Skip to content

110 Comments

  1. Anders
    Oct 17, 2017 @ 17:17

    Har tappat intresset för VOR.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 17, 2017 @ 17:28

      När hela fleeten ligger på sidan nere bland isbergen så är jag säker på att vi sitter klistrade vid trackern igen :-)

      Men det nbya formatet där seglarna “dyker upp ett par veckor innan race” har tagit bort en stor del av spänningen innan. Att vi inte har ett Skandinaviskt team bidrar så klart till ett minskat intresse här, viulket också Volvo noterat.

      Reply

  2. Peter Gustafsson
    Oct 17, 2017 @ 17:22

    Två bra bloggar. om “Akzo gate”. Läses med Google Translate:

    Floris Cornelissen “The Volvo Ocean Soap”
    Angela Brandsma “Case of Akzo Nobel / Simeon Tienpont for the Judge – Friday’s verdict”

    Floris har också konstaterat att Brunel saknar 2 MEUR
    – löser man inte det så kommer man inte runt.

    Till sist tycker han att det är underligt att det på två Holländska båtar bara finne en enda ung seglare: Carlo Huisman. Trots att det finns flera bra initiativ i Holland för att coacha unga offshoreseglare.

    Reply

  3. Seglaren
    Oct 17, 2017 @ 19:55

    enligt yacht.de så fälldes Simeon aldrig i samband med AC-fusket. trodde att man är oskyldig till man döms men inte här inte….
    vidare finns källor som säger att han hade haft teamet bakom sig i VOR. en soppa är det i alla fall och vi får väl se var det slutar.
    tyckte att VOR tappade en hel del när man gick över till entyp. tydligen finns många som tänker i samma banor.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 17, 2017 @ 20:31

      Korrekt.. Han erkände att han hade modifierat båten i strid med reglerna, men av någon anledning så tog inte juryn upp hans case när man fällde ett antal andra seglare. Det var ju lite skumt, och det blev väl lite juridiskt gruff efter det…

      In a report commissioned by the New Zealand national sailing body, two Commissioners appointed by YNZ wrote: ‘we are troubled by the fact that the ACIJ (America’s Cup International Jury) failed to include an allegation of gross misconduct against Simeon Tienpont. He was called as a witness by the ACIJ ….. he stated that he put resin in the dolphin striker of Boat BAR, alleging that he had assisted Matthew Mitchell in this and had been asked by Matthew Mitchell and Kyle Langford to do that work. We struggle to understand how a senior sailing member of OTUSA who admitted in an interview with ACIJ (Jury) Members filling a kingpost on Boat BAR with resin should not have faced an allegation of serious misconduct under (ACRRS) Rule 69 as did Bryce Ruthenberg, Andrew Walker, Kyle Langford and Matthew Mitchell did.’

      Allt pekar dock på att han har haft teamnet bakom sig, men att konflikten mellan hans bolag och AkzoNobel har eskalerat successivt.

      Reply

  4. silversurfer
    Oct 18, 2017 @ 07:26

    ” Alla vi som gjort business med Holländare vet hur stökigt sånt här kan vara…”

    Hvad mener du med ovenstående ? Har selv gjort business med Hollændere uden problemer. Virker umiddelbart lidt fordomsfuldt ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 18, 2017 @ 08:03

      Jag har haft Holländare som chefer och även gjort en del business där.

      Jag gillar deras stil, men de är extremt tuffa förhandlare som inte gillar att göra eftergifter. De har heller inga problem att sätta rejäl press på sin motparet för att nå sina mål. Jag tycker jag känner igen stilen när jag läser mellan raderna i det här fallet. Att AkzoNobel håller inne utbetalningar för att åstadkomma förändringar i teamet förvånar mig inte alls.

      Jag hade en säljchef som i slutet av ett kvartal körde säljmöte 20:00 och 08:00. Varje dag. Jag funderade alltid på vad de trodde skulle hända hos min kund över natten :-)

      Men, som sagt, jag gillar deras raka stil och jobbar gärna med Holländare.

      Reply

      • D35 Aurora
        Oct 18, 2017 @ 12:03

        Finns förstås många undantag, men ibland tror jag att svenskt affärsklimat är ganska myspysigt och det snarare är det som sticker ut i en internationell jämförelse? Danskt, kontinentalt, anglosaxiskt eller kinesiskt är generellt tuffare och rakare enligt min erfarenhet. DI har nyligen beskrivit förhandlingarna om Postnords pensionsåtaganden i Danmark, eller förhandlingarna för några år sedan om kostuppdelningen för Öresundsbron….inte alltid med kul resultat för snälla samförstånds-svenskar…
        /Mats

        Reply

  5. Peter Gustafsson
    Oct 18, 2017 @ 08:51

    Fick just höra att Mason är “sjukskriven och kommer att komma tillbaka”.

