Skip to content

83 Comments

  1. Jonas Dyberg
    Sep 26, 2017 @ 15:40

    Peter, om du haft vit bottenfärg så hade du inte behövt sitta och fundera, då hade du sett allt slem som växer fram på bara några dagar nu i slutet på säsongen och steget därefter kommer snabbt, dvs litet smått sjögräs.
    Jag har vit färg och ser eländet så det taggade mig att dra på våtdräkt/cyklop och dyka.
    Med vit färg ser man var skiten sitter när man jobbar under båten så då går jobbet snabbare.
    Jag använder böjd borste, Scrubbis och svamp.
    Alltså, VIT färg!
    …och nu har jag även fattat LITEN båt…. :)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 26, 2017 @ 16:04

      Jonas, jag har haft vit färg… låt oss ta den här diskussionen efter att du målat din båt till våren och sedan slipat den till race-finish. På J/109 hade vi Trilux och 6 man lade en helg = 100 mantimmar på att få den superslät.

      Det var när vi gjorde bedömningen att dessa timmar var mer värdefulla på vattnet som vi bytte till VC17 ;-)

      http://www.blur.se/2007/07/16/bottenjobb/

      Reply

      • Jonas Dyberg
        Sep 26, 2017 @ 16:57

        Jag vet. Har kört vit Trilux i 12 år. Botten blir som en hyfsat slät apelsin efter målning. Frågan är om slem eller nytvättad “slät apelsin” glider bäst.
        Dragprov i skeppsränna vore intressant.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Sep 26, 2017 @ 18:19

          Lite som att fråga om “för plana” eller “för djupa” segel är snabbast :-)

          Reply

  2. Jonas
    Sep 26, 2017 @ 18:34

    Vc17 finns i Vit “isch” i Tyskland, bara att beställa kommer med posten för en hundralapp. SVB.de

    Reply

    • Jens
      Oct 2, 2017 @ 16:50

      Kan inte hitta “vit” VC17 på svb. Medveten om att mer växer på en ljus yta så är det fantastiskt mycket enklare att tvätta då du ser vart du skrubbat, speciellt om det är dålig sikt.

      Reply

      • Peter
        Oct 2, 2017 @ 17:38

        jag kollade lite på olika hemsidor för international både tyska och engelska. Det verkar att de har slutat med VC17 och VC17 extra i vit. VC-offshore finns i vit.

        Reply

  3. Pelle Lindell
    Sep 26, 2017 @ 19:27

    Jag tycker nog VC17 funkar rätt bra. Lägger man på tillräckligt mycket växer inga tulpaner och högst måttligt med slime. Jag vet att många är besvikna men tror det beror mest på att dom lagt på för lite färg.

    Reply

  4. Joakim
    Sep 26, 2017 @ 21:31

    Jag la på tre lager Vc17 Från svb i våras. Tvättade ordentligt inför Pater noster, Faerder, hermanö och Tjörn. Riktigt slemmigt varje gång även på våren. Efter Tjörn har jag kört scrubbis regelbundet men ändå haft tydlig beväxning varje helg.
    I helgen körde vi hem båten till Vänern och hade bråttom iväg och hann ej tvätta. Låg riktigt lågt på loggen vid standardvarvtalet När vi sen kom in i älven blev det riktigt tråkigt.
    Jag ligger i Wallhamn och upplever att det i år har växt extremt trots flitigt seglande. Jag gillar Vc17 men i år har den ej funkat för mig. Jag kanske rollade för snålt, kör alltid skumrulle som ju lägger tunt.

    Reply

  5. Andreas i HP
    Sep 26, 2017 @ 22:47

    Vi sprutar vc17 3lager på botten.
    Har bara lyft en gång iår och det var nu inför Öckerö shorthanded.
    Givetvis har vi borstat botten ett par ggr.
    När jag lyfte var den i princip helt ren förutom drevet som var angripit av massor tulpaner.
    Tror det är 5e säsongen med vc17 och blir nog det nästa år oxå?

    Reply

  6. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Northside
    Sep 26, 2017 @ 23:20

    VC 17 är det vettigaste alternativet. Om man sprutar eller rollar så försvinner mycket i luften. Ett tips är följande: använd en enliters sportdrycksflaska med dragkork ( en sådan man öppnar och stänger) och en planstrykare. Häll på färgen på planstrykaren och måla. Kör helst 3 varv. På vår 42- fotare räckte 2,5 liter till två bra varv på hela botten.

    Reply

  7. Johan Wickman
    Sep 27, 2017 @ 10:42

    Jonas, Trilux måste slipas om du jagar tiondelar. Behövs ingen skeppränna. Dessutom bättre rodergrepp. Men tyvärr blir den snart förbjuden trots att den idag är godkänd även för ostkusten. VC17 är väl huvudalternativet trots en del kritik. Och betydligt mer lättslipad än Trilux som kräver tid och/eller riktigt bra slipmaskiner.

