Hur utvecklar man Göteborg Open Sea Race?

GQSS har nu en enkät för de som har seglat, eller planerar att segla, Göteborg Open Sea Race.

Det känns som mman har hamnat på en nivå med strax över 10 båtar, där det inte är helt uppenbart att racet växer och lockar nya båtar:

  • 2015 13 anmälda, 12 startande
  • 2016 10 anmälda, 8 startande
  • 2017 11 anmälda, 9 startande

Jag har framförallt två saker som jag tycker att man bör göra.

Först och främst så måste man bjuda in shorthandedseglarna. På riktigt.

I en värld där i stort sett alla race har en ökande andel shorthandedseglare så verkar det ju konstigt att vara uttalat emot denna seglingsform.

Robline Skagen Race samlar denna helg 21 båtar. 16 (!) av dem kör doublehanded. Och RORC hade inför Fastnet Race en artikel “Doublehanded demons” där man konstaterade:

Thanks to our modern day lifestyles, a frequent problem facing race boat owners is finding willing and available crew. One solution is to sail with less people, an ultimate expression of this being two handed racing. Therefore it is no surprise that the IRC Two Handed class in this Sunday’s Rolex Fastnet Race has swelled, with 60 boats entered (plus nine IMOCA 60s).

This was also helped by the outcome of the 2013 race, famously won for the first time ever by a two handed crew – Pascal and Alexis Loison on the JPK 10.10, Night and Day.

Det finns två delar i detta – dels att man kan köra på sitt shorthanded SRS – men det vore inte heller orimligt med en shorthandedklass.

Västverige har världens största doublehandedrace, så varför inte bygga vidare på detta moment. Tillsammnans med Dubbelt så bra i Björlanda och Öckerö Shorthanded skulle vi kunna få en otroligt bra serie med olika typer av utmaningar.

Min andra observation är man i samband med GOR verkar hamna i diskussioner jag inte ser på andra race. Förra året handlade det bland annat om att hela besättningen skulle vara på plats för att visa upp sina flytvästar innan man kunde få registrera sig. I år saknades det en stämpel i en av fockarna på en av de mest aktiva båtarna på kusten.

Har vi 9 båtar som skall segla så kanske man inte måste ha VM-nivå på formalian. Det är inte rimligt att tonen är hårdare hos GQSS än hos KSSS eller RORC :-).

Jag hoppas att man kan utveckla racet och lyckas locka flker deltagare. Västkusten förtjänar ett bra offshore-race och det finns bra förutsättningar för att Göteborg Open Sea Race kan ta den positionen.

Så här såg det ut när vi körde 2016. I år hade jag skadat revbenen och kunde inte få ihop min besättning. Hade det funnits en doublehandedklass så hade jag troligtvis jagat rätt på någon att kölra med…

45 Comments

  1. Mattias Sep 2, 2017 Reply

    Oss med lågt SRS?

  2. Seglaren Sep 2, 2017 Reply

    finns kanske annan orsak att det samlas endast 9 seglare vid startlinjen än shorthanded?

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 2, 2017 Reply

      Det gör det säkert. Vill gärna höra dina förslag.

      • Pelle Pedersen Sep 4, 2017 Reply

        Eller kanske GQSS vill få in tips mm??

        • Seglaren Sep 4, 2017 Reply

          +1
          efterfrågas på deras hemsida.

          • Pelle Pedersen Sep 5, 2017

            Precis seglaren! Du hade kanske nått?

          • srsseglaren Sep 5, 2017

            1:a Pris är en bil ;-D

          • Author
            Peter Gustafsson Sep 5, 2017

            Mmm… det känns som en enkel lösning.

            Eller varför inte tillhandahålla 5 nya ClubSwan 50
            free-of-charge:-)

  3. Pelle Lindell Sep 5, 2017 Reply

    För min del så tror jag på:
    Se till att åtminstånde lokala båtar kan köra racet utan att ta ledigt från jobbet dvs start lördag morgon.
    Sänk gränsen för lägsta SRS. Det finns faktiskt en hel del mindre båtar som kappseglar.
    Shorthandedklass är givet.
    V32 är kanske inte rätt datum eftersom det är många mästerskap som seglas den helgen.

