Skip to content

55 Comments

  1. N N
    Sep 11, 2017 @ 12:08

    Vad har hänt på med Västkusten kölbåtssegling? I Stockholm drar regatta efter regatta 100-talet kölbåtar i Göteborg är vi knappt över 20 båtar. Mycket snack på västkusten och för mycket bryggsegling och prestige? Eller varför mår västkustens kölbåtssegling så dåligt? Eller är det bara en missuppfattning?

    Reply

    • Jens
      Sep 11, 2017 @ 15:14

      Till att börja med måste man attrahera de med relativt kort resväg, med bra deltagarantal kommer även de långväga.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 11, 2017 @ 16:51

      När du skriver “regatta efter regatta” så antar jag att du menar Hyundai Cup (150 startande) och Nordic Yachts Open (105 startande)? Eller har jag missat någon?

      Har du varit på dessa seglingar så vet du att det inte är “hur kölbåtsseglingen mår” som är debn viktiga faktorn, utan grymma arrangemang som gör att folk prioriterar dessa race och lånar ihop båtar för att få chansen att vara med.

      Tar man “klassiska” race som Tjörn Runt, Lidingö Runt eller Ornö Runt så har de alla tappat ungefär 30% de senaste 6-7 åren. Ven Runt ännu mer. Så det tyder på att det är en generell trend och inte ett regionalt fenomen – traditionsrika race med begränsade kringarrangemang lockar inte på samma sätt som förr.

      Det finns väl också ett antal saker som funkar. Bohusracet är världens största shorthandedrace, Marstrand Big Boat är Skandinaviens största årliga storbåtsregatta och Öckerö Shorthanded skulle säkert kunna locka många fler om man inte hade ett tak vid 55. Alla tre är relativt nya koncept där man funderat lite extra kring vad som lockar seglarna.

      Tyvärr är inte Höstknalten eller Sista Chansen säsongsavlutningar på samma sätt som de race du refererar till. Bra racing, men jag förstår att inte alla tycker det är värt besväret.

      Jag tyckte man såg att det fanns potential då GKSS Septembersegling lockade nästan 40 båtar på bara två år. Jag presenterade en idé på hur man skulle kunna ta det till 100+ men GKSS ville inte att det skulle vara en “riktig kappsegling” utan ett socialtr arrangemang. Jag förstod inte skillnadsen :-) I år var man 12 startande.

      Jag är säker på att man med samma engagemang som familjen Söderberg eller Mats på Nordic Yachts visar, skulle kunna locka 100+ båtar till rätt typ av race.

      Reply

      • Pelle Lindell
        Sep 11, 2017 @ 17:35

        +1. Sen har flera av de traditionella racen lidigt av taskig väderprognos (Hermanö runt, höstknalten) i år vilket inte hjälper heller. Skagenracet förra helgen hade bättre deltagande än på många år även om det i absoluta tal var ett måttligt antal allt går inte ner.

        Reply

        • Jocke
          Sep 12, 2017 @ 08:14

          Taskig väderprognos på Knalten?
          Vi hade ju två timmars stiltje med strålande sol och tid att bättra på brännan såhär på sensommaren ;)
          (6h att komma runt den korta banan på 19Nm…..)

          Reply

          • Pelle Lindell
            Sep 12, 2017 @ 08:34

            Jo, utfallet var ju bättre än prognosen, sol och stiltje är onekligen att fördra framför regn och stiltje..:-)

      • N N
        Sep 11, 2017 @ 18:04

        Utöver Hyundai Cup och Nordic Yachts Cup
        tänkte jag även på
        ÅFOR
        Lidingö Runt
        Ornö Runt
        Gran Prix 75 båtar
        Gullvivevarvet 98 båtar anmälda med flerskrov
        Seapilot 98 båtar

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Sep 11, 2017 @ 18:26

          Din fråga var ju “vad har hänt”, vilket skulle indikera att det var sämre på västkusten? Men 6 av dina 8 exempel från Stockholmsregionen har en negativ eller flat utveckling – precis som här, så förutom Hyundai och NYO så har jag svårt att komma till den slutsatsen.

          Problemet är väl snarare vad som inte har hänt :-)

          Men du verkar ju ha en teori: “mycket snack på västkusten och för mycket bryggsegling och prestige”? Kan vi bli lite mer konkreta så kanske det är något som går att åtgärda?

          Reply

          • N N
            Sep 11, 2017 @ 23:45

            Min känsla är att det är få båtar som verkligen satsar och seglar flera regattor i år på Västkusten. Känslan är inte bara att det är färre båtar utan att även toppen tunnas ut.

            Har i all hastighet jämfört SRS-serien i Stockholm med Göteborg. I min ytliga skanning med blixtens hastighet så är känslan att det är ganska få båtar i Göteborg som satsar lite mer och deltar i lite fler mer frekvent i tävlingarna jämfört med hur det ser ut i Stockholm.

            Det kanske bara är en villfarelse eller missuppfattning som jag skrev. Det var mer menat som ett påstående eller en fråga än att hävda någon form av teori.

            Det var för övrigt en duktig seglare härifrån framsidan som väckte mina funderingar och tyckte att det tunnats ut här på västkusten och det är ganska tunt med duktiga besättningar här nuförtiden. Då återger jag vad seglaren sa lite mildare än hur han/hon egentligen uttryckte det hela.

          • Peter Gustafsson
            Sep 12, 2017 @ 06:57

            Det tog mig exakt 5 minuter att räkna ut;:

            De 20 mest aktiva båtarna i Liros Stockholm SRS Cup = snitt 3.6 race
            De 20 mest aktiva båtarna i West Side Cup = snitt 3.55 race :-)

            Det hade varit kul att be din duktige seglarvän att lista de 5 båtar i Stockholm som är så mycket duktigare än västkustbåtarna? Jag skulle vilja hävdsa att det finns EN riktigt duktig besättning i Sverige (Pro4U) och sedan ett 30 tal som håller bra amatörnivå på böägge kusterna (Stockholm är ju en lite större stad).