    Reply

    • Jonas Dyberg
      Sep 27, 2017 @ 14:08

      Trilux har jag använt alla år, eftersom X-Yachts målade med den från början. Jag är hyfsat nöjd med den och speciellt som den inte släpper så mycket då jag skrubbar botten. Men, visst, nu har jag ju kommit på att det är väldigt skoj att kappsegla så då är en slät botten av intresse förstås.
      Att Trilux ska förbjudas visste jag ej. Tacksam om du kan informera om var du fått denna info och om det finns någon web länk om detta.
      Mitt önskemål är alltså:
      VIT kulör
      Slät botten
      Undvika påväxt av havstulpaner men annat kan jag polera bort själv

      Någon “raceputte” här som kör med vit färg som man kan få slät lätt och som behåller en slät yta under säsongen?

      Tänk om man kunde lyfta båten själv med det centrumlyft som finns…

      Reply

      • Mikael Vesala
        Sep 28, 2017 @ 07:52

        Har använt vit Jotun VK racing Hard sedan 2010 på cheetah och nu Paugern. Sprutmålar två tre lager och slipar med oscillerande maskin med abralon 400-600. Sparayar med svart bitlemafärg och slipar tills det svarta är borta. då vet jag att alla porer är borta utan att jag slipar igenom. Blir mycket bra finish men är mycket jobb. tar ca en vecka att göra på helgerg o kvällar. Simmar ner och tvättar botten med en abralonskiva två tre gånger/år. har bara sett slem ej tulpaner. seglar på västkusten och båten ligger i byfjorden, Uddevalla.

        Reply

        • Jens
          Oct 8, 2017 @ 12:49

          Är det en veckas jobb på Paugern så är det ju tre veckors jobb på en 40fotare och svår muskelinflammation i axlarna på köpet.

          Reply

  8. Peter
    Sep 27, 2017 @ 13:49

    någon som har erfarenhet av silic one?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Sep 27, 2017 @ 15:49

      Foul-relase färger som Silic One funkar enligt min erfarenhet hyfsat på båtar som används mer eller mindre dagligen och gör minst 15 knop. På segelbåtar……nja ….får tulpanerna fäste så ramlar färgen av när man tar bort dom och det går knappast att få racefinish på färgen.

      Reply

    • Fredrik H
      Sep 28, 2017 @ 13:44

      Hej, fick dessa bilder, i länken nedan, från bekant CB365. Har också sett, och känt vid bad på kompis båt i Åhus (bara östersjön..) med STOR odling under häcken. Minst 15 knop gäller nog för SilicOne!
      (Hoppas länken fungerar, det är en sluten FB grupp.)
      https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1218552314916930&set=gm.10154838345596517&type=3&theater&ifg=1

      Kör själv Hempel hard, fungerar bra. På båda sidor om Öresund.
      Körde tidigare Trilux som var bra men jobbig att slipa. (Dessutom ville jag nu ha ljusgrå färg..)

      Reply

      • Johan Wickman
        Sep 29, 2017 @ 09:49

        Slipar du Hempel hard?

        Reply

  9. Hans Helgesson
    Sep 27, 2017 @ 15:59

    VC17 Extra funkar bra om man inte snålar – dvs minst två lager och inte för tunt.
    Gjorde om roderprofilen i våras så där fanns det bara två (tunna) lager VC17 och resultatet blev lite tulpaner främst på just rodret.
    VC17 M Extra funkar bättre (dvs den Norska varianten) – samma mängd koppar men har tillsatser för att förhindra påväxt av slem.
    Brukar göra ett lyft och minst ett dyk under säsongen.

    Reply

  10. Kalle
    Sep 27, 2017 @ 19:36

    Känns som detta är en icke diskussion på ett sätt. Göteborg som marknadsförs som Sveriges seglarhuvudstad etc har inget bra ställe där båtägaren själv kan lyfta båten och förvara den på land under säsongen. Långedrag ja men det är inte så många båtar och landytan är minimal.

    Båtar under ett visst antal ton kan lika lätt lyftas i med centrumlyft när de ska seglas. Färgtillverkarna håller på och utvecklar mer eller mindre miljöfarliga färger när lösningen egentligen inte är färg utan utrustning som gör att båtar kan förvaras på land när de inte används och lätt sättas i med centrumlyft när de ska användas.

    GREFAB som är ägt av skattebetalarna borde lobba för att båtar förvaras på land under säsong och sätts i med centrumlyft när de ska användas och erbjuda möjligheten. Det går att göra i andra delar av Sverige så varför kan det inte lösas i Göteborgstrakten. Det finns givetvis båtar som pga sin storlek och vikt blir krångliga att lyfta varje gång och då är det givetvis bra med bottenfärg men det stora flertalet är mindre båtar. Även motorbåtar under en viss storlek kan förvaras på släp när de inte används.

    Reply

    • Martin
      Sep 29, 2017 @ 01:00

      900 kr/lyft för en 29e fotare lirar inte riktigt med GREFABs miljöpolicy att minska användningen av bottenfärger

      Reply

  11. Peter
    Sep 28, 2017 @ 10:19

    det är inte bara problem I Gbg. Jag fått intryck att den minoriteten som skulle vilja ha sina kölbåtar på land (kappseglare) glöms bort allt för ofta. I V-ås är det inte en fråga om möjlighet utan en fråga om vilja att organisera den typen av möjlighet.

