Cape Crow toppar Nord Stream Race

Verkar ha varit bra drag för Cape Crow Yacht Club och Jimmy Hellberg på nav…

Sverige leder Nord Stream Race

Den svenska båten är i topp av Nord Stream Race efter två etapper av totalt fyra. Racet genom Östersjön nådde på onsdagen etappmålet i Saltsjöbaden. Allra först var svenskarna, från Cape Crow Yacht Club utanför Göteborg, i den fem båtar stora flottan av Club Swan 50:or.

Planen var att båtarna skulle nå Saltsjöbaden på torsdagskvällen men resan från Köpenhamn har bjudit på riktigt friska undanvidar och tagit mindre än två dygn. Därför dök de upp i Stockholms Skärgård redan på onsdagsmorgonen.

– Jag har aldrig seglat den här sträckan så snabbt. Vi har haft undanvind mellan Bornholm och Dalarö, med vindar upp mot 15 m/s och vi har seglat upp mot 20 knop. Nyckeln till segern är att vi har en grym besättning från Cape Crow som verkligen kan segla. Jag är glad att jag får vara med, säger Jimmy Hellberg som är navigatör på den svenska båten.

– Nu vill vi gärna hålla i det här ända in till slutmålet i Sankt Petersburg. I segling kan visserligen allt hända – men just nu känns det kanon, säger Jimmy.

Först till målet på Baggensfjärden var alltså den svenska båten. Därefter följde danskarna från Fredrikshavn Sejlklubb. Trea var Nyländska Jaktklubben från Finland.

Nord Stream Race är en kappsegling från Kiel i Tyskland via Köpenhamn, Stockholm och Helsingfors till slutmålet i Sankt Petersburg. Regattan har arrangerats av Saint Petersburg Yacht Club, med stöd från Gazprom and Nord Stream AG, sedan 2012.

Syftet är att sammanföra de fem länder och att lyfta fram de nya nationella kappseglingsligorna i de fem länderna.

De nationella serierna i segling startade 2013. Två år senare var det premiär i Sverige för Allsvenskan Segling och första årets mästare blev KSSS. Tanken med de nationella ligorna är att skapa enkla, landnära race mellan de bästa klubbarna i landet, samtidigt som kappsegling blir mer tillgängligt för åskådare och suportrar.

För Nord Stream Race har det inneburit att man ändrat sitt koncept. Numera är det de fem ländernas respektive klubbmästare som bemannar varsin ny 50 fots Club Swan som organisationen tillhandahåller. Den svenska båten i Nord Stream Race seglas av Cape Crow Yacht Club, från Göteborg, som vann Allsvenskan 2016.

Första etappen mellan Kiel och Köpenhamn vanns av tyskarna, med den svenska båten på andra plats. Nu väntar några dagars vila för besättningarna innan etapp tre startar på Baggensfjärden lödag 2 september kl 14:00 med etappmål i Helsingfors.

43 Comments

  1. Anders Svensson Aug 31, 2017 Reply

    Hur rimligt är det egentligen att ställa upp i sån här tävling?
    Östersjön är allt mer hotad och diverser åtgärder och initiativ tas för att skydda miljön, Stockholm stad driver på för ett förbud kring bottenfärger, under många år har det advokerats bland seglar att inte att inte använda bottenfärg, etc.

    Att nu ställa upp och segla en tävling som är uppbackad av Nord Stream och Gazprom, företag som inte direkt verkar för att skydda Östersjön. Var är civilkuraget och ställningstagandet?

    • T Aug 31, 2017 Reply

      Håller med dig till fullo.

      /T

    • Sillstryparn Aug 31, 2017 Reply

      Larv!

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 31, 2017 Reply

      Det är en viktig synpunkt.

      Samtidigt har jag inte alls svårt att förstå seglare (eller vem som helst i vilken annan sport som helst) som tar erbjudandet som kan vara nästa steg i karriären.

