNF
  Elan 350 Marialene Steinar JØRGENSEN 1.0243 5 34 DNF
  Elan 350 grunn kjø HYAK Erlend HELI 1.0219 5 34 DNF
  ELAN 37 MIA MARA Jon MOHOLTH 0.9891 5 34 DNF
  Elan 40 Jonna Pål SALTVEDT 1.005 5 34 DNF
  FIRST 40.7 Fritt Fram! Audun GJØSTEIN 1.0277 5 34 DNF
  Grand Soleil 37 B& Vento Ole Johan KVAN 0.9962 5 34 DNF
  Grand Soleil 40 C Cebina Eirik BJARGO 1.0008 5 34 DNF
  Hanse 370E Fri Flyt Petter HEGLE 0.9939 5 34 DNF
  Hanse 400 e Goodny V Stein PAULI 1.0126 5 34 DNF
  IMX 38 Bravehear Kim KNUDSEN 1.0098 5 34 DNF
  J/105 xxx Ulrik LIE 0.9984 5 34 DNF
  J/109 Jubel Jon HOLM 0.9932 5 34 DNF
  LUFFE 43 DS Lufelia Erik TOFTENES 1.019 5 34 DNF
  One Ton NN Jens SCHAU-HANSEN 1.0071 5 34 DNF
  Sun OD 409 WilDa Kristian JERPETJØN 0.9975 5 34 DNF
  Sun OD 49 Veliero Martin WALLIN 1.0060 5 34 DNF
  X-35 OD Bilbo Andreas WETTRE 1.0132 5 34 DNF
  X-35 OD Xarabi/Virg Aomund HØSØIEN 1.0132 5 34 DNF
  X-35 OD Akhillevs- Yngve AMUNDSEN 1.0132 5 34 DNF
  X-37 dyp kjøl Breezin Morten GAARUD 1.0016 5 34 DNF
  X-40 X ́est La Vie Ketil FRIDHEIM 1.0283 5 34 DNF
  X-412 Baloo Torger LIEN 1.0154 5 34 DNF
  Bavaria 40 Vision Carisma Johnny DOLVIK 0.9853 4 21 DNF
  Dehler 36 JV Wendigo 2 Gunnar GUNDERSEN 0.9769 4 21 DNF
  Elan 37 dyp kjøl Ellen Marius SONTUM 0.9846 4 21 DNF
  FINNGULF 37/38 Ollie Rino Fred JENSEN 0.9786 4 21 DNF
  First 34.7 Lethe Øyvind KNUDSEN 0.9716 4 21 DNF
  First 35 Black Magic Espen THØGERSEN 0.9776 4 21 DNF
  First 35 09- Smil Ragnar WISLØFF 0.9885 4 21 DNF
  First 35 09- FelixDenS toHrenning HØYTE 0.9853 4 21 DNF
  First 35 09- Wasabi Henning FØSKER 0.9839 4 21 DNF
  FIRST 36.7 Felicia Irene FOSS 0.9800 4 21 DNF
  FIRST 36.7 CR Klara Terje BERG 0.9748 4 21 DNF
  FIRST 41 S5 Havhesten Magnus LINGJÆRDE 0.9714 4 21 DNF
  MELGES 24 OD Melges 24/7 Steinar WALER 0.9827 4 21 DNF
  X-382 Mk II Felicia IV Eirik BREKKE 0.9832 4 21 DNF

Alla resultat här.

Vad var då tricket?

Framförallt seglar vi fort i dessa förhållanden. Vi vet när det skall bytas segel och är trygga i våra vinklar. Med fokus på fart så har vi relativt lätt att segla offensivt och ta oss till de ställen vi vill.

Sedan hade vi mycket tur på vägen norrut, där vi lyckades ta oss mellan områden med tryck.

Vi seglade av olika anledningar med ett lite mindre gäng. Stort tack till David, Johan, Simon, Magnus och Pelle som körde på 100% hela vägen. Extra stort tack till Johan som var med på race för första gången och som kallade varenda puff på Oslofjorden och höjde nivån (och glädjen) ombord.

Tack också till KNS och Karl Kjørstad, Soon SF, Claus Landmark, Ludvig Dae, Tom Olberg och alla andra som gör att man vill segla mer i Norge.

När vi tuffade mot Hankö var det en strid ström av båtar som hann i mål precis innan maxtiden 23:00.

I intron så reflekterade jag över den norska seglingsmiljön. Ett av mina bästa minnen är från 2007 (är det verkligen så länge sedan) då vi seglade Watski Skagerrak 2star för första gången. Välkomnandet från Fredrikstads SF var helt otroligt och det var det också i lördags då vi parkerade på Anderssen-slippen i Hankö-sundet.

10 Comments

  1. Grattis Peter & Co,
    Grymt bra seglat i lättvinden mot tufft motstånd. Vi blir grymt peppade att segla mot den norska eliten på Norska ORCi mästerskapen som går i Son 16-17 september. Vi hoppas att några andra svenska båtar har lust att hänga med och segla lite bana. Lika bra som MBBR!

  2. Thomas Oksmo Aug 29, 2017 Reply

    Gratulere Peter & Co.

    For oss som ikke fikk seilet årets Hollender seilas ønsker jeg å uttrykke min takknemlighet til din Hollender oppsummering/ gode artikkel og bilder.
    Å sitte med morgen kaffen og lese deres historie gir en flying start på tirsdagen.

    Ha en god dag .

  3. Birger Lie Aug 29, 2017 Reply

    veldig god oppsummering av en flott dag på vannet :)

  4. Bjørn V Aug 29, 2017 Reply

    Super oppsummering av en frustrende laang men interessant seilas.