    Reply

  6. Sam V
    Oct 18, 2017 @ 09:38

    Den förändring som Turner aviserade i våras tror jag var för stor. Att om två år ha en helt annan rutt, baserad enbart på kommersiella möjligheter, plus kanske ett varv runt Antarktis, var på tok för otydligt och på alldeles för kort varsel. Väldigt långt från Whitbread/Volvos tradition. Banan som ska seglas nu är fantastisk ur ett traditionellt perspektiv, synd bara att det inte verkar hålla att kunna fortsätta segla så.

    Tanken med foilande kattor i inport racen, och räkna det som en del av varvet, kändes rätt krystad. Att försöka konkurrera med evenemang med snabba kattor som WMRT, GC32T och XSS med ännu en katta, och i ett annat sammanhang, skulle bli dyrt och kunna försvinna i bruset. De senaste dagarna har det dessutom ryktats att Oracle kommer starta en World Series med AC50:orna, och att flera av AC-teamen är med. Då blir det krig.

    Sju båtar på linjen är ett stort misslyckande. Turner sa flera gånger att det skulle bli åtta startande. En båt i skjulet, numera till salu, är en kommersiell katastrof och en sportslig nesa. Hur briljant Turner än är så har han misslyckats, både med att attrahera team och att ha en rimlig vision om framtiden. Men han lär knappast få svårt att få ett nytt jobb, AC eller nya World Series är nog båda ute efter honom och där kan han säkert göra storverk.

    Turbulensen som verkar råda inom både team och arrangör är oroväckande. Jag trodde länge att Volvo skulle lämna racet i samband med Frostads avgång. Bolaget har en tradition av större sponsringar över ungefär två decennier. Men så som det ser ut nu tycker jag de måste öka. Genomföra det här racet så snyggt som det bara går, och sedan dedikera sig för minst två upplagor till så de får ordning och framgång.

    Nästa båt? Tycker de bör fortsätta med samarbetet med IMOCA och utveckla en Super 60. Hade gärna sett en liknande åttiofotare, som skulle bli snabbare än supermaxis, men det kan man bara drömma om. Nu när AC lämnar kattorna kan det bli ett ökat intresse kring enskrov, nästa upplaga av VOR kan med rätt båt plussa på intresset. Finns det pengar till Ultime 100 och 30 båtar i VG borde det finnas till åtta Super 60. Och drömmen att Vendée Globe och VOR skulle sporra varandra kanske, kanske, kan bli sann. För VG är världens coolaste race, med VOR inte långt efter.

    Det här varvet tror jag på Dongfeng. Så jäkla bra som de seglade förra gången kommer de kunna gå hela vägen nu. Utmanare Mapfre, och hoppas förstås att Strömberg på Plastic kan hugga. Kommer följa racet hela vägen runt och har inte alls tappat intresset. Hoppas fler känner likadant.

    Reply

    • Jonas P
      Oct 19, 2017 @ 16:51

      IMOCA-planerna lär väl inte bli av eftersom IMOCA inte är intresserade. Lite lustigt att man inte kollade med dom först?

      Reply

  7. Henrik P
    Oct 18, 2017 @ 16:12

    Hade varit roligt med mer nordiska seglare och team!

    Reply

  8. Sillstryparn
    Oct 19, 2017 @ 06:45

    Känns bara helt off

    Reply

  9. Anders
    Oct 19, 2017 @ 10:05

    Kollade lite på klippen från The Card 1989-1990. Det som är intressant är blandningen av äventyr och kappsegling. Amatörism och professionalism. Nu känns VOR som en stor och ointressant plattform för att säljalastbilar. Tänk om VOR istället gick med 35 fots enskrovsbåtar och amatörbesättningar? 40 båtar på startlinjen skulle inte kännas omöjligt.

    Reply

    • Anders
      Oct 19, 2017 @ 11:26

      Näe, det tycker jag inte!

      Reply

    • Jocke C
      Oct 19, 2017 @ 12:26

      Det var väl 29 båtar som startade på Vendee Globe nu senast? 40 båtar i ett sådant scenario som du beskriver är nog en lågt räknad siffra.

      Jag tror däremot inte VOR kan gå tillbaka utan att tappa det som racet egentligen är i sin essens. Däremot kan dom/någon säkert lansera ett sådant koncept som du nämner som komplement eller liknande med bra respons.

      En annan är variant är ju den annars lyckade Class 40 och att utöka den till något VOR liknande, men hade det varit av intresse hos seglarna så hade det säkert redan försökts genomföras eller iallafall planeras.