  4. Göran/Xusidus/X-382 Sep 6, 2017 Reply

    Tror att många arrangörer kan bli bättre när det gäller att välkomna dom som kommer med trailerbåtar.
    Öppen klubbstuga med möjlighet till matlagning, övernattning, torka kläder och utrustning efteråt mm.mm.

  5. Author
    Peter Gustafsson Oct 31, 2017 Reply

  6. Magnus Witting Jul 30, 2018 Reply

    Vi på Farrgo seglade GOR förra året och det var en fin naturupplevelse. I år har vi besättning och har dessutom gjort alla förberedelser för Offshore SM. Men för att “kolla att alla seglar banan” och “öka publikvänligheten” har man i år föreskrivet AIS. För oss som skulle behöva byta ut våra 4-8 år gamla försegel känns inte en ny AIS som den mest prioriterade investeringen. Segla offshore VM går alltså bra men inte GOR. Är detta verkligen ett effektivt sätt att locka fler båtar?

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 30, 2018 Reply

      Var det verkligen den anledning du fick höra: “kolla att alla seglar banan”?

      Har det varit ett problem tidigare år som man nu anser att man måste lösa?

  7. Jonny Petersson Jul 30, 2018 Reply

    Varför kör inte fler arrangörer med TracTrac som Bohusracet gör?

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 30, 2018 Reply

      För att det är ganska dyrt om det skall göras bra :-)

      TracTrac kostar nästan 1.000:-/deltagare om man inte är jättemånga. Dessutom är det ytterligare en sak som skall hanteras av arrangören (som inte alltid har överskott på frivilliga).

      I de fall där man kör billigare tracking med hjälp av appar och annat så är det relativt få deltaagre som laddar ner och använder denna. Det kan dels tyda på att intresset är mindre än man kan tro, men också att det är lite för krångligt i förhållande till det mervärde man får.

    • Bo Bäversjö Jul 31, 2018 Reply

      Både Seapilot2Star och ÅFOR har sändande AIS som krav. Enkelt och bra tycker jag, AIS går igång när jag slår på navet. Väldigt bra säkerhetssak också att veta att man blir sedd när man cruisar.

      • Author
        Peter Gustafsson Jul 31, 2018 Reply

        Jag tror alla är överens om att AIS är en bra grej.

        Frågan här är om det är vettigt att lägga på det på toppen, när tröskeln för nya deltagare redan är hög? Och att som enda race i vår region inför detta krav (HH Skagen Race och Raymarine 2Star har det inte).

        • Peter Jul 31, 2018 Reply

          kan bara håller med om.

        • Bo Bäversjö Jul 31, 2018 Reply

          Sant. Men om man gör det, så kan ju anmälningsavgiften sänkas på tex Bohusracet. Det är en fördel.
          Och både arrangör och seglare slipper hanteringen av hårdvara, som sänder i bland och i bland inte…..

          • Author
            Peter Gustafsson Jul 31, 2018

            Fast AIS är ju ingen “tracking” för kappsegling, där man kan se hur båtar ligger till eller vilken väg de seglat (eller spela upp & analysera ett race i efterhand).

            Om inte man hackar ihop ett system för att hantera det… typ sailracetoday som ju ingen arrangör har lust att betala för :-)

            Antingen tar man tracking på allvar, och då behöver man göra en analys över vilka målgrupperna är och vilket värde man vill erbjuda dem. Då kan man också hantera de kostnader och det merarbete som uppstår. Att “installera en gratisapp” eller “slå på din AIS” blir en kul grej, men inte mer än så.

            Att AIS är extremt bra ur ett säkerhetsperspektiv behöver vi inte debattera, men det är inte heller hela världen om en eller två båtar saknar det för att segla en enda natt på Kattegat.