            Men jag kan inte se den uppenbara klassskillnaden mellan Imperiet eller Magnus Lundgrens gäng? Eller mellam Mithrill & Lady Godiva? Eller mellan Foxy Lady & Kwanza? Eller mellan Datacom & Teknova?

            Ser fram emot lite konkreta exempel.

          • N N
            Sep 12, 2017 @ 08:48

            Det kanske gick lite fort där? Jag jämförde Liros Cup på Väst med Liros Cup iStockholm. Räknar man med Tjörn Runt på väst och inte Åfor på ost så kanske din jämförelse blir haltande?

            Det finns dessutom fler duktiga besättningar här på Västkusten än de du räknar upp och som tävlar ofta. Utan att exakt veta hur det ser ut i Stockholm så tycker jag det tunnat ut rejält på Västkusten under de senaste fem-sex åren.

            Inlägget var inte menat att såra oss på västkusten utan att fundera på varför intresset, som jag uppfattar det, är så svalt här. Nu har jag återgett min “spaning” – rätt eller fel?

          • Peter Gustafsson
            Sep 12, 2017 @ 09:46

            Det var säkert inte din avsikt att såra någon, men man undrar ju lite vad din agenda är när du utan särskilt mycket research hävdar att “västkustens kölbåtssegling mår dåligt” och att det är “tunt med duktiga besättningar”. Dessutom skulle detta bero på “för mycket bryggsegling och prestige”?

            Men som sagt – lite konkreta exempel hade ju stärkt ditt case.

          • N N
            Sep 12, 2017 @ 10:05

            Hur ser jämförelsen ut inkl Tj Runt och inkl åfor eller exklusive de båda tävlingarna?

            Jag har ingen agenda förutom att jag vill få se fler båtar och duktiga besättningar på tävlingarna.

          • Peter Gustafsson
            Sep 12, 2017 @ 22:32

            Jag roade mig att kolla på de mest aktiva större båtarna 2011-12 jämfört med 2016-17. Min känsla då är snarast att nivån har höjts?

            Några som inte är aktiva längre
            First 40 Larsson/Kyhlebäck
            Pronavia 38
            X-99 Marcus Davidsson
            J/97 Lennart Jansson
            och säkert några till

            Några har bytt klass
            Team Exilia från X-99 till Melges 24
            Gunnar Ödman från Luffe 4004 till Smaragd
            Jonas Granhed från FinnFlyer 36 till Smaragd

            Men det har tillkommit ett antal satsande båtar
            Farr 30 Farrgo (Sveriges mest aktiva projekt?)
            Mannerberg 38 Pila (massor av unga seglare)
            FinnFlyer 36 Zlatan
            FinnFlyer 36 Geisha
            IMX 40 Gertrud (ny ägare)
            XP38 Yolo
            XP33/44 Norix

            Och en del båtbyten i “rätt riktning”
            Kwanza First 35 -> X-41
            Teknova First 40 -> M34
            Mikael Vesala, Cheetah 30 -> Pauger 30
            Peter Lundgren, Farr 30 -> SunFast 3600
            Jonas Liljeström, X-99 -> tarac
            Peter Gustavsson, J/109 -> J/111
            Martin Nilsson, Salona 37 -> Ker 39
            Lena Having, IMX-40 -> Farr 30
            Magnus Lundgren Arcona 340 -> 380

          • N N
            Sep 13, 2017 @ 13:16

            Funderar bara på var alla dessa båtar håller hus?
            19 båtar som bytt klass/går i rätt riktning/satsar men bara 13 båtar anmälda till säsongens sita tävling som inte är shorthand.
            Min farhåga om att något har hänt har inte minskat.

          • Peter Gustafsson
            Sep 13, 2017 @ 18:04

            Ja, du har ju redan bestämt dig för att teamen på västkusten är prestigefylla bryggseglare… #faktaresistens

            För det kan ju inte bero på något annat när deltagarna inte kommer till just den här seglingen? Vi har precis varit 2 veckor i Norge och får inte ihop besättning denna helg. Kwanza är i Norge och seglar Norgesmesterskap i NORRating/ORCi. Smaragderna har precis kört två race-helger i Långedrag osv…

            Dessutom så ser man en direkt koppling till Öckerö Shorthanded. Sista chansen har de senaste tre åren (2014-2016) haft 40-29-22 deltagare. Öckerö har under samma period haft 31-43-49 och det kan ju vara så att vissa inte får till kappsegling varje helg.

            Tittar du lite närmare på listan så ser du också att det framförallt är de lokala båtarna som saknas. Bara 4 BKSS båtar anmälda av de 18 som kört kvällsseglingar.

            Så, i stället för att göra svävande spaningar, så kanske man skulle titta på vad man skall göra åt det här specifika racet. Jag tror det hade varit kul med en gemensam säsongsavslutning för alla båtar.

          • Bertil R
            Sep 13, 2017 @ 19:23

            Vi funderar också om det är konceptet som är fel för i så fall får vi ändra, faktum är att vi gjorde en ändring för att locka fler seglare, införde 2 kortare banseglingar istället för en, men eftersom sista chansen är den enda banseglingar på västkusten som är öppen för alla båtar, så kanske seglarna föredrar att segla runt öar istället för att segla bana
            Öppen för alla förslag så vi kan få en bra avslutning på regatta säsongen

          • N N
            Sep 13, 2017 @ 22:48

            Nej jag har inte bestämt mig. Jag har min farhåga och gjort en snabb skanning. Du skriver att “man” undrar vad jag har för Agenda och du påstår #faktaresistens och påstår dessutom att jag har en teori. :-)

            Jag är däremot bekymrad över vad jag tycker mig kunna se & höra.

            Du kom med siffror som jag uppfattar som något haltande och ställde frågan hur din faktajämförelse ser ut om man inkl Tj Runt och inkl åfor eller hur siffrorna ser ut om de båda tävlingarna inte ingår i jämförelsen?