      Reply

    • Jens A
      Oct 19, 2017 @ 14:40

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Oct 19, 2017 @ 19:37

        +1

        Man kan dra parealleller med många andra sporter, där den absoluta toppen har blivit allt med professionell (och kommersiell). Men samtidigt så växer det fram andra format som tilltalar äventyrare och där man på något magiskt sätt lyckas blanda proffs med ambitiösa amatörer. Vende Globe eller Class 40 är bra exempel i seglingsvärlden. Paris-Dakkar eller Le Mans är väl det i bilvärlden. Men det förtar inte tjusningen med F1…

        Reply

      • Anders
        Oct 20, 2017 @ 11:06

        Jättebra skrivet. Jag gick vidare och läste mer om den fantastiske Rich Wilson – 66 år gammal och äldst i Vendee Globe.

        Reply

  10. Johan R
    Oct 19, 2017 @ 14:18

    Jag spår att detta är sista VOR då intresset för tävlingen sedan ett par pr är avtagande och det tycks blir allt svårare att hitta sponsorer som tycker det är värt pengarna.
    Spiken i kistan tror jag blir när en båt (eller flera) bryter årets VOR av ekonomiska skäl och jag tror det finns en hög risk då inte alla projekt inte verkar ha pengarna som krävs klara för att segla varvet runt. Det skulle ytterligare minska intresset för deltagande team nästa gång och där någonstans passerar man smärtgränsen för vad Volvos intresse och tävlingens ekonomi tål.
    Då öppnar sig möjligheten för andra segeltävlingar runt vår planet, vi har ju redan ett antal andra tävlingar som säkert kan dra nytta av att VOR försvinner. Sedan kanske något nytt race dyker upp på sikt som tar VORs plats. Det råder ju knappast någon brist på seglingstourer världen runt och som jagar reklaminvesteringar och TV pengar, skulle nog kunna påstå att det faktiskt finns för många vilket kan vara en av anledningarna till att intresset för VOR är sjunkande.

    Reply

  11. Seglaren
    Oct 19, 2017 @ 19:04

    det nya racet, kan det vara Vandee Globe? käns att just övergången till entyp sänkte VOR.

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Oct 19, 2017 @ 19:28

    Det är ganska stor skillnad på Vendee Globe, som egentligen bara har kommersioell potential om man kan ta kunderna til Les Sables d’Olonne och Volvo Ocean Race som kan aktivera på några av jordens mest intressanta marknader.

    Min kalkyl pekar på att VOR, trots att VG har 4 ggr fler båtar, attraherar ungeför 4 ggr så mycket sponsorpengar per år från teamen och Volvo. Alltså en faktor 16 i kommersiellt värde/team. Att vi som seglare tycker att VG är coolare är en annan sak :-)

    VOR är ett sjukt bra kommersiellt upplägg. Alla analyser är samstämmiga, och alla som har varit med vittnar om det. Men man behöver hitta ett format som är spännande igen.

    Reply

    • Sam V
      Oct 19, 2017 @ 23:21

      +1. Formatet kan inbegripa båtar, seglare och inte minst berättelsen. Något som attraherar med VG är att det är vart fjärde år, och resan dit omges av solo- och DH-tävlingar, nya båtar, gamla båtar som optimeras, experiment inom regeln, seglare som kämpar för att komma dit. Den berättelsen saknar VOR helt. Blir det Super 60, delvis entyp gissar jag men med fri utveckling av t ex foils, som deltar i några av de stora racen, både SH och FC, skulle kunna bli en början på en nytt kapitel i VOR-historien. Det finns, som du skriver, en enormt bra och välsmord kommersiell plattform som går att bygga från.

      Reply

  13. Peter Gustafsson
    Oct 20, 2017 @ 09:17

    De nya båtarna skall vara på spåret. Jag har lite bra info som kommer inom kort. Här är deras “Mission statement”:

    The offshore monohull is to be designed and built for at least 3 future editions of the Volvo Ocean Race, and shall have as its sole focus this usage without any significant compromises beyond those made for safety and reliability reasons. Because we have ended up at an optimum platform of close to 60ft, we have chosen to retain the option to ensure that the platform itself will be IMOCA compliant – but with a different rig/keel/appendage package, autopilot configuration and some aspects of deck setup. Therefore whilst bearing this in mind, and developing a conversion package as we design (permitting relatively quick and cheap conversion between the modes), the IMOCA aspect must be treated as a bonus and not a core factor when difficult choices that are created by the IMOCA needs are being made. Of course, within these constraints, our goal will nonetheless to be to produce as competitive boat as we can once in IMOCA mode, and in such a way that the boat will retain its full VOR ability upon reconversion. But to re-iterate, optimising Volvo Ocean Race mode will always be the priority.”

