America’s Cup AC75 | concept

Precis vad vi har saknat…

Here it is! The ground-breaking new #americascup class race boat concept. The #AC75 is the bold new high performance fully foiling monohull. @emiratesteamnz

29 Comments

  1. Pelle Pedersen Nov 20, 2017 Reply

    Now’re talking!!

  2. Sam V Nov 20, 2017 Reply

    Den första kattan med bara ett skrov!

  3. Classe Nov 21, 2017 Reply

    WOW, nu snackar vi cooola grejer.

  4. Mattias Carlsson Nov 21, 2017 Reply

    Jaha, så de ska köra i foilande jollar… Förstår inte riktigt på vad sätt detta skulle vara ett steg framåt jämfört med kattorna?

  5. Johan Tuvstedt Nov 21, 2017 Reply

    Gångjärnsfabrikantens våta dröm!

  6. Patrik Nov 21, 2017 Reply

    Vad ger rätande moment innan man får fart på kärran?

    • Kåre Nov 21, 2017 Reply

      T-foilsen ska vara tunga och fungera som två svängkölar. Hur bra det fungerar får man reda på när de börjar segla båtarna.

      • srsseglaren Nov 21, 2017 Reply

        Aha undrade just hur dom blir självrätande.

  7. Patrik Måneskiöld Nov 21, 2017 Reply

    Segel i stället för vinge ger fler seglare ombord men uppfylls målen om en återgång till mer taktisk segling och klassisk matchracing? Eller är det inte full foiling i verkligheten?

    • Sebastian Christenson Nov 21, 2017 Reply

      Såg du inte filmen? Tät, spännande matchrace med multipla byten i ledningen. Ibland doppar de skrovet i ytan men båtarna verkar vara väldigt manöverbara och lätthanterliga. Detta blir kanon!

      • Patrik Måneskiöld Nov 21, 2017 Reply

        Jo animeringen var fin men knappast troligt att man bara tappar enstaka båtlängder i foilande manövrar. Vad blir då skillnaden mot katamaran? Jag hoppas jag har fel. Såg också att de seglade Twa 240 på undanvinden…

        • Sebastian Christenson Nov 21, 2017 Reply

          Japp. De går både lågt och fort :)

  8. Micke Nov 21, 2017 Reply

    Min första spontana association…
    https://www.youtube.com/watch?v=MJ1_Y_vwSKc

    • Pelle Pedersen Nov 21, 2017 Reply

      Ha HA, klockren!!!!!

  9. Mattias Carlsson Nov 21, 2017 Reply

    Man vill helst inte bli påseglad i 25 knop av den uppfällda lovartsfoilen… :-)

  10. Martin Nov 21, 2017 Reply

    Någon har helt klart tänkt utanför boxen. Men kommer det verkligen funka i praktiken???

  11. Bengt Nov 22, 2017 Reply

    Minns en artikel i nån båttidning på 70 eller 80-talet med liknande typ av “kölar”, även om det då inte var frågan om att foila. Artikeln handlade om hur kappseglingsbåtarna skulle kunna se ut i framtiden. Är det nån som minns artikeln?

  12. Sillstryparn Nov 23, 2017 Reply

    Snart börjar man undra varför man ska ha ett skrov öht.

    • Pelle Pedersen Nov 23, 2017 Reply

      Sant, till start och landning kanske?

  13. Sam V Nov 23, 2017 Reply

    Det har gjorts försök med skrovfri båt, men just den här blev rätt kortlivad.

    • Anders Nov 23, 2017 Reply

      Hur mycket luftmotstånd ger en rörkonstruktion i jämförelse med ett skrov?

      • Sam V Nov 23, 2017 Reply

        Bra fråga, ramverket måste ge en hel del turbulens men mer än en slät yta? Tror det främsta syftet var att spara vikt för Mirabaudbåtarna. Men ju högre fart desto viktigare att reducera luftmotståndet, i t ex Mothklassen pågår en ständig utveckling med stora som små lösningar som 3D-printade aerodynamiska beslag. AC-kattorna har haft mycket fokus på aerodynamik och det lär AC75 behöva också om de får ordning på foilingen. Motharna har riktigt smala skrov för att spara vikt och minska luftmotststånd, skulle inte förvåna om vi kommer se en smal AC75 också.

        • Joakim Nov 24, 2017 Reply

          Hur får man RM för att kunna komma ur vatten med smala skrov? AC75 har mycket lite bästtningsvikt.

          • Sam V Nov 24, 2017

            En Moth balanseras av kroppsvikten och foilsen går att ställa in för maximalt lyft. Väl uppe justeras foilsen till önskad “ride height”. AC75 kommer ha ballast i foilsen som ger RM. En utmaning blir att ha ett skrov som funkar både i low ride och foilande. Då blir det intressant att se hur mycket justering av foilsen under gång som klassregeln kommer tillåta. Tveksam till om det blir hundra procent foiling som AC50.

          • Joakim Nov 24, 2017

            Kroppsvikten är 60-80% av totalvikten och är ganska långt utanför skrovet och foilen i en Moth. Den har (nästan) samma RM oberoende av fart och om den foilar eller inte.
            En AC75 är bäsättningsvikt bara 10-15% av totalvikten och kommet att vara ganska närä mitten. Altså inte mycket RM från den. Före foilen har mycket lyft är det bara likt med en vanligt enskrovbåt. Ballast lär vara 1-1,5 ton/foil vilket är jätte lite för en 75 fotare. Ett smalt skrov ger bara lite formstabilitet. Jag tror man måste ha en bred vattenlije för att ha tillräckligt RM för foiling. När skrovet lyfts ur vatten blir RM många gånger högre än i låg fart. Helt olik med en Moth!

    • Anders Nov 23, 2017 Reply

      Jag har för mig att de bogserade igång den för att starta i vattnet var det inte tal om.

  14. Mikael Nov 23, 2017 Reply

    Kan bli spännande rundningar när kölarna krokar i motståndarbåtens kölar eller rigg… :-)

    • Anders Svensson Nov 23, 2017 Reply

      eller när dom krokar i bojen!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*