    Reply

  12. Johan Wickman
    Sep 28, 2017 @ 10:31

    Min uppgift om att Trilux kommer förbjudas hämtade jag från följande länk: http://minbaad.dk/nyhed/archive/2017/20/september/article/nye-eu-regler-goer-bundmalinger-ulovlige/

    Jag har ej faktakollat. Men stämmer detta så är det tydligen det slemstoppande som är problemet för EU. Därmed borde även extra-versionen av VC17 vara tveksam. Men koppar är tydligen inget problem längre. 180 grader alltså.

    Reply

    • T
      Sep 28, 2017 @ 20:52

      ” Lille Danmark kan ikke redde verden ved at have særregler.” Ingen fara, sånt sköts om av lilla Sverige…

      Är det nån som vet (tror sig veta) om det här nya EU-reglerna betyder nåt i Sverige? Som det verkar nu, låter sig kommunala beslutsfattare (längs ostkusten) inte påverkas av vare sig EU-regler eller Kemikalieinspektion. Koppar är på många håll ett ‘jätteproblem’. På tal om 180 grader.
      /T

      Reply

    • Jonas Dyberg
      Sep 29, 2017 @ 09:17

      Jag frågade International i Sverige, yachtpaint.com, och fick följande svar via e-mail:
      “Tack för ditt mail, Trilux Hard kommer absolut att finnas kvar nästa säsong!”

      Reply

    • Claes
      Sep 29, 2017 @ 16:46

      180° – låter som Livsmedelsverket

      Reply

  13. Hugo Norell
    Sep 28, 2017 @ 11:10

    Vi målade med två lager VC 17 i år och har lyft en gång och dykt med tuber två gånger och varje gång har det varit rejäl påväxt med slem på hela ytorna och sjögräs under vattenlinjen. Vid lyftet var det havstulpaner på drevet och propellern.
    Undrar om det är någon på västkusten som kört utan bottenfärg och använt båttvättarna i Stenungsund och Smögen eller som har rengjort på annat sätt?
    Skulle vara en bra känsla att komma ifrån målningen med färger som innehåller koppar och andra gifter.
    Miljöförvaltningen i Göteborg har inte velat tillåta den nuvarande typen av båttvättar där det inte är ett slutet system så man har fått fortsätta måla som seglare i Göteborg.

    Reply

  14. Johan Wetterlundh
    Sep 28, 2017 @ 11:58

    Jag har änvänt HEMPEL’S HARD RACING PERFORMER i två år nu och jag tycker att den fungerar utmärkt. Lyfte och spolade innan Bohusracet och därefter endast borstat för hand och med scrubbis. Har målat med svart färg på skrovet och rött på roder och köl. Den röda är för att jag lättare skall se om det börjar bildas slem. Mig veterligen så är vi två i Hovås som använder denna färg och vi är båda väldigt nöjda med motståndet mot beväxtning.Vi tycker också att ytan blir lagom hård och inte allt för svår att få en fin yta på.

    Reply

    • D35 Aurora
      Sep 28, 2017 @ 13:39

      Håller helt med, Hard Racingen är lättjobbad och håller bra samt lätt att slipa av knottrorna på. Bygger inte tjocklek nåt nämnvärt efter 7 säsonger, slipar bara lätt. Målar ett lager per år. Inga tulpaner alls och lite slem får man räkna med. Båten ligger på Tjörn.

      Vill man ha ännu slätare går det säkert med denna färg också, tar bara mer tid, som Mikael V beskriver ovan.
      /Mats

      Reply

      • Edvard
        Oct 2, 2017 @ 15:37

        Jeg har brukt Hard Racing (sort) i noen år, og synes den fungerer ganske bra. Sliper ned både før og etter påføring.

        Reply

    • Martin
      Oct 2, 2017 @ 08:26

      Hempel´s Mille Performer är också suveränt bra men jag antar att självpolerande är no-go för den seriöse kappseglaren.

      Reply

  15. Jocke
    Oct 3, 2017 @ 11:21

    Jag har 7-8 burkar 2L Hempel Hard racing vit till salu om någon behöver. Vi kör bara epoxi i Mälaren och lyfter två gånger per säsong. Har även gjort keramisk lackbehandling av botten så kvalitén under är bättre än ovanför vattenlinjen.
    Hör av er om någon vill köpa! 0702667003

    Reply

  16. J-mannen
    Oct 5, 2017 @ 14:12

    Intressant diskussion. Mina erfarenheter av VC17 Extra är väldigt varierande mellan olika år. HAr även målat med norsk VC17m Extra och även då har resultatet (=påväxningen) varierat mellan åren.
    Är VC17m Extra exakt samma färg som VC17m Extra från Tyskland (svb.de), någon som vet?

