Skip to content

45 Comments

  1. Joakim
    Dec 6, 2017 @ 10:27

    Kan du berätta mera om “byta roderlager + genomgång av styrsystem”? Varför och blir det några förändringar?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 6, 2017 @ 11:06

      De roderlager som vi har idag kärvar lite under hög belastning. Det är ett känt problem, och de flesta aktiva båtar i UK/Holland har gjort en uppgradering till en variant med rullager. Nu gör vi detta på de tre båtar som finns i Skandinavien.

      I samband med det plockar vi isär allt annat som har med styrning att göra och ser tiill att det ser sjysst ut.

      Reply

  2. Joakim
    Dec 6, 2017 @ 13:03

    Är standard utan rullager?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 6, 2017 @ 13:16

      Ja. Det är JP3 type 1, vilket funkar fint oftast. Det är ju en ganska kort roderstock i båten, så man förstår att det blir lite ladd på en hård reach.

      Reply

      • Joakim
        Dec 6, 2017 @ 15:30

        Blir det JP3 eller Jefa rullager? JP3 användar stålrullar och Jefa plast. Jag har också tänkt över att byta till rullager. Lager har inte kärvat men har börjat ha lite spel och kanske kunde man ha bättre känsla med rullager. Tyvärr har JP3 inte denna storlek rullager.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 6, 2017 @ 16:01

        Det blir JP3 med stålrullar.

        Mest för att man tagit fram ett speciellt uppgraderinbgsktit och engelsmännen verkade nöjda efter ett par säsonger.

        Reply

  3. Carl Peter Carlsson
    Dec 6, 2017 @ 13:40

    Vinterns förbättringar:
    [ ] Byte av genomföring till försänkt.
    [ ] Ny plotter
    [ ] Förbättra finsih under kölen…ja jag gick på, suck.
    [ ] Nytt skotsystem till genua och fock.
    [ ] Mer utväxling till häckstag
    [ ] Fixa lite smårepor

    Reply

    • Niklas
      Dec 6, 2017 @ 15:12

      Har ett par nya Harken 3214 över om du behöver bra block.

      Reply

  4. Peter Ask
    Dec 6, 2017 @ 19:45

    Hej Peter, hur gör du för att optimera bakkant roder respektive köl.
    Jag har hört att man ska falsa av ena sidan halvvägs och den andra nedre delen falsas åt andra hållet.
    Andra har sagt att man ska ha en rak akterkant men så smal som möjligt liksidig.
    Hur gör du?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 6, 2017 @ 22:05

      Vi har inte riktigt bestämt. Vi har en helt rak på kanske 3 mm som vibrerar i 9 och i 18 knop. Troligvis lite smalara bara…

      Reply

  5. Tomas Andersson
    Dec 7, 2017 @ 02:39

    Seglargodis mitt i vintern Fredik Lööf i comeback i Stare.

    https://www.starsailors.com/

    Reply

  6. Claes Nettelbladt
    Dec 7, 2017 @ 20:47

    Bytt hela färskvattensystemet, som har läckt sen båten levererades. Närmare 40 m slang har bytts ut med nya kopplingar och en fruktansvärd massa slangklämmor, istället för dom pressade klämmor, som Dufour använder. Ny varmvattenberedare har också installerats. I efterhand kunde konstateras, att det inte alls var nåt läckage på beredaren. Nån som behöver en nyrensad 20-liters på 1300 watt?
    Så himla meningslöst, att tvingas göra ett så stort jobb och ändå inte veta var det läckte…

    Reply

    • Marcus
      Dec 8, 2017 @ 12:01

      Jag behöver en 20 liters VV beredare att byta ut min nuvarande som inte på något vettigt sätt går att tömma (tex på vintern). Kontakta mig gärna på marcus_osterberg at outlook.com…

      Reply

      • Anders
        Dec 8, 2017 @ 13:04

        Öppna alla kranar.
        Koppla loss en slang i vatten systemet.
        Sug med våtdamsugaren. (Du får fixa till en koppling som passar, behöver inte vara 100% tätt) Så slipper du köpa ny VV-beredare)