            Mitt bekymrande var inte direkt knutet till just denna tävlingen. Krock med Höstknalten härom året orsakat för att få ihop det med andra sanktionerade tävlingar, Kräftköret i år, olyckliga omständigheter med missad tidtagning för målgång tidigare, möjligen nytt format på tävlingen och shorthandtävling som tillkommit. Du ger ytterligare punkter till listan som kan vara eventuella orsaker till nedgången just denna tävling.

            Sista Chansen som avgör West Side Cup närmar sig dock Framnäsvalsen deltagantal. Detta trots två spännande seglingar på bra vatten kanske trots allt ger anledning till en sekund av fundering över hur konditionen på kölbåtstävlandet i Göteborg mår eller i alla fall uppfattas(/kan missuppfattas?) ;-)

          • Seglaren
            Sep 13, 2017 @ 22:54

            @PeterG, finns det bara en handfull seglare på västkusten som gör att man inte få ihop till en kappsegling när några är borta eller har förhinder?

          • Peter Gustafsson
            Sep 13, 2017 @ 23:14

            Jag vet inte om Framnäsvalsen och Kräftköret är bra värdemätare för “kölbåtstävlandet” på västkusten. Vi hittar 100-tals tävlingar runt om i Sverige med exakt samma utveckling.

            Jag har tagit fram statistik på deltagarutvecklingen i olika typer av race (samma över hela landet), gett konkreta exempel på vilka större båtar som slutat/tillkommit (nivån har uppenbart inte sjunkit) och dessutom gått igenom anmälningslistorna för Sista Chansen för att konstatera att det är de lokala minde båtarna som sviker.

            Vill du driva din tes så får du gärna ta fram egen statsitik eller konkreta exempel. Det är knappast mitt jobb att laborera i Excel för att bevisa något som inte finns. Jag tog de tävlingar som fanns i respektive “storstadscup”, just för att se hur aktiva de aktivaste båtarna var.

            Skall vi vara lite ärliga så är det inte “kölbåtstävlandet” som det är fel på. Däremot saknar vi alla de Folkbåtar, Accenter, IF, H-båt, Expresser och X-99or som tidigare hade bra aktiviteter och i vissa fall aktiva lokala fleets. Det är så klart en issue. Men det betyder inte att man skall dömma ut ett mycket aktivt tävlande i andra kölbåtsdiscipliner.

            Vilka kappseglingar har du själv kört i år?

          • Optmist-SWE100
            Sep 13, 2017 @ 23:51

            Alla som varit i Hinsholmen en måndagskväll denna säsongen har nog svårt hålla med om att kölbåtseglingen på västkusten mår dåligt. På SS Slörens måndagsseglingar stiger deltagarantalet varje år. 44 anmälda båtar och många race med nästan 30 startande. Hur många klubbar i Sverige har det deltagarantalet på kvällsseglingarna!? (säkert några) Avslutningen är samma dag som Sista Chansen i björlanda vilket klart gör att båda racen får något färre deltagare.

          • Bertil R
            Sep 14, 2017 @ 09:40

            Jättekul att se att åtminstone Slören har bra deltagar antal, jag har själv jobbat hårt med att engagera fler seglare i Björlanda genom nybörjarkurser för kappseglare likväl som lappar på bryggorna som upplyser om våra Torsdagsseglingar, man blir förvånad när Nord Europas största hamn inte kan locka mer är c:a 10 – 15 båtar en kvällssegling, varför ligger bara fina båtar vid bryggorna ?
            Kan inte hålla med Dig Peter om Din uppfattning grundat på statistik ! eftersom jag själv seglar de flesta regattor på kusten och ser en nedåt gående trend av antalet deltagare PNR brukar ha 60+ båt 2017 var det 42, Hermanö också c.a 60 båt i år 23, St Oset ligger jämnt, Höstknalten 2014 hade 42 båtar och 2017 27st anmälda ( vet dock ej hur många som kom )
            Dessutom är det delvis riktigt att det saknas en del lokala båtar till Sista Chansen, men också många som brukar komma e.g. First gänget, A35, Smaragder, J111 etc.
            Uppenbart är dock att Shorthanded ökar och det kan vara så enkelt som att besättning inte är lätt att ” ragga”
            Behövs nog en ” gallup ” undersökning av intresset, för att få upp deltagarantalet, blir nåt att brainstorma i höst / vinter

          • Peter Gustafsson
            Sep 14, 2017 @ 09:53

            @Bertil, jag vet att ni gör vad ni kan men det är inte enkelt.

            Jag tror man behöver se över kalendern. Det är en svår tid på året då mångar fokuserar på jobb. Dessutom är det få som orkar hålla botten ren om det inte är ett viktigt race. Just nu slåss ni, XSS, LdSS och Slören (och kanske GKSS med Septemberseglingen) om uppmärksamheten, men inget race får till den kritiska massan. Och inget av race gör att jag kan locka med min besättning för en rejäl säsongsavslutnming.

            Det känns inte heller som klubbarna orkar med marknadsföring, anmälningslistor eller resultat. Det blir lite avslaget.

            Ett “Hyundai Cup” på Marstrand hade med säkerhet lockat 100+ båtar, men frågan är om det är det vi/ni vill ha?

            Personligen så hade jag velat ha ETT bra race för alla SRS-båtar (ffa fully crewed) med ett hejdundrande kalas + Öckerö Shorthanded.

          • Calle P
            Sep 14, 2017 @ 10:38

            Är inte X99 till Melges 24 rätt riktning :-)

          • Peter Gustafsson
            Sep 14, 2017 @ 10:53

            Jo definitivt.

            Fast det innebär ju att vi inte får se er på SRS-racen vilket ju är synd.

        • Rikard I
          Sep 14, 2017 @ 08:02

          N N, ingen ide’ att försöka övertyga Peter G. Vi är åtminstone glada att vi har fördelen att ha båten på ostkusten med så många bra tävlingar och konkurrenter på plats. I år blir det totalt 23 tävlingsdagar i 14 olika race, ofta med 100-200 deltagande båtar. Det är en ynnest.
          Grundorsaken till att antalet båtar går ner är att besättningarna samlas på allt större båtar. Antalet seglare lär vara mer eller mindre konstant. Där tycker jag att utvecklingen med SH bidrar till att fler ges möjlighet att verkligheten få utvecklas som seglare.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Sep 14, 2017 @ 09:02

            Anledningen till att jag är svårövertygads är att jag inte ser detta. Jag har i år seglat värdens största shorthandedrace och haft tre dagar av intensiv bansegling/träning i norra Europas största årliga storbåtsregatta. Dessutom 4-5 trevliga SRS-seglingar runt öar. En helt perfekt säsong för oss.

