Skip to content

11 Comments

  1. andreas
    Aug 31, 2017 @ 12:08

    Nja Peter, låter som en go tur. Jag som tyckte det var lyxigt(bekvämt) o köra vår båt på undanvind med gennaker o sittbrunnstältet uppe med värmare på i nordsjön.. Men när jag läser ditt reportage förstår jag nivåskillnader:-)

    Men komplettera gärna lite om hur den seglar osv..oxå. Hade varit kul att höra för mig som aldrig seglat en större katta än en Hobie…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 31, 2017 @ 18:39

      Vi fick inte så mycket seglingstid så att jag kan uttala mig om det. Att det är ok att halvvinda mellan ankringsplatser i Västindien och Kroatien tror jag stpår helt klart, men vad detta innebär i “normala” förhållanden med en vettiog segelgarderob återstår att se.

      Reply

  2. LJ
    Aug 31, 2017 @ 13:11

    Skymningsbilderna var riktigt fina! Vad är det för kamera du använt?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 31, 2017 @ 13:23

      Jag släpar med mig en Canon 5D mk IV och en vidvinkel – ibland får man nytta av dem ? Men vad som helst som kan åstadkomma lång exponering borde funka.

      Trixet är oftat stt välja rätt tidpunkt för att få en bra bakgrund. Det finns en anledning till att det kallas the Blue Hour.

      Reply

  3. Pelle Pedersen
    Sep 1, 2017 @ 11:50

    Vad är det du saknar; egen hytt eller kock? :)

    Reply

  4. Viggo Vea
    Sep 1, 2017 @ 19:25

    Den pensjonerte konstruktøren Lars Odrup (f.eks mannen bak Banner 28) seiler en lagoon 380 som han er på jordomseiling med. I april skrev han dette på sin facebook: “Jeg har jo en Kondomaram, som australierne kalder Lagooner, Fountaine Pajoter, Privilige, Nautitech mm. Når jeg har snakket med disse australier og spurgt: hvis I mener at de krydser så dårligt fordi de ikke har sænkekøle, hvordan kan de så være, at I kun giver dem 0,5% reduktion i OMR for ikke at ha stiksværd? Svaret er ofte noget med, at vi har både med lowaspectratio køle som sejler godt. Jeg har jo selv sejlet mest catte med stiksværd, og min erfaring er, at “kondomaramerne” har fået deres rygte kun fordi de folk, der vælger disse både er ligeglade med fart og ofte ikke har kundskaberne til at få sådanne catte til at sejle godt. I 2009 deltog jeg med Havhunden (lagoon 380) i kapsejladsen Fyn Cup. De sidste 20 sømil gik direkte mod vinden i 10 – 15 m/s. Havhunden førte fuld stor + genua, og var på dette krydsben 1 time hurtigere end den bedste X412 (der var 5 stk med). Så vist kan vi krydse, men de sidste 22000 sømil fra Danmark til Indonesien, har vi kun haft vind mellem 90 og 180 grader ….”

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 1, 2017 @ 19:39

      “de sidste 22000 sømil fra Danmark til Indonesien, har vi kun haft vind mellem 90 og 180 grader”.

      det är så det skall vara :-)

      Reply

  5. Geir ove
    Sep 3, 2017 @ 23:02

    Man finner altid plass til en cat, Longside plasser finnes over alt, Vi trodde også at det ville bli vanskeligt når vi gikk fra Mono til cat. Men livet ble bare enda bedre på sjøen, Vi har masse plass, ligger ikke på siden, ruller ikke, og seiler bra, Det blir nok Cat i fremtiden også.

    Reply

  6. Lars Sjöström
    Sep 6, 2017 @ 22:20

    Jag har seglat en del med en Fontaine Pajot Mahe 36, bla två starter i Bohusracet. Då med standardsegel vilket inte var skoj med motström, lättvind och kryss hela vägen till Hätteberget.
    Sedan dess har segelgarderoben uppdaterats och utökats vilket gjort underverk för segelegenskaperna, särskilt på kryssen. Många är de som börjar trimma hysteriskt när de inser att de håller på att bli omseglade av en “pråm”. ?
    Just Mahe 36 har mycket smäckra/smala skrov i vattenlinjen och det är möjligt pga den låga vikten, drygt 5 ton. Fontaine Pajot lägger kraft på att bygga lätta båtar och kanske lite mer sparsmakat än tex Lagoon.
    Känslan att i 10 – 12 m/s sitta vid salongsbordet och dricka kaffe utan att spilla samtidigt som man seglar i 10 – 12 knop är ganska märklig!

    Reply

  7. srsseglaren
    Sep 7, 2017 @ 07:56

    Reply

  8. Stein Varjord
    Sep 8, 2017 @ 15:31

    Veldig flotte bilder.
    Det med plass i havn er jo en av de vanligste kommentarene om katt, men det er egentlig helt feil å sammenligne f.eks en 40 fots enskrog mot en 40 fots katt. Katten har plass og komfort og i noen tilfeller også seilegenskaper som en enskrog på minst 55 fot. En 55 fots enskrog har mye mer problemer med å finne plass i havn enn en 40 fots katt. Enskrogeren er mye tyngre, mye dypere, mye lengre og ikke mye smalere.

    Samme betraktninger gjelder jo i flere andre sammenhenger. En 40 fots katt koster vanligvis mye mer enn en 40 fots enskrog, men mye mindre enn en 55 fots enskrog, så katten er et godt kjøp om man ser på plass. En godt designet 40 fots katt seiler også vesentlig raskere enn like lange enskrog, men sjelden gjennomsnittlig like fort som en 55 fots enskrog.

    Om man ser på racingpregede båter er dette siste punkret annerledes. Turkatter seiler effektivt og bra og er veldig komfortable å være ombord på selv i grov sjø, men de er ikke laget for å vekke fartsglede. Det er mulig å presse dem, men de færreste kan komme opp mot 20 knop annet i en kort surf. Jeg har selv seilt en Outremer 45 i 20 til 25 knop i flere timer i strekk, men det er en raskere båt enn flertallet av turkatter og vi seilte den hardt. Katter KAN være veldig raske, men det er ikke grunnen til å kjøpe turkatt.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.