        Reply

        • Marcus
          Dec 8, 2017 @ 14:59

          Som den är konstruerad så är hälften av vattnet tyvärr kvar efter tömning oavsett metod. Måste nu plocka bort den helt dvs koppla loss kylarslangarna mm. Funkar säkert utmärkt i varmare länder ex Italien där den kommer ifrån…

          Reply

          • T
            Dec 8, 2017 @ 15:08

            På min Isotherm VVB sitter det en liten skruv på undersidan av termostatblandaren. Den måste tas bort för att VVB-n ska kunna tömmas helt. När man öppnar avtappningskranen i underkant rinner bara hälften av vattnet ut. När man tar bort den lilla skruven kommer resten. Glömmer man skruven kan det hela frysa sönder. Det vet jag helt säkert…

          • Hans Helgesson
            Dec 14, 2017 @ 09:01

            Isotherm har ändrat sina instruktioner för hur att tömma VV-beredaren. Precis som T skriver så räcker det inte som i den gamla instruktionen att bara öppna (luftnings)skruven några varv utan den måste skruvas ur helt.
            För att verkligen få ut allt vatten brukar vi suga ut det mha vakumsugen man använder för att suga ut oljan ur motorn vid oljebyte. Fick ut 20 liter…

    • Henry Balkeståhl
      Dec 13, 2017 @ 21:42

      Skulle den där varmvattenberedaren mot all förmodan finnas kvar så är jag mycket intresserad av att köpa den.

      Reply

  7. Mikael Vesala
    Dec 7, 2017 @ 21:20

    Paugern behöver lite fix. Överst på listan står att bygga om kölinfästnigen, och i samband med det så är det frestande att få till någon form av ruff.
    Men sedan kan man ju lista en hel del:
    Två nya winschar till backstag.
    Nu Däckslayout
    Nya roder
    Nya winschavlastare
    Bygga ut en ny skädda i masttoppen för akterstaget.
    Byta alla fall ,
    Ny större genaker
    Ny kick
    Fotstöd i sittbrunn
    Nya instrument
    Ny autopilot
    Måla interiören vit ( Ballt med kolgrotta, men fruktansvärt opraktiskt..)
    Fixa IRC-mätbrev och ORC
    Samt en del till

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 7, 2017 @ 22:52

      Vad var grejen med kölen?

      Reply

      • Mikael Vesala
        Dec 8, 2017 @ 00:08

        fastlåsningen av kölen med fyra 18mm bultar tvärs igenom trumma och köl ovan vattenlinjen orkade inte hålla kölen stum utan det glappade någon mm fram och tillbaka, vilket var demoraliserade bland besättningen på kryss i på öppet vatten…
        Ska konstruera om kölfickan insticksdelen på kölen.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 8, 2017 @ 00:13

        Har hört att ljud från költrumman är stressande även på Baltic 56 :-)

        Antar att det kommer uppdateringar på FB?

        Reply

  8. F424
    Dec 7, 2017 @ 21:37

    Renoverat Eberspächern, det var den värd efter 18 säsonger.
    Slipa bort resterande två tredjedelar av mille extra och byta till vc17. Flerårstestet på rodret och ettårstestet på främre tredjedelen visar att det går utmärkt att måla VC17 på släppfärg om man bara slipar ner hyggligt ordentligt med handskak och tvättar med aceton. Heller ingen skillnad på beväxning mellan mille extra och vc17.
    Motera röda leds i pentry, vid navbordet och på toa att användas vid nattsegling.
    Förlängd sprayhood för bättre skydd vid offshoresegling.
    Bl.a….

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 7, 2017 @ 22:51

      Jag tryckte in tre Hella EuroLED Touch 2015. De kan både vara röda & vita och skall vara vattentäta. Riktigt bra.

      Reply

      • F424
        Dec 8, 2017 @ 11:34

        Tack för tips:-)

        Reply

    • Gert Fasting
      Dec 8, 2017 @ 09:55

      Det låter intressant. Jag har nu Cruiser One, finslipad för bra finish. (Jodå, det går att slätslipa självpolerande färg). Jag vill byta till VC17 men drar mig för skitjobbet att slipa bort all färg. Så du menar att det funkar att måla VC17 på en självpolerande färg efter slipning samt acetontvätt?