            Motståndet är också grynt. Jag räknar till 20-talet båtar på bra klubbracing-nivå, med ambition och i vissa fall seriös träning.

            Dessutom har jag tillgång till ett sjysst offshorerace med start 100 meter från min båtplats och i hamnen bredvid kvällseglas det (med 43 deltagande båtar under året). Dessutom finns det inom någon dags transport tillgång till världens största “over-night-race”.

            Så uppenbarligen är både du och jag happy?

            Frågan är vad N N seglar för race som får honom att vara så uppgiven?

          • Peter
            Sep 14, 2017 @ 09:31

            @PeterG, det ser ut att du är lycklig lottat att ha din båt där seglingen faktiskt fungerar. Kvällsseglingar tyder på att bredden är med. Ni har en del kappseglingar I området så att ni inte “glömmer bort” hur det är att kappsegla och det väcker säkerligen intresse att även segla på annat hall. Så ser det inte ut överallt men jag vill hävda att ni är inte ensamma om det heller.
            jag är övertygad om att delatagrantalet beror inte endast hur en arranger agerar I samband med kappseglingen utan även det lilla runt omkring påverkar.

  2. Bertil R
    Sep 11, 2017 @ 13:41

    Till på Tisdag 12/9 kl 24:00 är anmälningsavgiften ordinarie 400:- vid senare anmälan 500:-, så passa på att anmäla Er till en trevlig kappsegling på Lördag den 16/9, kanske är sista helgen flertalet ” luftar ” sina båtar innan säsongen tar slut, välkomna till Björlanda för kappsegling å lite gött tjöt efteråt :)

    Reply

  3. Westcoast
    Sep 11, 2017 @ 15:54

    Tja, vi har 55 båtar till Öckerö Shorthanded kommande helg och folk i kö så nog finns det intresse…

    Reply

  4. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Northside
    Sep 12, 2017 @ 08:01

    Vi försöker kappsegla allt vi hinner med vår båt. I år blir det Seapilot2Star, Sandhamn Open, ÅF Inshore Race, ÅFOR, Kräftköret, Hyundai Cup, Arkö Runt och nu till helgen Byxelkroken. Vi hade gärna kört KSSS storbåtsSRS nu i helgen, men det krockar med Byxelkroken ( och då vinner Byxelkroken – ett kanonrace som vi nu kör tillsammans för 8:e gången på raken. Vi seglar för att det är kul att raca tillsammans och ju fler gånger desto roligare! Nästa år blir det ett lite annorlunda upplägg – men vi återkommer till det lite senare i höst. Vi seglare vill segla mot många båtar – om jag skulle arrangera en kappsegling skulle jag ha rabatt till tidiga anmälningar – eller att lotta ut fin priser till de som har anmält sig senast 4 veckor innan racet. Är helt övertygad om att det skulle öka antalet tidigt anmälda, visa andra att det kommer att bli många båtar och sedan anmäler fler sig med automatik. Till Byxelkroken får vi en som tar sig hela vägen från Teneriffa för att vara med och segla – det säger en del om stämningen på racet och på vår båt!

    Reply

  5. Bertil R
    Sep 13, 2017 @ 08:34

    BKSS förlänger anmälan till ordinarie pris till idag kl 24:00, eftersom få båtar har anmält sig, tävlingen är öppen för alla båtar shorthanded eller full besättning, prognos är sydliga lätta vindar så det blir en fin höstdag på sjön, all info finns här http://www.bkss.se/

    Reply

  6. Pelle Pedersen
    Sep 14, 2017 @ 09:12

    Om vi vänder på frågan som “N N” ställde högst upp;
    Vad är det som gör att en regatta är/blir populär?
    Svaren måste förstås bli olika från fall till fall men jag är säker på att det finns gemensamma nämnare!
    Mina erfarenheter;
    Bohusracet; shorthanded, bra “kringarr” före och efter race, ligger bra till i tid, lagom utmaning, fantastisk bana.

    Marstrand Big Boat; grym “arena”, innovativt med målgång vid hamnen, uppenbar längtan hos oss att få race på bana, bra timing i tid.

    Nordic Yachts Open; se Bohusracet!!, klar strävan att tona ner resultatet (vi racenördar har koll på det ändå!). Shorthanded.

    “ÅF” Gotland Runt; för mig är detta ett bra exempel på att “rädda” ett befintligt race!! Samtidigt som GR lever på gamla meriter så levererar den nya “förpackningen”! Kan välja mellan SRS och ORC resp fully crew och SH

    Fastnet Race; snacka om att förädla en bra produkt!! Hela tiden måna om att “vanliga seglare” ska ha samma möjligheter och service som de stora kanonerna, nästan mer service faktiskt då de största aldrig syns i hamnarna i Cowes före start. Verkligen utnyttja/dra fördel av Cowes och Cowes Week! Folkfest helt enkelt!

    Öckerö Shorthanded; har faktiskt inte seglat detta än (debuterar om en dryg vecka!) men receptet på denna succé är uppenbar; shorthanded, ligger bra till i tid, trevligt format på racet, samlad flotta i en hamn.

    Alla kan vi dra egna slutsatser, detta var mina! Jag gillar uppenbarligen (delvis) “nya” race! Tror också jag menar att vi inte ska vara rädda för att vissa race försvinner och nya kommer!

    Reply

    • Anders
      Sep 14, 2017 @ 10:42

      Bra byte av fokus!