    Reply

    • Hans Helgesson
      Oct 6, 2017 @ 10:44

      Diskuterade just detta med International på båtmässan för några år sedan och de påstod i vart fall att VC17 Extra är samma oavsett marknad och så även VC17m Extra. Faktum är att innehållet i kopparpåsen är samma oavsett “m” eller “m Extra”. Det skall vara den “våta” delen som skiljer sig och innehåller något som skall förhindra påväxt av brunt slem.
      Det som gör mig lite skeptisk till detta påstående är att de Norska burkarna är prydda av en fin Norsk Flagga.
      Kanske bara ett knep för att locka de nationalistiska norrmännen att köpa :)

      Reply

      • Bjørn V
        Oct 9, 2017 @ 15:12

        Och vad skal de icke nationalistiske normännen kjöpa? Om de är riktigt nationlistiska så är det väl Jotun som gäller.

        Reply

  17. Andreas i HP
    Oct 7, 2017 @ 22:03

    Hur ofta behöver man lyfta båten med enbart polerad epoxibotten på västkusten?
    1ggn/mån? Eller oftare?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 7, 2017 @ 22:42

      Det beror säkert på var man har den, men min känsla är att den skulle vara “o-kappseglinsgbar” efter ett par veckor.

      Prova att lägga i en bit plast bredvid båten och spana in den med jämna mellanrum. Vore kul att göra det på några olika ställen längs kusten.

      Reply

    • srsseglaren
      Oct 8, 2017 @ 02:40

      På Ostsidan är det kört på en vecka och två veckor helkört.

      Reply

    • Andreas i HP
      Oct 8, 2017 @ 08:52

      Det hade varit intressant att prova med en plastbit.(1/3 epoxi/1lager vc17/3lager vc17) men är det inte just detta international gör?
      Musslorna fortplantar sig vid 12 grader på våren. Det är väl en känslig period.
      Sen har vi tulpanerna som jag inte har koll på,flera perioder under sommaren/sensommaren?

      Lyft o tvätt kostar 700kr där jag har båt
      Vc17 kostar för mig 2700 kr med 3 lager
      Sedan lyfter jag 1 ggr/år samt borstar den 1-2ggr ytterligare.
      Det blir 3400kr/år.arbetstid blir liknande som att tvätta den oftare.

      Hade 6 lyft räckt samt ett antal borstningar varit tillräckligt?
      För oss innebär det då då teoretiskt
      Lyft 1 1a veckan maj
      Lyft 2 slutet maj/början juni
      Lyft 3 slutet juni
      Borsttvätt på semestern
      Lyft 4 början aug
      Lyft 5 slutet aug
      Lyft 6 mitten sept

      Någon av er borde väl ha provat?

      Reply

      • Thomas Wiberg
        Oct 8, 2017 @ 09:52

        Andreas, som Peter skriver ovan så beror det på ett antal faktorer. Var båten ligger är en sådan faktor där det kan skilja rejält bara beroende var man ligger i samma hamn. Det är tyvärr en våt dröm att kunna köra en kappseglingsbåt utan bottenfärg på västkusten med mindre än att man förvarar den på land, tvättar eftervarje segling och bara har båten sjösatt när det seglas. All påväxt börjar med bioslem som etablerar siog efter ett par dagar. Sedan är det fritt fram för diverse andra organismer som olika sorters sjögräs och som Du nämner musslor och havstulpaner. Väljer Du att ha båten på land i juni och september slipper Du havstulpanerna eftersom dom har två föryngringsperioder per säsong, just i de månaderna.

        Det är väldigt lätt att få dåligt samvete för att man har bottenfärg på sin båt med den propaganda som hela tiden matas ut till oss båtägare. Tyvärr har ju propaganda sällan ett syfte att iformera objektivt, utan man önskar med informationen uppnå något annat. Tittar man på exempelvis VC 17 som ju är en tunnskiktsfärg med koppar bundet i färgskiktet, så kan jag förstå att det kan vara idé att ta bort gift som minskar slemtillväxten. Kopparn i sig anses ju bara “giftig” om man bor i ett land där myndigheterna väljer att se det så. Våra kära älvar som mynnar ut runt våra kuster transporterar ut väldigt mycket mer kopparpartiklar och oxider i havet än vad som någonsin frigjorts från båtbottnar under alla år, varje år!

        Reply

        • Hans Helgesson
          Oct 9, 2017 @ 12:25

          De två föryngringsperioderna gäller för ostkusten där havstulpanerna sätter sig fast två gånger per säsong. På västkusten sker detta oftare, med ett snitt på ca 4ggr (finns dessutom 4 olika arter på västkusten).