      Jag är inte alls avundsjuk på de som inte bara måste hitta rätt projekt, men dessutom göra etiska och moraliska värderingar om det ok att segla för Volvo, BMW, Oracle, Artemis/Gunvor, Emirates, Turkish Airlines, Peninsula, Preem eler andra sponsorer som har negativ miljöpåverkan.

      Det finns många andra instanser inom vår sport som man i så fall borde ställa högre krav på (läs World Sailing/klubbar/förbund än enskilda seglare)?

      • z Aug 31, 2017 Reply

        Jovisst. Samtidigt är det enskilda seglare som gör helheten möjlig. Argumentet “whataboutthem” är praktiskt, men inte särskilt bra. Seglingen som sport är inte hållbar vare sig ekologiskt eller socialt. Vissa saker är enklare än andra att tacka nej till, kan jag tycka. Som att flyga segel och båtar mellan kontinenter (som leverans från segelmakarn tex), eller som här, uppbackning från tveksamt håll.

      • Author
        Peter Gustafsson Aug 31, 2017 Reply

        Det var inte det jag sa. Så klart är det rimligare att ställa krav på de organisationer där vi är medlemmar (och därmed är med och bestämmer) och som dessutom leds av proffs med bra insyn i dessa frågor. Och det antar jag att du gör?

        Men att lägga ribban högre för unga jolleseglare känns inte fair.

        Kanske kan du också hjälpa svenska seglare med listan över vilka energibolag som är ok och vilka som inte är det? Uppenbarligen är det ok att få spons av en Saudisk shejk, eller segla AC i en båt där pengarna kommer från rysk olja. Men man kan inte vara med när pengarna kommer från rysk naturgas?

        På samma sätt så borde det ju vara helt uteslutet för skidlandslaget att ta emot pengar som kommer från tysk kolkraft?

  2. z Aug 31, 2017 Reply

    Javisst, det skulle jag kunna. Sådana listor finns, även om själva behovet av listan säger oss att inget är ok – då hade listan inte behövts. Tack för frågan om vad jag gör – en variant på whataboutthem men ändå – själv har jag slutat tävlingssegla som en konsekvens av hur ohållbar sporten är. Men visst, det är inte fair att lägga det kravet på unga jolleseglare. Fast på vem? Vem inom segling försöker?

    Skidlandslaget håller jag helt med dig om.

    • Sillstryparn Aug 31, 2017 Reply

      Storm i ett vattenglas.
      I-länders privilegium.
      Seglingssporten inte hållbar: tillåt mig småle.

      • z Aug 31, 2017 Reply

        Vad menar du? Att det bara seglas i rika länder? Eller att inget spelar roll? Du småler, åt vad?

        • Sillstryparn Sep 1, 2017 Reply

          Jag menar att det är en I-landslyx att värna miljön på mm nivå i sammanhang där det passar.
          Antar att Du bor i tält, inte har bil, avstår flyg och är vegetarian om vi nu talar om miljöhållbart leverne.

          • Raketen Sep 7, 2017

            Här har du en viktig poäng!

            Att ha ett miljötänk är viktigt i allt man gör. Men, jag kan garantera att allt jag påverkar i det dagliga livet. Är ofantligt mycket miljöfarligare än det jag ägnar mig åt på fritiden.
            För framtidens skull. så måste vi ha en mycket mer nyanserad miljödebatt.
            Ta elbilar tex. Det kommer inte ut avgaser där bak. Men, batteritillverkning är en riktigt otrevlig verksamhet. Tillverkas ofta i länder där miljöhänsyn är låg. Det man laddar kommer vanligtvis från kärnkraft eller kolkraft. Tyvärr räcker inte den förnyelsebara energin. På långa vägar.
            Allt gods vi skickar…
            Åkte häromdagen hem från Götet i min mellanklass SUV. hade varit på ett affärsmöte. Sitter och funderar på alternativet tåg. Noterar köerna med lastbilar som spyr ut orenade dieselavgaser. Varför är detta inte med i den politiska debatten? Troligtvis för att det är en samhällsviktig nödvändighet. Jag är ändå övertygad att vägtransporter med tunga fordon sår för minst hälften av de farliga utsläppen.
            Nåväl. Väl hemma började undersöka SJ. X fleratusen. Mycket krångligt med kombo av taxiresor. Längre tid. Mycket dyrare.. Trots det är järnväg det mest energieffektivaste sättet att transporter sig på.