    Reply

  14. srsseglaren
    Oct 20, 2017 @ 13:12

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Oct 21, 2017 @ 19:09

    VOR Breaking News: Dutch national TV says Tienpont has won the arbitration; returning to Alicante to skipper the yacht in Leg 1 that starts Sunday

    The Dutch sailor Simeon Tienpont has won the arbitration case he had tried against AkzoNobel. Tienpont wants to return as a skipper to the team that starts at the first stage in the Volvo Ocean Race on Sunday in Alicante. Tienpont was fired by AkzoNobel last week, one day before the first in-port race, due to breach of contract by Tienpon’s management company STEAM. The team had chosen Brad Jackson as a new skipper.

    The 35-year-old Tienpont went to the Dutch Arbitration Institute and received a favorable decision. He travels to Spain today to discuss his return on the boat with the crew. The first stage of the Volvo Ocean Race starts in Alicante on Sunday.

    AkzoNobel has responded briefly to the current state of affairs. “We are evaluating the current situation and working with Simeon Tienpont,” said AkzoNobel spokesman Joost Ruempol.

    https://www.sailingillustrated.com/single-post/2017/10/21/VOR-Breaking-News-Dutch-national-TV-says-Tienpont-has-won-the-arbitration-returning-to-Alicante-to-skipper-the-yacht-in-Leg-1-that-starts-Sunday

    Reply

    • Jocke
      Oct 21, 2017 @ 19:40

      Shit. Mer drama än många dokusåpor… Undra vad Brad Jacksson säger om det blir så. Panikinringd och sen ”tack, men nej tack”?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 21, 2017 @ 19:54

      Brad är väl 110% proffs och var med sedan tidigare. Han pallar nog (och har väl seglat med alla sorters skeppare genom åren). Rome Kirby kom väl ombord som extra kille och faller väl för “turordningsreglerna”.

      Vi får se om Tienpont “skadar knät” på första etappen :-)

      Reply

  16. Peter Gustafsson
    Oct 22, 2017 @ 11:58

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 22, 2017 @ 13:06

      Start day of the Volvo Ocean Race and we are pleased to announce that team AkzoNobel will be starting the race today under skipper Simeon Tienpont.

      Our crew list for Leg 1 is:
      Simeon Tienpont (NED) – skipper, watch captain
      Brad Farrand (NZL)
      Antonio Fontes (POR)
      Martine Grael (BRA)
      Luke Molloy (AUS)
      Ross Monson (GBR) – navigator
      Emily Nagel (GBR/BER)
      Nicolai Sehested (DEN) – watch captain

      Read more here: https://goo.gl/b7Bquw

      Big thanks to Scallywag for helping us out with the loan of Antonio Fontes.

      We wish all teams fair winds and look forward to the race to Lisbon.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 22, 2017 @ 13:09

      Certainly a turbulent time for team AkzoNobel over the past week and especially the last 24 hours. Returning skipper Simeon Tienpont has acknowledged as much:

      “This has obviously been an incredibly difficult time for everyone involved since we arrived here in Alicante just 10 days ago. I have now reached an agreement with AkzoNobel and all parties now want to put this behind us and focus on our campaign for the Volvo Ocean Race 2017-18.

      “I would like to thank Brad Jackson for stepping up at such a challenging time to keep team AkzoNobel moving forward with our preparations for the race. Thanks also go to Joca Signorini and Jules Salter for their contributions to the campaign so far and also to Rome Kirby. We are grateful to Sun Hung Kai Scallywag team owner Seng Huang Lee and skipper David Witt for loaning us Antonio Fontes for this first leg.

      “Personally, I am relieved to be back with my team and excited to be getting our Volvo Ocean Race campaign underway.”

      Reply

  17. Patrik Måneskiöld
    Oct 22, 2017 @ 13:04

    “I would like to thank Brad Jackson for stepping up at such a challenging time to keep team AkzoNobel moving forward with our preparations for the race. Thanks also go to Joca Signorini and Jules Salter for their contributions to the campaign so far and also to Rome Kirby. We are grateful to Sun Hung Kai Scallywag team owner Seng Huang Lee and skipper David Witt for loaning us Antonio Fontes for this first leg.”

    Ser ut som de tillsammans har erfarenhet av 2,5 VOR ombord.

    Tienpont gjorde en grimas följt av dagens djupaste suck när han tittade på telefonen efter dock out. Kanske var väderprognosen…

    Reply

  18. Jocke
    Oct 22, 2017 @ 16:54

    Det var ju iallafall action i starten :)

    Reply

  19. Peter Gustafsson
    Oct 22, 2017 @ 23:05

    AkzoNobel ligger 2:a med shorecrew ombord. Inte illa!

    Reply

    • Anders
      Oct 23, 2017 @ 13:37

      Hur många är det som är shorecrew?