      Reply

  7. Mikael Vesala
    Sep 15, 2017 @ 09:43

    Jag tror vi börjar se de långsiktiga effekterna av SRS-systemets typformning av båtfloran nu. Om jag tolkat SRS-intentionen rätt så premierar den ju en tyngre sävligare båt av deplacementtyp. Detta i syfte att locka ut bredden i 70-talsbåtar. De seglas ofta av det äldre segmentet, med undantag av ett fåtal satsande båtar. De övriga som äger båtar i målgruppen för SRS seglar allt mindre och lyser med sin frånvaro på tjörn runt mm. Några oerhört glädjande undantag är väderö race och grebbestadsregattan som är i uppgående trend, där man också känner att de jobbar med marknadsföring och feststämning runt racen. Jag misstänker att vi är inne i en generationsväxling nu och att strävan att premiera tyngre sävligare båtar gör att yngre folk inte vågar köpa nya spännande snabba båtar, och att fortsätta segla samma båt som farsan och farfar gjort känns inte så lockande när man ser på you-tube om foilande/planande båtar till höger och vänster.

    På 70- talet såldes båtar i sverige med framgångar på svenska kappseglingar. Försök med det idag….
    I dag lönar det sig ju att fylla båtar med bly och annat SRS-pimp. Hur lockande och meningsfullt känns det då att investera i en modern snabb båt? Inte undra på att båtmarknaden i landet stagnerat. Och de yngre som vill segla något roligare än farsan ägnar sig åt andra fritidssysslor. Eller möjligen hänger med farsan någon gång som gast.
    Att skruva om parametrarna i SRS-systemet bättrar inte på deltagarantalet på kort sikt, men på en 10-års period tror jag det blir avgörande för om SRS-seglingen och båtbranschen ska överleva.

    På kort sikt är det marknadsföring med lite foto/film samt inbjudningar där folk finns idag så som på You-tube/FB/Bloggar, där man fokuserar på att sällankappseglaren känner sig välkommen. Att finnas i Västkustkalendern är nödvändigt för ordningens skull men där lockar väcker man inte sällankappseglarens lust att anmäla sig.

    Reply

    • Peter
      Sep 15, 2017 @ 12:14

      även om jag tycker att vissa båttyper är mer än andra gynnade så kan jag inte se att det finns en typformning mot just gamla 70-talsbåtar. På höstkroken kunde CB66:orna rensa prisbordet. Mycket ligger I att flottan I Västeras tränar separate och som klass och är aktiva på kvällskappsegling. En del seglare tycker dock att de har fel SRS. Här är det CB-66:or. jag kan dock inte saga om det gäller alla sportiga båtar…
      Paugern är ju byggd för insjösegling och jag tror nog att även den skulle kunna placer sig väl på insjörace som Höstkroken och har säkerligen svårare på västkusten.

      det måste var närmare vara en omöjligt arbete att skruva på de olika parameter för att kompensera felaktigheter utan att straffa andra båttyper med ett enkelt system. jag tror nog att andra faktorer I SRS påverkar mer, t.ex. upplevelse att behöva väga, mäta mm. för att känna sig få vara med.

      jag funderat en del om helt enkelt äga en båt har blivit dyrare under de senaste åren. Båtprisarna har sjukit och det är möjligt idag att få en kölbåt närmaste gratis. Att ha båten kostar dock en hel del mer idag.

      Reply

    • andreas
      Sep 15, 2017 @ 14:43

      Hej på er!!
      Finns säkert många faktorer och orsaker. Men personligen har jag en annan teori.

      Jag tror kanske inte att SRS är orsaken, jag placerade mig inte så ofta på pallen i min marinette33 eller i 35match som jag gjort med HP1030. Om det berott på att jag seglat mer för att det är en roligare båt och därmed blivit bättre, eller det blir större utväxling när man gör rätt eller om den mäter fördelaktigare i SRS eller för att jag har bättre segel mm…låter jag vara osagt. Men ialla fall upplever jag inte SRS som orättvist eller felaktigt.
      Så jag upplever inte SRS som ett hinder men jag är iof inte varken ung eller har sååå sportig båt. Mer en cruiser:-)

      Det jag tror är följande;
      -förut accepterade vi att segla med lite äldre dacron segel på en regatta. Vi var nöjda att ha en stor genua en fock och en spinne…Även vinnarna kunde ibland ha dacronsegel(Kanske något nyare men såg likadana ut) numera upplever jag man är havet efter om jag skulle segla med några år gamla dacronsegel på en 35fots båt…Att då segla när insteget är stort för att vara med tror jag är ett skäl. Definitivt ett steg som är större att ta idag! Vi har 1 stor,2 fockar och code i laminat o flera gennakrar och vi är nog relativt konservativa i vår budget…men mycket pengar är det i garderoben för en som skall börja segla regattor…

      -Annan bit som gör att tröskeln är större, det var vanligare att man var 4-5 pers på en 35fotare i besättningen. Idag krävs det 8 pers för att få ut max båtfart på kryssen- annars havet efter…
      Ytterligare ett steg till som är större idag.

      För min del har jag börjat med golfen seriöst(igen) detta för att insteget är så mycket lägre. Jag kan tävla med mina gamla grejer från förra seklet och ändå hävda mig idag på hyfsad elitnivå.

      I segling är det tufft att hävda sig på handikappsegling med grejer från förra seklet. Tom en kvällskappsegling är det tufft att hänga på.

      Så med gamla segel och bara 4 pers på en båt, då är man enbart med för att sponsra vinnarna.
      När vi inser det och vi gör något åt det kan deltagarantalet öka.

      3dje delen är attityd! På en seglingsbana skriks det mycket. Jag upplever betydligt mer hets mellan seglare på tex MBBR (med tajta starter och rundningar) än vi har i en hockeymatch mellan spelarna, så tur är att vi som seglare inte kan nita en seglare i en annan båt för det hade varit slagsmål ganska ofta:-) Mycket adrenalin –>STRESS–>ogenomtänkta ord/ordval och osäkra personer/nybörjare tror jag blir avskräckta.

      Jag tror detta är för mig största skälet till att vi väljer alternativ utanför segling.

      Helt enkelt – DET ÄR INTE KUL!