    • Hannu Sep 1, 2017 Reply

      Z ! Det var lite synd att du valde tävlingsseglandet för din miljömanifestation, om du valt köttätande, bilkörande och utlandsresor med flyg så hade du fått mer hävarm för miljön…..

      • z Sep 1, 2017 Reply

        Helt rätt, ju fler områden desto mer effekt. Hållbarhet är inte ett mål utan en begränsning. I seglingsvärlden ser jag inga eller väldigt få uttryck för sådana begränsningar. Tvärtom fortsätts det med huvudet under armen med devisen “vinden är fri”, som om skrov inte är av plast, som om motorer inte finns, som om transporter av och till båtar inte behövs och som om alla som sponsrar är snälla och goda. För min egen del började jag tröttna på segling som sport när jag såg föräldrar med flit köra spristaken genom optimistsegel för att kunna välja reservseglet som var bättre i förhållandena den dagen – ohållbart ekonomiskt, socialt och ekologiskt.

        Tack för tipsen om andra områden att agera. Varför det är synd att prata om seglandet ur hållbarhetssynpunkt förstår jag inte riktigt hur du menar, eller varför det inte skulle gå att göra det och det andra. Samtidigt.

        • Hannu Sep 1, 2017 Reply

          Jag menar att har man en segelbåt so är 10-30 år gammal så kanske inte miljöpåverkan är så jättestor när man hissar trasorna.
          Men givetvis finns det en påverkan. Nästan allt annat påverkar nog mer.

          • z Sep 1, 2017

            Kanske inte så lite ändå. Hur är det med produkter till vårutrustning? Hur många bilkilometer skapar en fritidsbåt per säsong? Hur tillverkas och fraktas tampar, segel, kläder, och all övrig utrustning? Vad händer med kasserat material? Vad händer med själva båten när den ska tas ur skick?

          • Pelle Pedersen Sep 1, 2017

            Z! med det resonemanget kan man inte ens cykla t jobbet, aldrig åka på resa mm. All “utrustning” vi använder i vardag, sporter mm är alltså av ondo… Dags att gå t jobbet (gärna naken) för att sedan INTE GÖRA NÅGOTTING. Eller hur; allt vi gör, ringer i telefon, bakar en kaka mm ger “miljöavtryck”!!
            Nu blev detta väldigt extremt men hur f-n gör man minst avtryck när man vill slänga ett använt klädesplagg som ex strumpor? Kom nu inte med återvinningsstationer etc; hur miljömässigt är dom byggda/tillverkade?

          • z Sep 1, 2017

            Precis. Som jag skrev innan, hållbarhet är inte ett mål utan en begränsning. Det är svårt att göra och det är också svårt att inse. Men om vi ser oss omkring, klimateffekterna har allt större och tydligare effekter. Eller hur? Men trots det är det svårt att ändra sig. Så frågan att ställa kanske snarare är, hur f-n och vad f-n kan vi göra om 30 år om vi fortsätter som nu?

            På frågan hur du ska slänga ett par strumpor så är svaret att det bästa är om de kan lagas några gånger (som det gjordes förr) och att vi börjar köpa något färre antal strumpor – ju mindre vi köper desto mindre slänger vi. Så enkelt är det. och när det ska slängas textil så ska det slängas i återvinningscentral

          • Author
            Peter Gustafsson Sep 1, 2017

            Jag har försökt att hitta bra information om hur mycket avtryck olika sporter gör? Är simning (med uppvärmda bassängere) en bättre sport än hockey (med nybyggda ishallar) eller kiutreboarding där det flygs till tävlingar på andra sidan jordklotet? Och hur strår siog segling i sammanhanget?