          Reply

          • Thomas Wiberg
            Oct 9, 2017 @ 15:03

            Hans, jag har ingen lust att kasta argument fram och tillbaka kring marin påväxt. Men jag vill bara berätta om var jag fått uppgiften kring att havstulpanerna etablerar sig i två omgångar per säsong på västkusten. Under 1990-talet arbetade jag som utvecklingsingenjör på ett företag i Bofors-gruppen som hette Bofors SA Marine. Vi tillverkade vapen och utrustning för krigföring under vatten, minor, sveputrustning och en del annat. Så kallad försvarsmateriel. Naturligtvis är fenomenet med påväxt av intresse för utrustning som skapas för att kunna ligga länge under vatten. Vi gjorde massor av tester kring detta på Kristinebergs marina forskningsstation i Fiskebäckskil. Detta var regelrätta forskarstudier underställda marinbiologiska institutionen på Göteborgs universitet. Jag var den som var projektansvarig för detta från Bofors SA Marines sida och spenderade mycket tid i Fiskebäckskil. Uppgiften om att havstulpaner har två etableringsperioder på västkusten kom ur detta arbete. Om detta är korrekt eller inte kan jag inte bedöma, men min upplevelse av de deltagande forskarna och det jobb dom gjorde ger mig ingen anledning att tro att det inte skulle vara korrekt.

          • Hans Helgesson
            Oct 11, 2017 @ 08:19

            Alla som har en gummibåt på Västkusten kan nog verifiera att havstulpanerna etablerar sig kontinuerligt under sommarhalvåret. Vi måste lyfta vår jolle varje vecka och skrubba bort småtulpanerna innan de blir alltför hårda.
            Men det är väldigt beroende på salthalten i vattnet
            Balanus improvisus eller slät havstulpan, förökar sig flera gånger per år på västkusten men oftast bara en eller två gånger per år i Östersjön.

      • Calle P
        Oct 8, 2017 @ 15:57

        Stino körde utan bottenfärg ett i i Björlanda.
        Dom fick tvätta varje vecka… Eller varje gång som det skulle kappseglas

        Reply

  18. Joakim
    Oct 9, 2017 @ 18:54

    Jotun vk racing, hempel hard racing, trilux och vc offshore är de färger jag väljer mellan för en vit botten på en liten båt jag precis köpt. Triluxen har jag haft på annan båt och den var inte rolig att slipa vilket många konstaterat så den lär gå bort.
    Vc offshore hade jag på en annan båt för massa år sedan och som jag minns den var det en standard hård bottenfärg men jag minns inte hur slipbarheten var.
    Har någon en jämförelse med någon av de övriga färgerna om man sätter dem i relation till triluxen som är ett elände?
    Någon skrev att hempeln var lätt att slipa.
    Det estetiska kanske får stryka på foten till förmån för Vc17 men vitt vore snyggt.

    Reply

    • Peter
      Oct 10, 2017 @ 11:19

      Offshore minns jag att koppar klumpade ihop sig på slippappret/Abralonet och rev upp ytan. Det var därför jag undrade om färgen behöver sprutas för att man ska slippa slipningen men jag har förstått att andra lyckades med slipning. har färgen ändrats under senare åren för att få till bättre slpibarhet? Annars var jag nöjd med färgen.lite beväxning och ytan var halt i vatten.

      Reply

    • Per Tengå
      Oct 11, 2017 @ 15:17

      Vitt är snyggt och det syns tydligt när det är dags att göra rent. Både Trilux och vc offshore (som inte funnits på hemmaplan sedan 1900-talet?) är lätta att slipa och det blir snabbt kanonresultat – förutsatt att färgen är ordentligt genomhärdad.

      När (om) vi bottenmålar våra båtar på våren så är det ofta kalla nätter och härdningen av färgen tar lång tid. Så räkna inte med att någon av de färger du nämnt går bra att slipa direkt efter målning. Även när färgen “torkat” är den fortfarande för mjuk/seg för att vara slipbar. Det kan möjligtvis fungera hjälpligt med våtslip med rinnande vatten.

      Ska du få till en bra slipning innan nästa säsong är det läge att måla så lång tid innan sjösättning som möjligt, tex nu. Annars brukar det funka att slipa lite senare, om du lyfter någon gång under säsongen.

      Reply

  19. Erik
    Jan 31, 2018 @ 10:21

    Nu är rapporten släppt. Östersjöfärger i Kattegatt från 2020 är en rekommendation. Totalförbud i Kattegatt från 2030 är en annan rekommendation. Orsaken är att man anser att biocidfria alternativ finns. På bilden som illustrerar detta syns en mindre motorbåt som dras upp på trailer. Det står också litet luddigt om att halten koppar och zink skall mätas. Om man med det menar på båtskroven framgår inte.

    Reply

    • Jens
      Jan 31, 2018 @ 15:49

      De är väl för goa i skallen, som om alla åker omkring i trailerbara båtar!?
      Sverige ska rädda världen, samtidigt som bananrepublik A, B, C och D dumpar soporna med pråmar rätt i havet.
      Här ska vi minska miljöpåverkan med promille till astronomiska kostnader när man till bråkdelen av kostnaden kunde göra skillnad på riktigt där det skräpas ner och förgiftas mest.
      Sila mygg och svälja kameler!

      Reply

      • Göran/Xusidus/X-382
        Jan 31, 2018 @ 16:14

        Jens; Förstår hur du tänker. Men vi får aldrig rättfärdiga våra egna utsläpp genom att peka på att någon annan släpper ut mer.

