VO65 Sailchart

Det har ju varit lite snack om varför olika båtar kör olika segelsättning, och kombinationer av J1/2/3 under sin code.

Dels har designen på seglen ändrats sedan förra racet, så jag tror inte något team har 100% koll på vilken combo som är snabbast. Sedan var det väl lite stökigt att laborera med det i går – även om jag tror man använder denna sträcka till att samla så mycket data man kan.

1 x Fractional Code 0 (“FRO”)
Sail area: 235 m²,
Material: 3Di, RAW760 yellow, 16800 dpi
Details: Hoisted to the hounds.
Use: The FRO is a downwind sail used in fresh breeze (when the A3 becomes too big) and for reaching (when the MHO is too big). It will likely be used upwind in light breeze too.

1 x J1
Sail area: 132 m²
Material: 3Di, RAW760 yellow, 23800 dpi
Details: Installed on a fixed forestay with hanks. Horizontal battens including 2 full head ones.
Use: The J1 will be used upwind in light to moderate winds (8-15 knots), and when reaching.

1 x J2
Sail area: 86.6 m²
Material: 3Di, RAW760 yellow, 32000 dpi
Details: Deployed with a roller furler with vertical leech battens.
Use: Good for 13-25 knots. The J2 will be used upwind in fresh breeze and downwind inside the MHO or the A3 as a staysail – it can even be used downwind in strong wind. Unlike the Volvo Open 70’s J2, this one is furled and for that reason, utilises a halyard lock.

1 x J3
Sail area: 44.5 m²
Material: 3Di, RAW760 yellow, 32000 dpi
Details: Deployed with a roller furler.
Use: Good for 22-35 knots. Similar use than the J2 in stronger breeze. The teams will have to make the call whether the J2 or the J3 is more efficient as a staysail inside the A3 and MHO – they may even use them together! The J3 will be used inside the J1 and FR0 – it’s the genoa staysail. The J2 is too big for this application – it’s the spinnaker staysail.

19 Comments

  1. Patrik Nov 6, 2017 Reply

    Oerhört meckigt med 3försegel.
    Halsar de aktre stagseglet i lä?
    Måste vara jobbigt att i flera dygn segla med översköljande sjö på detta vis, det verkar lika blött som den gamla ryska whitbreadbåten Fazizi.

    • Jocke C Nov 6, 2017 Reply

      Någon som har koll på våghöjd/längd på de filmer som helikoptern filmade igår? Känns rent spontant att båtarna dyker extremt mycket. Har dom inte hunnit ändra viktfördelning ombord eller är båtarna verkligen så benägna att dyka?
      Southern Ocean lär bli kul isåfall….

      • Anders Dahlsjö Nov 6, 2017 Reply

        Jag såg någon rapport att vågorna var 3,3m en bit ut antagligen lite under det när de filmades. Korta långsamma vågor som gör att det blir stopp ofta. När havet blir djupare blir vågorna längre och de kan hitta en bättre rytm att styra i. Det ser dessutom ut som att man seglar nästan vinkelrätt vågorna när man ligger skär ca 135 grader till vinden. På den andra halsen skulle man nog kunna hänga på vågorna längre.

  2. Pelle Pedersen Nov 7, 2017 Reply

    Varför gippar inte TTOP?

    • Carl Fjällman Nov 7, 2017 Reply

      Verkar inte som vindprognoserna är samma som verklig vind så dom vill kanske nå kanten på skiftet innan gipp.

  3. Author
    Peter Gustafsson Nov 7, 2017 Reply

    Vill man nerda in lite mer så följer man
    https://twitter.com/RaceExperts

  4. Anders Dahlsjö Nov 7, 2017 Reply

    Lite roligt att alla utom AkzoNobel låg och gippade på skift men att de ändå kommer in igen som 3a. Kanske är det det som gör skillnaden? Mycket bra data på RaceExperts som Peter tipsade om. Att vi har bättre koll på båtarnas positioner och data än vad de har ombord om konkurenterna är ju trevligt som baksätesseglare.

  5. Micke Nov 7, 2017 Reply

    Hur lång tid kan det ta att få upp farten igen efter en gipp?

    • Pelle Pedersen Nov 7, 2017 Reply

      Vild gissning; med förberedelser, gipp och allt efter gippen tror jag på under minuten.

      • Pelle Lindell Nov 7, 2017 Reply

        Det tror jag är optimistiskt i överkant med tanke på att hela “stacken” måste flyttas. Jag tror snarare tidsperspektivet från beslut till full fart på andra halsen rör sig om minst 10 minuter hårt arbete.

        • Pelle Pedersen Nov 7, 2017 Reply

          Håller med, jag var kanske lite “optimistisk” men rena fartförlusten är inte 10 minuter!? 2-3 min då???

          • Micke Nov 7, 2017

            Min gissning var 15-20 min, det blir ju fort många meter i 18-20 kn.

          • Pelle Pedersen Nov 8, 2017

            Så en gipp skulle ge ett tapp på ca 5nm? OJ!
            Hoppas du har fel Micke! :)
            Låt oss leka med tanken att det tar ca 10-15 min att gippa (ink “allt”), båten står inte still under den tiden, kan tänka mig att dom gör över 75% av “toppfarten” under minst 75% av dessa 10 min. Under 1-2 min går det riktigt långsamt = gippen helt enkelt. Det ska vinglas lite + dra och släppa i lite tåtar mm! Vad kan det bli tappad distans??

          • Micke Nov 8, 2017

            Men om man från 20 kn tappar 5 kn som mest så blir väl “snittförlusten” som mest 2,5 kn, om man tänker sig en linjär förlust och återgång. I 15 min tappar man väl då “bara” 0,625 nm som mest…? Nu är det ju inte linjärt så det blir väl kanske runt 0,3-0,4 nm. Eller tänker jag galet nu..?

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 8, 2017 Reply

      Här syns det ganska bra. Segel inrullade + hela gänget stackar.

  6. Author
    Peter Gustafsson Nov 7, 2017 Reply

    Nja, det skall väl både stackas, flyttas vatten & rullas in segel (man gippar nog inte tre försegel på en gång, så man är nog “off pace” en bra stund?

  7. Author
    Peter Gustafsson Nov 7, 2017 Reply

    IMOCA gör ungefär samma farter med två man ombord (en på däck) = en bit över 20 knop. Class 40 på runt 16. Phil Sharp verkar vara “on fire”.

    För er som vill ha alla trackers på ett ställe:
    http://www.letelegramme.fr/voile/cartographie-les-courses-en-direct-06-11-2017-11730468.php

  8. Author
    Peter Gustafsson Nov 8, 2017 Reply

    Vestas och Simon Fisher verkar behålla flytet från första benet. Bra tryck och före favoriterna på ren strategi (kolla in sista gippen) + bara sju gippar sedan start.

  9. Author
    Peter Gustafsson Nov 15, 2017 Reply

    Mer på samma tema:

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*