            Tills jag får klarhet i detta kommer jag att undvika att skälla ut undommar som utövar sin favoritsport :-)

            Jag är tämligen säker på att det finns bättre sätt att rädda jorden än att sluta idrotta…

          • z Sep 1, 2017

            Forskning om events, t ex sportevents, och deras påverkan är ganska omfattande. Där finns att läsa om hur olika sporter bidrar. Klart att det påverkar mer om sporten är eller anses behöva vara global.

            Men, din slutsats att innan vi vet HELT SÄKERT och EXAKT hur olika sporter förhåller sig till varandra i hållbarhetsaspekt är det inte värt att göra något (ok, du skrev klarhet). Varför hela tiden denna whatabouthemism?

            Självklart ska vi inte sluta idrotta. Tvärtom. Frågan är hur vi ska göra det. Det kanske finns något alternativ som finns emellan 13-åringar på europaturné med tre båtar var och femton segel och barkbåt i Säveån?

          • Author
            Peter Gustafsson Sep 1, 2017

            Det var inte det jag sa.

            Jag har satt mig in i eventbiten, och pratat med ganska mycklet folk om hur man gör det rätt. På ett par konferenser där detta har diskuterats har oberoende konsulter konstaterat att seglingen faktiskt ligger i framkant (som exempel hade man Atlantic Cup och Ben Ainslie Racing – som tillochmed hade en Chief Sustainability Manager).

            Vi behöver så klart inte veta EXAKT eller vara HELT SÄKRA. Men så länge kommunen bygger simhallar, och det inte kommer några larmrapporter om att Hobie-segling är förödande för miljön, så tycker jag gott vi kan låtar våra 13-åringar idrotta på en vettig nivå utan att skuldbelägga dem.

          • z Sep 1, 2017

            Oberoende konsulter, apropå oxymoron?

            Självklart ska 13-åringar inte skuldbeläggas. Det har ingen skrivit heller vad jag sett. Men de kan ges goda förebilder. Varken spristakesabotörer eller putinmiljadärer är det

  3. Anders Svensson Aug 31, 2017 Reply

    Det är inte nödvändigtvis dom enskilda seglarna som skall belastas med att göra ställningstagandet. Detta är ju en förbundsfråga och förbundet som står bakom att sanktionera med att ställa upp med ett lag, dvs. representerar Sverige. Det är detta som blir det ohållbara. Vi har faktiskt haft regeringar som aktivt försökt stoppa gasledningen och nu så ställer Sverige upp med ett lag i en tävling som till mångt och mycket är lobbyverksamhet och marknadsföring för gasledningen. Det blir knepigt då våra idrottsförbund faktiskt till stor del är finansierade med offentliga medel.

    • Anders Svensson Aug 31, 2017 Reply

      och genom deltagande är vi faktiskt med och marknadsför gasledningen för offentliga pengar, en gasledning som regeringarna faktiskt försökt stoppa.

  4. Anders Sep 1, 2017 Reply

    Jag har också tänkt på detta. Cape Crow Yacht Clubs helt obrydda deltagande i en rysk propagandamanöver. Någon som minns att vi i Sverige diskuterade huruvida Gazprom skulle få använda Slites och Karlshamns hamnar?

  5. Anders Sep 1, 2017 Reply

    Den som är utan skuld kastar första stenen!

    • Anders Sep 1, 2017 Reply

      Många Anders, med många olika åsikter! :-)

  6. Pelle Pedersen Sep 1, 2017 Reply

    Vilken väg denna artikel tog…
    Grattis CCYC till de två första etapperna!
    Konstigt (inte) att båtar med Jimmy ombord går åt rätt håll (och fort!)…
    Ser lite “svårkört” ut nästa etapp!