      Reply

  20. Pelle Pedersen
    Oct 23, 2017 @ 11:28

    Alldeles för bra “dashboard”; går knappt att jobba!…

    Reply

  21. Carl Fjällman
    Oct 23, 2017 @ 14:03

    En Ny båt kanske inte var så dumt, hur kan man annars förklara båtfarten på AkzoNobel? Speciellt med shorecrew ombord tänk om man hade det så här hemma :)

    Reply

  22. Jens
    Oct 23, 2017 @ 15:45

    Är det bara jag som lagt märke till vad skarpa gippvinklar de har trots ganska frisk vind, 90′ track är brant även på gennakerbåtar av långsammare snitt. Dessa monster skapar ju oerhört med skenbart vind och borde kunna gå lägre än våra mer normala båtar.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Oct 23, 2017 @ 16:02

      TWA balanserar mellan 130-140 = 80-100gr gippvinkel. Dom har inga länsgennakrar, bara A3 så bara det tyder på dessa vinklar ungefär. Sedan kan jag tänka mig att vissa gippar blir lite mer “aggressiva” för att täcka någon alt söka ny vind mm.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Oct 23, 2017 @ 16:20

        Ett tillägg; det här blir ju faktiskt som “kryss”!!!
        Hade båtarna varit långsammare och haft spinnakrar; så otroligt tråkigt det hade varit! Både för oss framför skärmen och dom ombord!!
        Ännu en anledning till att gå ifrån symetriskt; mycket mer spänning i det taktiska på undanvind!!!

        Reply

      • Jens
        Oct 23, 2017 @ 16:28

        Tycker ändå TWS18, 8kn och TWA133′ är väldigt brant i min värld. Ifrågasätter naturligtvis inte seglarna då de helt säkert vet vad de gör, men dessa båtar måste fungera på ett helt annat sätt än en J111 eller liknande.

        Reply

        • Jens
          Oct 23, 2017 @ 16:34

          Måste ju handla om att få upp båtarna i riktigt ordentlig planing och därigenom tjäna på den klart längre distansen.

          Reply

        • Pelle Pedersen
          Oct 23, 2017 @ 16:54

          Som du säger Jens; dom kan nog det där!!! Kan tänka mig att TWS 15-20kn är mycket problematiskt; upp å plana och ta med sig AWA som kan ge en djupare kurs. Tappa vinden = lova kraftigt och börja om…
          Så har dom bara A3 som undanvindssegel = dom kommer inte djupare!

          Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 23, 2017 @ 19:28

      Det är väl ett antal olika saker som samverkar:

      Som vi konstaterat så har man inga A2 ombord, utan enbart A3. Det gör att man måste köra brantare vinklar. dessa har också ny design till detta racet, och när jag pratade med Strömberg efter prologen så hade de olika teamen olika uppfattning om hur de skulle trimmas med hjälp av de utriggare man har. Tills man listat ut detta så är det nog säkrare att segla lite lite brantare.

      Båtarna är ju väldigt speciella, och måste seglas med hög krängningsvinkel. Ser sjukt ut på bild. Det leder ocksåp till att vinklarna blir tajtare då det finns en fartvinst med att kränka ner båten.

      Sedan är det väl så att det sällan är ren VMG-segling, utan man seglar mot någonting (ett skift, strömlä ellöer land). Det leder väl också till att man hellre går på speed.

      Reply

  23. Jens
    Oct 23, 2017 @ 20:35

    Om vi nu konstaterar att de seglar optimalt med A3 så undrar iaf jag hur mycket snabbare VMG de skulle ha med riktiga A2 gennakrar?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 23, 2017 @ 20:43

      Det finns det nog inget enkelt svar på… då det beror på båtdesign, och hur man väljer att göra både A3 & A2. Och egentligen ganska ointressant eftersom det inte är ett alternativ?

      Tittar jag på vår båt så kanske det innebär att man kan segla TWA 150-155 i stället för 135-140 med nästan samma fart i rätt förhållanden. Blir ganska rejäl skillnad.

      Reply

      • Jens
        Oct 23, 2017 @ 20:59

        Tack Peter, det var det svar jag var ute efter dvs ca:15′ lägre med bortemot samma fart.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Oct 23, 2017 @ 21:59

        Utan att veta så tror jag det är mindre på en VO65. Framfölrallt för att man behöver lutningen + att man bygger mer apparent än vad vi gör.

        Reply

        • Jens
          Oct 24, 2017 @ 11:06

          Varför behöver man lutningen?
          På kryssen förstår jag, men på undanvinden borde det bara bli senare släpp/planing med lutning i de vindstyrkor de seglat de senaste dagarna.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Oct 24, 2017 @ 12:09

          Downwind sailing in a breeze is even more challenging. Though you might expect a boat of this type to be travelling at 28-32 knots at 130° true, you wouldn’t expect it to be heeling at 25-30°, planing on its side.

