Äntligen fredag…

Chris Nicholson är i farten igen :-)

In 35 to 40-knot winds and mountainous waves during Leg 3 from Cape Town to Melbourne, team AkzoNobel damaged their mast-track and mainsail in a gybe that went wrong. Helmsman Chris Nicholson explains what happened.

6 Comments

  1. Author
    Peter Gustafsson Dec 16, 2017 Reply

    Sjukt frustrerande att skenan inte satt kvar efter 2-3 dagars slit med att limma den.

    Är det inte konstigt att detta kan vara ett problem efter att Dongfeng hade precis de här problemen förra gången? Om man nu ändå skall göra båtarna bullet-proof så skulle man kunnat kosta på sig en påse skruv?

    • Jocke Cordaly Dec 16, 2017 Reply

      Tänkte likadant och är sjukt förvånande att båtar som ska ner i Söderhavet endast har lim(?) på någonting så vitalt.

  2. Jonas Dyberg Dec 16, 2017 Reply

    Att man inte lyckas reparera det med lim, som kräver rena/ruggade ytor och rätt temperatur, genom att sitta i riggen i grov sjö är inte förvånande, men att skenan inte också sitter med skruv eller annat mekaniskt fäste från början är ju märkligt klent tänkt!!

  3. srsseglaren Dec 17, 2017 Reply

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.