  7. Olle Sep 1, 2017 Reply

    Segelsporten har någon form av “beröringsskräck” avseende ifrågasättande. Så länge någon betalar står alla upp och ler vackert, dunkar varandra i ryggen och fäktar ivrigt emot dem som skulle komma på tanken att ifrågasätta.
    Begreppet hållbarhet brukar definieras utifrån de tre komponenterna ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet som, då de samspelar och stödjer varandra, förväntas leda till hållbar utveckling. Och det är när samspelet inte “lirar” det blir problem. Det finns många anledningar ur ett hållbarhetsperspektiv att ifrågasätta NordStream och det ryska statliga Gazprom. Det finns också element av säkerhetspolitik som definitivt berör Sverige, vid en konflikt finns det ´självklart en anledning från ryskt håll att säkerställa sina tillgångar på Östersjöns botten. Men så länge någon betalar kalaset gör vi en paus i vårt hållbarhetstänkande, och blundar för vad en stormakt som Ryssland kan göra för att säkerställa funktionen av sin gasledning. Självklart är NordStrema race en del av den ryska propagandan och vi lånar oss gladeligen till dess syften, bara vi får segla. Lenin lär ha myntat uttrycket “Nyttig idiot” och det används fortfarande i praxis.

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 1, 2017 Reply

      Problemet är väl snarare att många av argumenten i diskussionerna ovan bygger på tyckande och politiska ståndpunkter – utan tydligt ramverk.

      Jag kan inte avgöra var gränsen går mellan Saudisk olja (Lysekil Women’s Match), rysk olja (Artemis/Gunvor) och rysk naturgas (Gazprom). Ingen av dessa är ju “politisk korrekta” men det är det ju många kommersiella aktörer som inte är.

      På samma sätt så kan jag inte på rak arm säga att det är rätt eller fel att ta emot stöd från Saab (krigsmateriel), Emirates (som behandlar sin personal på ett tveksamt sätt) eller Vattenfall (där pengarna kommer från kolkraft).

      Jag kan inte heller se att RF, IOK eller andra tar ställning, eller hjälper sina utövare att göra dert, utöver att man har ett regelverk för vilka sponsorer som inte är önskvärda (ffa alkohol och tobak). Jag är också ganska säker på att man kan agera och uppdatera sitt regelverk om man tycker att det behövs.

      Jag kan ha en tydlig bild över vad som är ok för mig och mitt team, men jag har svårt att utan tveksamhet i rösten uttala mig om de som gör en annan bedömning.

      I just det här fallet tycker jag dock att racet har gått över gränsen genom att få det att se ut som att nationslag tävlar mot varandra, vilket leder till en udda form av “endorsement”. Dock är jag osäker på hur mycket ansvar man kan lägga på de enskilda seglarna…

      Svårt.

      • Anders Sep 1, 2017 Reply

        Inte alls svårt! Preem ägs av Mohammed Al-Amoudi, en saudisk affärsman, Gunvor ägs ju av Torbjörn Törnqvist och handlar numera mest med amerikansk olja. Men Gazprom ägs till 100% av ryska staten! Som fö annekterade Krim…

        • Author
          Peter Gustafsson Sep 1, 2017 Reply

          Skönt att du har genomlyst dessa verksamheter så väl. Det brukar ju vara lite svårt att få ordentlig insyn i privata bolag ;-)

          Sedan är det ju den lilla detaljen att Gazprom inte alls ägs till 100% av ryska staten, utan är en publik aktie http://www.gazprom.com/investors/stock/ Mitt tips är att både du och jag är delägare via någon pensionsfond. 7:e AP-fonden sålde sina så sent som i juni (av miljöskäl – inte politiska).

          Ryska staten har så klart kontroll – vilket ju är tråkigt men tydligen inget etiskt problem för många institutioner eller över hälften av svenska kommuner/landsting som hade aktien i sina portföljer/fonder 2015.

          Men det är klart, det är väl detaljer som gör din enkla svart-vita bild lite mera svårtolkad…

          • z Sep 1, 2017

            Visst, den “detaljen” stämmer inte, men glöm inte att din egen bild – som du framställer den i den är tråden – också är enkelt svart-vit.

        • Anders Sep 5, 2017 Reply

          Och Preem köper mestadels rysk olja.

          Det är fan inte lätt!

