Offshore Sailing Worlds 2018 | planering?

Det verkar vara stort intresse för det kombinerade IRC- och ORCi-VM som går i Holland nästa år. Redan nu är det 50 båtar anmälda. All info finns här.

Så låt oss kicka igång diskussionen nedan.

Godmorgon Peter! Ett helt annat VM- topic: nu är anmälan öppen för det första kombinerade VM:et för IRC och ORCi! Maxgräns är 150 båtar, klass C har redan 28 av 50 platser tecknade efter 36 timmar.! Går i Holland 12-20 juli 2018. Kan inte du öppna en post om detta – borde vara ett BLUR- event också! Hittills 3 svenska båtar anmälda- men det måste ju blir fler.

Går det kanske att få till ett gemensamt svenskt upplägg inför- Marstrand Big Boat race, tredagars träningshelg i juni på Västkusten, någon regatta i Tyskland ( Kieler Woche) eller i Danmark/Holland innan VM? Kanske kan få med ett tiotal norska och danska båtar på samma tankar så att det blir bra träningar/race inför VM?

Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Northside

Marstrand Big Boat är ju ett utmärkt träningstillfälle, och jag vet att det kommer ner bra båtar från Stockholm. Kanske kunde man synka även kring andra event i Norge och/eller Tyskland.

Vi har själva inte spikat vår säsong 2018. VM i J/111 går i Holland i augusti, så en variant är ju att köra detta som uppvärmning. Det andra alternativet är Middle Sea Race…

Anmälda hittills:

SWE 11 ABSOLUT MELISSA BAVARIA 40 CRUISER 642.2 9.367 Lars AARUM
SWE 34 Tingelig MAXI RACER Lena HAVING LDSS
SWE 80 Gertrud IMX 40 591.9 10.151 Hans RISTNER GKSS
SWE 88 Pro4u/Malin FIRST 36,7 MOD 620.8 9.122 Patrik FORSGREN KSSS

24 Comments

  1. Sam V Sep 21, 2017 Reply

    Friskt vågat att anmäla en Maxi Racer :-)

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 21, 2017 Reply

      Skall vi gissa att det är en “placeholder” för något annat än en Farr 30?

  2. Andreas i HP Sep 21, 2017 Reply

    hej
    Kan någon berätta kortfattat hur ett upplägg kan se ut och vilken tid o kostnader man behöver för ett deltagande?
    Någon som har vindstatistik för segelvattnen för denna tidpunkt?
    Mvh Andreas

  3. srsseglaren Sep 22, 2017 Reply

    Undrar om det blir så kul ?
    Efter att ha läst:
    “we hope to create a hostile environment for locals, visitors, sailors and shore crew. ?
    https://offshoresailingworlds2018.com/offshore-sailing-worlds-2018-held-in-the-netherlands/

  4. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Northside Sep 22, 2017 Reply

    Perfekt Peter!
    Andreas: kostnaderna beror såklart på ambitionsnivå och storleken på plånbok. Men, lite i stora drag:
    1. Inmätning Orci och IRC, cirka 10 000 kronor, om man har en båttyp som inte är ORCi- mätt tidigare.
    2. Startavgift cirka 8000kr
    3. Boende räkna med 500kr/pers/natt
    4. Mat, om man har självhushåll så blir det ungefär samma kostnader som hemma ( äta måste man ju göra om man är hem också!= ingen extra kostnad)
    5. Hamnavgifter under transporten 1000kr
    6. Resor fram och tillbaka med flyg/ bil : 4000kr / pers
    7. Slitage på båt och utrustning under transport och kappsegling.
    8. Lyft i Holland för tvätt, 3000 kronor.
    9. Livflottehyra 6 pers cirka 5000kr.
    Kolla också Peters rapport från Fastnet, där finns lite om vad Fastnet kostade 2015.
    Säkert något jag har missat!

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 22, 2017 Reply

      Så här såg vår Fastnet-satsning ut. Den enskilt största kostnaden är boende, där AirBnB för 8-10 pers landar på 4-5.000 per natt i ~10 nätter.

      Fastnet Race 2015

      Var och en står för resor till/från + mat utanför race
      Nedanstående kostnade splittas på 8
      Tillkommer kostnader flör kvalificeringsrace + träning

      Båt
      Nersegling 3 000
      Cowes Yacht Haven 15 000
      Lyft i Hamble 4 000
      Hemsegling 5 000
      Reparation spin 5 000
      Diverse 10 000
      = 32 000

      Race
      Anmälan 8 500
      Mätbrev 1 600
      Mat under race (hela 2015) 10 000
      = 20 100

      Boende/bil
      Hus i Cowes 40 000
      Hotel i Plymouth 12 000
      Hyrbil Europcar 5 000
      = 57 000

      TOTALT 109 100

      Gissad budget per person 20-30.000:-
      (inklusiver resor, mat mm för hela säsongen 2015)
      Tidsåtgång per person ~25 dagar.

      • andreas Sep 25, 2017 Reply

        Hejsan Lasse B och Peter G.
        Suveränt svar av er båda.
        Då får vi en klar bild av vad detta kan kosta.