      För oss blev kappseglingen riktigt kul när vi upptäckte shorthanded seglingen via BLUR tror det var 2009.
      Att segla med frugan mot alla andra båtar i gemytlig stämning där hets var långt borta och där vi oxå ser att logotype seglare blir mänskliga när de bara är 2 pers gör att det blir KUL igen.
      Alla gör misstag och det gör att segelgarderob och besättningsvikt spelar mindre roll!!
      Avsluta med en go middag o några öl är som tex Öckerö shorthanded bra kombo av race o socialt!

      Skall man rädda seglingen på sikt tror jag på en större förändring

      MVH Andreas S i HorsePower
      (som faktiskt älskar segla)

      Reply

      • Peter
        Sep 15, 2017 @ 16:37

        du glömt de situationer där man segla på andra. visst oftast ingen större skada men inte så sällan att fölk lägger av just av rädslan att det kan bli värre.

        Reply

      • Bertil R
        Sep 15, 2017 @ 18:03

        +1 :)
        tror själv att det är ganska nära sanningen som Andreas beskriver

        Reply

    • Joakim
      Sep 15, 2017 @ 15:57

      @Mikael. Vad är det som gör att du anser att SRS typformar mot gamla 70-talsbåtar?
      Cb66 funkar fint, melges 24 funkar fint, farr 30 funkar fint, fareast funkar fint osv
      Det är ju relativt moderna sportiga grejer.
      Det som år käckt med Srs är att det även funkar för 70-talsbåtar och allt däremellan samt före.
      Sen har väl alla båtar sitt paradföre och det lär vara svårt att helt kompensera för det.
      Min båt planar inte men är mycket snabb på kryssen, den suger vatten på halvvind men är snabb på länsen om det inte är riktigt blåsigt. Får vi bara kryss läns är vi jätteglada, får vi mycket halvvind är vi glada ändå men resultatet blir sämre.
      Det jämnar ut sig.
      Srs funkar bra men om vi som seglar gnäller på systemet eller hävdar att vissa båtar premieras så lockar det nog inte så många nya seglare eller gamla heller.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 15, 2017 @ 16:56

      @Mikael, du lovade ju att du inte skulle gnälla på SRS de tre första åren med nya båten :-)

      Jag håller inte alls med dig. Förra året så var både Cheetah 30 (2015 vann du cupen), CB66 och 707 med i toppen på SRS-cuperna här på kusten och med J/111 (som är ganska långt från “tyngre sävligare båt”) så vann jag West Side Cup.

      I år har vi Farr 30 Farrgo i topp. Kanske beroende på att mabn har haft 74:e träningar/seglingar under sösongen…

      Jag gjorde denna analys på SRS-cuper i Sverige i januari, och då var det en hälsosam mix av nya sportigare, och lite trögare äldre, båtar.

      http://www.blur.se/2017/01/29/trimma-ner-srs-eller-trimma-upp/

      Reply

  8. Mikael Vesala
    Sep 15, 2017 @ 20:58

    Ojoj. det var värst så lätt det var att få i gång folk. Alltså, det var faktiskt ett seriöst inlägg och min åsikt om vad som möjligen kan tänkas ligga bakom det vi ser idag. Jag tyckte jag undvek gnäll, men det kanske inte riktigt gick fram. Det som låg till grund för min teori är dels samtal med seglare de sista två åren samt egna teorier. Med högt i tak borde vi kunna diskutera och ha olika åsikter och teorier utan att någon känner sig påhoppad, vare sig seglare eller inom SRS-kommitén. I grund och botten vill ju förståss jag också se fler seglare på sjön.

    Och nej, jag har ingen personlig agenda i syfte att få sänkt srs på Paugern. Det vore tämmeligen osnyggt och helt emot syftet med den båten, nämligen att få en rejäl utmaning och nytändning i mitt seglande.

    Reply

    • Jonas Dyberg
      Sep 16, 2017 @ 22:59

      “…utmaning och nytändning i mitt seglande”. Där satt den!
      Jag fokuserar på det och accepterar att SRS och andra mätetal aldrig ger alla typer av båtar samma förutsättningar att vinna. Jag har aldrig vunnit en tävling med kölbåt och kommer förmodligen inte att göra det heller, men djädrar, jag skakar i hela kroppen av att bara tänka på nästa segling med en båt som ger mig just ”utmaning och nytändning”. Segla, kappsegla, träffa kompisar/konkurrenter, ta en pilsner ihop och njut av att ha kämpat och stimulerat både hjärnan och kroppen. Detta är SRS segling för mig!

      Reply

  9. Peter Gustafsson
    Sep 16, 2017 @ 23:40

    Det gnälldes ju ovan på hur dåligt det skulle vara på västkusten i jämförelse med hur bra allt var i Stockholm… bara som en jämförelse: Sista Chansen hade idag 15 startande, samtidigt lockade KSSS satsning på bansegling i storbåt, “KSSS Indian Heat Regatta” (fd SRS Big Boat fd Höstcup), 13 båtar.

    http://www.ksss.se/globalassets/documents/resultat/2017/indian-heat-race-1-2.html

    Bägge seglingarna har ju konkurrens från andra arr, men man kan konstatera att det inte är enkelt ens om man heter KSSS.

    Reply

    • Bertil R
      Sep 17, 2017 @ 11:13

      Sista Chansen i Björlanda igår blev en fantastisk dag på havet för de som kom!
      som sagt hade vi konkurrens om båtarna som brukar komma, av Slörens Kräftköret, eftersom Kräftköret är en klubbtävling som inte behöver sanktion så är det dock olyckligt att den läggs på samma dag som sanktionerade tävlingar, förstår de som väljer en klubbtävling före ett ” öppet ” SRS race, håller med Jonas D ovan att kappsegling är inte bara att vinna ( även om det förstås är kul ) utan hela inramningen med tjöt å en pilsner.
      hur som haver, de 15 som kom till Sista Chansen verkade nöjda med dagen, vilket är huvudsaken, sedan kvarstår frågan hur vi kan locka fler seglare.
      resultat på BKSS hemsida och Facebook http://www.bkss.se/results/resultat-2017/Resultat_Sista-Chansen-2017.pdf

      Reply

  10. Marcus
    Sep 18, 2017 @ 08:48

    Hej,

    Kom precis hem från orc nm i Norge. Där slog det mig hur många ungdomar som är med och seglar och vilken gemenskap det är mellan dem. Det var även flera av båtarna som seglas av team där inte ens ägaren är med ombord utan låter teamet driva båten. Det ryktades även att båten Rå Glädje skulle satsa på att få in mer jolle ungdomar i laget till nästa år. Om jag minns rätt har Norge haft ett flertal ungdoms projekt för kölbåt. Gör vi något sådant på västkusten?