        Reply

      • Anders Svensson
        Jan 31, 2018 @ 18:35

        Så om din kollega / vän / granne / etc sexuellt ofredar en annan person är det OK för dig att också ofreda personen, personen är ju redan ofredad och då spelar det ingen roll om personen blir det igen? Blir liksom ingen skillnad i det stora hela……

        Ibland blir jag förundrad hur korkad inställning och attityd det finns när det gäller vilken påverkan ens eget agerande har i ett ämne.

        Reply

        • Erik
          Jan 31, 2018 @ 22:26

          Själv blir jag förundrad över hur man när argumenten tryter kallar de som inte tycker som man själv för korkade. Eller får bara en åsikt finnas?

          Reply

          • Anders Svensson
            Feb 1, 2018 @ 09:58

            Erik. Olika åsikter får och bör finnas dock i det här fallet måste du skilja på vad som är en åsikt och vad som är en inställning.

            Det är skrämmande när man har inställningen att det spelar ingen roll om jag snattar, skattefifflar, våldtar för att alla andra gör det ju också.

            Detta är stor skillnad mot “åsikt”, en åsikt bör baseras på kunskap och man kan ha en åsikt om alternativ A är bättre än B.

            Det är direkt oroväckande när man kombinerar inställningen ovan med en åsikt som bara är ett tyckande. Då får du kontentan att det spelar ingen roll för Östersjön om vi minskar mängden giftfärg i Östersjön för att i Brasilien dumpar man soporna rakt ut i havet.

          • Peter Gustafsson
            Feb 1, 2018 @ 10:26

            En åsikt är en människas sätt att se på någonting, dvs personligt tyckande som till viss del är baserade på fakta eller “objektiv” kunskap, men också tro och värderingar.

            Vill man bilda opinion i en fråga så kan det vara bra att ha det i åtanke ;-)

            Och ingen har sagt att det inte spelar roll. Bara att det är viss skillnad på att snatta en dajm eller våldta någon. Fast det är ju bara min åsikt…

          • Seglaren
            Feb 1, 2018 @ 21:41

            och så finns en himla massor mellan snatta dajm och våldta var går gränsen?

      • Peter Gustafsson
        Feb 1, 2018 @ 08:59

        Vi pratar om perspektiv?

        Det är naturligt att först adressera de saker som har stor impact, för att sedan hitta gränsen när folk slår bakut.

        För att kryta an till Anders analogin ovan, så handlar det ju inte om att återupprepa samma brott, utan om att det är olika allvarligt att våldta någon och att titta lite för länge på en tjej på bussen? Eller att det är skillnad på att köra 115 km/h på motorvöäg och att köra 160 km/h (det är kanske fel att rättfärdiga att jag kör 115 när jag ändpå blir omkörd av alla andra?).

        På samma sätt så är det de-facto skillnad på att släppa ut 10 ton olja i havet och att kissa över akterspegeln.

        Skall vi vara hardcore och hårt slå ner på varje aktivitet soim har minsta effekt på miljön, så kommer vi inte att komma framåt.

        Reply

      • Jens
        Feb 2, 2018 @ 14:45

        Det är väl klart att vi ska göra vad vi kan, men det är ju bra att börja i rätt ände om man har en begränsad summa medel att satsa.
        En flygstol tur och retur London ger större miljöpåverkan än medelbilisten släpper ut på ett år!
        Hur många av dessa flygresorna är nödvändiga?
        Är det då rätt att försöka skatta ihjäl glesbygdsbon som försöker ta sig till och från jobbet som försörjer hans familj?
        Återigen prioritering och lösa rätt problem först samt skapa lösningar innan man inför förbud.

        Reply

    • Mats V
      Feb 1, 2018 @ 14:50

      Kan du länka till rapporten? Hittar bara för 2017, inte 2018.

      Reply

  20. Göran/Xusidus/X-382
    Jan 31, 2018 @ 14:13

    Var kan man hitta rapporten?

    Reply

    • Erik
      Jan 31, 2018 @ 17:03

      Hittar bara ett par presentationer. Finns länk på GREFABs hemsidan. Angående din kommentar att man inte kan rättfärdiga sina egna utsläpp så tycker jag du förenklar väldigt mycket. Om vi måste inskränka båtlivet* för att uppnå en marginell effekt så är det inte värt det. Det är nog så Jens menar.

      * När totalförbudet kommer så kommer bara ett fåtal entusiaster att hålla på med segling. Östersjö färg på västkusten funkar nog bara på Chalmers helt vertikala paneler i Fiskebäck men inte i praktiken. Jag har västkustfärg och det växer i alla fall (i Göteborg).

      Reply

  21. Kåre
    Feb 1, 2018 @ 16:32

    Om totalförbudet dröjer till 2030 så tror jag personligen att det finns goda förutsättningar att tekniska lösningar hinner ut på marknaden till ett acceptabelt pris som t.ex. autonoma tvättrobotar eller beläggningar med ytstruktur som förhindrar beväxning. Första generationens tvättrobot finns redan att köpa och beläggningar med struktur som både förhindrar beväxning och minskar friktionsmotståndet några % testas i laboratorier. Denna gång verkar flera länder runt om i världen införa förbud eller kraftiga restriktioner mot bottenfärger vilket innebär att det finns en hyggligt stor marknad för den som lyckas ta fram en bra produkt. Kommer det inte fram bra godkända produkter så blir det inte så roligt för oss båtägare.

