Zhik Skjæløy OneStar 2017

Det finns ju en lång tradition av att segla shorthanded och solo i Norge. Watski 2star Skagerrak var väl det race som drog igång hela rörelsen, och man har kört Onestar under lång tid. Man har också många seglare som satsar riktigt seriöst på den här typen av segling. Från Rune Aasberg & Simen Løvgrens Clsass 40-projekt ner till Pogos, JPK, SunFast ochg specialanpassade Elan ochg First.

Därför kändes det extra spännande att få mäta krafterna med så duktiga seglare.

Före start. Lite vind och regn. J0 på rulle en bit ut på peket för en förmodad lättvindskryss ner mot Færder fyr.

Den stora snackisen hade så klart varit banor och banförkortningar. Vi var mitt i ett lågtryckscentrum och vädret skulle vara ostabilt. Och lätt.

Före start. Elling Rishoffs First 40 Godevenner, som leder den norska shorthandedrankingen, med code.

Här är vår start. Jag startade för långt i lä och fastnade i en stor klunga från tidigare starter. Frustrerande. Och så hällregn på det.

Jag blev också påseglad av en lovartsbåt när jag låg på fördäck och kopplade gennaker. Med J0 så skär man ju lite mer, men den andra båten hade bestämt sig för att “jag får ju segla mot märket” och styrde rakt in i mitt peke. Surrealistiskt att jobba på fördöäck och se någon medvetet segla på en :-)

När det väl kom lite vind så kunde jag börja plocka lite båtar. Bra fart mot Hollændern och Fulehuk, där jag bara hade Pogo 40 Black Pearl, Godevenner och Swan 48 Galatea före mig… Galatea passerade jag strax före Fulehuk.

Och när Elling strulade till det med coden, så kunde jag segla om honom också. Jag försökte hålla mig på rhumbline, men det var lite klurigt i strömmen.

Så här såg det ut mest hela dagen. J0 uppe för kryss och reaching ner till TWA 100. A3 på däck då vinden kom akterifrån. Jag räknade till 4 sättningar (och 3 av gångerna kom den ner inom 5 minuter). Focken på hakar är redo i fall vinden skulle öka så att J0 inte funkar längre.

Med en distans kvar till rundning hade jag ett bra läge med Black Pearl och Godevenner i lä. Kurs rakt på märke mer TWA 70-90 grader. Humöret började stiga ombord…

Men med 500 meter kvar till rundning så körde jag in i ett vindhål. Aaaaaargh… Och vinden vred 90 grader till SV, så jag var tvungen att sätta A3, segla 100 meter för babord, gippa, segla 100 meter för styrbord och plocka ner. Nu hade jag tappat både Black Pearl och Godevenner, och Xp 44 Framtia hade hunnit ikapp och rundade på utsidan mig…

Efter rundning passerade jag Godevenner igen (slog tidigare mot öst) men det dröjde inte länge förrän vinden dog igen. Här blev vi liggande i 3.5 timmar (14:00-17:30) i en norgående ström som tog ut den lilla vind som fanns.

Här blir jag omdriven av JPK 1080 Mika.

Det var en av de mest udda saker jag sett.

Hela fältet låg i stort sett stilla, med alla möjliga segelkonfigurationer från fockar, coder till plana gennakers. Men inga inbördes positioner ändrades och de 4-5 första båtarna hade ungefär samma framfart. Mika var kanske 1000 meter bakom, men “vobblade” sig långsamt genom fältet. Med bara stor ocxh fock så verkade hon generera någon typ av framdrift i vågorna. Båt efter båt plockades och retfult gled Mika förbi bara några båtlängder bort. Plötsligt var hon först i fältet 500 meter framför.

Helt sjukt. Och ingenting som någon av oss kunde göfra nåt åt. Kanske var det en tam säl som puttade på eller nåt :-)

Till sist fyllde det på med vind. Jag, Godevenner och Stær hade jobbat oss så långt österut det gick för att hitta vind, trots att detta tog oss längre från märket. Och till sisthittade vi några kårar där A3-gennakern bar.

Detta är ju Blur-förhållanden och jag kunde snabbt hämta in Black Pearl.

Jag gav mig tusan på att klämma Mika också, även om hon var 6-700 meter framför. Det fick nästan och jag var 2 båtlängder efter i mål vid 19:04. Nära!