    Vi måste ju få till ett sätt att få över jolle ungdomar till kölbåt?

    Detta är ingen kritik bara en fråga/tanke…

    Reply

    • Joakim
      Sep 18, 2017 @ 18:52

      Fler borde ta med sina egna barn på kölbåtskappsegling. Mina döttrar har varit med oss och kappseglat kölbåt sedan de var små. Ofta har vi bara kört familjen på en mindre båt men väldigt ofta ett gäng gubbar plus småtjejerna på en lite större båt.
      Enda seglingen de inte var med på i år var Hermanö, prognosen gjorde att de fick stå på land. På Faerder fick de förmånen att gå ner i båtenför att slippa det monsunliknande regnet så vissa fördelar har de såklart men de har blivit bitna. Vi har försökt segla seglingar som är lite festligare runt om. Höstkroken, ÅF inshore och liknande med kul inramning gör det ju roligare att haka på mor och far.
      Nu är de 13 och 15 och vill ha en egen båt så de fick en IF. Den kommer iofs även jag leka lite med.
      Det tror jag är ett bra sätt att locka ungdomar på.

      Reply

  11. Bosse F
    Sep 18, 2017 @ 21:35

    Har medelåldern på kappseglare ökat de sista 20 åren?
    Har båtarna blivit större de senaste 20 åren?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 18, 2017 @ 22:08

      Jag vet inte om det har ändrats så mycket. När jag var 18 och tjatade mig ombord på en entonnare så var känslan att de flesta andra var ganskla rutinerade :-) Tittar man på http://www.blur.se/2013/02/03/tjorn-runt-1990-en-smak-av-sommar/ så tycker jag det ser ut ungefär som idag?

      Båtstorleken har ju debatterats en del, och det finns en myt som säger att “båtarna blir ju bara större” och att det är fler på varjke båt. Nedan finns de två största klasserna från Tjörn Runt 2002. Totalt hittar jag kanske 80 båtar det året som motsvarar de som seglar långa banan idag = ungefär samma antal. Skulle jag gissa så har båtarna snarast blivit något mindre?

      41 Formula 60 IPC Ipc Independent Pens Andersen Nylof -GV 2,50 c
      42 W60 S-2001 Sap Northern Lights Linus Netshagen SGV 1,81 c
      43 W60 S-2005 Semcon R&D Anders Carlberg SGV 1,80 c
      51 Rainbow 42 N-8899 Rex Wim Buekers SGV 1,44 c
      88 IC45 N-9905 Ocean Tiger Magnus Roth SKF 1,54 c
      100 Scandinavian S-9184 S/y Merengue Per Tarnklev SGV 1,55 C
      102 Sydney 40 S-l0004 Rush David Fait SGV 1,45 C
      103 Sw Yachts 45 S-2002 L’Escape Sigbjorn Mansaker SGV 1,40 c
      104 X-482 S-l0667 Cutting Edge Christer Olausson SGV 1,40
      105 X-482 S-10668 Cutting Edge 2 Ce Skeppare SGV 1,40
      106 X-512 S-512 Celeste Leif Wallin SGV 1,40
      107 X-512 N-10233 Jonathan Livingston Per Christian Bordal SGV 1,40
      108 Andrieu 44 S-l0002 Air Fredrik Ljungars SGV 1,39 c
      109 First 47.7 S-10711 Lippo Lars Fjalldahl SGF 1,39 c |
      110 Swan 48 N-9095 “Chaos Rune Sandvall SGV 1,39 c
      111 IMX40 S-33 Spiff Lena Having SGV 1,37 F
      112 IMX40 S-80 BlueS Hans Johansson SGV 1,37
      113 Luffe43 S-5 Salsa Lennart Magnusson SGV 1,35 c |
      114 First 40.7 S-245 Singapore Sling Bo Johansson SGV 1,34
      115 First 40.7 S-329 SMV Magnus Torell SGV 1,34
      116 First 40.7 N-9868 Flash IV Erik Krister SGV 1,34
      117 First 40.7 N-10168 Kristin Dag Skarsgard SGV 1,34
      118 First 40.7 S-18147 Mediacom Ola Sandell SGV 1,34
      119 X-442 S-44 Free Wind Lars Bjorkroth SGV 1,34 FC
      120 Sw Yachts 42 N-9940 Kathilda IV Peter Norlin SKV 1,33 C
      121 1-ton S-9164 Joint Venture Anders Akerberg SGV 1,34 C
      122 1-ton S-9188 Optimore Amanda Mikael Mattsson SGV 1,32 C
      123 1-ton S-9189 Team Wilfast Mattias Wilsson SGV 1,32 C
      124 Dehler39 S-89 Endonna Lars Fabricius SGV 1,32 C
      125 Elan 40 S-9 Emotion Bo Knape SGV 1,31 c
      126 Farr40 N-7000 Farr Out Sten Johnsen SGV 1,32 c
      127 First 36.7 S-8845 Albatross Segel Bengt Falkenberg SGV 1,31 C \
      128 First 36.7 S-l 09 Team Carlor Stefan Hagelin SGV 1,30 c
      129 First 36.7 S-l 19 Gurre Jonny Myrin SGV 1,30 c
      130 Baltic 42 DP S-8151 Shadow Peter Staberg SGV 1,30 c
      131 Maxi 140 S-5380 Humbug Lasse Pelle SGF 1,30 c \
      132 Wasa40R S-9444 Doctors’delay Daniel Nordanstig SGV 1,30 c
      133 Jeanneau one F-69 Faster Too Johan Barring SGV 1,29 c
      134 X-362 Sport S-158 Rikitin Mikael Backstrom SGV 1,29
      135 X-362 Sport S-2002 Navimed.se Stina Nyblom SGV 1,29
      136 X-382 S-92961 Chamsiin Peter Dahlsten SGV 1,29 c
      137 X-382 S-10570 Snubbler Jan Svernhage SGV 1,28 c
      138 CB365 N-9629 Anne Marie Kjell Norli SKV 1,29 c
      139 CB365 N-9634 Venus Egil Norli SKV 1,28 c
      140 CB365 S-10567 Thi for two Lars Wallerstedt SKV 1,28 c
      141 Dynamic 35 S-23 Dynamit Claes Oleander SGV 1,28
      142 Dynamic 35 S-29 Demo’n Karl Helder SGV 1,28
      143 Farr38 S-9077 Qualides Lars Sparrmark SGV 1,28 c
      144 Swan 43 S-9180 Amoress Mats Gustafsson SGV 1,28 c
      145 First 435 S-9955 Pass Per Graune SGV 1,27 c
      146 Omega 42 S-l Concorde Anders Ottosson -KV 1,27 FC