          • Bo Bäversjö Aug 1, 2018

            Är det inte AIS data som ligger till grund för beräkningen av trackingen hos både SP2S och ÅFOR?! Vi hade ingen annan sändare ombord vid dessa race. Tycker sedan det är grymt kul att sätta AIS “ringarna” på plottern och se i realtid exakt om vi losar är tar in på konkurrenterna. Håller en på tårna när man börjar bli trött. PS Låter som jag säljer AIS – det gör jag inte :)

          • Author
            Peter Gustafsson Aug 1, 2018

            Jo det är det, men du kan ju inte hitta ditt spår från SP2S eller ÅFOR om inte någon har hackat ihop en hemsida/app för att lagra alla positioner och eventuellt beräkna ställning baserat på mätetal. Försökte göra det på ÅFOR nu…

            Skillnaden med “riktig tracking” är jag nu kan hitta exakt hur alla båtar i min klass låg till 04:00 på Bohusracet 2017 och spela upp racet igen. Eller se vägvalen på Fastnet 2015.

            Som vanligt får man ungefär det man betalar för :-)

          • Bo Bäversjö Aug 1, 2018

            Ok, fattar diffen. För mig är nog “good-enough-tracking” i realtid fine. Min insats är också minimal vid detta, bara slå på AISen, som går på automatiskt när navet sparkar i igång.

            Egentligen borde det finnas en mjukvara som spelar in detta, hur svårt kan det vara i det app-baserade världen vi lever i nu. Men, någon måste betala. Att alla bra ideer stupar på just denna lilla detalj……

  8. Magnus W Jul 31, 2018 Reply

    Problemet är att säkerheten alltid kan ökas, om man inte gör en skälighetsbedömning finns det i princip ingen bortre gräns för hur dyrt och komplicerat det kan bli. 1000-tals motor och segelbåtar tar ju sig till Skagen och Läsö varje år utan vare sig VHF, ständig utkik, godkända räddningsvästar, radarreflektorer, säkerhetsselar mm. Men 10 kappseglande båtar som uppfyller Cat. 3 måste ha AIS. Vad är motivet? Det är ju skepparen som har ansvaret, inte tävlingsledningen.

    • Peter Aug 1, 2018 Reply

      …hoppas att de har ständig utkik ändå. Området är trots allt ganska mycket trafikerat. AIS ger en ökad säkerhet men tar inte bort att hålla utkik ändå. tycker därför att AIS borde inte vara krav utan en rekommendation.

      • Anders Dahlsjö Aug 1, 2018 Reply

        Inte bara bra att man syns själv utan det är också bra att kunna se vart fartygen omkring går och på vilket avstånd de passerar. Alltid svårt att bedömma avstånd och storlek på några lanternor i fjärran.

        • Author
          Peter Gustafsson Aug 1, 2018 Reply

          Som sagt, skillnad på ”mycket bra” och ”KRAV för att få kappsegla”?

    • Mikael Vesala Aug 7, 2018 Reply

      Instämmer helt Magnus. och jag är en klar förespråkare för att undvika denna ökande fokus på säkerhetsprylar, den leder i förlängningen till orimliga kostnader och ökar inte den reela säkerheten. Tvärt om invaggar den seglare och arrangörer i en känsla av säkerhet. Men när vädret tuffar till sig eller saker går fel så är det ändå upp till seglaren på havet att ta dom rätta besluten. Jag menar bestämt att man borde flytta fokus från säkerhetsprylar till att utbilda/ Fostra seglare till att våga/kunna utöva gott sjömanskap. Att lära sig förutse situationer, kunna bedöma var sin egen och sin båts gränser går. Det är bättre att undvika att olyckor uppstår än att man har tusen prylar ombord som ska rädda en när olyckan är ett faktum. Ett annat tips är ju att inte införa säkerhetsprylar som inte har visats sig göra en reäl skillnad historiskt.

      • Author
        Peter Gustafsson Aug 7, 2018 Reply

        Appropå din sista punkt, så är jag ganska säker på att de båtar som “var i vägen” för yrkestrafiken 2016 faktiskt hade AIS, men att man inte lyssnadse/svarade på VHF när fartygen ropade.

        Dvs krav på AIS förändrar ingenting, därmot hade krav på passning på kanal 16/72 under hela racet gjort det. Men vad vet man…

        • Carl Aug 7, 2018 Reply

          Snarare var det nog så att det var svårt att ha passning på VHFn i 14-16 m/s på två.
          (Men kollar man trackern på fartyget är det inte enkelt att veta var det skulle, båten 2016 hade AIS)

        • Author
          Peter Gustafsson Aug 7, 2018 Reply

          Vad jag menade var att det är fel att använda dessa incidenter som argument för AIS, eftersom båtar med AIS var de som hade problem – samtidigt som båtar utan klarade sig alldeles utmärkt.

