Skip to content

53 Comments

  1. Peter lundgren
    Nov 4, 2017 @ 20:35

    Det är grymma maskiner, på 10 h städar han av motsvarande ett Gotland runt !!

    Reply

  2. Fredde
    Nov 5, 2017 @ 13:00

    Kommer segla slalom runt VOR fleeten?

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Nov 14, 2017 @ 20:14

    836 nm !!!!!!!!!!

    Reply

    • Micke M
      Nov 14, 2017 @ 21:28

      VOR får nog fundera på sin slogan Life at the Extreme när man ser Gabarts prestation.
      Helt overkligt.

      Reply

  4. Peter Gustafsson
    Nov 14, 2017 @ 23:25

    851 – det är nästan 35.5 knop. Över ett dygn!!!!

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Nov 15, 2017 @ 08:02

      Precis det man vill läsa när man slår på datorn på morgonen!!!

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Nov 15, 2017 @ 10:03

        Läste också att han lyckades klämma in MER ÄN 7 timmars sömn under rekorddygnet = sov bort 250M… Sanslöst vilken speed!!

        Reply

        • Anders
          Nov 15, 2017 @ 10:07

          Thats LIFE AT THE EXTREME!

          Reply

  5. Fredde
    Nov 20, 2017 @ 11:46

    Kan någon säga varför han går så långt söderut för tillfället? Jag vet ju inget om ocean routing, men kollar man på trackern tycker man det hade varit bättre att hänga på lågtrycket längre norrut? Nu hamnar han dessutom se upp för isberg…?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Nov 20, 2017 @ 12:25

      Hade han legat kvar norrut så tror jag han om 2 dagar fastnat norr om ett lågtryck och fått kryssa i ett par dagar. Sen blir ju vägen kortare om man går längre söderut.

      Reply

      • Pelle Lindell
        Nov 20, 2017 @ 12:33

        Högtryck förstås….södra halvklotet blir lite förvirrande :-/

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 20, 2017 @ 12:30

      Tittar man på vädret framåt så ser det ut som han positionerar sig för mer vind (kanske en front) som kommer i morgon em/kväll. Sedan, onsdag-torsdag, kommer ett lågryck som ger 30 knops vind som han kanske skulle kunna åka på till Kap Horn.

      Hade han seglat norrut, vilket såg bra ut på kort sikt, hade han aldrig kommit ner igen. Vindarna på framkant av lågtrycken är ju nästan nordliga, och det blir en omöjlig vinkel om man både vill ta sig söderut och hålla sig på framkant för att inte “missa tåget”.

      Måste kännas jobbigt, men han är ju duktig på att se den stora bilden.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 20, 2017 @ 12:37

      Sodebo behövde 14 dagar från där Macif är nu till Kap Horn.

      Kör man en snabb routing med en MOD70 på 100% så är man där på 12 dagar (snitt 30 knop).

      Läste också att sjön blir bättre längre söderut. Och dagarna längre. Mysigt. Om det inte vore för isbergen då :-)

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Nov 20, 2017 @ 14:34

        Ska också tänka på det om jag kommer dit någon gång; “sjön blir bättre längre söderut. Och dagarna längre” …

        Reply

  6. Peter Gustafsson
    Nov 21, 2017 @ 16:42

    Nu har han tuffat igång igen = >31 knop i snitt över 4 timmar.

    Ser bra ut fram till söndag i alla fall.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Nov 21, 2017 @ 19:56

      Då hinner han beta av 3000+M…

      Reply

  7. Peter Gustafsson
    Nov 22, 2017 @ 09:35

    Snitt >34 knop över 4 timmar nu. Whoop whoop!

    Reply

    • Micke M
      Nov 22, 2017 @ 13:06

      Imponerande speed, måste vara tungt att tappa mot Coville, VMG är sämre….

      Reply

  8. Peter Gustafsson
    Nov 22, 2017 @ 21:47

    François Gabart (dåligt översatt) “om allt går bra, finns det två eller tre dagar ganska starka vindar. Du måste vara smart för att inte ha fel med lågtrycket om det blir starkare. Ju fortare jag seglar, desto mer stannar jag framför det stora låpgtrycket. Vi ska försöka flytta oss nu. Om det är okej, så stannar jag vid 54/55 grader syd, men vi behöver inte gå ner för långt söderut, det finns lite is “.

    Routingen ser fortfarande bra ut. Jag gissar att han tar ligger minst 2 dagar före rekordet vid Kap Horn.

    Reply

  9. Pelle Pedersen
    Nov 27, 2017 @ 16:34

    Inte EN gång under dagen (som jag har sett) har han varit UNDER 30kn…

    Reply

    • Fredrik Rydin
      Nov 27, 2017 @ 18:05

      39.2kn. Det fläktar om öronen då…

      Reply

  10. Peter Gustafsson
    Nov 28, 2017 @ 15:47

    Reply

  11. Pelle Pedersen
    Nov 30, 2017 @ 08:55

    Otroligt när man tycker att han går långsamt och samtidigt har toppat lite drygt 29 kn senaste 24h (snittar 19kn)…

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Dec 1, 2017 @ 08:26

    Nu drygar han ut avståndet igen och borde ha 2.5-3 dagar till Kap Horn och kunna snitta +30 knop.

    Värt att notera är att Coville hade en smärtfri och snabb resa från Kapstaden till Kap Horn, medan Gabart har fått kämpa i stort sett hela vägen-. Ändå har har han hållit avståndet på runt 800′. Frågan är om det går att segla så våldsamt mycket fortare med tanke på vädersystemen?