      Och antal besättningsmedlemmar i genomsnitt i hela fleeten har gått från ca 4.4 till ca 4.9. Tittar man på “big boats” skulle jag säga att den är relativt konstant eller tillochmed har minskat lite (om man ersätter ett par W60 med Melges 24 och Pauger 30 så får man den effekten).

      Jag redde ut det i en kommentar för ett år sedan.
      http://www.blur.se/2016/08/18/tjorn-runt-2016-trash-talk/#comment-373456

      Reply

      • Bosse F
        Sep 21, 2017 @ 09:44

        Ja, det är ju bra om medelåldern är densamma som för 20 år sedan. Tycker dock man ser ungefär samma människor nu som då. Väldigt få nya ansikten under 30. På -70, -80 talet köpte massor av 30 åringar båtar, små hanterbara båtar, man tom byggde sina egna båtar. Segling och kappsegling byggdes från grunden, bredden. Från bredd skapas spets.
        Bra att båtarna inte blivit större trots allt prat om att många köper stora båtar som knappt kan hanteras. Under semestern kommer det masssor med flådiga 40-45 fotare som nästan alltid går med motor. Kan man inte slösegla sin båt så kappseglar man inte.
        Jag tycker trenden är tydlig.
        Medelåldern ökar, större båtar, färre som seglar eller ens kan segla sina stora båtar. Mycket nytt, instrument, kolsegel, srs, vägning, bottenfärger, planande båtar etc avskräcker bredden.
        Sedan finns ju nördarna, entusiasterna kvar som lägger hur mycket energi och resurser som helst. För det krävs om man ska utvecklas och lyckas.

        Som tur är finns det ju statistik på att det inte är så här och vi får hoppas att bredden finns kvar.

        Reply

  12. Martin
    Sep 18, 2017 @ 22:40

    Brist på tid är en faktor, vid sidan av seglingen så är det många pusselbitar som ska passas in i familjeschemat som fotbollscuper för barnen, träningar och andra aktiviteter. Sen reser många betydligt mer nu än tidigare. så många hinner helt enkelt inte med att tävla så mycket som de skulle vilja, tror jag.

    Om det seglas mer, på högre eller lägre nivå på västkusten eller ostkusten är rätt ointressant fråga? Det händer ju också att västkustseglare deltar i seglingar (med lånad båt eller som besättning) på ostkusten och tvärt om, vilket är kul!

    En framgångsfaktor för att locka deltagare till en regatta är om det kommer många båtar och gärna flertalet av samma typ som man själv seglar till regattan. Förväntningarna blir stora och tävlingen rolig med många jämna ekipage på vattnet. Ibland har jag upplevt en allmän tveksamhet att ställa upp med sin båt, och man väntar på att fler av samma båttyp ska anmäla sig före man själv anmäler. Det är bra med öppen anmälningslista där man tidigt ser anmälningarna droppa in som tex Lidingö runt eller Ornö runt. Det räcker med att ha några drivna besättningar som anmäler sig tidigt för att locka fler.

    Reply

    • Mikael Vesala
      Sep 19, 2017 @ 09:29

      Där kan vi som vet att vi ska köra givetvis göra en insats genom att anmäla oss tidigt. Självklart kanske, men det värt att tänka på.

      Reply

  13. Mats B
    Sep 18, 2017 @ 23:25

    Tror att ett av problemen är svårigheten att för båtägare att hitta gastar och gastar att hitta båtar att segla på. Hör ofta båtägare som säger att de inte kappseglar för de inte får ihop besättning. Nyligen la jag ut en annons på Gastbanken på FB för att hitta ett par extra gastar för kvällskappseglingarna i hemmaklubben. Jag välkomnade både erfarna seglare och rookies och fick på ett par dar svar från 12 personer som var sugna på att vara med. Betydligt fler än vad jag har möjlighet att ha med. Så intresse för att kappsegla finns men kanske för få båtägare som vågar ta med nybörjare och lära upp och framförallt tar sig tid att leta upp de som är intresserade av att vara med och kappsegla.
    En ide kan vara att i början av säsongen ordna en dag/helg då både båtägare som är sugna på att börja kappsegla och intresserade gastar kan mötas och även få hjälp av erfarna kappseglare att komma igång. Även mer aktiva team kan vid ett sådant tillfälle hitta folk att för att komplettera besättningen.

    Reply

  14. N N
    Sep 19, 2017 @ 17:51

    Nog finns det gastar. Men att få kontinuitet och hamna på ungefär samma ambitionsnivå kanske kan vara svårare.

    Reply

  15. srsseglaren
    Sep 22, 2017 @ 09:31

    Åland Race (sista chansen på ostsidan) i mål dag ett.
    http://www.sailracetoday.com/alandrace

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.