          “The 65s feel safer, and a lot of the time I like that,” declares Abu Dhabi’s Justin Slattery. “They don’t nosedive as much as the 70s. But to sail fast on a 65 you need to be right on the edge.”

          So wiping out is much easier, more likely and risks damaging sails and/or gear, but even then it’s not a normal broach to windward that worries the crews, but the risk of losing it to leeward as they recover.

          In the past a stronger breeze simply meant sailing deeper. Now crews try to generate as much righting moment as they can with the lighter keel bulb and allow the boat to heel more. The stack above and below decks is crucial as it represents a greater proportion of overall righting moment, and its fore and aft position is also more critical as the 65s have more hull rocker and so trim more readily. The additional heel means that the keel fin is closer to the water surface and more prone to ventilation, all of which adds up to a more twitchy boat that is sailing on her ear at speed.

          Read more at http://www.yachtingworld.com/features/volvo-boats-tricky-beasts-sail-say-volvo-ocean-race-crews-61245#VzK4y5mq2yxkGowc.99

          Det finns väl också några saker som gynnar fart (på bekostnad av att gå lågt):

          Angled keel pin makes for interesting surfing
          ‘The other aspect that is quite new with these boats is that the keel pin, which the keel hinges off is set at 6 degrees of angle.

          ‘As you rotate the keel to windward, the front of the fin lifts up – that helps the bow to lift out when you are sailing at the higher speeds, but also to create the lift it is creating drag.

          ‘In the VMG running of the boats, it has been quite a big learning curve and how you use that stability taking into account the extra drag perspective.

          ‘Most of the teams are starting to get on top of this, but it has taken a while.

          ‘Then you have the other aspect that in heavier breeze as to how the boat reacts when you are sailing down the face of waves and the keel strut is generating lift.

          ‘We have only done 30-32kts in heavy running conditions, but it is interesting to see how the keel reacts in those conditions.

          Reply

          • Jens
            Oct 24, 2017 @ 15:51

            Tack ☺️

  24. SilverSurfer
    Oct 23, 2017 @ 22:27

    Er det ikke også sådan at de ikke har nogen gennakkers med frit forlig ? Jeg mener at forliget på selv den største gennakker er med torsionstov og rulle. Eller har jeg misforstået det ?
    Hvis jeg har ret er selv de størte gennakkers syet med et væsentlig mere lige forlig end hvad vi er vant til i de mindre både. Så måske er deres A3’ere også generelt fladere end vores A3’ere ?
    Det er vel også et handliigsspørgsmål – de store fritflyvende gennekker er væsentligt sværere at håndtere end et sejl med torsionstov og rulle.

    Reply

  25. Pelle Pedersen
    Oct 24, 2017 @ 09:44

    Ruggigt snyggt (och snabbt) seglat av Vestas!!

    Reply

    • Jens
      Oct 24, 2017 @ 11:08

      Kanske inte alls är Mapfree och DongFeng som är starkast..

      Reply

  26. Pelle Pedersen
    Oct 25, 2017 @ 12:59

    Otroligt vad toppbåtarna är “spretiga” i sin taktik, en mardröm för Vestas när dom försöker samla ihop fleeten!

    Reply

  27. Dan
    Oct 26, 2017 @ 10:20

    Vestas seglar balanserat och stabilt i ett stressigt läge. De har tills nu åtminstone lika bra fart som “topp” båtarna. Hoppas de orkar hela vägen. Var det ett helt givet val att hålla sig klart väster om fältet?

    Reply

  28. Lars M
    Oct 26, 2017 @ 20:13

    Lite överraskande att Brunel är på efterkälken, vad kan det bero på ?

    Reply

  29. Peter Gustafsson
    Oct 27, 2017 @ 10:30

    Tror vi AkzoNobel håller undan för Dongfeng?
    Och Turn The Tide för Brunel?

    Reply

    • Anders Dahlsjö
      Oct 27, 2017 @ 11:00

      Lågodsaren är väl att Dongfeng går om Akzo och Brunel går om Plasic, i övrigt oförändrat till mål.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Oct 28, 2017 @ 14:17

        Så rätt du har Anders!

        Reply

    • Lars M
      Oct 27, 2017 @ 14:31

      Vestas och Mapfre imponerar. Dongfeng går nog om Akzo, kanske… Brunel benets besvikelse.

      Reply

  30. Peter Gustafsson
    Nov 3, 2017 @ 15:30

    Hur sjukt är det att Turn the Tide leder in-port-racet… och MAPFRE är sist :-)

    Gogogo!

