Skip to content

18 Comments

  1. Niclas Holmberg
    Dec 31, 2017 @ 01:03

    Möjligen missat Årets Rykare:

    “- One Ocean, one Woman, one Man, one Boat. And 2870 nm… Aiming for the world record Bermuda to Plymouth (first monohull to do the course).”
    “… but Irina came up with 29.6. Unbelievable. But finally,I could show who’s the skipper and got 31.7 knots of top speed for Talanta!! That’s a lot for a 40 footer, 31.7 knots!”

    https://www.facebook.com/rykingoceanracing/posts/1353491684736696:0

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 31, 2017 @ 09:23

      Så klart. Ryking tar hem många kategorier, och fler lär det bli när han börjar köra solorace.

      Reply

  2. Rickard
    Dec 31, 2017 @ 08:23

    Hej!
    Årets blogg! Blur.se
    Kollar flera ggr om dagen och blir imponerad av din kvalite’.

    Årets retro, hemtagningen av den gamla Princess Svanevit.
    Bobby och Andreas har tagit första steget till en stor kulturgärning.

    Reply

  3. Dag
    Dec 31, 2017 @ 10:49

    Årets seglarblogg: blur.se, imponerande välgjort. Ser fram mot att läsa om vägen till Malta.

    Reply

    • srsseglaren
      Dec 31, 2017 @ 11:52

      +1 Blur.se necesse est, keep it up:-)

      Reply

  4. Dan
    Dec 31, 2017 @ 11:11

    Instämmer gällande BLUR bloggen, känns dessutom ohotad. De flesta kappseglare kollar kontinuerligt bloggen som stabilt levererar intressant material. Kör man loopen Blocket, Blur och DMI klarar man sig fint :-).

    Hatten av!

    Reply

  5. Sam V
    Dec 31, 2017 @ 11:48

    Årets race tycker jag är Kolfiberrodret. Otroligt intensiv och rolig segling doublehanded 20 timmar djungelbana i Stockholms skärgård. Skapad av två seglare som saknade just en sådan segling. Första året 2016 runt sextio anmälda, 2017 över hundra och till 2018 hundratrettio!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 31, 2017 @ 16:36

      +1 Sjukt kul. Och det visar att det finns utrymme för nya race – och att vissa gamla kanske borde rundas av…

      Reply

  6. Henrik P
    Dec 31, 2017 @ 15:07

    Blur.se är en grym blogg! Otroligt fina bilder till många av inläggen. Kör hårt 2018!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 1, 2018 @ 19:16

      Kul att du tycker det. Sliter ibland med att få till bra bildmaterial, men det är värt besväret.

      Reply

  7. Ludvig
    Jan 1, 2018 @ 01:39

    For andre gang er jeg på den eksklusive listen ??

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Jan 1, 2018 @ 19:15

    Jag har fått lite feedback kring att ”segla entyp” blev tråkigaste kommentaren i år igen :-)

    De flesta seglare inser att man kan – och skall – segla olika typer av båtar, klasser och race. Och att detta gör oss till bättre seglare. Min issue är väl att många entysseglare inte kan låta bli att lyfta fram alla teoretiska fördelar – men är sedan dåliga på att backa upp dessa i praktisk handling.

    När en klass lyckas bygga en lokal/regional fleet som ger 4-5 bra regattor med många båtar – då har man rätt att slå sig på bröstet. Men är det ett VM vart tredje år, en Nordisk cup med 5 aktiva båtar eller en entypsbåt som oftast ligger på trailer – så bidrar man inte till att bygga klass ”på riktigt”.

    Så, man får gärna hojta om entyp, men då skall man också ha ett bra “erjudande” som innebär både mer och bättre segling. Och det är också bra att inte blunda föär nackdelarna. Tar det 5 säsonger och tusentals timmar för att hänga med, så är det bra att vara ärlig med det.

    Så, det finns inga hard feelings. Men vill ni vertkligen promota er klass, så är det bättre att göra det på havet. Och så skicka mig en bra film eller lite bra bilder från era regattor. Så är jag säker på att mina läsare själva kan avgöra om det är “the shit” eller inte…

    Reply

    • Peter
      Jan 2, 2018 @ 11:59

      Hnadlar det verkligen om att promota en klass när kommentaren om segla Entyp kommer?
      visst är det utveckliande om det seglas x-antal likadana båtar när de som segla har liknande utvecklingsnivå. det är då det är roligast men hur ofta har vi det? Roligt ändå när det sammlas några etusiaster som bygger lokalt ett fleet och att det är utvecklande syns ju bla. här i stan där CB-gänget utmanar resten av kölbåtseglarna.
      varför tar ag upp vikten med liknande utvecklingsnivå?
      ju de som inte riktig hänger med hoppar snabbt av. så även här i stan bland CB-seglarna. Samma är dock inte kopplat till endast entyp och syns även för respitsegling. Då alla behöver passera utvecklingssteget Nybörjare blir det ju frågan hur kan det blir attraktiv att kunna vara med och känner sig välkommen?

      Reply

  9. Team Viola
    Jan 2, 2018 @ 12:10

    Replik på Årets Quitter.
    Peter du är alltid välkommen tillbaka i J/70 och det är förståeligt att inte hinna / orka med att vara med överallt.
    Hoppas kunna gästa någon större båt under året och även prova RC -segling.
    Håller med att det är utvecklande att prova olika båtklasser och alla behövs.

    Reply

  10. Martin Gustafsson
    Jan 3, 2018 @ 11:07

    Lite intressant är det att 2017 sweetaste båt är en konstruktion från början av förra seklet. ?

    Reply

  11. Fabian
    Jan 3, 2018 @ 15:42

    *Ehum*AC72 vs AC50*/Ehum*

    Reply

  12. Mats
    Jan 10, 2018 @ 21:01

    Årets bästa FB grupp – Kappseglingsregler

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.