    Reply

  13. Pelle Pedersen
    Dec 1, 2017 @ 08:30

    Varit ute i 23 dygn nu och snittat drygt 27 kn…
    Bara att segla i 27kn under en kort period är helt magiskt!!
    Den här killen har snart gjort det i en hel månad…

    Reply

  14. Pelle Pedersen
    Dec 1, 2017 @ 13:52

    Nu trummar han på!! Ordentligt…

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Dec 2, 2017 @ 17:43

    830′ sista dygnet, nu 1200′ före rekordet.

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Dec 11, 2017 @ 00:17

    Nu nästan 2.200 distans före.

    Min routing pekar på 43-44 dagar vilket vore helt sjukt. Coville behövde 49 och IDEC med full besätting 41.

    Reply

  17. Hans B
    Dec 11, 2017 @ 18:55

    En makalös seglare & maskin!

    Reply

  18. SWE42Calluna
    Dec 11, 2017 @ 22:23

    Jag tippar att Gabart gör det straxt under 42 dygn! En makalös bedrift. Hoppas nu bara båten håller och att inget oförutsett inträffar sista spurten in mot mål.

    Reply

  19. Pelle Pedersen
    Dec 12, 2017 @ 12:59

    30kn senaste 24h…

    Reply

  20. Peter Lundgren
    Dec 12, 2017 @ 15:47

    Hoppas nu bara grejerna håller in i mål, blir nog tufft väder om 1,5 dygn.

    Reply

  21. Peter Gustafsson
    Dec 12, 2017 @ 23:05

    Best guess från teamet är söndag eftermiddag vilket väl är 38.5 + knappt 5 dygn = 43.

    Reply

  22. Micke M
    Dec 12, 2017 @ 23:25

    Han kommer i så fall slå Banque Populaire V:s Jules Verne rekord från 2012 på 45 dygn, ensam. Helt omänsklig bedrift.

    Reply

  23. Micke M
    Dec 13, 2017 @ 16:24

    Det här har också sagts förut: detta blir svårt att slå ?

    Reply

  24. srsseglaren
    Dec 13, 2017 @ 21:30

    Läge för ett lite snabb stopp på “Cafe Sport” ?

    Reply

  25. Pelle Pedersen
    Dec 14, 2017 @ 20:15

    44dygn och 11tim?

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    Dec 14, 2017 @ 20:24

    Bettingen har börjat :-)

    42 dygn + 22 timmar.

    Reply

  27. Dennis K
    Dec 14, 2017 @ 22:41

    42 dygn 16h
    Är Sodebo en äldre generation trimaran som har blivit förlängd och uppdaterad, medans Macif hör till den nya gerationen av Ultim trimmisar likt Gitana och Banque Pop ?

    Reply

    • Sam V
      Dec 14, 2017 @ 23:27

      Japp, Geronimo från 2001. Efter att ha legat på land i sex år byggdes den om rejält 2013. Coville försöker nu få den såld och ragga mer pengar till en ny båt. Ryktas att Vincent Riou (IMOCA PRB) försöker få ihop pengar för att köpa den.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Dec 15, 2017 @ 08:27

        Sam V; var det inte till och med så att det i det i stort sätt bara är “float:sen” som var kvar sedan Geronimo-tiden?

        Reply

  28. Andreas
    Dec 15, 2017 @ 10:04

    Detta är en segling som verkligen fångat min uppmärksamhet.
    Dels coola filmer och uppdateringar frekvent.
    Sedan en man o en båt mot havet
    rekordjakt mot klockan hela tiden

    För mig klart mest spännande racet på läänge
    //A

    Reply

  29. srsseglaren
    Dec 15, 2017 @ 10:30

    Men var inte vägvalet efter Azorerna lite märkligt ?
    Boatspeed sista 4h 10.9 knop nu 3.2 knop ngt som gått sönder ?
    Framför ligger relativt stort område med no wind från fel riktning ?
    Trodde han skulle gippa på halva sträckan som han nu seglat norröver för babord då hade han varit rakt öster om Azorerna nu men med mer vind framför sig även om det motat ?
    Lättare att segla från en dator :-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 15, 2017 @ 10:39

      Hans rutt stämmer väl överens med de körningar jag gjort. Man vill inte kryssa upp till Ushant, och nu kan han ta sig runt högtrycket även om det innebär att man hamnar på Irland :-)

      Spola fram vädret 24 timmar så syns det ganska tydligt…

      Reply

      • srsseglaren
        Dec 15, 2017 @ 10:51

        Fortfarande en bit kvar till centrat ?
        Hade han seglat söder över så hade det varit kryss i 7 m/s nu som öppnat upp vid spanska kusten kortare sträcka mer vind ?
        Man skall inte förstå allt.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 15, 2017 @ 11:19

          När jag räknade i går så var “långa vägen norrut” ca 10% snabbare än “raka vägen”.

          Man skall inte underskatta hur mycket fortare de går på undanvind. Om han kryssar i 7 m/s så gör man runt 20 knop, på undanvind över 30. Raka vägen nu är 845 distans, men det lönar sig att segla 1000 :-)

          Det största problemet är att högtrycket rör sig med ca 15 knop, dvs jag tror inte man kan segla igenom det…

          Reply

  30. Peter Gustafsson
    Dec 15, 2017 @ 10:50

    Min snabbrouting just nu = 1 dag + 20 timmar

    Reply

  31. Peter Gustafsson
    Dec 16, 2017 @ 10:43

    375 distans kvar = runt 22 timmar enligt min körning.

    Reply

  32. Peter Gustafsson
    Dec 16, 2017 @ 20:29

    Reply

  33. srsseglaren
    Dec 17, 2017 @ 08:00

    WOHOO 42.16.40 Super

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.