          • Carl Aug 8, 2018

            Det är ju klart att det hjälper med AIS, men behövs det för GOR är väl det som är frågan?

            Argumentet båtar som klarade utmärkt kanske inte är det bästa.

            Norrmännen kör ju HH skagen race utan då borde det gå att lösa på GOR också, ännu lättare om vi blir fler deltagare och det kanske inte vi blir med AIS krav.

  9. Magnus W Jul 31, 2018 Reply

    Det var goda nyheter. Bra och prestigelöst! All heder till tävlingsledningen. Såg att Calypso också kan vara med trots lågt SRS. Hoppas fler anmäler sig :)

    • Magnus W Aug 6, 2018 Reply

      Visar sig att jag var lite för tidig med att tro att Farrgo skulle få dispens från AIS men det är inte det ända vi sliter med. I kategori 3 inspection card står det att man på kartbordet skall placera bevis för att båten uppfyller ISO 12217-2 category B. Hur gör ni andra? Har ni rätt CE märkning, alternativa stabilitetsberäkningar eller annat sätt? Vi är nya på detta och tacksamma för tips.

      • Pelle Lindell Aug 6, 2018 Reply

        3.04.2 Where compliance in accordance with 3.04.1 cannot be demonstrated, able to demonstrate either:
        …..
        b) Stability Index in ORC Rating System of not less than 103

        Vilket ni lätt uppfyller eftersom ni 118.7

        • Magnus W Aug 6, 2018 Reply

          Toppen! Då antar jag att alla båttyper som har minst en båt inmätt i ORC kan göra det samma.
          Tyvärr faller vårt deltagande ändå på AIS kravet.

  10. Author
    Peter Gustafsson Aug 1, 2018 Reply

    På listan nu. Vilka båtar saknar vi? Visst borde det kunna bli 20 båtar?

    Karukera, Blues, Yolo, j88.se, rebellion, IKIGAI, First 35:orna, Pila, Den Röde, Trindy, … ?

    Pogo 8.50 Calypso  Per Lindell 0,975
    Salona 33 Kaida  Johan Wetterlundh 1,011
    Elan 350 Vida  Niclas Holmberg 1,017
    Dominant 105 Lady Godiva  Anders Dahlsjö 1,042
    Dehler 36 sq Esquire  Krister Ahlquist 1,043
    Farr 30 Mrs Freckles  Lena Having 1,066
    Archambault 35 Jigy Jigy Carin Sjölander 1,075
    Sunfast 3600 La Primera  Peter Lundgren 1,085
    Bavaria 38 Draklunne  Mattias Wilson 1,092
    Farr 30 Farrgo  Per Algotsson 1,106
    J/111 Blur  Peter Gustafsson 1,122
    IMX 40 Gertrud  Hans Ristner 1,122
    M34 mod Teknova / Albatross Racing  Bengt Falkenberg 1,15
    One – off Progressiva  Roger Edin 1,414

    • Jonas Kjellberg Aug 6, 2018 Reply

      Trindy sitter på Släggö och hejar på Team Anna ☺

  11. Author
    Peter Gustafsson Aug 7, 2018 Reply

    Ser ut att bli en bra shake-out efter en sommar med vackert väder…

    • Anne Lene Aug 7, 2018 Reply

      Ai ai. Masse reaching i sterk vind! Jib-top-føre, om man er så heldig å ha det. Vi har ikke det. Men jeg gleder meg til å se om dere klarer å jibbe rundt Hätteberget, Peter! :) :) :)

      Hilsen “vi tok en kuvending”

      • Author
        Peter Gustafsson Aug 7, 2018 Reply

        Vi lurar oss själva på samma sätt som förra gången; “vi seglar till Skagen så kan vi ju alltid bryta där”, “vi skall ju ändå österut, så kan vi ju bryta där” och så vidare :-)

        • Anders Dahlsjö Aug 7, 2018 Reply

          Ja, det är bra när man kan ta delmål och “det blir nog bättre snart” :-)

  12. Pelle Pedersen Aug 9, 2018 Reply

    Så mkt vind blir inte imorgon kväll…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.