    Reply

  22. Erik
    Feb 2, 2018 @ 14:34

    Eller så har fortfarande ingen bevisat att koppar i bottenfärg är till men för miljön och myndigheterna har tagit sitt förnuft till fånga. Men att om bara två år börja använda östersjöfärg på västkusten. Det blir inte roligt. Det skulle ju dock inte gälla Skagerak. I vart fall var inet Skagerak explicit angivet. Det aktualiserar frågan om vart gränsen går egentligen :-)

    Reply

    • Hans Helgesson
      Feb 2, 2018 @ 15:21

      Förslagsvis går gränsen söder om Göta Älvs mynning :)
      Dvs Långedrag, Hinsholmen och Fiskebäck ligger i Kattegatt och allt norr om Älvsborgs fästning i Skagerack ;)

      Reply

  23. Carl Peter Carlsson
    Feb 7, 2018 @ 13:48

    Vi får en bra ledtråd om vi kollar SMHI prognosområden. De anger gränsen som en linjemellan Skagen – Pater noster.

    Reply

    • Hans Helgesson
      Feb 7, 2018 @ 15:25

      Jag vet, var bara en invändning för att belysa inkonsekvensen av en sån gränsdragning.
      Havstulpanerna lär inte bry sig om huruvida båten ligger i Marstrand eller Skärhamn som ju skulle hamna i Kattegatt respektive Skagerack och därigenom tillåta olika slags bottenfärg beroende på vilken sida av Marstrandsfjorden som båten ligger.

      Reply

  24. Erik
    Feb 7, 2018 @ 16:14

    Skulle ju kunna få rent absurda konsekvenser. Göteborgarna flyttar sina båtar till norr om gränsen (var den nu ligger) med påföljande bilresor. En inte alltför avancerad gissning är nog att Kattegatt också kommer att omfattas.

    Reply

    • Hans Helgesson
      Feb 8, 2018 @ 12:33

      Du menar Skagerrak….?

      Reply

      • Erik
        Feb 9, 2018 @ 09:47

        Givetvis. :-)

        Reply

  25. T
    Feb 8, 2018 @ 13:04

    En annan inte alltför avancerad gissning är väl att om man flyttar gränsen, flyttar man även absurditeten?
    Fast ännu mer absurt tycker jag att det är att kommunen där upptagningsplatsen finns, kan förbjuda användning av bottenfärger, alldeles oavsett vad Kemi och/eller Transportstyrelsen tycker.
    /T

    Reply

  26. Mikael
    Feb 8, 2018 @ 13:33

    Det mest absurda är nog alla som verkar tycka att det är roligt att årligen stå och först måla på och sedan slipa av den giftfärg som de köpt hinkvis för tusentals kronor. Färgfabrikanterna har inget intresse att utveckla alternativ så länge folk och myndigheter är så korkade och köper deras lobbyism. Hade det funnits strängare regler är jag säker på att fullgoda alternativ redan funnits!

    Reply

    • Erik
      Feb 9, 2018 @ 09:54

      Ännu mindre intresse har de att utveckla någon för bara Sverige. Skall man få den effekt du efterlyser så måste det ske globalt. Men vi debatterar alternativ till bottenfärg som kanske och eventuellt är farlig och för säkerhets skull skall förbjudas (försiktighertsprincipen). Får man ha zinkanod förresten…?
      Visst är det idiotiskt och måla på och skrapa av. Men det finns ju ett alternativ: Coppercoat. Förmodligen det mest miljövänliga allt sammantaget. Ingen skall inbilla mig att silikonfärg och liknande är miljövänligt. Och nej jag använder inte själv coppercoat om nån undrar. Har ingen lust att ägna mig åt brottslighet bara för att få segla.

      Reply

      • Hans Helgesson
        Feb 9, 2018 @ 11:05

        Undrar hur de kategoriserar coppercoat. För det är ju ingen traditionell bottenfärg.
        Och hur hanterar man de få men ändå förekommande träbåtar som är kopparförhydade.
        Kopparplåtarna skyddar ju både mot is och beväxning.
        Vi får helt enkelt börja bygga segelbåtar i kopparplåt :)

        Reply

        • Sven
          Jun 17, 2019 @ 12:50

          På vilket sätt är Coppercoat inte en traditionell bottenfärg? Vad skiljer den från tex VC17?
          Inte tillåten i Östersjön?

          Reply

          • seglaren
            Jun 17, 2019 @ 16:33

          • Fredrik
            Sep 29, 2019 @ 00:08

            Coppercoat består av Epoxy (dvs plast) och kopparpulver. Så det är ingen ”färg. Du får måla båten med Epoxy. Det ”olagliga” består i att man häller i finmalet kopparpulver. Och att den bottenbehandlingen inte är godkänd i Sverige av kemikalieinspektionen.