Mika vann så klart övertlägset (stort grattis), men jag gjorde bra ifrån mig mot Elling Rishoff och Tor Hove som är två av Norges absolut bästa shorthandedseglare. Och när det väl var “seglingsbart” så var jag mycket nöjd med min insats.

de mindre klasserna vanns av en J/92 och en J/109. Så det var ju synd att det inte blev en trippel :-)

1 JPK 1080 MIKA HARALD WALDER 08:45:00 08:55:30
2 J/111 BLUR Peter Gustafsson 08:49:00 09:13:10
3 Arcona 410 STæR Kjell U Sandvig 09:30:51 10:03:23
4 First 40 GODEVENNER Elling Rishoff 09:30:15 10:04:48
5 Hanse 430 DIVA Bjørn Strand 09:44:00 10:09:27
6 Elan 400S KRAFTKAR 09:46:00 10:21:09
7 First 40.7 FRITT FRAM! Audun Gjøstein 10:24:40 10:38:24
8 Pogo 40 BLACK PEARL Sverre Marius Ellingsen 09:31:45 10:50:08
9 Elan 350 ELANOR Tor Hove DNF (16)
9 XP-44 FRAMTIA Kjetil Tørseth DNF (16)
9 Swan 48 GALATEA MORTEN HARLEM DNF (16)
9 Jeanneau Sun Odessey 439 TAMARA Lars-Fredrik Moe-Helgesen DNF (16)
9 X-50 JOKERMAN Per Ottar Skaaret DNS (16)
9 Sun Fast 3600 FLYING SCOTSMAN Colin Campbell DNC (16)
9 Bavaria 42 Match SY MANGO Frode Lund DNC (16)

Hela resultatlistan här.

Kort oppsummering av årets Zhik Skjæløy OneStar

Da er endelige resultatlister publisert. Beklageligvis kom ikke alle i mål, til tross for endrede målganger med avkortninger, men det ble veldig lite vind på slutten. Allikevel tolker vi tilbakemeldingene til at de fleste var happy-sailors.

Lørdag kveld ble det middag og fest på Kroa og en verdig premieutdeling av flotte krystaller fra Fredrikstad Seilforening og et flott gavedryss fra Zhik og Sailtuv.no

Jeg ønsker å takke alle som har hjulpet til med arrangementet; Lars Petter, Vidar, Tor, Marius, Esben, Henning, Rune, Jan Helge og Per Arne. I tillegg våre sponsorer Zhik, ved Sailtuv.no og Skjæløy Slipp. Og til slutt alle dere seilere, som tydeligvis setter veldig stor pris på regattaen, dens form og rammer.

Velkommen tilbake alle sammen neste år!

På vegne av “dugnaderne”
Simen

Hemseglingen till Långedrag blev tuff med start 03:30. Fin soluppgång över Koster och bra segling ner till Smögen där det motade och blev jobbigt.

Men det var värt besväret. Att få segla Hollændern och Onestar var superkul, och vi gjorde inte bort oss. Den här gången heller.

6 Comments

  1. Martin Sep 13, 2017 Reply

    Har alltid kappsegla med devisen:”Det viktigaste är inte att vinna utan att ha en riktigt bra bortförklaring på fikat efteråt.” Frågan är om en tam säl kvalar in som en BRA bortförklaring??? ☺️

  2. Simen Løvgren Sep 13, 2017 Reply

    Flott reportasje Peter. Utrolig hyggelig å ha deg med i regattaen. Neste år håper vi å se flere fra Sverige på startlinjen. Vi skal jobbe frem et veldig bra opplegg for dere, enten der seiler både Holenderen og Zhik Skjæløy OneStar, eller bare sistnevnte. 8. september er datoen i 2018.
    Velkommen,
    Simen

  3. Kjell Vågfelt Sep 13, 2017 Reply

    Grattis till åter en fin placering Peter! Dessutom en fin bild med regnbåge över Islandsberg.

  4. srsseglaren Sep 13, 2017 Reply

    Det gäller att investera i rätt utrustning för dom race man seglar ;-)
    http://www.batliv.se/2016/10/19/direkt-eldrift-pa-rodret-med-hanse/
    Kanske kan vara ngt ?

    Skämt åsido är det tillåtet att använda ett sea-anchor för att fånga strömmen ?
    http://www.sailboat-cruising.com/parachute-sea-anchor.html

  5. Harald H Sep 13, 2017 Reply

    Gratulerer med fin plassering! Det er synd at sporingen ikke virket. Jeg ville gjerne sett sporet til J/109 Jambo som seilte på knappe 4.5 timer der andre brukte over 7. Det lar seg gjøre å se sporet til en del av båtene på AIS (marinetrafffic) eller på RaceQ, men Jambo er ikke blant dem.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*