      Reply

      • Hans Helgesson
        Dec 8, 2017 @ 10:58

        Du behöver inte slipa! Kaustiksoda, tapetklister o vatten gör jobbet på en eftermiddag.
        Pensla på – klä in med gladpack och låt verka 20-30min. Sen är det lätt att skrapa bort färgen med en bredspackel och efterspola rent med vatten. Om det är många o tjocka färglager kan man få göra ytterligare nån behandling. Se bara till att ha heltäckande kläder som är vattentäta – dvs typ gummihandskar, stövlar, visir och seglarställ. Kaustiksoda är frätande!
        En Express som jag gjorde det på tog 4-5h, en 32-fotare ca en arbetsdag, men sen var det HELT rent från bottenfärg.

        Reply

      • F424
        Dec 8, 2017 @ 11:17

        Det verkar funka bra. Jag fick en burk överbliven VC17 av min svärfar för 4 år sedan och provade då att slipa ner rodret från den Mille som det varit målat med i många år. I mitt fall var det enkelt att se när Millen var borta och epoxin kom i dagen. Tvättade därefter med aceton och målade. Inga problem med att det har släppt. I våras gjorde jag samma procedur med området från stäven till en meter framför kölen och det har inte heller varit några problem. Båten åkte i i slutet av mars och torrastes i oktober. En del slem som vanligt men inga tulpaner och jämt fördelat över botten oavsett Mille eller VC17. Fördelen med VC är ju att den är slätare, den kladdar inte ner badande och tampar,att den går att måla vid kylig väderlek och att den är enklare att hantera. Och känns i vart fall mer miljövänlig, men vad vet jag…

        Reply

  9. Harald H
    Dec 7, 2017 @ 23:06

    Noen forbedringer til min First Class 8 .
    [ ] Installere baugspyd og få sydd en A3 asymmetrisk spinnaker.
    [ ] Tette lekkasjer ved rekkestøtter
    [ ] Bytte falltrinser i masten, sikre T-terminal for lensetaklene
    [ ] Bytte forstagsprofil og installere rulle (Bartels)
    [ ] Muligens sparkle og forbedre kjøl/ror-profil. Det er lavfrekvent during ved 10 knop

    Reply

  10. Dan
    Dec 7, 2017 @ 23:18

    Dominant 95:an.
    Nya längre mer vinklade spridare samt plasta nya röstjärnsinfästningar längre ut/bak. Rensa båten på inredning, slipa och måla vitt. Ny längre bom skall inhandlas för att passa den nya Gran Fathead storen som är beställd. Roderhylsan skall kapas av och ny hylsa samt nytt roder skall monteras med jefa lagring. Nya backstag och dubbla akterstag skall inhandlas och monteras.

    Dominant Race Specialen.
    Kölen och bulb skall slipas metallren, mallas upp samt profilspacklas. Epoxi sedan VC 17. Alla 264 borrhål i botten skall fyllas med epoxi, förra ägaren glömde nämna att små blåsor fanns på hela botten, och sedan skall allt slipas jämnt och bottenmålas. Den 11 meter höga 2 spridar riggen skall rättas, lagas under varje spridarfäste (förra ägaren glömde berätta att den var defekt) och göras klar för 2018 års utmaningar.

    Fenixen (familjebåten).
    Skall endast få nya rutor och en ny impeller :-)

    Reply

  11. Bengt
    Dec 8, 2017 @ 07:58

    Funderar på att plasta igen några av de 11 skrovgenomföringarna vi har under vattenlinjen och sätta dit färre och flushade. Nån som kan tipsa om en riktigt bra instruktion för hur man bör göra när man plastar igen hålen? Har gjort detta några gånger förut på andra båtar och då bara använt polyester och huggen matta. Tänkte vara lite noggrannare denna gång…

    Reply

  12. Edvard
    Dec 8, 2017 @ 09:34

    Blant annet lage Crewbook både for shorthand og med mannskap (5-6 stykker i First 31.7). Så dersom noen har noen gode jeg kan se på, blir jeg veldig takknemlig.

    Peter, hva tenker du gjøre med uthalet?