      • Seglaren Sep 1, 2017 Reply

        vet om om jag kan håller med om att pengar inom vattenfall kommer från kolkraft. finns visserligen något tysk kolkraftvek kvar men brunkolverksamheten sålde till EPH.
        vill minnas att rökning kastades ut från formel 1 cirkusen men inom seglingen är väl allt tillåten som kan betalar… vill dock säga att det är en negtiva sida av kommersialiseringen av segling. finns ju en och annan som ropa efter mer av det här på bloggen. ;-)

        • Author
          Peter Gustafsson Sep 2, 2017 Reply

          Det finns ett regelverk för marknadsföring av alkohol och tobak som är applicerbart på idrott och sponsring.

          När 90% av poengarna i en sport kommer från kommersiella aktörer (framflörallt från OS-rörelsen som också finanseriar en stopr del av svensk segling) så får man nog lkära sig att hantera även de negativa (eller bara tveksamma delarna) av detta.

          Parallellen med Vattenfall kom från att de sponsrat skidlandslaget sedan 1994, och alltså genom hela den period (2000-2009) då enorma vinster kammades hem från fossila bränslen i Tyskland.

  8. Per Sep 1, 2017 Reply

    Sjukt läcker båt. Hade själv gärna seglat. Vet inte själv om Gazprom gör mer fel än andra energileverantörer. Jag tror internationellt utbyte är bra för utvecklingen i Ryssland och få saker är enbart svart eller vitt.

    • Sillstryparn Sep 4, 2017 Reply

      +1

  9. Marcus Sylvin Sep 1, 2017 Reply

    Jag tycker det här är väldigt skoj för svensk segling och framför allt för dom som deltar, för vi kan ju inse att ingen annan hade haft möjlighet att skapa denna möjlighet.
    De är väl jätte bra att oavsett vilket företag de är, så ger dom tillbaks till vår sport.
    Ska man se du ur ett miljöperspektiv, så ska vi inte hålla på med båtar. Förr målade man ju blymönja i träbåtarna.

    Grattis !!!

  10. Pelle Pedersen Sep 3, 2017 Reply

    Nu vann dom leg 3 också!! Nice!!

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 3, 2017 Reply

      Det har genomgående kännts som man varit snäppet bättre än de andra teamen?

  11. Fabian Sep 3, 2017 Reply

    Och däremed har de nog vunnit det hela. SWE 4 p, Fin 8 p. Så i värsta fall få båda 9, men SWE har två spikar. Nice.

  12. Author
    Peter Gustafsson Sep 4, 2017 Reply

    Ny svensk etappvinst i Nord Stream Race

    Den tredje etappen av Nord Stream Race, från Stockholm till Helsingfors, avgjordes på söndagen. Den svenska båten, med besättning från Cape Crow Yacht Club, tog sin andra raka etappseger och leder race i stor stil.

    Den svenska båten var tätt följd av “hemmaseglarna“ från Nyländska Jaktklubben från Helsingfors. Men den finske skepparen, Kenneth Tellen, var ändå nöjd, trots att han snuvades på segern med endast sju dryga minuter.

    – Det var väldigt mycket vind. Stundtals upp mot 30 knop. Och båten är ny för flera i vår besättning och några av dem är inte ens speciellt vana vid offshore racing. Så att exempelvis ta ett rev i den starka vinden vara en ganska långsam process. Svenskarna hittade en bättre vinkel när vinden vred kraftig. Dom seglade bra, men jag är ändå stolt över min besättning, sammanfattar Kenneth.

    Nord Stream Race är en kappsegling från Kiel i Tyskland via Köpenhamn, Stockholm och Helsingfors till slutmålet i Sankt Petersburg. Regattan har arrangerats av Saint Petersburg Yacht Club, med stöd från Gazprom and Nord Stream AG, sedan 2012.

    Syftet är att sammanföra de fem länder och att lyfta fram de nya nationella kappseglingsligorna. Några startade redan 2013 och i Sverige drog Allsvenskan Segling igång 2015. Första årets allsvenska mästare blev KSSS från Stockholm. I fjol vann Cape Crow från Göteborg.