  5. Kjell Vågfelt Aug 29, 2017 Reply

    Grattis Peter & Co! Imponerande seglat och väl dokumenterat som alltid.

  6. Espen Kuhle Aug 29, 2017 Reply

    Gratulerer så mye med vel gjennomført seilas, det er alltid spennende og lærerikt å lese dine rapporter fra de forskjellige regattaer som dere deltar i. Dessverre så ligger Obsession fortsatt i Hunnebostrand etter rorhavari så vi kunne ikke delta i år. Hadde nok ikke kunnet hamle opp med dere i alle tilfeller men ville ha prøvd så godt som mulig.

  7. Harald H Aug 30, 2017 Reply

    Gratulerer, Peter! Takk for nok en interessant rapport. Jeg har et spørsmål: Hvilke modeller/datasett for strøm bruker dere og har du eventuelt noen formening om hvor gode de er? Man kan saktens spane etter vind i sanntid, men for strøm er man mer prisgitt modelldata.

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 30, 2017 Reply

      Tack Harald,

      historiskt har vi använt både YR och TideTech, men funnit att de kanske inte riktigt stämmer så bra som man skullke vilja. Den här gången gick vi mer på de stora dragen; dvs att kontinuerligt ha koll på åt vilket håll det strömmade, och ungefär när det skulle vända.

      Sedan är det så att vindtryck trumfar allt annat när det är som i lördags. Vi seglade ofta i motström för att komma åt bättre tryck.

      • Harald H Aug 31, 2017 Reply

        Takk for referansen til TideTech, Peter.
        Jeg deltok ikke i Hollænderen, men seilte rundt Håøya i de lette vindene sist lørdag. Jeg har i ettertid søkt etter gode strømdata som kunne gitt grunnlag for raskere seilas både i Drøbaksundet og ellers i Oslofjorden. Meteorologisk institutt har en eksperimentell høyoppløst modell for Oslofjorden som ser nyttig ut: https://projects.met.no/~nilsmk/oslofjord/
        Modellen ser ut til å ha en oppløsning på rundt 50 m. Det er mange interessante detaljer som – hvis de er riktige – kan gjøre det mulig å jakte både vindtrykk og gunstig strøm mer optimalt.

  8. Author
    Peter Gustafsson Aug 31, 2017 Reply

    Regatta komiteen vil takke alle for deltagelsen i årets Hollænderseilas.

    Dessverre var ikke værgudene med oss i år og manglende vind utpå kvelden genererte frustrasjoner bland seilerne og ikke minst regatta komiteen.

    Regatta komiteen begynte straks arbeidet med å kartlegge flere alternativer for å avkorte løpene i fremtidige regattaer.

    I årets seilings bestemmelser hadde vi dessverre kun et avkortnings alternativ, som var å sende hele flåten rundt bane H0(Start, Gullholmen, Mølen, Mål) en bane på kun 15nm. Med vind på 4-5m/s i starten anså vi dette som et uaktuelt alternativ.

    Vi mener fortsatt at dette var et korrekt valg, med tanke på at første båt rundet Hollænderbåen etter ca 2,5 timers seiling og første båt i mål var etter 5 timer og 18 minutter.

    Tiltross for værmelding med lite vind var det mange båter som sa klart ifra til oss på fredag og lørdag morgen at de IKKE var interessert i avkortning.

    Det var sågar en klasse som pga en teknisk feil var satt opp til å seile bane H3 isteden for H2 og som på lørdag morgen ble informert om at de allikevel skulle seile bane H2, flere av disse var misfornøyd med å bare skulle seile ned til Teinebåen og ikke helt til Hollænderbåen.

    Det er flere som har kommet til oss i regatta komiteen og lurt på hvorfor vi ikke kunne avkorte ved F.eks. Eldøya eller Gullholmen.

    1. Eldøya var et sted er ikke alle seilerne skulle innom og det er ikke mulig å få kontakt med 220 båter godt spredt utover Oslo Fjorden, spesielt siden flere av båten ikke har VHF.

    2. Gullholmen her skal alle båtene innom, men når vinden døde nord for Gullholmen (tiltross for at dette ikke var meldt ) så var allerede flere båter i nor-rating klassene og andre klasser kommet i mål. Det hadde blitt feil å da forkorte for resten av flåten, samt for alle de som konkurrert om overall pokalen.

    Vi i regatta komiteen skulle ønske at vi hadde så mange frivillige å ta av at vi kan løse slike utfordringer uten tanke på resurser, og ha muligheter til å ha avkorting på flere steder.

    Mange har også kommentert makstiden på regattaen, spesielt med tanke på det sosiale. Makstiden er satt på grunnlag av en spørre undersøkelse i 2015 der 75% av ca 400 skippere valgte makstid alternativ 23:00 av følgende valg (17, 19, 21, 23 og 01) De samme 400 skipperne sa klart ifra i spørre undersøkelsen at seilingen og lengden på banen var viktigere en det sosiale.

    I år hadde vi også det forholdet at alle i regatta komiteen var med på å arrangere Hollænderseilasen for førstegangen, med unntak av meg som har hatt gleden av å gjøre dette nå på 3. året.

    Vi oppfordrer dere også til å huske på at hele regatta komiteen er frivillige og at vi ofrer vår egen fritid for å arrangere et så bra som mulig arrangement for dere.

    Uansett regatta komité prøver å ta hensyn til alle seilerne og deltagerne og håper at vi klare å få på plass tilfredsstillende løsninger for alle under alle tenkelige værforhold.

    Mvh Hege Engen, Regatta ansvarlig i Norsk Havseiler og Krysserklubb, og Arrangementssjef for Hollænderseilasen.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.