  5. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Northside Sep 22, 2017 Reply

    Är det någon som har koll på våren 2018?
    Vi går i planer på att segla Marstrand Big Boat race. Vi har 500 Nm tillfartssegling, så vi vill segla mer när v ändå är över.
    Bra race i Norge/Danmark/Tyskland eller Holland under juni? Kieler Woche är välarrangerat,men brukar bara vara ett 20- tal Orci- båtar. Om vi kan få till så att Svenska, norska, finska, tysk, danska och estländska VM- deltagare kör så kanske det kan bli 50- båtar?
    Norge har en mycket bra flotta, en del av dem ska till VM- någon som har kontakter där så att det går att samordna träning och tävling – lite skillnad att köra en tredagars träningshelg med 25 båtar än med två- tre båtar.
    Andra idéer?

    • Sam V Sep 22, 2017 Reply

      I maj helgen efter Faerderseilasen går Big boat i Tønsberg. Banseglingar med större båtar, garanterat kvalificerat motstånd.

      • Espen Kuhle Sep 25, 2017 Reply

        Den store regattaen som går i Norge i mai i 2018 er HH Skagen Race som går i Kristi Himmelfartshelgen mens Færder’n går i juni etter at MBBR har blitt arrangert (sjekk hjemmesiden til KNS).
        I år så hadde HH Skagen race også en start for svenske båter i fra Marstrand og vi satser på en start fra Sverige for neste års HH Skagen Race også, fra et sted sentralt på vestkysten. Hvor det seiles nordover først for å møte den norske flåten fra Åsgårdstrand før dere runder og følger samme bane til Skagen. Det vil også være åpent for shorthand og singlehanded båter.

        For kontakt med den norske ORCI flåten så anbefales det å kontakte Thomas Nilsson, Sons of Hurricanes teamet eller Magic teamet som har god kontroll på hvem som planlegger hva av de norske ORCI båtene.

    • Till Lasse Bergqvist och andra med VM-tankar
      Vi har nu anmält X-41 Kwanza till VM och planerar träning på Västkusten under ett flertal helger under maj. Vi kommer prioritera träning framför “öarna-runt” race. Så låt oss planera under vintern tillsammans. Under 1a maj helgen i vår så seglade vi runt på 61 timmar från Södertälje!

      • Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Northside Sep 23, 2017 Reply

        Såg att ni anmält er – skoj!
        Det var det här som var lite av min tanke-träning i grupp med hyggligt likvärdiga båtar fartmässigt och bygga varandra starka för att det ska gå så bra som möjligt på ett VM. Sedan ett par race med fleet på ett 30-tal båtar. Förstår också att det diskuteras ett EM 2019 på Ostkusten och eventuellt ett VM 2020 i Norge.

  6. Karl Jönsson Sep 22, 2017 Reply

    North Trim cup i Lomma 2018 skulle kunna fungera, nära till Danmark och Tyskland.
    I år ställde två båtar upp i ORCi, resten i SRS.
    Bra träningshelg med Amerikaner från North Sails med träning på Fredagen med foto/filmvisning på land med ibland stenhårda kommentarer från North killarna.
    Går av stapeln 12/13:e Maj med extra träning på Fredagen 11:e

    Info från i år:
    http://www.lbs.nu/Kappsegling/northsailstrimcup13-1452017

  7. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Northside Sep 27, 2017 Reply

    Nu är 47 av 50 platser klass C redan bokade efter en knapp vecka!! Svenska båtar som vill segla VM 2018 i klass C: ANMÄL NU!!!!

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 27, 2017 Reply

      Är inte 50 platser väldigt lite i klass C?

      • Mats V Sep 28, 2017 Reply

        Jo. På direkt fråga om detta svarar arrangören:

        “As per the Notice of Race the maximum number of competitors in each class is 50.
        Judging from the current entries that will not make an even split across classes.”

        Kan man med lite god vilja tyda som att de kommer flexa lite på detta vartefter anmälningsläget i respektive klass klarnar.

  8. andreas Sep 27, 2017 Reply

    En liten fråga
    Varför måste man ha livflotte på en båt när de flesta racen är bansegling?
    Är det för havsracet på ca 24h som detta behövs?

    MVH Andreas

    • Fabian Sep 27, 2017 Reply

      För att det heter “Offshore sailing worlds” ;). Oavsett om man nu bara bankappseglar…

      //Fabian

    • Mats V Sep 28, 2017 Reply

      Det planeras för ett långt havskör på 30-36 h för långsammaste båt. Betydligt längre än på arrangemangen de senaste åren. Krav från RORC (dvs IRC-delen). Därför livflotte.

  9. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race SWE 550 Oct 15, 2017 Reply

    Ja, då har vi anmält oss till det kombinerade VM:et. Ska bli helskoj att köra både förberedelserna och VM:et. Nu längtar vi till sommaren 2018!

  10. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Northside Nov 8, 2017 Reply

    Nu är det enligt SHF klart att Oxelösund får EM i Orci 2019 – Preliminärt i början av augusti!! Det borde bli, precis som VM i Haag, att man kör dubbelt, dvs både enligt ORCi och IRC. Skoj att det går i Sverige – borde bli ett stort startfält på klassiska kappseglingsvatten.

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 8, 2017 Reply

      Vad blev utvärderingen av SM?

      I tidningen menade man at det “För Oxelösunds segelsällskap var mästerskapet en succé.”, men med 6 båtar på starlinjen så kanske det fanns förbättrinngspotential?

      Polackerna lade väl ribban ganska högt för hur ett EM kan se ut?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*