Huvudmål för 2018 = Rolex Middle Sea Race

I går hade vi samling med hela besättningen, och tittade på målsättningen för de närmaste åren. 2108 är planen att ta båten till Malta för att segla Rolex Middle Sea Race – så nu behöver vi klura ut logistik (lastbil eller båt) och annat för att få det att hända. Vi tittar även på 2019, då det kanske finns en vits att köra kvar i Medelhavet för att bocka av Giraglia och ytterligare något race.

Upplägget innan blir väldigt likt det vi körde inför Fastnet – med mycket offshoreträning i racetempo på hemmaplan. Skagen Race, Sjælland Rundt & ÅFOR är bra alternativ.

Saker att jobba med:
– vaktshema – testa olika varianter
– IRC-anpassning av segelgarderoben
– höja lägstanivån i hårt väder/natt
– gruppdynamik
– fys-träning
+ 100 andra saker.

Det känns jättekul att återigen ta tag i något stort – där vi tvingar oss själva utanför komfortzonen och tvingas jobba hårt för att bli bättre.

17 Comments

  1. Ulf Zschüttig Nov 10, 2017 Reply

    Ni kanske ska låta bygga en sån här till detta race.
    http://brooklinboatyard.com/toroa-launch/

  2. Dan Nov 10, 2017 Reply

    Peter,

    Glöm inte att investera i en Fathead stor, om du kollar på bilden så ser du att det är obligatoriskt ;-)..

    Mvh/Dan

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 10, 2017 Reply

      Om vi hamnar i den klassen så skall vi göra det… den lilla båten är en 46-fotare :-)

  3. Sebastian Christenson Nov 10, 2017 Reply

    Härligt! Vad roligt. Skall bli kul att följa er!

  4. Henrik P Nov 10, 2017 Reply

    Avundsjuk!

  5. MG Nov 10, 2017 Reply

    Läser ofta, kommenterar aldrig. Men nu måste jag. Alternativet med lastbil tror jag kan vara både riskfyllt och problematiskt när man färdas över stora vatten med ett sådant fordon. Men spännande och lycka till!

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 11, 2017 Reply

      Vi tog ju båten på lastbil från Frankrike till Kiel när den var ny, så vi vet att det funkar bra. Och proffsen har bra ordning på hur man sköter sånt här, även om det blir dyrt.

      Ett troligare alternativ just nu, är att sätta den på ett Sevenstar-fartyg som kör reguljärt med segel/motorbåtar på rutten Rauma – Kiel – Ijmuiden – Southampton – Gibraltar – Palma – Genoa – Malta – Tivat – Marmaris.

      Men vi utvärderar olika alternativ.

      • Anders Nilsson Nov 11, 2017 Reply

        Det var ju ett riktigt intressant alternativ med båt.
        Vi kollade med Slovenska båttransportfirmer att ta Grynet till Slovenien för ORCVM i Trieste.
        Vi hittade sen en vagn och hade en chaufför med dragbil men vagnen krävde lastbil. Det blev ett för långt ekipage. 10.50m på trailer var precis perfekt för trailertransporter men vi fick inte ihop stålarna (ca 110000kr ToR).
        Har du någon aning om vad båttransporten skulle kosta?

      • Micke Nov 14, 2017 Reply

        Hur lång tid tar det att transportsegla? Tre veckor?

        • Author
          Peter Gustafsson Nov 14, 2017 Reply

          :-) Det är 3.300 distans, så man får nog räkna med 4-5 veckor om man skall ha marginal för dåligt väder. Men det är inget alternativ i en sportig 36-fotare…

          Vi vill dessutom köra så mycket långa race vi kan här hemma för att vara väl förberedda, och tiden blir en begränsande faktor för alla ombord.

          • Micke Nov 14, 2017

            Ok, trodde du gillade att segla, my mistake. :-)

          • Tomas Andersson Nov 14, 2017

            Jag kan tänka mig att segelslitaget på större båtar under en sådan transportsegling nästan betalar fraktkostnaderna.

          • Author
            Peter Gustafsson Nov 14, 2017

            Jag gillar att segla. Men jag gillar att kappsegla ännu mer :-)

            Ett bra sätt att testa upplägget är att ta båten runt Sverige. Det är “bara” 500′, men för de flesta är det helt omöjligt, och alla som gjort det några gånger vet hur snabbt man bränner ut en besättning.

            Fraktar vi ner båten så lägger alla ca 10-14 dagar på race & träning hemma + 10-14 dagar på Malta. Mer än det går inte att kräva?!

          • Anders Nov 15, 2017

            +1 på den.

  6. srsseglaren Nov 10, 2017 Reply

    Om det gäller att flytta lägstanivån:-) bryta sig ur komfortzonen, vara nytänkande påköpet med låg miljöpåverka:
    https://www.youtube.com/watch?v=J7UaMVXXlhQ
    Klara 20 ton och öppet vatten.

  7. Jan Nov 12, 2017 Reply

    Lasta på i rauma efter åfor eller annan segling då.
    Kanske säsong på ostkusten?

  8. jol Nov 13, 2017 Reply

    Kolla båttransport, https://youtu.be/ZoK0lEDWHOQ

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*