Skip to content

6 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Sep 15, 2017 @ 07:51

    Gör som ni brukar gubbar!; segla bra och vinn!!!!

    Reply

  2. Sam V
    Sep 15, 2017 @ 09:46

    Synd att ni inte blev kvar, hade varit riktigt kul att se Blur segla ORCi. Nästa år kanske?

    VM i Haag kommer bli något alldeles extra, med både ORC och IRC-båtar: A pragmatic and innovative solution now opens the door to allow an offshore fleet derived from ORCi and IRC-rated boats to assemble and compete for their discipline’s ultimate title, ‘World Champion’. By using a combined scoring system, this combined fleet will, in 2018, be able to compete on the water against each other for the first time using both systems.

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Sep 17, 2017 @ 09:07

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Sep 17, 2017 @ 16:48

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Sep 21, 2017 @ 21:28

    Tack Norge

    Norska ORCi mästerskapen avgjordes under helgen i Son strax norr om Moss. Till slut var det 22 båtar på linjen i varierande storlek från X-332 till Club Swan 45 som största båt och Rå Gledje som den absolut snabbaste. Inför regattan så var det framförallt Landmark 43, XP-44, Rå Gledje, Club Swan 45 och King 40 Magic som sågs som de värsta konkurrenterna.

    Världsmästaren Santa med Claus Landmark och Clabbe Nylöf som taktiker visade redan i första seglingen att de behärskade sina hemmavatten i Son. I 4-5 meters nordostlig vind gick de ut mitt i Oslofjorden och ledde i princip från start till mål och spikade seglingen. Själva inledde vi med en 6e plats som sedan blev en femma så vi var riktigt nöjda. De andra båtarna var inte oslagbara! I den andra seglingen lättade det något och vi var med bra hela vägen runt. Vinden hade vridit och det verkade som om vi skulle kunna bära spinnakern på halvvindsbogen in mot mål. Men när Landmark 43orna inte kunde bära sina asymmetriska blåsor så tog vi det säkra och bärgade spinnakern vid rundningen. Bakom oss kommer då Synergia 40an Sons of Hurricane med Bengt Falkenberg ombord och fortsätter med sin spinnaker. Något lamslagna ser vi hur de tar in på oss och trots att hela sträckan är rätt lång så fortsätter vi i mål med focken. Vi slutar femma, Sons of Hurricane vinner och slår oss med 27 sekunder och vi har bara 12 sekunder till 3e platsen på exakt en timmes segling.

    Fruktansvärt små marginaler.

    Tempot mellan seglingarna var högt och seglingsledningen hade från början gjort klart att de hade ambitionen att genomföra 4 seglingar på lördagen och att de inte kommit dit för att träna banläggning. De lade bra linjer och banor från början. Varierade mellan 2 eller 3 varv med gate på undanvindarna som ger en extra taktisk krydda. För de mindre båtarna var det inte mycket vila mellan racen utan femminutersskottet gick strax efter sista båt i mål. I tredje racet hade vinden mojnat till ca 2 meter och ett vrid skapat kraftig läfördel. På Kwanza lyckades vi starta för babords halsar och gå före hela fältet. Vi rundade kryssmärket som tredje båt och slutade väl femma i mål och vann totalt på korrigerad tid.

    Tävlingsledningen fick sedan skjuta upp den fjärde starten på grund av stiltje. Men efter någon timmes väntan med lite hoppfulla småpuffar så avbröts dagens seglingar. Det var tydligt att både båtar och tävlingsledningen var där för att genomföra så många bra seglingar som möjligt. Resultatet innebar en andra plats för Kwanza efter Santa från första dagen. Vi var helnöjda trots missen med att ha bärgat spinnakern för tidigt.

    Senare på kvällen visade det sig att Santa blivit diskade för en styrbords babords situation och plötsligt var vi i ledningen. Men vi visste att det skulle bli fortsatt tufft och att Santa skulle kunna räkna bort sin disk.

    Dag två bjöd på något hårdare vindar på 5-6 meter per sekund. Återigen tuffa seglingar där vi trots allt kände att vi kunde mäta oss med Landmark 43 och XP-44. Vi hade samtidigt många tighta och tuffa dueller med Sons of Hurricane, Bavaria 44 Match Ille moro och framförallt med King 40an Magic.

    Innan start i det andra racet upptäckte vi att topplattan i focken gått sönder och att hela lattfickan var trasig. Vi var tvungna att starta med trasig latta i toppen, men som tur var blev det allmän återkallelse. Ned med focken fram med ny latta, såg och tejp. Fullständigt fokus från fördäcksgänget under Lars Sparrmarks ledning gjorde focken klar att hissa när det var 1.30 kvar till start. Starten blev perfekt!

    I slutet av racet hade vinden återigen vridit och vi skulle kanske kunna bära spinnakern in mot mål. Båtarna framför oss bärgade sina assymetriska men vi lyckades bära vår Englesson spinnaker med full kraft och slutade tvåa i racet. Trots en kanonstart i tredje racet så lyckades vi inte förvalta ett bra utgångsläge. På kryssen gick vi på fel kanter och vid spinnakersättningarna lyckades vi få svåra timglas två gånger. Det var sista racet och vi kunde till slut räkna bort en 11e plats.

    Totalt slutade vi 3a efter Dehler 36an Fri av Fjaerholmen och King 40 Magic på andra plats. En underbar säsongsavslutning där vi slår samtliga Landmark 40, XP-44, Rå Glede och alla andra duktiga norrmän. Vi börjar lära känna båten och är nu peppade mot nästa års äventyr.

    Norrmännen bjöd på väldigt bra seglingar och ett trevligt arrangemang. De uppskattar väldigt mycket att vi svenskar är med och deltar och hoppas att vi ska vara fler svenskar på de norska regattorna, precis som de kommer till både MBBR och Tjörn Runt.

    Beträffande ORCi seglingar så är det otroligt tight och man får inte ge bort några sekunder någonstans. I många seglingar har vi bara 1-3 sekunder till båtarna framför eller bakom och i flera fall fick båtar dela placering. Vi trodde att någon av de största båtarna enkelt skulle vinna med sin fördel att få segla i fri vind. Men så blev det inte utan Dehler 36an Fri av Fjaerholmen hade en fantastisk serie med bara topp tre placeringar förutom en 13e plats som de kunde stryka.

    Många stora båtar på linjen med många korta seglingar är för oss det roligaste man kan göra. Tighta båt mot båt situationer och manövrar gör att man hela tiden lär sig sin båt och att varje misstag kostar tid och placeringar. Nu ser vi fram emot MBBR 2018 och allt annat som väntar.

    Christian Haeger
    X-41 Kwanza SWE 49

    Reply

  6. Kjetil
    Sep 22, 2017 @ 09:43

    Trivlig å lese slike rapporter fra regattaene! Takk.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.