          • Erik P
            Sep 30, 2019 @ 14:36

            @Fredrik, tror inte det resonemanget hjälper när de mäter med Britta Eklunds XRF-mätare. För det kommer de att göra. Björlanda Kile som är Sveriges största hamn har redan skaffat en. Problemet är att det inte existerar några gränsvärden för förekomst av olika tungmetaller på skrovet. Det sägs att det är på gång.

  27. Erik
    Nov 15, 2018 @ 13:13

    Vad är detta: https://optigrippaint.com/ ? Någon som hört talas om denna färg? Osökt tänker man på att om något är för bra för att vara sant så…

    Reply

    • Patrik Andersson
      Oct 3, 2019 @ 09:16

      Ser inga provresultat, myndighetsintyg eller bilder eller.. Någonting överhuvudtaget!?

      Reply

      • Erik P
        Oct 3, 2019 @ 14:36

        Nä och ingen verkar ha provat den heller… Om den nu är så bra så borde det finnas flera nöjda båtägare där ute.

        Reply

  28. Leif
    Oct 24, 2019 @ 21:13

    Enligt vissa rön skall en yta inte vara helt slät för att ge minsta motstånd. Hajar har ju till exempel en räfflad yta som vid laborationsexperiment visat sig mycket hydrodynamiskt effektiv. Finns det objektiva mätningar som visar hur mycket förluster man verkligen får om man skippar finpolerandet? Eller sitter det mesta i huvudet?

    Reply

  29. Göran Persson
    Mar 26, 2020 @ 17:43

    För länge sedan, 93- köpte jag en IF, målade med VC17. Efter några år blev det lite osmos här och var, jag slipade in till laminatet på dessa ställen, tvättade-slipade bort VC17, över hela skrovet.hittade en produkt som hette Copperguard. Epoxi och kopparpulver. Minns inte var jag fann denna produkt, kanske i England. 10 års garanti!
    Det fungerade utmärkt i över 10 år! Mer än så! Jag sålde båten efter 20 år! Mycket lite beväxning, endast sporadisk bättring! Bottenmålade aldrig!
    Båten låg på Råå, dock inte i fåran från ån.
    Nå, jag bytte båt till en Sunwind 26, skrapade av all flagnande bottenfärg och gjorde en hemkörd variant av Copperguard, den fanns inte att få tag i längre.
    Jag blandade Biltemas epoxiprimer med några kg. kopparpulver och lade på.
    Det såg fint ut!
    Då!
    Fram på hösten kappseglade jag och båten gick som en pråm! Fick storstryk av andra likvärdiga båtar.
    Jag lyfte båten och fann att jag målat med en utmärkt grogrund för snäckor och tulpaner!
    Det var rena odlingsbanken för dessa odjur!
    Med stor möda högtryckstvättade jag bort skiten, slipade snyggt, och återgick till VC17.
    Ett experiment, som sket sig.
    Alltså, hur svårt kan det vara? Copperguard som var epoxi och kopparpulver, som funkade utmärkt i många år?
    Min dekokt var baserad på samma ide. Kanske var det fel sorts kopparpulver? Kanske något annat, hemligt, som saknades?
    Fan vet, sa Rellingen….
    Grejen var ju att kopparen skulle vara bunden i epoxin och därmed inte frigöras till havet, bara utgöra en ogästvänlig plats för snäckorna att etablera sig på.
    Ungefär som kopparplåtarna på fiskeskutorna.
    Det är inte helt enkelt att vara miljömedveten!
    För övrigt har jag deltagit som mätstation i Havstulpanvarningen i Vejbystrand några år. Min erfarenhet är att tulpanerna etablerar sig i mitten av juli, med en mindre attack i slutet av augusti, lite beroende av temperatur och salthalt.
    Jag gjorde en jämförande test i hamnen mellan VC17 och Biltemas betydligt billigare bottenfärg.
    Det var jämnt skägg!
    Likartad beväxning, men betydligt mindre än omålad plast.
    Skillnaden, förutom priset, är att Biltemas bygger lager, som så småningom kräver skrapning.
    Ha det vänner!
    Styrbord!
    Göran Persson
    Vejbystrand

    Reply

  30. Gert Bjarnholt
    May 31, 2022 @ 21:15

    Coppercoat och troligen även Coppergard änvänder en epoxi som är emulgerad i vatten.

    När den typen av epoxi härdar blir den inte helt tät som “konventionell” epoxi. Vatten kan då diffundera till kopparkornen som finns inbäddade i epoxin. Lösliga kopparsalter bildas då som diffunderar ut till skrovytan driven av en osmosprocess så att kopparjonerna når skrovytan i lämplig takt och ger antifouling under lång tid.

    Coppercoat innehåller dessutom sfäriska kopparkorn med ett snävt storleksintervall vilket premierar diffusionen genom epoxin. Om man försöker använd kopparpulver i form av sk “flake” med hög specifik yta blir epoxin så diffusionstät att mycket lite kopparjoner med antifoulingeffekt när skrovytan.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.