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Nov 3, 2017 @ 16:18

      Men sen sket det sig…

      Reply

  31. Peter Gustafsson
    Nov 16, 2017 @ 08:01

    Lite inside från Scallywag:

    Game of Wits- Tiger Mok, David Witt, and the SHK/Scallywag VOR campaign

    http://www.sail-world.com/Australia/Game-of-Wits–Tiger-Mok,-David-Witt,-and-the-SHK-Scallywag-VOR-campaig/158817?source=m.facebook

    Reply

    • Anders Svensson
      Nov 16, 2017 @ 16:24

      Oj, verkar vara en sympatisk herre……

      Reply

  32. Pelle Pedersen
    Nov 17, 2017 @ 09:26

    Jäkligt intressant move av Akzo!! Det borde inte betala sig men…

    Reply

  33. Pelle Pedersen
    Nov 21, 2017 @ 07:59

    Vilket dragrace det är mellan Vestas och Dongfeng!!!

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Nov 21, 2017 @ 09:09

      Och nu kom Brunel tillbaka från stelthmode! Nu blir det inte mycket sömn på slutet…

      Reply

  34. Pelle Pedersen
    Nov 24, 2017 @ 09:21

    Vilken konstig utveckling på spurten!!! De tre sista inom 2 dist!!!

    Reply

  35. Pelle Pedersen
    Nov 24, 2017 @ 16:14

    Mapfre 1:a!

    Reply

    • Lars M
      Nov 24, 2017 @ 16:53

      Det är verkligen stentufft i kön. Dom tre verkar ligga i stort sett jämsides!

      Reply

  36. srsseglaren
    Dec 10, 2017 @ 20:25

    Reply

  37. srsseglaren
    Dec 26, 2017 @ 08:29

    Reply

  38. Pelle Pedersen
    Feb 27, 2018 @ 07:52

    Vilken häftig målgång på G!!!!!

    Reply

  39. Pelle Pedersen
    Feb 27, 2018 @ 09:54

    Kan bli de 5 första inom en halvtimme…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 27, 2018 @ 09:56

      De kunde lika gärna seglat runt Nordön på NZ bara, så hade man sparat massa tid.

      Frågan är om sådanba här omstarter är havskappsegling när det är som bäst. Eller som sämst.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Feb 27, 2018 @ 10:11

        Ha Ha!! Tror nog det mesta av det kommersiella också försvinner då…
        Håller med om omstarterna; kan vara underbara eller nått helt annat…

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Feb 27, 2018 @ 10:16

        Lite beroende på om man är Akzo eller Mapfre :-)

        Reply

  40. Peter Gustafsson
    Feb 27, 2018 @ 13:08

    Live

    Reply

  41. Pelle Fälth
    Feb 27, 2018 @ 21:27

    Vad har hänt med Brunel, de verkar inte få till det riktigt bra en enda gång, jmf med tidigare VOR?

    Reply

    • Jens
      Feb 28, 2018 @ 14:54

      Jobbigt för en kille som Burling att ta en köplats inte minst när målgången är på hemmaplan.
      Inte minst jag trodde han klev ombord som frälsare.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 28, 2018 @ 14:57

      Tror inte det finns några frälsare i sådana här fält. I vissa lägen så kan säkert dynamiken ombord bli sämre när man tror att det skall lösa sig… lite som att Svenska landslaget är sämre med Zlatan i laget :-)

      Reply

      • Jens
        Feb 28, 2018 @ 16:04

        Kul jämförelse? ligger mycket i det!

        Reply

  42. Pelle Pedersen
    Feb 28, 2018 @ 16:22

    Resultaten på etapperna visar väl också på att det är en oerhört hög lägstanivå på de flesta teamen = går en chansning inte hem så är man efter och det är svårt att ta ifatt det.

    Reply

  43. Per
    Feb 28, 2018 @ 16:44

    Tyckte VoR har varit avslaget efter Australien..Nästa etapp blir lite roligare.

    Reply

    • Anders Svensson
      Feb 28, 2018 @ 18:05

      Tycker VOR varit avslaget sedan 2011/12…..
      Lite tröttsamt att ständigt höra hur extremt det är och hur svåra båtarna är att segla. “We are really shorthanded sailing these boats….” Mmm, 10 pers ombord……
      Krävs lite mer att hålla igång intresset för racet än bara blöta bilder på vatten som forsar över däcket….

      Reply

      • Anders
        Mar 2, 2018 @ 08:39

        +9 på den.

        Reply

      • Pelle Pedersen
        Mar 2, 2018 @ 10:06

        Håller delvis med; inte tittar man på blöta filmsekvenser eller ens funderar på vad dom skriver om den typen av upplevelser.
        Vad jag dock går igång på (som seglare) är trackern och deras rapportering via twitter. Jäkligt spännande för en taktiker att följa deras beslut under HELA senaste etappen!