    Varje båt i Nord Stream Race bemannas av tio seglare från de fem ländernas respektive mästarklubb. Därmed är det seglare från Cape Crow som bemannar den svenska Club Swan 50:an i årets race.

    Första etappen mellan Kiel och Köpenhamn vanns av tyskarna, med den svenska båten på andra plats medan andra etappen, från Köpenhamn till Stockholm vanns av svenskarna. Nu återstår bara sista etappen med start utanför Helsingfors tisdag 5 september kl. 12:00 mot slutmålet Sankt Petersburg, dit båtarna beräknas komma ett dygn senare.

  13. Author
    Peter Gustafsson Sep 7, 2017 Reply

    Svensk seger i Nord Stream Race

    Det blev svenska Cape Crow från Göteborg som tog hem totalsegern i Östersjöregattan, Nord Stream Race 2017, från Kiel till Sankt Petersburg. Den svenska båten vann två av de fyra etapperna och kom tvåa respektive trea i de andra.

    Därmed kan Cape Crow nu titulera sig “Östersjöns bästa kappseglingsklubb“ eftersom de slog de fyra klubbarna som alla vunnit sina respektive nationella ligorna i Ryssland, Tyskland, Danmark och Finland.
    Den svenska besättningen bestod av 25-årige skepparen Patrik Sturesson samt Jimmy Hellberg (navigatör), Holger Tidemand, Erik Malmberg, Martin Krite, Axel Munkby, Marcus Höglander, Johan Wikman, Arvid Bild, Julius Hallström och Giuseppe Filippis (boat captain). Med en medelålder på 28 år var det den näst yngsta besättning bland de fem som deltog.

    Det var göteborgarna som först lärde sig att bäst hantera de kraftfulla Club Swan 50-båtarna som använts i racet som startade i tyska Kiel för två veckor sedan. Därefter har man seglat via Köpenhamn, Stockholm och Helsingfors, till slutmålet i Sankt Petersburg.

    – Det har varit tuffa etapper men också riktigt roligt. Och vi är givetvis stolta att vi vunnit. Det här vara bara mitt andra offshorerace men att få segla de här entypsbåtarna där alla har samma utrustning och samma förutsättningar är en kul utmaning. Hela besättningen har fått blodad tand på offshore-kappsegling. Vi vill göra det igen, säger Patrik Sturesson.

    Cape Crow Yacht Club fick representera Sverige i racet i egenskap av vinnare av Allsvenskan Segling 2016. Men många ombord är i grunden småbåtsseglare och därför hade besättningen förstärkts med den erfarne offshore-seglare, Jimmy Hellberg, som navigatör.

    – Det känns riktigt kul att vara i mål som vinnare av NRS i så pass hård konkurrens och med identiska båtar. Fantastisk att få segla helt nya Club Swan 50-båtar, det lyfte såklart upplevelsen en hel del. Överlag har det varit ett tufft race och sista etappen var tuffast med marginal. Vindar mellan 10-15 m/s och tre meter vågor. 150 sjömil och kryss hela vägen. En del sjösjuka ombord och en del problem med storfallet och uthal sänkte vår prestanda något, berättar Jimmy.

    Nord Stream Race är en kappsegling från Kiel i Tyskland till Sankt Petersburg. Regattan har arrangerats av Saint Petersburg Yacht Club, med stöd från Gazprom and Nord Stream AG, sedan 2012.

    Syftet är att sammanföra de fem länder och att lyfta fram de nya nationella kappseglingsligorna. Några startade redan 2013 och i Sverige drog Allsvenskan Segling igång 2015. Första årets allsvenska mästare blev KSSS från Stockholm. I fjol vann Cape Crow från Göteborg.

    Varje båt i Nord Stream Race bemannas av tio seglare från de fem ländernas respektive mästarklubb. Därför var det seglare från Cape Crow som seglade den svenska båten i årets race.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.