Lagoon 42 | Marstrand – Malmö

Ingen kan ha ungått trenden med lite större cruisingkatamaraner.

Här hemma är de fortfarande relativt ovanliga, och väcker en del uppseende när man kommer, men på British Virgin Islands eller andra populära cruisingmål så vimlar det av dem.

Och följer man seglare på YouTube så vet man att Sailing La Vagabonde numera seglar en fransk Outremer-katamaran, precis som Knut Frostad och en del andra seriösa offshoreseglare som vill ta sig långt med familjen.

Någonting är på gång…

Så när en kompis skulle transportsegla nya Lagoon 42 från Marstrand Boat Show till Gustavsberg så var jag inte sen att haka på. I alla fall på första etappen på 175′ till Malmö.

Vi kom iväg direkt efter mässan på söndagen. Ett stort högtrycksområde skulle göra att vi skulle ha 6-7 m/s från nord under kvällen, men att detta skulle avta under natten.

Det som slår en är hur enkla systemen för segelhantering är. Alla linor dragna till ett och samma ställe, lätt tillgängliga för rorsman. Och med elwinsch behöver man inte bli svettig vid segelsättning. Men det blev snabbt en liten lista på saker man skulle vilja göra bättre…

Något man sett på de rena cruisingkattorna är att storen blivit mindre till förmån för större försegel. Detta för att många är oroliga för att bli sittande med för mycket stor uppe vid undanvind och inte kunna reva på nåt enkelt sätt. Tyvärr hade vår båt bara en självslående fock, vilket är helt rätt vid kryss i 10 m/s men inget man seglar undanvind med. Med lite skärning till TWA 140 så gjorde vi ändå 8 knop. Så jag har inte svårt att se att man äter sjömil på halvvind eller slör i passadvindar.

Men det är inte seglingsegenskaperna som gör att man väljer en Lagoon. Och det var inte det jag var sugen på att testa heller.

Det här är en båt man kan leva på. Utan att trängas. Och utan att frivakten behöver anpassa sig till väder och vind. Det kändes grymt lyxigt att inte behöva sjöstuva, och att man kunde käka middag på akterdäck (i T-shirt på ett kolsvart Kattegat) utan att vara i vägen för de som seglar båten.

Även för den som har vakt, så är det en otroligt bekväm båt. Bra sikt, bra koll på nav, sjyssta sittplatser och att man ”strosar” omkring med en kaffekopp och håller utkik.

Det här kontoret kan man inte klaga på. Den största ”selling pointen” med en sån här båt är så klart salongen där alla kan visas samtidigt och där man har sikt i alla riktningar. Att kunna sköta navigation eller jobba här är helt perfekt. I ”vanliga” båtar sitter man ju en trappa ner, och har så klart inte lika bra koll på det som händer.

Om de allmänna utrymmena är mer sammankopplade jämfört med enskriov, så är hytterna desto mer privata. Att gå ner för et trappa och ut i änden på ett skrov och stänga dörren gör att man verkligen kommer bort från det som pågår. Att dessutom ha sin alldeles egen toa känns extremt lyxigt, även om det kan kännas onödigt att ha 4 toaletter på en 42-fotare ?

Senast jag hade samma känsla var när jag seglade Gotklad Runt på en Swan 65 och hade egen hytt och blev väckt av kocken ombord. Saknar det på Blur…

En helt ok vy när man går och lägger sig vid 06:30 utanför Kullen.

Öresund och högtryck. Stadiga 8 knop för motor. Skall man gå riktigt långt, och funderar på bränsleekonomin, så kan man köra på en motor i taget.

Length over all – 12,80 m
Length – 12,50 m
Beam over all – 7,70 m
Mast clearance – 20,65 m
Draft – 1,25 m
Displacement (ECC) – 12t
Upwind sail area – 90 m2
Full batten mainsail – 55 m2
Square top mainsail (option) – 59 m2
Self-tacking jib – 35 m2
Code 0 (option) – 68 m2
Fresh water capacity – 300 l +300 l option
Fuel capacity – 300 l +300 l option
Engines – 2 x 45 hp or 2 x 57 hp
Architects – Van Peteghem – Lauriot Prevost
Interior design – Nauta Design

Jag kan definitivt förstå de som väljer den här typen av båtar för cruising i varmare klimat, där man tillbringar stor del av tiden för ankar eller hängande i boj och vill ha en plattform för att umgås.

Så klart finns det nackdelar. Seglingsegenskaperna är så klart den största, där man kanske kommer att segla mer sällan och inte kunna njuta av känslan i rodret vid kryss i 4 m/s.

Parkering är väl en annan. Det är en stor som man inte parkerar i vilken gästhamn som helst.

Sammanfattningsvis. En sjukt bekväm resa där man kan kliva iland efter 175 distans och vara mer utvilad än när man klev ombord.

Vill man spana in båten gör man det hos Navigare YachtingAllt på Sjön i Gustavsberg nu till helgen.