        Reply

        • Anders
          Mar 2, 2018 @ 15:29

          Stängde av rapporteringen via Twitter, fick inget gjort annars.
          Men jag håller med, det var det enda intressanta iår.

          Plus hur man kör huvet i sanden när det blir kris har också vart intressant.

          Reply

        • Anders Svensson
          Mar 5, 2018 @ 12:37

          Pelle – jag håller med om att det är trackern som är det intressanta men är det verkligen så spännande?

          I.om. entyp så blir det ju mer följa John än något annat. Vi ser inte så många “chansningar” på andra vägval utan mer bevakning och mer eller mindre följer samma spår, möjligvis lite mer norr eller söder än dom andra. (sure, i det här benet fick vi två utbrytningar).

          Tycker det var mer spännande och att det var race hela tiden till mål när det var VO70, fanns ändå ett lite hopp om att en båt skulle kunna hinna ikapp med annat vägval eller bara på ren båtkonstruktion.
          Detta är ju helt borta nu.

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Mar 5, 2018 @ 13:30

            Anders Svensson; spänningen ligger i att det ÄR så tätt!! På vilken sida om fleeten/motståndaren vill du ligga? Vågar du splita fr fleeten? mm
            Sen måste man förstås inte glo på trackern 24/7…!:)

  44. Pelle Pedersen
    Mar 22, 2018 @ 09:00

    Kyle Langford på Brunel; “It´s about to get worse. 60gybes over 72hrs with 7deg water and 35kts = fun”!!!

    Reply

  45. Göran/Xusidus/X-382
    Mar 30, 2018 @ 08:48

    MAPFRE suspends racing to deal with damaged mast track as fleet passes Cape Horn

    Reply

  46. Göran/Xusidus/X-382
    Mar 30, 2018 @ 22:01

    Händer en del…
    Vestas 11th Hour Racing has dismasted while racing in Leg 7 of the Volvo Ocean Race with all crew reported safe.

    Reply

  47. SilverSurfer
    Mar 31, 2018 @ 11:08

    Tænk om det var sket mens de var vest for Cap Horn og de var blevet forsinket i deres runding. Med runding 24 timer senere var der forudset næsten kryds i endnu kraftigere vinde. Ville det være gået godt ?

    VOR kan måske holde til at miste en enkelt besætningsmand (og en stakkels fisker (!)), men kan det holde til at en hel besætning går tabt ?

    Reply

  48. SilverSurfer
    Apr 3, 2018 @ 16:05

    Målgang LIVE nu.

    Reply

  49. Pelle Pedersen
    Apr 3, 2018 @ 16:40

    Soto 40 håller jämnt m VO65… :)

    Reply

  50. Pelle Pedersen
    May 22, 2018 @ 10:34

    Maffig split på fleeten!! Fixar Brunel denna så kan det bli riktigt intressant på sista etapperna!! Ska Burling knycka Grand Slamen (AC; OS och VOR) från Tuke eller blir dom utan båda två = Dongfeng vinner???

    Reply

  51. Sam V
    May 30, 2018 @ 13:07

    Grym etapp över Atlanten, imponerande att segla +600M på ett dygn med en 65-fotare som definitivt inte är den snabbaste. Enda enskrovaren som seglat längre är hundrafotaren Comanche. I och med att VO65:an är så kraftfullt byggd har jag intrycket att de kan drivas hårdare än nästan någon annan båt, och dagens VOR-seglare vet precis var gränsen går. Då är det nära att fråga om andra byggen gjordes lite tyngre och mindre känsliga, hur mycket hårdare/snabbare skulle de kunna drivas då?

    Kul även med Brunels klättring på sistone, nu är det vidöppet inför avslutande etapper.

    Reply

  52. Pelle Pedersen
    Jun 14, 2018 @ 08:02

    Vilken match det är mellan Burling (Brunel) och Tuke (Mapfre), 300M kvar och det skiljer bara 0,4M…

    Reply

  53. Jocke Cordaly
    Jun 14, 2018 @ 14:07

    Hade varit grymt att åka ut och möta dom ikväll. 16m/s halvvind in genom Rivö. Lite skillnad mot sist när dom knappt hade styrfart.
    Någon som vet var mållinjen kommer läggas?

    Reply

  54. Nisse
    Jun 14, 2018 @ 18:06

    Rundar dom Trubaduren ?

    Reply

  55. Håkan
    Jun 14, 2018 @ 19:11

    Reply

  56. Pelle Pedersen
    Jun 15, 2018 @ 13:20

    Cool målgång igår kväll!!! Ännu coolare är att det är tre båtar som delar 1:a platsen inför sista etappen…

    Reply

  57. Peter Gustafsson
    Jul 2, 2018 @ 19:01

    Bra gissat på topp 3 i alla fall…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.