    Reply

    • Mikkel
      Dec 8, 2017 @ 10:02

      Crewbook? Vad är det?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 8, 2017 @ 10:48

      Uthalet skall bara finjusteras. Jag slängde ganska snabbt ut orginalet och byggde ett med Dyneema & Antal-ringar. Vill mest gå igenom och kanske få det att löpa lite lättare…

      Kan denna vara till hjälp när det gäller besättningsarbete:
      http://www.blur.se/2017/12/08/besattningsarbete/

      Reply

      • Anders
        Dec 14, 2017 @ 15:58

        Byta snören i bommen står på min lista också. Hur trixade du till uthalet, bilder? Kör du fortf under bommen eller ned till brunn?

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 14, 2017 @ 16:38

          Min är väldigt “straight forward” med Antalringar och 1:16. Observera förlängningen i framkant då det är lätt att man fastnar på kickfästet om man använder den delen av bomnmen. Planen är kanske att göra den sista vändan till 1:3 med block.

          Reply

          • Edvard Aspelund
            Dec 14, 2017 @ 17:52

            Har du et bilde hvor du ser hvordan det ser ut på bommen?

            På min båt er det bare et langt tau fra bomnokken via clew, gjennom bommen og ned til cleat. Har absolutt sett behovet for utveksling slik at man justere for hånd.

          • Patrik Andersson
            Dec 14, 2017 @ 18:06

            Har kick 1:16 och häckstag 1:32, körde i flera år med endast sista utväxlingen bestående av Antalringar och drog ibland som en galning för att orka ta hem.
            I våras bytte jag till gamla Lewmar kullagerblock som låg och skräpade.. helt plötsligt behöver jag inte ta i hälften så mycket!
            Ringar funkar bra vid vinkelförändringaar, men är värdelöst som utväxling och då framförallt till saker som behöver ständig justering.

          • Peter Gustafsson
            Dec 14, 2017 @ 20:11

            @Edvard,

            den nedre delen sitter fast i bimmens främre del. Den övre kommer ut genom en skiva i mommens aktre del och lashas i storseglet (den lilla stroppen).

            Det som saknas på bilden är själva justeringstampen som går fråm bommens främre del, genom den sista antalringen och sedan ner till en cleat på undersidan av bommen.

            Det svåra här är att man vill ha rejäl utväxling men på begränsat utrymme.

            Här är en artikel på temat:
            https://www.sailingworld.com/tweaked-outhaul

  13. Edvard
    Dec 8, 2017 @ 11:51

    Hvem som skal gjøre hva ved start, slag, jibb osv. Egentlig en arbeidsbeskrivelse for mannskapet under visse manøvrer som. Vi har noen nye mannskap stadig vekk, og da er det fint å kunne ha en god beskrivelse av hva som skal gjøres i hvilken rekkefølge ved merkerundinger. Hvem løsner skjøtet, hvem slipper fallet og den typen basic ting. Vi har merket at klare og tydelige oppgaver er en fordel.

    Peter, takk for lenken.

    Reply

  14. Mikkel
    Dec 8, 2017 @ 13:37

    Hej Edvard

    Mange tak dit svar, det var akkurat som jeg havde forestillet mig – har tænkt på samme længe for den Banner 34 jeg sejler på :-)

    Reply

  15. Hans B
    Dec 9, 2017 @ 11:02

    Backman18 blir Blackstar 18 i vinter!
    Uppdatering av gamla B18 som ritades 2005

    Ny köl, bulbkölen tas bort och ny semieliptisk köl med winglets ersätter
    Riggen byggs om til 9/10, idag 7/10
    Nytt roder med winglets
    Måla om fribord och däck
    Nytt storsegel och fock, fick ny assymetrisk i höstas
    Plus lite småfix!

    Reply

  16. Calle P
    Dec 9, 2017 @ 18:59

    Bottenmåla och vaxa x99an
    Slipa kölblad och bulb på Melges 24an med 800 papper
    Det var det jag kan komma på.

    Reply

  17. Hans B
    Dec 10, 2017 @ 10:30

    Startar kanske någon Facebook grupp i januari, men jag är kass på sådant. Men några bilder, kölberäkningar, skisser etc. kan du alltid få!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.